Gå til innhold

Kjerringstil. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holder med damer som velger komfort når de havner i 40-årene. Er andre ting som er viktig når en blir middelaldrende.

Anonymkode: 4866b...8c8

Jeg har massevis av komfortable klær som ikke er kjerring. Og det tar like lang tid å kjøpe dem og ta dem på seg som kjerringklær. 

Anonymkode: 91970...ccb

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror at hver generasjon har sin «kjerringstil», og sitt opprør. 

Da jeg vokste opp var det skjørt og bukser med høyt liv, perleøredobber, Burberry-trenchcoat og silkeskjerf som ble omtalt som «kjerringstil» av min mor og hennes venninner. Nå har de kortklipt hår, store emaljesmykker og overdimensjonerte, fargesterke klær alle sammen. Koboltblått! Lilla! Limegrønt!

Jeg er 30 år, og går med silkeskjerf, high-waist, Burberry-trench og perleøredobber. Min mor sier ingenting, men jeg skjønner at hun synes at det er helt krise. Hun har kommet med noen forsiktige bemerkninger om at jeg kler meg som bestemor. Det er nok ikke ment som et kompliment, men jeg velger å ta det på den måten - bestemor er en ekstremt stilsikker og kvalitetsbevisst dame!

Sist gang jeg traff mamma hadde hun på seg svarte, løse bukser, diskrete smykker og en rosa bluse. Klarte nesten ikke å slutte å se på henne - det var så kledelig og feminint! I mine øyne er hun mye flottere når hun slutter å «gjemme seg» bak sterke farger og store smykker, men hun får selvfølgelig kle seg som hun vil. 

Dersom jeg får en datter, kommer hun sikkert til å gjøre opprør ved å kle seg på en helt annen måte enn meg. Det er helt greit, selv om det sikkert kommer til å svi litt i øynene av og til.

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holder med damer som velger komfort når de havner i 40-årene. Er andre ting som er viktig når en blir middelaldrende.

Synes du det så komfotabelt ut å ha på seg det svære røde smykket rundt halsen som jeg la ved bilde av i første innlegg?

I tillegg, hva skjer med svære flagrende og knæsjfargede tunikaer? De er ikke mer komfortable enn andre klær, og er upraktiske når de må løfte opp alt stoffet inn i bilen når de setter seg inn og river ned stolen de sitter på på café når de reiser seg fordi kjolen henger seg fast i ryggstøtten. Svære armbånd er heller ikke veldig praktisk.

Anonymkode: 49956...7cc

• Liker 4
Skrevet

Jeg elsker mine fargerike og flagrende gevanter, og det har jeg gjort (i litt varierende varianter) mer eller mindre hele livet - nå fyller jeg straks 40. Som tenåring ble jeg kalt hippie, som voksen bohem og om det nå i enkeltes øyne er kjerringstil bryr jeg meg lite om - det er min stil og det er først og fremst jeg som skal trives med den og i den.

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Daria skrev:

Jeg elsker mine fargerike og flagrende gevanter, og det har jeg gjort (i litt varierende varianter) mer eller mindre hele livet - nå fyller jeg straks 40. Som tenåring ble jeg kalt hippie, som voksen bohem og om det nå i enkeltes øyne er kjerringstil bryr jeg meg lite om - det er min stil og det er først og fremst jeg som skal trives med den og i den.

Jeg ser ikke på bohem og kjerring som det samme. Men nå vet jeg ikke hvordan akkurat du går kledd da. Selv liker jeg bohemstil og har hatt det i perioder. Nå går det i enkelt, sofistikert og litt rocka. 

• Liker 4
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aksepterer ikke de som liker ananas på pizza.

Anonymkode: 0f4ab...a73

Jeg aksepterer ikke de som ikke liker ananas på pizza ;) Eller rosiner i bollene ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det svært korte håret er det som definerer kjerring. Ja, håret blir tynnere med årene men man kan jo ha kort hår uten å klippe seg guttekort. Slik frisyre passer best til bestemødre 65+ ikke til 40 åringer.

Anonymkode: da1e5...2da

Langt eller kort hår har ikke noe mer alder å gjøre... En pinnekort frisyre kan være råflott på både en 20-åring og en 60-åring. Jeg synes klesstil og holdninger er blant det som skaper en kjerring. (selvfølgelig kan hårfrisyren være kjerringaktig også, men da har man valgt feil frisør ;) )

Anonymkode: 0a861...c17

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er utrolig spesielt å henge seg opp i slikt. Jeg ser like mange med kjerringstil i 40-årene, som folk uten kjerring-stil. Jeg kjenner til og med enkelte på min egen alder som har kledd seg slik hele livet. Ja, dere som tok master i likestilling og mangfold, jeg sikter til dere. Det handler ikke om alder, men om personlig smak. Hvorfor bruker enkelte lilla leppestift? Hvorfor ser man fortsatt damer på 50 som kjører full kløft og har tydelig restylane i leppene? Hvorfor farger noen håret svart og kler seg i blondekjoler fra 50-tallet? Gamle damer som har rosa striper i håret er like (lite) merkelig som 13-åringen som farger håret sitt grønt. Er det så mye å lure på hvorfor? De liker det sikkert, er ikke verre enn det. 

Anonymkode: 3bce1...f6e

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som at samme hvordan middelaldrende eller eldre kvinner kler seg, sminker seg og har håret, så blir det kalt kjerringstil. Er det egentlig noen stil som er "lov" for disse kvinnene?

Anonymkode: 207dd...c88

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Det flotte er jo at jeg kler meg i hva jeg liker, også andre i hva de liker, og vips et fargerikt felleskap. Personlig blir jeg voldsomt glad av farger, jo kraftigere farger, jo mer gleder. Smykker går jeg aldri med. Men kun fordi jeg ikke bruker tid på utseende. Koster meg lissom ikke stort av tid å kaste på meg en fargerik kjole før jeg går ut.

Anonymkode: c6199...96f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns kort hår=kjærringstil i 95% av tilfellene altså.. uansett alder. 

Jeg får nesten litt inntrykk av at denne fargerike rare stilen er litt for å ta fokus vekk fra overvekt. Samtidig tror jeg de føler seg litt kule og edgy, noe som egentlig er helt motsatt av det de fleste tenker. Det er en veldig aseksuell stil.

Anonymkode: c6107...4d2

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det virker som at samme hvordan middelaldrende eller eldre kvinner kler seg, sminker seg og har håret, så blir det kalt kjerringstil. Er det egentlig noen stil som er "lov" for disse kvinnene?

Anonymkode: 207dd...c88

Ha,ha, jeg har aldri blitt kalt kjerring (58 år), får tvert i mot stadig komplimenter for både stil og væremåte av den yngre garde :)  (Jeg er sprek og i god form, føler meg ung og synes ikke jeg er for gammel for noe som helst). 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ha,ha, jeg har aldri blitt kalt kjerring (58 år), får tvert i mot stadig komplimenter for både stil og væremåte av den yngre garde :)  (Jeg er sprek og i god form, føler meg ung og synes ikke jeg er for gammel for noe som helst). 

Herregud, ingen kaller jo andre for kjærring rett til dem! 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Langt eller kort hår har ikke noe mer alder å gjøre... En pinnekort frisyre kan være råflott på både en 20-åring og en 60-åring. Jeg synes klesstil og holdninger er blant det som skaper en kjerring. (selvfølgelig kan hårfrisyren være kjerringaktig også, men da har man valgt feil frisør ;) )

Jeg synes ikke en pinnekort frisyre er noe særlig på kvinner under 65 men kvinner på 20 kommer lettere unna en slik frisyre enn en 40 åring. På samme måte kan en 20 åring ha litt "kjerringstil" uten at det blir oppfattet som kjerring. Det kan kanskje sees som kult på en yngre person. Jeg er enig med ts da, det er jo noen klesstiler og tilbehør som er mer assosiert med kjerring enn andre. Det store røde smykke hadde ikke sett kult ut på en 20 åring en gang. Om man har kjerring klesstil blir man ikke fullt så kjerring om man har litt lengre hår. Kombinasjonen svært kort hår og tilsvarende klesstil 35+ da er det snakk om kjerringstil :P

Anonymkode: da1e5...2da

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes mye kledelig mellom langt, tjafsete huldrehår og kort bygdesveis/kjerringssveis. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mer problemer med å forstå at enkelte orker å bry seg så mye med hva andre velger å gå i.

Anonymkode: b4667...5ee

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mer problemer med å forstå at enkelte orker å bry seg så mye med hva andre velger å gå i.

Anonymkode: b4667...5ee

Det er ikke alt man forstår her i verden. 

AnonymBruker
Skrevet

Når kvinner kommer nærmere overgangsalderen oppstår det et slags merkelig behov for å sette dem på plass og definere dem negativt, kalle dem «kjerring» og lage smale rammer for hva som er akseptabelt. 

Samtidig blir de ofte usynlige når viktige avgjørelser skal tas, de regnes ikke lenger med seksuelt, de er ikke attraktive som arbeidskraft. 

Jeg synes det er trist og tankevekkende. 

Anonymkode: 5ba21...b55

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når kvinner kommer nærmere overgangsalderen oppstår det et slags merkelig behov for å sette dem på plass og definere dem negativt, kalle dem «kjerring» og lage smale rammer for hva som er akseptabelt. 

Samtidig blir de ofte usynlige når viktige avgjørelser skal tas, de regnes ikke lenger med seksuelt, de er ikke attraktive som arbeidskraft. 

Jeg synes det er trist og tankevekkende. 

Anonymkode: 5ba21...b55

Synes du tar i litt her. Selv om de fleste kvinner får går gjennom denne endringen et sted i 40-årene har de verdi både profesjonellt og i hjemmene sine som hustru/mødre/vertskap.

Har mange gode minner med kaffe og kaffebrød og gode samtaler sammen med middeladrende og enda eldre kvinner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Cathrine Koht har på en måte dratt kjærringstilen så langt at det på en måte har blitt noe annet😂

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...