Gå til innhold

Etisk dilemma! Om du hadde fått barn med down syndrom, ville du tatt abort? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vær ærlige folkens! 

En tanke slo meg Plutserlig og jeg begynte å tenke hva jeg ville gjort om jeg fikk beskjed fra legen at fosteret hadde down syndrom? 

har ikke hatt barn, men kan tenke meg hvor utfordrende det er å ha barn som skal være barn nesten hele livet.  
det er jo barnet ditt så du vil ikke ta abort, men så er det et helt nytt livsstil for deg som person også?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, fordi man kan ha et fint liv tross Down Syndrom. 

Anonymkode: 370b7...35a

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har alle hengt seg opp i downs syndrom? Tror alle at det liksom er «worst case scenario» eller eneste kromosomfeil/sykdom babyen kan ha? Mye annet som er verre enn downs.. Syns det er vanskelig å svare på før jeg står i situasjonen selv, mange av de lever jo fine liv, mens andre har mer tilleggssykdommer.. 

Anonymkode: 75310...dd5

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Usikker, men innrømmer at jeg tror jeg hadde tatt bort.

Hvorfor? Fordi det er ekstra mye usikkerhet rundt det å få barn med downs. Og at det i mange tilfeller er tilleggs syndromer/utfordringer.

Mange ganger går det veldig bra, og de får ett godt liv, men også mange som ikke klarer seg selv.

Og det vet man jo ikke på forhånd... (ikke med «friske» barn heller men...🤔)

Kan nevne at jeg har ei venninne med downs, og ser utfordringene det er, selv om det også er mye glede.

Det som kanskje sliter mest er utfordringen med å få den hjelpen hun har krav på. Og masse papirer som må dokumenteres hver år. Bl.a få legeattest på at datteren fortsatt har downs.... akkurat som det plutselig går over 😌

Anonymkode: 4f1b1...28a

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg ville tatt abort.  Har sett på nært hold hvor tøft det kan være å få et Downs barn.

Anonymkode: 9d544...bf4

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

"slo deg plutselig" 

Du lurer ikke en luring. Dette teamet er ganske hett i en annen tråd, noe du garantert er klar over. 

Anonymkode: a3eff...3e2

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Har en bror med downs, det holder. 

Anonymkode: 8643d...c81

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt abort. Jeg vil ikke ha et sykt barn hvis jeg kan velge å få et friskt. Samfunnskostnaden er enorm og det handler ikke om at jeg har noe imot barn med Downs.

Jeg har jobbet med barn med psykisk utviklingshemming som ikke er slik som solskinnshistoriene som presenteres i media. Jeg unner ingen familier det noen av disse gikk igjennom.

Hadde jeg vært med en 3 måneder på vei hadde jeg ikke tatt abort, men før det hadde jeg hatt null problem med å fjerne et foster som var sykt. 

Jeg respekterer dem som beholder, men jeg hadde ikke ønsket det selv og jeg syntes faktisk det er latterlig at folk tror de kan diktere hva jeg skal gjøre med min kropp. 

Å abortere et foster er ikke det samme som å mene at alle med utviklingshemming burde drepes. Min kropp. Mitt valg. 

Anonymkode: d350b...3d9

• Liker 49
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde tatt abort. Jeg har jobbet i PU bolig i flere år, og der ser man de tilfellene det ikke går så bra med. Er mest på tv man ser de som det har gått bra med. 

Anonymkode: 0e47c...a3d

Samme her. Syne å si det, men hvis man jobber eller opplever det tett i nære relasjoner så er det ikke av egoistiske grunner jeg ville valgt abort. Men man ser smerten og den enormt dårlige livskvaliteten mange har, og ikke blir det bedre heller etter plassering i boliger. Mange med DS har nok endel fine dager, men de fleste opplever mye smerte på grunn av diagnosen sin, og føler livet er svært vanskelig å leve.. 😢

Anonymkode: 2ffb4...466

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Som helsepersonell så ville min umiddelbare tanke vært å ta abort. Ikke alle lever et fantastisk og rik liv. Det er så mange grader av Downs. Det spenner fra et  velfungerende liv til fullstendig pleietrengende. Jeg ville hatt kjærlighet nok til et barn med downs men ikke kapasitet nok til å ha et barn som jeg vet vil trenge X-tra tilsyn. Ikke har jeg helse nok til det heller. 

Så, dessverre så ville jeg tatt abort. 

Anonymkode: 094ee...4bb

• Liker 26
Skrevet

Ja, men er jo umulig å si for sikkert uten å være i situasjonen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt abort. Ingen tvil. Jeg vil ikke ha barn engang, har sagt ja til èn unge en eller annen gang i fremtiden fordi kjæresten har så lyst på. Jeg hadde kanskje tenkt annerledes om jeg hadde et dypt ønske om barn og vært "takknemlig for hva som helst". I mangel på bedre ord.

Jeg har stor respekt for de som har barn med store behov, mye fordi jeg selv rett og slett synes det virker helt forferdelig. 

Anonymkode: 41ed2...8e6

• Liker 9
Skrevet

Nei. Jeg ville ikke tatt abort siden jeg mener at abort er drap. Jeg tror at ethvert menneske er skapt av Gud med uendelig verdi i kraft av å være et menneske. Intet menneske har rett til å sette seg til doms over hvem som skal leve eller dø. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gorilla skrev:

Nei. Jeg ville ikke tatt abort siden jeg mener at abort er drap. Jeg tror at ethvert menneske er skapt av Gud med uendelig verdi i kraft av å være et menneske. Intet menneske har rett til å sette seg til doms over hvem som skal leve eller dø. 

Alle mennesker er ikke levdyktige, og det er ikke humant å bære frem et barn som lever store deler av livet sitt i smerte, bare fordi du føler at du gjør noe riktig. Jeg mener det er tortur. 

Om du hadde fått påvist et barn uten hjerne, hadde du fremdeles stått ved det du sier? 

Anonymkode: a3eff...3e2

• Liker 41
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg tror jeg hadde tatt abort. Downs syndrom har blitt en hellig ku. Jeg skulle ønske debatten fikk en motvekt. De som blir med i debatten er mødre eller fedre med barn med DS som påpeker hvilken glede det er. Og klart det er det også. Men det er også sorg. Det er et liv som sjeldent blir fullverdig. De med DS som fungere best er også de som ser hva andre har som de aldri kan oppnå. De få foreldrene med barn med DS som tør delta i debatten med det negative gjør det stort sett som anonyme debattanter i avisinnlegg. DS er ikke bare de søte i Tangerudbakken. De andre kommer ikke på TV. 
Og til deg @Gorilla, om du bruker prevensjon så setter du deg til dommer over hvem som skal leve og hvem som skal dø. 

Anonymkode: dd2b8...b53

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tatt abort. Jeg har jobbet som vernepleier i mange år, og har sett hvordan de har det når de er voksne, og hvordan de pårørende har det. De har så klart fine øyeblikk og gode dager, men de er ofte sinte, redde, lei seg og fortvilte. Ofte er de syke også, og mange dør før foreldrene. (selv om denne gruppen mennesker lever mye lenger i dag enn de gjorde før grunnet god offentlig omsorg). Jeg hadde ikke valgt et sånt liv hvis jeg kunne unngått det.

Anonymkode: 1570e...42b

• Liker 16
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke tatt abort ved påvist Downs syndrom.

Hvorfor? Da jeg gikk mine første år på barneskolen var mamma støttekontakt for et barn med Downs. Et barn jeg lærte å kjenne, og bli glad i.

Om jeg tror det vil bli en tur i parken en sommerdag med et barn med Downs? Nei, jeg er ikke naiv. Men det er jo ingen forsikring om at barn blir født uten andre diagnoser som ikke er påvisbar i fosterstadiet heller. Dessuten kan det være veldig store forskjeller på hvor prega et barn er av Downs. Noen trenger hjelp til det meste hele livet, mens andre kan med tilrettelegging leve som ganske så selvstendige voksne.

Jeg synes det er trist at foster med Downs blir abortert, selv om jeg har forståelse for at noen foreldre velger å gjøre det. De har sine grunner, og det er ikke min sak.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet med flere med Downs, altså i bolig.

Downsere har det OK som barn og ungdom, men som voksne er de mye alene, de faller helt utenfor. De har ofte depresjon, er konstant sultne og sliter med helsa generelt.

Ønsker ikke å sette et liv til verden som er dømt til lidelse.

Ville tatt abort.

Men skulle jeg tenkt på meg selv kunne jeg lett båret frem barnet og jeg hadde elsket det like høyt som om jeg fikk et helt friskt barn. ❤

Anonymkode: b143c...018

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...