Gå til innhold

Liker du å fiske?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja, liker dere å fiske? 

Selv liker jeg meg ute på sjøen, liker å fiske og kan godt gjøre opp fisken, og filetere, og spise. Likevel har jeg aldri likt å ta fisken av kroken, eller ta livet av den..! Satt å tenkte på akkurat dette i kveld, og ja -begynte vel å lure like mye på om dere her på KG liker å fiske, sånn generelt sett? :) 

Anonymkode: 8cb63...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er akkurat slik som deg 😆 Jeg fisker laks i elver, fisker på sjøen, sløyer, osv. Men kroken den må mannen ta ut 🤷🏻‍♀️ Selv om jeg begynte med fiske i 5 årsalderen. Synst så synd i fisken 😂

Anonymkode: 644b2...70b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er akkurat slik som deg 😆 Jeg fisker laks i elver, fisker på sjøen, sløyer, osv. Men kroken den må mannen ta ut 🤷🏻‍♀️ Selv om jeg begynte med fiske i 5 årsalderen. Synst så synd i fisken 😂

Anonymkode: 644b2...70b

Ja, helt merkelig det der, de fleste har jo ingen problemer med å gjøre det -jeg har også fisket siden jeg var barn! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Elsker å fiske- dog litt dårlig til det dessverre, og har fått gjort mye mindre av det enn hva jeg ønsker. Og jeg fisket min flate fisk i 25 års alderen (10 år siden)  Og tja jeg vet at det har kun med prioriteringer å gjøre.. Men når jeg er uti båt sene sommerkvelder eller står ved et tjern i fjellheimen eller laksefiske i elven er det et paradis jeg aldri vil skal slutte..

Men jeg elsker å fiske, liker å få napp, har ikke så mye peiling på sneller og stenger og agn, liker å dra opp fisken, har ikke noe problem med hverken å ta ut kroken og drepe den, gi den et slag og 3, men har kun vært med som observatør på sløying.. Men det å sitte ved bålet og nyte en selvfisket laks/makrell🤩 skulle ønske jeg gav meg selv mer tid og tolmodighet til å lære om sløying..  Men akkurat det å kakke fisken til den dør har jeg ikke noe problem med.

Anonymkode: b56be...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, om det er fisk og få. Er litt utålmodig. 

Jeg er som deg, sløyer gjerne. Men hater prosessen med kakk i hodet og krok - det fikser mannen. 

Anonymkode: f7e16...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket siden jeg var 4, og har ikke problemer med å hverken ta livet av eller sløye. Fisker mest ørret og røye, og en sjelden gang torsk og makrell. Liker innsjøer best. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker og fiske ja,men som deg så tar jeg den ikke av kroken eller tar livet av den,det må noen andre gjøre,sløying og sånt går helt fint 🐟🐟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa! Lenge siden sist, så må få fisket noe iløpet av sommeren. Ble ikke islagt på innsjøen her så ble ikke noe isfiske i år heller.

Det "ekleste" syns jeg er å feste på maggot på isfiske, så hvis noen andre vil gjøre det for meg så får de absolutt lov til det. Men å sløye fisk syns jeg er helt greit. Skvetter hver eneste gang jeg skal kutte av over nakken og den spreller til da 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, pia mater said:

Jaa! Lenge siden sist, så må få fisket noe iløpet av sommeren. Ble ikke islagt på innsjøen her så ble ikke noe isfiske i år heller.

Det "ekleste" syns jeg er å feste på maggot på isfiske, så hvis noen andre vil gjøre det for meg så får de absolutt lov til det. Men å sløye fisk syns jeg er helt greit. Skvetter hver eneste gang jeg skal kutte av over nakken og den spreller til da 🥴

Med sløyinga så lar i hvertfall vi fisken ligge i en balje/bøtte til turen er ferdig (på sjøen), da er den død når vi kommer inn. Bruker evt. en klepp, både for å dra den ombord og for å ta livet av den. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Klepp_(redskap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Med sløyinga så lar i hvertfall vi fisken ligge i en balje/bøtte til turen er ferdig (på sjøen), da er den død når vi kommer inn. Bruker evt. en klepp, både for å dra den ombord og for å ta livet av den. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Klepp_(redskap)

Den spreller til uansett hvor død den er, er nervene man treffer med kniven som gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, pia mater said:

Den spreller til uansett hvor død den er, er nervene man treffer med kniven som gjør det. 

Men lar du den blø ut først? Jeg må helt ærlig at jeg ser mest på mens dette skjer, men vi kakker den i hodet og kutter strupen på den så den får blø, da spreller den ikke etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men lar du den blø ut først? Jeg må helt ærlig at jeg ser mest på mens dette skjer, men vi kakker den i hodet og kutter strupen på den så den får blø, da spreller den ikke etterpå.

Røye og ørret som er små/middels kakker jeg aldri i hodet, men knekker heller nakken. Syns det er mer humant enn å slå fisken i hodet. 🙈 Er det større fisk som torsk så kutter jeg strupen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, pia mater said:

Røye og ørret som er små/middels kakker jeg aldri i hodet, men knekker heller nakken. Syns det er mer humant enn å slå fisken i hodet. 🙈 Er det større fisk som torsk så kutter jeg strupen. 

Jeg synes jo ikke det er så enkelt å i det hele tatt ta livet av dem jeg, litt "dobbeltmoralsk" kanskje :sprettoy:

Gleder meg i allefall til neste tur på sjøen. Blir litt annerledes nå, har mistet noen nær meg som jeg brukte å dra å fiske med, så det blir nok rart første gangen.. En av de fineste tingene med å fiske var på en måte stillheten, likte spesielt godt å være ute på kvelden/natten med båten når alt er mørkt og rolig rundt oss. På sånne turer kan man være sammen uten å snakke så mye, bare sitte der stille sammen og høre på lyden av bølgene og sjeldne måkeskrik, se på månen og stjernene. Kommer til å savne akkurat dette med en som har gått bort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...