AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #1 Skrevet 20. mai 2020 Hei:) jeg lurte på om noen har opplevd lignende som meg ved langvarig angst og stress. Jeg er veldig stresset og engstelig nesten hele tiden. Og holder nok pusten ofte/puster ikke ordentlig. hver gang jeg blir bittelitt stresset for noe eller skal f eks bare gå til butikken så begynner jeg å få veldig vondt øverst i magen. Tror det er fordi jeg holder pusten og puster opp i brystet. Tror nok det ikke er refluks f eks fordi jeg merker det er veldig knyttet til angsten min. Når jeg gikk på skolen hver dag for noen måneder siden Så fikk jeg denne smerten plutselig akkurat før jeg skulle dra til bussen, veldig ofte. Helt øverst i magen, som en lang krampe som varer i ca 30-40 min kanskje. Og så mister jeg helt pusten og får ikke puste . Er 99 prosent sikker på at dette er pga at jeg er konstant stressa og har angst. Ikke for noe spesielt egentlig men f eks skole arbeid og at jeg gruer meg til å dra til skolen hver dag og er engstelig hele tiden. i går natt var den smerten så ille at jeg ble redd, fikk ikke puste noe og det gjorde så vondt. Litt sånn type som når man får hold og ikke får puste men øverst i magen. I tillegg så føles det som jeg skal knekke sammen pga stresset i kroppen, vet ikke hva jeg er redd for skal skje men føler kroppen min skal knekke liksom.. så i dag tidlig skulle jeg ringe og be om akutt time hos legen men turte ikke fordi jeg tenker at dette må bare gå over snart . Men nå i kveld er jeg livredd igjen og redd for å få så vondt igjen og at kroppen skal knekke :( noen som har opplevd lignende? Er det greit å dra til legen med dette? (plis bare seriøse svar). takk<3 Anonymkode: 1f0d3...0da
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #2 Skrevet 20. mai 2020 Når man får angst så puster man litt kort og kjapt. Det er kroppen som forbereder seg til kamp. Siden man ikke skal i kamp og bruke mye oksygen på ekte, så har kroppen fort for mye oksygen og hjernen sender ut signaler om at man ikke skal puste. Dette kan da oppleves som at man ikke får puste. Gi det noen sekunder uten å prøve å puste så trekker kroppen pusten heeelt selv når den vil ha mere oksygen. Kortversjonen er at kroppen klarer å puste når den vil, så man trenger ikke tenke på det egentlig. Det er helt ok å gå til legen med.🙂 Anonymkode: 87202...160 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #3 Skrevet 20. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man får angst så puster man litt kort og kjapt. Det er kroppen som forbereder seg til kamp. Siden man ikke skal i kamp og bruke mye oksygen på ekte, så har kroppen fort for mye oksygen og hjernen sender ut signaler om at man ikke skal puste. Dette kan da oppleves som at man ikke får puste. Gi det noen sekunder uten å prøve å puste så trekker kroppen pusten heeelt selv når den vil ha mere oksygen. Kortversjonen er at kroppen klarer å puste når den vil, så man trenger ikke tenke på det egentlig. Det er helt ok å gå til legen med.🙂 Anonymkode: 87202...160 Ok Tusen takk<3 da gjør jeg det! Anonymkode: 1f0d3...0da
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #4 Skrevet 20. mai 2020 Ja, gå til legen. Da blir du undersøkt og legen utelukker at det er noe fysisk i veien. Hvis det er psykisk så behøver du hjelp for det også, ikke sant. Det er best å ta tak i det før problemet blir kjempestort. Hvis ikke fastlegen henviser deg til noen å snakke med, eller foreslår at du kan snakke med han, så kan du kanskje ta kontakt med helsesøster? Hvis du gruer deg for skolen hver dag så er det ikke rart du har vondt i magen. Du skal ikke måtte ha det sånn. Anonymkode: 64956...336 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #5 Skrevet 20. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, gå til legen. Da blir du undersøkt og legen utelukker at det er noe fysisk i veien. Hvis det er psykisk så behøver du hjelp for det også, ikke sant. Det er best å ta tak i det før problemet blir kjempestort. Hvis ikke fastlegen henviser deg til noen å snakke med, eller foreslår at du kan snakke med han, så kan du kanskje ta kontakt med helsesøster? Hvis du gruer deg for skolen hver dag så er det ikke rart du har vondt i magen. Du skal ikke måtte ha det sånn. Anonymkode: 64956...336 Tusen takk! 😘det hjalp å høre, skal gjøre det ❤️ Anonymkode: 1f0d3...0da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå