AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #1 Skrevet 21. mai 2020 Vi har et barn på 2 år som vi holder hjemme fra barnehagen pga koronavirus. Grunnen er at jeg er gravid og er redd for å bli smittet. Er nå i uke 28. Både jeg og mannen har hjemmekontor og derfor mulighet til passe han gjennom dagen. Men jeg er så usikker på om dette er det rette for toåringen. Det er ting som tyder på at han ikke trives så godt i barnehagen. Hver gang vi leverer blir han sint og frustrert og hver ettermiddag etter barnehagen så er han sliten og grinete - selv om jeg har jobbet redusert for å gi han kortest mulig dager. Tror han blir sliten og overstimulert av å være der. Tror han trives veldig godt hjemme. Han virker harmonisk og glad. Samtidig får han ikke lekt med andre barn og det tenker jeg kanskje er uheldig, men jeg vet ikke. Jeg starter mammaperm i slutten av juli. Før dette har jeg sommerferie. Ønsker i alle fall å holde han hjemme fra barnehage i august så jeg ikke blir smittet helt på tampen av graviditeten. Derfor tenker jeg at han blir borte fra barnehagen store deler av juli og august. Spørsmålet er om man skal sende han i barnehagen i juni, men er redd det blir rart for han å være der en måned for så å være hjemme for en lenger periode. Tenkte kanskje en mulighet ville være å gi han kortere dager i denne perioden. Mulig jeg er hysterisk mtp viruset, men jeg føler for å beskytte både meg selv og barnet i magen. Prøver bare å finne en ordning som ivaretar alle i så stor grad som mulig, men jeg er usikker nå. Anonymkode: ff845...796
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #2 Skrevet 21. mai 2020 Jeg skjønte ikke helt om han er i bhg nå eller hjemme, men uansett: Kan det være at han er for lite i barnehagen? Så han ikke rekker å bli trygg? Snakk med de i bhg! Hør om han skravler, leker og ler når han er der? For at han er sliten når han kommer hjem er vel naturlig for de fleste. 2 åringene er i aktivitet hele tiden! At han trasser litt når dere går er vel også naturlig? Spesielt når han ikke har vært der så mye. Min 2 åring er i barnehagen. Hver dag. Til tross for Corona. Jeg er også gravid og jobber på sykehus. Så jeg syns du virker en smule hysterisk. Viruset rammer ikke barn hardt og det er ingenting som tilsier at det er farlig for gravide. Mener du at dere skal leve isolert resten av året? Og når 2åringen har blitt storebror, da skal han sendes i barnehagen som han ikke er vant til å være i? Høres ut som en dårlig plan. Anonymkode: 15aa6...620 11
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #3 Skrevet 21. mai 2020 Jeg er i en lignende situasjon. Bare at jeg ikke er gravid, men har en annen risikofaktor som gjør at jeg ikke vil ha corona. Har også barnet mitt hjemme. Blir bare tull nå å sende barnet litt i barnehagen før det er ferie. Barnet savner ikke barnehagen og har det bedre hjemme. En periode uten lekekamerater når de er så små vil ikke gjøre permanent skade. Så lenge de får det de trenger fra familien så er jeg null bekymret for manglende lekekompiser i en begrenset periode av livet. Anonymkode: b08c1...736
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #4 Skrevet 21. mai 2020 Jeg er også gravid, og jobber i barnehage selv. 5åringen er også i barnehagen sin. Nå bor jeg i en kommune med lite smitte, selvom det sikkert er mørketall her som alle andre steder. Er på jobb, men har fått tilrettelegging i form at jeg er på kjøkkenet og lager mat til hele bhg, sånn for sikkerhetsskyld. Har hittils ikke vært noen syke på jobben min. Tenker at jeg ikke får isolert oss helt, og siden det tilsynelatende ikke er noe farligere for barn og gravide, så må jeg bare på jobb og sønnen i bhg. Tenker kanskje å holde han hjemme noen uker før termin (starten av oktober) fordi jeg antagelig skal ha keisersnitt, om jeg blir syk får jeg vel ikke gjennomført det som planlagt. (Og har uansett ikke særlig lyst å være syk rett før/under fødsel 😅) Anonymkode: fbc37...ea6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #5 Skrevet 21. mai 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønte ikke helt om han er i bhg nå eller hjemme, men uansett: Kan det være at han er for lite i barnehagen? Så han ikke rekker å bli trygg? Snakk med de i bhg! Hør om han skravler, leker og ler når han er der? For at han er sliten når han kommer hjem er vel naturlig for de fleste. 2 åringene er i aktivitet hele tiden! At han trasser litt når dere går er vel også naturlig? Spesielt når han ikke har vært der så mye. Min 2 åring er i barnehagen. Hver dag. Til tross for Corona. Jeg er også gravid og jobber på sykehus. Så jeg syns du virker en smule hysterisk. Viruset rammer ikke barn hardt og det er ingenting som tilsier at det er farlig for gravide. Mener du at dere skal leve isolert resten av året? Og når 2åringen har blitt storebror, da skal han sendes i barnehagen som han ikke er vant til å være i? Høres ut som en dårlig plan. Anonymkode: 15aa6...620 Han har vært hjemme siden midten av mars da barnehagen stengte. Frem til det har han vært i barnehagen hver dag fra kl 8-14.30 siden august, så han har hatt tid på å bli trygg, slik jeg ser det. Det er der han har vært vant til å være, men han er en mye gladere og fornøyd nå som han er hjemme virker det som. Han kan være sliten på kvelden, men ikke grinete slik han er etter en dag i barnehagen. Derfor lurer jeg på om han har like godt av å være hjemme. Gravide er definert som risikogruppe i blant annet Danmark. Det er definert som risikofaktor å være gravid i Norge også selv om man ikke er i selve risikogruppen. Så det å være gravid er ikke uten betydning. Anonymkode: ff845...796
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #6 Skrevet 21. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også gravid, og jobber i barnehage selv. 5åringen er også i barnehagen sin. Nå bor jeg i en kommune med lite smitte, selvom det sikkert er mørketall her som alle andre steder. Er på jobb, men har fått tilrettelegging i form at jeg er på kjøkkenet og lager mat til hele bhg, sånn for sikkerhetsskyld. Har hittils ikke vært noen syke på jobben min. Tenker at jeg ikke får isolert oss helt, og siden det tilsynelatende ikke er noe farligere for barn og gravide, så må jeg bare på jobb og sønnen i bhg. Tenker kanskje å holde han hjemme noen uker før termin (starten av oktober) fordi jeg antagelig skal ha keisersnitt, om jeg blir syk får jeg vel ikke gjennomført det som planlagt. (Og har uansett ikke særlig lyst å være syk rett før/under fødsel 😅) Anonymkode: fbc37...ea6 Det hjelper å bo i en kommune med lite smitte. Vi bor i Oslo og vet at en del ansatte reiser med t-banen for å komme til jobb. Det er også en stor barnehage med 150 barn. Det gjør ikke valget enklere. Anonymkode: ff845...796
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #7 Skrevet 21. mai 2020 Altså... Du ønsker at barnet skal være hjemme. Barnet ønsker å være hjemme. Du har muligheten til å ha barnet hjemme. Hva er da problemet? Med en pågående pandemi hadde jeg absolutt valgt å ha barnet hjemme. En 2-åring trenger ikke leke med andre barn, en 2-åring trenger sin mamma og pappa. Anonymkode: 8f3ed...ca5 4
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #8 Skrevet 21. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har et barn på 2 år som vi holder hjemme fra barnehagen pga koronavirus. Grunnen er at jeg er gravid og er redd for å bli smittet. Er nå i uke 28. Både jeg og mannen har hjemmekontor og derfor mulighet til passe han gjennom dagen. Men jeg er så usikker på om dette er det rette for toåringen. Det er ting som tyder på at han ikke trives så godt i barnehagen. Hver gang vi leverer blir han sint og frustrert og hver ettermiddag etter barnehagen så er han sliten og grinete - selv om jeg har jobbet redusert for å gi han kortest mulig dager. Tror han blir sliten og overstimulert av å være der. Tror han trives veldig godt hjemme. Han virker harmonisk og glad. Samtidig får han ikke lekt med andre barn og det tenker jeg kanskje er uheldig, men jeg vet ikke. Jeg starter mammaperm i slutten av juli. Før dette har jeg sommerferie. Ønsker i alle fall å holde han hjemme fra barnehage i august så jeg ikke blir smittet helt på tampen av graviditeten. Derfor tenker jeg at han blir borte fra barnehagen store deler av juli og august. Spørsmålet er om man skal sende han i barnehagen i juni, men er redd det blir rart for han å være der en måned for så å være hjemme for en lenger periode. Tenkte kanskje en mulighet ville være å gi han kortere dager i denne perioden. Mulig jeg er hysterisk mtp viruset, men jeg føler for å beskytte både meg selv og barnet i magen. Prøver bare å finne en ordning som ivaretar alle i så stor grad som mulig, men jeg er usikker nå. Anonymkode: ff845...796 Ville holdt han hjemme.Så lenge han har det bra. Og bedre der.De fleste barn bør være hjemme lengre enn 1år om foreldre har mulighet og vil. Kan være veldig stressende for små. Anonymkode: b70e5...f62 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #9 Skrevet 21. mai 2020 Jeg tenker barn har godt av å leke med andre barn, og at det burde være greit å ha barnet i bhg f.eks 3 dager i uken. Eller syns jeg det er merkelig å lese om gravide på KG som burer seg inne med hjemmekontor og er snurt fordi graviditet ikke tilsier risikogruppe i Norge. Jeg jobber på sykehus, på avdeling med korona, og har flere gravide kolleger som er på jobb. Anonymkode: bde8f...be2 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #10 Skrevet 21. mai 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han har vært hjemme siden midten av mars da barnehagen stengte. Frem til det har han vært i barnehagen hver dag fra kl 8-14.30 siden august, så han har hatt tid på å bli trygg, slik jeg ser det. Det er der han har vært vant til å være, men han er en mye gladere og fornøyd nå som han er hjemme virker det som. Han kan være sliten på kvelden, men ikke grinete slik han er etter en dag i barnehagen. Derfor lurer jeg på om han har like godt av å være hjemme. Gravide er definert som risikogruppe i blant annet Danmark. Det er definert som risikofaktor å være gravid i Norge også selv om man ikke er i selve risikogruppen. Så det å være gravid er ikke uten betydning. Anonymkode: ff845...796 Grunnen til at gravide går under risikogruppen i Danmark er pga føre var prinsippet. Anonymkode: 42693...ec6 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #11 Skrevet 21. mai 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker barn har godt av å leke med andre barn, og at det burde være greit å ha barnet i bhg f.eks 3 dager i uken. Eller syns jeg det er merkelig å lese om gravide på KG som burer seg inne med hjemmekontor og er snurt fordi graviditet ikke tilsier risikogruppe i Norge. Jeg jobber på sykehus, på avdeling med korona, og har flere gravide kolleger som er på jobb. Anonymkode: bde8f...be2 En del av oss burer oss ikke hjemme med hjemmekontor. Jeg er for eksempel pålagt hjemmekontor. Har ikke noe valg. Anonymkode: ff845...796
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #12 Skrevet 21. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ville holdt han hjemme.Så lenge han har det bra. Og bedre der.De fleste barn bør være hjemme lengre enn 1år om foreldre har mulighet og vil. Kan være veldig stressende for små. Anonymkode: b70e5...f62 Ja, det virker som han har det veldig fint hjemme med oss. Han er nettopp fylt 2 år også, så det er ikke sånn at han nærmer seg 3 år. Det er heller ingen som har lekekamerater i barnehagen på avdelingen. De leker rundt hverandre og holder på med sitt. Jeg er bare redd det skal bli veldig stor overgang for han når han begynner i barnehagen etter ferien, men på en annen side kan det hende han vil være mer moden for barnehagen da. Anonymkode: ff845...796
LedigNavn Skrevet 21. mai 2020 #13 Skrevet 21. mai 2020 Ha barnet hjemme og kos dere sammen. Mitt barn gikk ikke i barnehage enda engang da hun var to. Barnet ditt får nok av tid i barnehagen senere. Slapp av, dette går bra 😊 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #14 Skrevet 21. mai 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har et barn på 2 år som vi holder hjemme fra barnehagen pga koronavirus. Grunnen er at jeg er gravid og er redd for å bli smittet. Er nå i uke 28. Både jeg og mannen har hjemmekontor og derfor mulighet til passe han gjennom dagen. Men jeg er så usikker på om dette er det rette for toåringen. Det er ting som tyder på at han ikke trives så godt i barnehagen. Hver gang vi leverer blir han sint og frustrert og hver ettermiddag etter barnehagen så er han sliten og grinete - selv om jeg har jobbet redusert for å gi han kortest mulig dager. Tror han blir sliten og overstimulert av å være der. Tror han trives veldig godt hjemme. Han virker harmonisk og glad. Samtidig får han ikke lekt med andre barn og det tenker jeg kanskje er uheldig, men jeg vet ikke. Jeg starter mammaperm i slutten av juli. Før dette har jeg sommerferie. Ønsker i alle fall å holde han hjemme fra barnehage i august så jeg ikke blir smittet helt på tampen av graviditeten. Derfor tenker jeg at han blir borte fra barnehagen store deler av juli og august. Spørsmålet er om man skal sende han i barnehagen i juni, men er redd det blir rart for han å være der en måned for så å være hjemme for en lenger periode. Tenkte kanskje en mulighet ville være å gi han kortere dager i denne perioden. Mulig jeg er hysterisk mtp viruset, men jeg føler for å beskytte både meg selv og barnet i magen. Prøver bare å finne en ordning som ivaretar alle i så stor grad som mulig, men jeg er usikker nå. Anonymkode: ff845...796 Å herregud... hysteria... Anonymkode: a97ad...587
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #15 Skrevet 21. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker barn har godt av å leke med andre barn, og at det burde være greit å ha barnet i bhg f.eks 3 dager i uken. Eller syns jeg det er merkelig å lese om gravide på KG som burer seg inne med hjemmekontor og er snurt fordi graviditet ikke tilsier risikogruppe i Norge. Jeg jobber på sykehus, på avdeling med korona, og har flere gravide kolleger som er på jobb. Anonymkode: bde8f...be2 Godt skrevet! Anonymkode: a97ad...587
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. mai 2020 #16 Skrevet 21. mai 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså... Du ønsker at barnet skal være hjemme. Barnet ønsker å være hjemme. Du har muligheten til å ha barnet hjemme. Hva er da problemet? Med en pågående pandemi hadde jeg absolutt valgt å ha barnet hjemme. En 2-åring trenger ikke leke med andre barn, en 2-åring trenger sin mamma og pappa. Anonymkode: 8f3ed...ca5 Hæ? Klart en 2 åring har godt av å sosialiseres med andre barn...men det kan jo også gjøres ved å ha playdates eller gå på lekeplass. Men 2 åring knytter fort bånd til andre barn. Nok av mennesker som har funnet bestevennen sin i barnehagen. Men TS kjenner sitt barn og om hun trives med å ha han hjemme og han ikke ytrer ønske om å gå i bhg så why not? Men det var en stor overgang for de fleste barna å være hjemme i 6 uker. Mange av de yngste trengte ny tilvenning. 6 uker kan føles som et flere måneder for så små barn. Var en grunn til at vi som barn følte at det var en evighet til julaften fra 1. Desember. Barn har ikke samme tidsperspektiv som oss. Så om barnet har vært hjemme i 6 uker så vil det koste mye krefter i starten for en 2 åring å komme inn igjen i rutiner. Til og med min 5 åring som elsker barnehagen og som sterkt VIL i barnehagen har vært litt mer sliten siden han startet opp igjen. Og vi henter han 14.00. Knapt 5 timer. Endret 21. mai 2020 av WhisperingWind
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #17 Skrevet 21. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker barn har godt av å leke med andre barn, og at det burde være greit å ha barnet i bhg f.eks 3 dager i uken. Eller syns jeg det er merkelig å lese om gravide på KG som burer seg inne med hjemmekontor og er snurt fordi graviditet ikke tilsier risikogruppe i Norge. Jeg jobber på sykehus, på avdeling med korona, og har flere gravide kolleger som er på jobb. Anonymkode: bde8f...be2 Enig med deg i at barn har godt av å gå i barnehage, men jeg har virkelig full forståelse for at gravide er nervøse. Sannheten er at vi aner ikke konsekvensene korona kan ha for ufødte barn. Man kan tro og mene, men man vet ikke langtidseffektene. Anonymkode: a6a34...f5a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå