Gå til innhold

«Lov» å male utendørs i morgen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet det er helligdag men jeg har et rekkverk og litt plukk utendørs som VIRKELIG trenger maling, og jeg bor et sted det regner 340 dager i året tipper jeg 😅 Dette er den eneste tiden det har vært tørt lenge nok til at materialene er malbare, samtidig som det er meldt opphold en-to dager til så ny maling får tørket. Innafor? Det bråker jo ikke - er ikke snakk om å male hele huset med lift og stillas liksom. Er bare plukkverk. Hadde du som nabo reagert?

Anonymkode: 059d5...7c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke så mye som hevet et øyenbryn. Jeg sier mal i vei. 

Anonymkode: e0234...00d

• Liker 25
Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt over det😊

• Liker 7
Skrevet

Det synes jeg er helt greit.  Du plager ingen.  Jeg hadde også synes det var greit om du skulle male huset. 

Tror ikke folk flest er så opptatt av ro og stillhet på helligdager lenger.  De fleste forstår jo at i dag er man på jobb hele uken, og at man da ønsker å bruke fritiden til f.eks. hage og hus. 

• Liker 9
Skrevet

Helt greit.  Mal i vei 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det bråker jo ikke. Mal i vei! 😊

Anonymkode: c191c...f47

• Liker 6
Skrevet

Så lenge du ikke bråker el er til sjenanse for naboen... 👍🏼

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke brydd meg, mal i vei du 😛 

Anonymkode: c7b31...a7d

• Liker 4
Skrevet

Mal så mye du orker, det skal jeg også i morgen! Man skal være litt forsiktig med ting som bråker på helligdager, men maling er helt ok. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke brydd meg om du var min nabo. Hadde du fyrt opp plenklipper, kantklipper, motorsag eller andre støyende maskiner kunne jeg derimot kommet med en høflig anmodning om å droppe det på en helligdag.

Anonymkode: 96ec1...95f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du høres ut som en fin nabo. Mine naboer bruker støyende verktøy hver dag, inkludert 17.mai og alle helligdager (primært sag).

Male tenker jeg at du kan gjøre når du vil, det forstyrrer jo ingen. 

Anonymkode: b9092...a6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det må være lov så lenge det bråker mindre enn en gressklipper

Anonymkode: b4acc...7ca

AnonymBruker
Skrevet

Skikk og bruk-politiet hadde sagt et strengt nei til maling, men de sier jo nei til det meste. Personlig hadde jeg ikke sagt noe som helst. Grensen går ved støy og sjenanse for naboene rundt en. 

Anonymkode: 32abf...fe4

Skrevet

Jeg reagerer ikke på maling, klestørk, havejobbing - men når folk begynner med motorsag på helligdager kan jeg bli litt irritert, mest fordi det er deilig med noen "stilledager" av og til. Men mal i vei, det forstyrrer jo ikke noen.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det ikke blir for mye skraping, høres det fint ut.

Anonymkode: 30b41...439

AnonymBruker
Skrevet

Mal i vei! Det bråker jo ikke. 

Anonymkode: 1d4f8...681

Gjest rains of castamere
Skrevet

Jeg hadde ikke reagert på det. 

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke så mye som hevet et øyenbryn. Jeg sier mal i vei. 

Anonymkode: e0234...00d

Jeg hadde helt sikkert slengt på en eller annen kommentar om at det er fint å utnytte dette godværet eller noe sånn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er godt oppdratt, så ja man kan male, drive med hagearbeid(uten motoriserte ting) men vente til etter kirketid på søndager og helligdager. Nå har jeg null snøring på når kirken slutter, men 12 har jeg tenkt er greit i eget hode😷

Anonymkode: 4cd87...402

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
10 timer siden, Zienna skrev:

Det synes jeg er helt greit.  Du plager ingen.  Jeg hadde også synes det var greit om du skulle male huset. 

Tror ikke folk flest er så opptatt av ro og stillhet på helligdager lenger.  De fleste forstår jo at i dag er man på jobb hele uken, og at man da ønsker å bruke fritiden til f.eks. hage og hus. 

Vi forholder oss til "Lov om helligdagsfred" som Kristi himmelfartsdag går innunder. Det er ulovlig med støy, men maling forstyrrer ikke. Man kan for eksempel ikke snekkre eller høytrykkspyle huset fordi "De fleste forstår jo at i dag er man på jobb hele uken, og at man da ønsker å bruke fritiden til f.eks. hage og hus. " Det er altså ikke så viktig hva du syns eller hva du tror andre forstår, loven sier veldig tydelig hva som gjelder. Se under:

§ 3. Helligdagsfred

På helligdag fra kl 00 til kl 24 samt påske-, pinse- og julaften etter kl 16 skal det være helligdagsfred som ingen noe sted må forstyrre med utilbørlig larm.

Ved kirke eller gudstjenestested er det mens helligdagsfreden varer ikke tillatt å forstyrre gudstjenesten med unødig larm eller arbeid eller annen forstyrrende virksomhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...