Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Risiko alene i marka?

Anbefalte innlegg

Gjest Friluft
Skrevet

Jeg vet ikke hvor jeg skal bo fra høsten av, og har ikke tenkt å leie meg noe midlertidig nå. Jeg må ut av leiligheten om en ukes tid. Alle jeg kjenner bor i kollektiv og jeg har ikke lyst å bo en natt her og en natt der, på forskjellige sofaer.

Jeg kan bo hos slekt, men det har jeg heller ikke lyst til.

Leste i et tidskrift om en dame som bor i telt i Nordmarka. Jeg er selv friluftsvant, men jeg tenker ikke bo så langt nord i marka som jeg vet hun gjør.

Jeg har dessverre ingen stor vakthund. Men jeg vet at det vanker alle slags mennesker i marka, og jeg vurderer faren for å bli utsatt for f.eks. overgrep. Den kan da ikke være høyere enn å gå alene gjennom f.eks. Slottsparken en sen nattetime?

Jeg er ikke mørkeredd og ikke redd ville dyr, selv om jeg vet at sjansen for å møte på en sinna elg er liten.

Det jeg frykter, er eventuelle menn som mangler noe i toppetasjen og oppdager at jeg bor der alene...

Skrevet

Hvis du vil bo i telt finnes det jo campingplasser også da

Gjest Fjellstøvel
Skrevet

Sjansene er små. Sannsynligvis mindre enn å gå i byen eller ta en pirat-taxi.

De fleste som ferdes i marka, eller bor der, er helt ufarlige. Det er forøvrig mobildekning i hele marka.

Dessuten er det jo steder hvor det bor folk - eksempelvis Kikut. Du kan jo slå opp teltet i nærheten (Nb: mer enn 150 meter).

Skrevet

Sognsvannsområdet er kanskje ikke stedet jeg ville valgt (selv om du sikkert kan finne OK plasser der også), men jeg tror ikke det er så voldsomt risikabelt å ligge i telt i marka.

Man ligger da alene til fjells/skogs ellers, uten å tenke over det på noen måte.

Skrevet

Jeg ville vel heller lagt meg på en campingplass i sommer, men så er jeg mørkeredd også da.

Liten digresjon, lest den siste boka til Erlend Loe?

Gjest Fjellstøvel
Skrevet

På generell basis kan man si at du er tryggere desto lengre unna folk du legger deg.

Sånt sett er det tryggere langt inne i Marka enn på en en campingplass.

De fleste urbaniserte mennesker har dog en irrasjonell frykt for naturen/mørket, og det å være alene.

Men jeg kan garantere deg at dette er noe du venner deg til, og det vil gi deg noe spesielt å oppleve å være helt alene i naturen.

Skrevet
På generell basis kan man si at du er tryggere desto lengre unna folk du legger deg.

Sånt sett er det tryggere langt inne i Marka enn på en en campingplass.

De fleste urbaniserte mennesker har dog en irrasjonell frykt for naturen/mørket, og det å være alene.

Men jeg kan garantere deg at dette er noe du venner deg til, og det vil gi deg noe spesielt å oppleve å være helt alene i naturen.

Nå er ikke all frykt irrasjonell, da. Enkelte steder er mer utsatte enn andre, sånn er det jo.

Når jeg frarådet skogen rundt Sognsvann var det forøvrig ikke bare pga reell fare (mye snakk om voldtekter der, men jeg løper nå der om kveldene selv uten å ha opplevd noe som helst - vet ikke hvor realistiske de ryktene er), men mer fordi det foregår endel aktivitet i visse områder der, som jeg ihvertfall ikke hadde hatt lyst til å bo midt inni. :ler:

Gjest Friluft
Skrevet

Det var ikke campingplass jeg hadde tenkt meg...

Jeg vet også at jo lenger innover i marka jeg kommer, jo tryggere er det. Men jeg har ikke så lyst til å måtte gå to mil for å hente f.eks. mat... Jeg er avhengig av å komme meg til byen minst to-tre ganger i uka.

Hadde heller ikke tenkt meg Sognsvann. Jeg vet det ferdes mye folk der. Kikut var et godt tips, og jeg skal vurdere det. Jeg skal ikke campe en natt eller to, men i uker, så jeg vil helst finne et sted der jeg blir minst mulig lagt merke til.

Jeg kan jo lage en hel leir, slik at det ser ut som det bor flere der, men...

Jeg er ikke mørkeredd, men jeg vet at en del av de som ellers er uten fast bolig og bor på hospits om vinteren, velger marka i sommerhalvåret og selv om jeg ikke er redd dem som en spesiell gruppe, vet jeg at noen av få kan være en trussel om de har fått i seg den rette dopblandingen, så jeg vil helst unngå et nærmøte.

Vet også at noen bor flere mil innover i marka. De har fine terrengsykler og kan sykle langt etter å ha sonet og trent og i tillegg er på f.eks. amfetamin...

Dette vet jeg ikke fordi jeg har bodd i marka tidligere, men dette er vel noe som er alment kjent.

Skrevet
[men mer fordi det foregår endel aktivitet i visse områder der' date= som jeg ihvertfall ikke hadde hatt lyst til å bo midt inni. :ler:

Mye pene menn da :wink:

Gjest Fjellstøvel
Skrevet

Jeg er ikke mørkeredd, men jeg vet at en del av de som ellers er uten fast bolig og bor på hospits om vinteren, velger marka i sommerhalvåret og selv om jeg ikke er redd dem som en spesiell gruppe, vet jeg at noen av få kan være en trussel om de har fått i seg den rette dopblandingen, så jeg vil helst unngå et nærmøte.

Vet også at noen bor flere mil innover i marka. De har fine terrengsykler og kan sykle langt etter å ha sonet og trent og i tillegg er på f.eks. amfetamin...

Dette vet jeg ikke fordi jeg har bodd i marka tidligere, men dette er vel noe som er alment kjent.

Jeg er primært kjent i Nordmarka - og der har jeg ikke sett noen av den typen du nevner. Jeg har derimot sett noen av typen "uteligger med fillete klær og uten ny terrengsykkel", eller "sær og folkesky einstøing". Ingen som så farlige ut akkurat.

Egentlig vil jeg anbefale deg å se innover langs toglinjen gjennom Nordmarka - ved stasjoner som Movatn og Harestua tipper jeg du kan finne fine steder hvor det ikke er alt for langt til folk, eller mulighet for å komme seg til byen.

Skrevet

Bare homser, jo...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...