Gå til innhold

Kjerringstil. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er lettere å falle i "kjerringstilfella" hvis man har noen kilo for mye ja.   

Anonymkode: 06375...2b8

De kunne jo begynne med å lage fine klær til damer i alle vektklasser og fasonger. Snitt har alt å si, og vi har alle forskjellige kropper. Enten er det three sizes fits all (men egentlig nesten ingen), eller så er det potetsekk-stil. 

Anonymkode: 91970...ccb

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Gjest TheCatLady
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kunne jo begynne med å lage fine klær til damer i alle vektklasser og fasonger. Snitt har alt å si, og vi har alle forskjellige kropper. Enten er det three sizes fits all (men egentlig nesten ingen), eller så er det potetsekk-stil. 

Ja, mange butikker som selger større klær har en tendens til å satse på klær i teltfasong, men tror også at mange damer velger større størrelse enn de egentlig trenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Enig at det er en typisk kjerringstil, og den gjør sjeldent noe positivt for vedkommende. 

De eldre kvinnene synes selv stilen er "råstilig" eller "tøff". 

Det verste er det mange av de gjør med håret sitt, klipper det helt kort og striper det. Håret blir helt likt ryggen til et lemmen 🐹

Anonymkode: deb2a...bf2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig at det er en typisk kjerringstil, og den gjør sjeldent noe positivt for vedkommende. 

Det verste er det mange av de gjør med håret sitt, klipper det helt kort og striper det. Håret blir helt likt ryggen til et lemmen 🐹

En sånn liten rød, festlig stripe på ene siden. 😁

• Liker 6
Skrevet
46 minutter siden, youcancallmejune skrev:

Hun ser bra ut, absolutt, men jeg for min del synes det er mye kulere med eldre damer som tør å ta den litt ut med farger, snitt og ypu name it. Hun her er en av mine favoritter. Så gjennomført kul at jeg blir helt misunnelig :) 

https://www.weareageist.com/profile/beatrix-ost/

http://www.thenewpotato.com/2015/04/28/beatrix-ost-2015/

Og Sara Danius, da. Så elegant og dramatisk. Hun var ikke akkurat redd for å bruke farger eller store smykker. 

Enig at hun hadde en kul stil, men ikke en stil som passer inn i hverdagen for veldig mange. Alt handler om tid og sted som regel. Det er mulig å bikke en viss alder uten å ikle seg fargerike telt med "frisk og sporty" frisyre.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller «morsom» og «artig».

Jobbet med mange kvinner i 60-åra tidligere, og når noen kjøpte seg noe nytt kommenterte de andre damene: «Så morsom den genseren der var, da!» og «Det var et artig smykke, du!».

Både klesstilen og måten å uttrykke seg på er en del av sjarmen med den generasjonen, synes jeg. Lar meg sjelden provosere av andres stil. 

En ting jeg har latt meg inspirere av fra damene som betegnes som «kjerringer» i denne tråden, er at de ofte er gode til å mikse teksturer. De er også gode på å kjøpe kvalitetsmaterialer, slik som lin, ull, silke, etc. Selv om jeg stort sett ikke deler preferansene deres når det gjelder farger og passform, har de absolutt noen tilnærminger til klær som man kan lære av.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, Candiru skrev:

Det er bare å gønne på med sin egen stil, vi er individer. Stil bør gjenspeile hvordan vi føler oss på innsiden, og på den måten kommunisere til omverdenen hvem vi er. Jo mer vi tør / lykkes i å gjøre dette, jo bedre har vi det med oss selv. Tror jeg. 

Det tror jeg også, blandingen med hva en kler i form av snitt og farger + hva en selv føler seg vel med,  personlighet og like det en går med og personlig stil (noe vi alle har, enten den er "kjedelig eller fargerik = det beste resultatet uansett 🙂

Anonymkode: 49103...d47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg synes det er helt tragisk å bry seg om hvordan andre velger å kle/style seg.  De kler seg vel sånn fordi de liker det da? Vi liker jo alle forskjellige ting, det kunne ikke falle meg inn å tro at min smak er det eneste rette....samt dette med å kle seg etter sin alder, for no bullshit. Kle deg på den måten som gjør deg glad og driiiiit i slike besserwissere som ts som tror de har fasiten og bare må uttrykke sin mening...

Anonymkode: 9dbfa...ccb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Disse eldre damene som er avbildet her i tråden er jo råflotte - og fotomodeller. Alt kler den smukke, sies det.

Det er sannelig ikke lett å skulle kle seg "ikke kjerring", moteriktig, sexy og ungdommelig når man er over 45 og overvektig. Er det noen som har eksempler på store damer som har "godkjent ikke-kjerring"-stil? Nærmer meg kjerringalderen med stormskritt og mange kilo ekstra, vil gjerne ha eksempler på hvordan unngå kjerringfella.

Anonymkode: a9019...cbc

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns mange som har kjerringstil i 40-50 åra har hatt vært litt kjerring siden de var i 30 åra. Noen blir aldri kjerring, stilrent, ikke kort hår, dus sminke, klassiske klær, ikke overstore smykker er mange av stikkordene for å ikke bli en ja. 

Jeg er 47, slank og har bestilt meg denne, skal kjøre skyhøye pumps til. Kjerring?

Mango - CANAS - Blazer - blau

Anonymkode: 06375...2b8

Hvilket merke / butikk er dette? 

Anonymkode: 26251...f3b

AnonymBruker
Skrevet

Hva er dette ''sterkere felleskap'' hun snakker om i Trondheim? Hva referer hun til?

Anonymkode: 00ef3...009

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Jolene skrev:

Klær som dette får jo ingen til å faktisk se verken profesjonell, stilig eller fin ut uavhengig alder:

10.jpg?width=100p&height=100p&auto=webp

Dette er et bedre eksempel på litt mer rene linjer, og noe som faktisk fremhever personen kontra å pakke det bort i alt mulig rart dilldall

Oj, her lyser det pensjonert sosionom eller lærerinne lang vei 😀

Anonymkode: e8a28...11d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pensjonert er viktig her. Denne sosionomstilen er nok på vei ut. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, youcancallmejune skrev:

Hun ser bra ut, absolutt, men jeg for min del synes det er mye kulere med eldre damer som tør å ta den litt ut med farger, snitt og ypu name it. Hun her er en av mine favoritter. Så gjennomført kul at jeg blir helt misunnelig :) 

https://www.weareageist.com/profile/beatrix-ost/

http://www.thenewpotato.com/2015/04/28/beatrix-ost-2015/

Og Sara Danius, da. Så elegant og dramatisk. Hun var ikke akkurat redd for å bruke farger eller store smykker. 

Hun har nydelig hår. Ser stilig ut med grått og langt hår faktisk. Aldri fortsått hvorfor folk vil klippe det guttekort.

Anonymkode: 00ef3...009

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri sett en sosionom gå kledd slik, men tar poenget ditt ;)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du har uten vtil et poeng, men jeg skjønner også hvorfor det er slik. Det koster jo penger å produsere klær, så derfor går produsentene for potetsekk-looken, som sannsynligvis veldig mange kan bruke.

Saken er jo den at når man går opp i vekt, er det veldig individuelt hvor og hvordan kiloene setter seg. Noen får dem på magen, noen over hele overkroppen, noen på baken, noen baken og lårene, noen har det jevnt fordelt osv. Ale disse typene kan sikkert bruke samme potetsekk-look, med varierende hell, men det kan ikke være lett å skulle masseprodusere velsittende klær til alle de ulike kroppene og samtidig gjøre det lønnsomt. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv har jeg hatt kort "Gunnilla Stordalen" kort siden jeg var 17, det er nå 18 år siden. På meg blir jeg kjedelig, ser dratt og medtatt ut, mister ansiktsform med langt hår..  Jeg kan også mene mange kvinner ser kjedelige og identitetsløse ut med langt hår, men dette er min preferanse.

Kan jeg få lov å applaudere? 👏 Jeg har riktignok ikke "Gunilla Stordalen" kort hår, for det er jeg ikke pen nok til, men jeg har definitivt "kjerringkort" og det har jeg hatt siden jeg var 22 og klippet det kort, mange tusen takk. Når jeg så hvor mye finere jeg ble med kort hår så kunne det ikke falle meg inn å la det vokse seg langt igjen. 

Selv om jeg nå ER kjerring så er det ikke håret mitt som gjør meg til det 😉

Når det gjelder klær så kan jeg ikke skryte på meg at jeg kler meg spesielt stilig, med mindre dongeribukse og allværsjakke/vattert jakke/dongerijakke (avhengig av årstid) med ett er blitt det. På den andre siden så er jeg ikke aldeles innenfor definisjonen av kjerring i denne tråden heller. Tror ikke skinny jeans og sneakers ble nevnt som "kjerring". Ei heller vanlige t-skjorter som jeg bruker året rundt. 

Jeg går sånn fordi jeg liker det, og det har jeg gjort i omtrent 30 år nå så er jeg nå kjerring så passer jeg endelig med min fysiske alder :nigo: . 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Perelandra skrev:

Om jeg har kjerringstil eller ikke får være opp til andre å vurdere, men jeg nekter å kle meg i nøytrale farger fordi noen mener at godt voksne kvinner skal gjøre det. Hvis de ikke liker synet av en snart femti år gammel kvinne i grønt, lilla eller gult så får det være deres problem. Jeg har ingen planer om å endre stil på grunnlag av hva motepolitiet eller langt yngre folk måtte mene. 

Alt med måte. Man kan bruke fine fargerike klær i alle aldre men den typiske "kjerringstilen" har ofte uflatterende snitt. Det blir også kombinert for mange elementer i ett og samme antrekk. Bildet nedenfor er jo kroneeksempelet på typisk kjerringstil. Man er jo ikke enten kjedelig og nøytral eller fargerik kjerring liksom.

4 timer siden, Jolene skrev:

Jeg skjønner det heller ikke. Jeg synes det blir slitsomt med for mye knæsje farger blandet sammen med en "sporty og frisk" knallfarget frisyre. Stort sett fremhever ikke disse knæsje fargene noe positivt ved personen heller. Ofte synes jeg man blir seendes eldre og mer sliten ut med alle disse knallfargene og flagrende gevantene. Kombiner det med at det heller ikke gjør noe positivt for figur eller silhuette. Det virker nesten som at enkelte damer ønsker å pakke seg bort for å ta oppmerksomheten vekk fra seg selv og eget utseende.

Klær som dette får jo ingen til å faktisk se verken profesjonell, stilig eller fin ut uavhengig alder:

10.jpg?width=100p&height=100p&auto=webp

Dette er et bedre eksempel på litt mer rene linjer, og noe som faktisk fremhever personen kontra å pakke det bort i alt mulig rart dilldall:

Det skal sies at jeg personlig ville brukt mer sminke og farget håret, men synes hun likevel ser flott ut.

Anonymkode: da1e5...2da

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alt med måte. Man kan bruke fine fargerike klær i alle aldre men den typiske "kjerringstilen" har ofte uflatterende snitt. Det blir også kombinert for mange elementer i ett og samme antrekk. Bildet nedenfor er jo kroneeksempelet på typisk kjerringstil. Man er jo ikke enten kjedelig og nøytral eller fargerik kjerring liksom.

Anonymkode: da1e5...2da

Kunne ikke blitt mer enig med deg. Kombinasjon har mye å si, og det er derfor jeg tok med bildet.Bildet viser jo et eksempel på når det blir for mange og skrikende elementer samtidig, som slår i hjel alt annet i antrekket. Resultatet blir derfor kaotisk, og merkelig. Det blir definitivt ikke et antrekk som vil gjøre noe for noen som bærer det eller lignende.

Stil er heldigvis individuelt, og det er jo opp til den enkelte hva man kler seg i :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...