AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #1 Del Skrevet 20. mai 2020 Er det vanlig? Er det vanlig å gi en femåring et stor sminkesett? Jeg kjenner ikke jenta det gjelder da. Jeg har en venninne som er venn av familien, men hun reagerte også. Hun ville ikke si noe til foreldrene om det, men det har visst vært en greie før med eldre barn i familien at småjenter vil ha sminke fordi jentene i denne familien får sminke i tidlig alder. Så foreldre i familien som ikke syns det er så greit, må være de kjipe ukule foreldrene fordi de ikke syns det passer seg at barn i seks-syv-årsalderen skal gå med maskara. Det er jo klar at man bestemmer over sine barn, og noen ganger må man si nei til ting som andre får lov til, men her er det snakk om et stor sminkesett til en liten jente som ikke har spurt om det en gang. Det var en overraskelse. Hun hadde sikkert vært lykkelig uten også. Jeg vet ikke helt jeg... jeg bare føler at å kjøpe sminke til barn i den alderen er å oppfordre til tidlig bruk. Mitt barn er ganske ung enda, men jeg hadde ikke syns noe om at en femåring tenkte at man blir penere med sminke. Jeg ønsker at mitt barn skal føle seg fin som de er. Det er jo gøy å kle seg ut og sånn, men barn er fult klar over at sminke er noe man bruker i hverdagen for å se "bedre" ut. Personlig bruker jeg nesten aldri sminke. Jeg gidder ikke, og jeg hvis jeg sminker meg, så er det ikke for andre. Anonymkode: 76676...65b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #2 Del Skrevet 20. mai 2020 Jeg synes det høres helt galt ut. Jenta er 5 år. Hun skal leke. Anonymkode: d011a...6cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #3 Del Skrevet 20. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg synes det høres helt galt ut. Jenta er 5 år. Hun skal leke. Anonymkode: d011a...6cb Ja, og hun er en kjempeflott jente. Hun er ganske vakker, hvis det er greit å si om barn. Hun er jo fin som hun er, så hva skal hun med sminke egentlig? Anonymkode: 76676...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maestro Skrevet 20. mai 2020 #4 Del Skrevet 20. mai 2020 Tantebarnet mitt på 5 har lekesminke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saph Skrevet 20. mai 2020 #5 Del Skrevet 20. mai 2020 Elsket å leke med sminke og kle meg ut da jeg var liten. Så syns ikke det er noe å lage en big deal av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #6 Del Skrevet 20. mai 2020 7 minutter siden, Maestro skrev: Tantebarnet mitt på 5 har lekesminke. Tror ikke det var lekesett. Jeg forsto det sånn at det var et ekte sett. Anonymkode: 76676...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saph Skrevet 20. mai 2020 #7 Del Skrevet 20. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tror ikke det var lekesett. Jeg forsto det sånn at det var et ekte sett. Anonymkode: 76676...65b Bedre det enn å kjøpe de som er laget for barn som selges på bokhandelen, med masse snuskete ingredienser og dårlig kvalitet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #8 Del Skrevet 20. mai 2020 Mi har fått egen så hun ikke ødelegger min. Men hun bruker det jo på samme måte som ansiktsmaling med masse farger over alt. Anonymkode: fe09d...b2d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #9 Del Skrevet 20. mai 2020 Jentungen fikk barnesminke her men hun fikk aldri gå ut med det, hun fikk heller ikke ha det fritt men kun under oppsyn, hun syntes at det va skikkelig sras. Maskara var ikke en del av barnesminken. Den type sminke er lett å vaske av og det er stort sett kun neglelakk, lipglos og øyenskygge. Endre opp med å kaste det pga at det passerte til slutt holdbarhetsdato. Venninnen derimot fikk ha det fritt, sølte og grapset med det. Ødela det temmelig fort. Og eier ikke respekt for mor og storesøster sin sminke. Anonymkode: 9a765...e68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #10 Del Skrevet 20. mai 2020 Akkurat nå, Saph skrev: Bedre det enn å kjøpe de som er laget for barn som selges på bokhandelen, med masse snuskete ingredienser og dårlig kvalitet. Akkurat det samme jeg tenkte. Men det forutsetter i mitt hode at sminken uansett er tenkt til lek, ikke til å være "minivoksen". Anonymkode: 21294...ed6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #11 Del Skrevet 20. mai 2020 Min fikk det til femårsdagen, jeg la det rett vekk og bytta det. Angret skikkelig da hun ble sju, da var hun og venninnene så opptatt sv utkledning og morsom rollelek, med ansiktsmaling og frisyrer og klær. Hun hadde dånt av lykke hvis jeg hadde tryllet fram det megasminkesettet, og de hadde nok hatt mye moro med det. Det er ikke det samme som å sminke seg, bruke sminke, gjøre seg penere. Det er lek. Nå er hun ti, og sminker seg selvfølgelig ikke ennå. Men man kan jo eie slikt og ha noe glede av det allikevel? Poenget mitt er at jeg tenkte som deg, men det er i grunn ingen ting farlig eller skadelig. De liker grell neglelakk og rosa hår også. De syns det er morsomt. Anonymkode: 5333c...b93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #12 Del Skrevet 20. mai 2020 Mange i den alderen og oppover som synes det er gøy med neglelakk, lipgloss og øyeskygge. Så lenge foreldrene har kontroll tenker jeg det går fint. Anonymkode: 81af7...f6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #13 Del Skrevet 20. mai 2020 TS her. Jeg har tre nieser som jeg passer ofte. De ber aldri om å få sminke seg. Men når de kommer på besøk så pynter vi neglene våre. Jeg har kjøpt mange forskjellige neglelakker og sånne "diamanter" som man kan feste på neglene. Vi fletter også håret til hverandre. Så vi "pynter" jo oss litt, men ikke ansiktet. Anonymkode: 76676...65b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Brumle Skrevet 20. mai 2020 #14 Del Skrevet 20. mai 2020 Jeg tenker det kommer helt an på bruken av sminken jenta får. Det er helt vanlig at barn leker det som de voksne gjør i miniversjon. Lage mat, leke mamma og pappa, snakke i telefonen, gå på jobb og kjøre bil. Sminke er også en del av livet til mange voksne. Da synes jeg det er helt greit at barn leker med sminke og kler seg ut og har det gøy. Mange barn går jo etter sminken til mor og leker med det uansett. Det som ikke hadde vært greit er om barnet føler at sminke er noe man må bruke i hverdagen for at andre skal akseptere deg eller synes du er pen. Også tenker jeg at foreldrene må passe på at huden ikke reagerer negativt på sminken og at den blir renset av ordentlig når leken er ferdig. Jeg tenker at det er greit så lenge det er for lek og moro, men jeg tenker at barnet er for ungt til at det skal begynne å gå med det ute og til barnehagen osv. Jeg tenker også at sminke har fått et overdrevent negativt rykte på seg. Man snakker om at det kan skape kroppspress og dårlig selvfølelse, men det er en annen positiv side av sminke også. Det er en måte å utrykke seg selv på, føle seg bra, eksperimentere med farger og jeg tenker det til og med er en kunstform! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #15 Del Skrevet 20. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg har tre nieser som jeg passer ofte. De ber aldri om å få sminke seg. Men når de kommer på besøk så pynter vi neglene våre. Jeg har kjøpt mange forskjellige neglelakker og sånne "diamanter" som man kan feste på neglene. Vi fletter også håret til hverandre. Så vi "pynter" jo oss litt, men ikke ansiktet. Anonymkode: 76676...65b I mitt hode er det ikke noe forskjell på å pynte negler og å pynte ansikt? Min femåring liker sminke, synes det er spennende og morsomt. Jeg er bekymret for presset hun møter i samfunnet, men jeg er mye mer bekymret for de holdningene som prosesseres i mye barne tv og medier enn jeg er for at hun liker å kline barnesminke i ansiktet. Anonymkode: f2c16...f3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #16 Del Skrevet 20. mai 2020 Kjøp et ansiktsmalings sett beregnet på barn (av bra kvalitet) som også har et hefte med, der det er avbildet forskjellige "ansikt" man kan lære seg å male. F.eks hund, katt, spøkelse, blomst.. Små jenter vil jo gjøre det samme som moren gjør, men jeg synes ikke at femåringer skal lære seg å sminke øyenvipper, lepper og legge rouge. Anonymkode: d916f...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #17 Del Skrevet 20. mai 2020 6 åringen her har fått et stort skrin med øyenskygge i de mest absurde farger. Det fungerer tydeligvis helt supert til å «sminke» alle deler av ansiktet 😂 Hun og venninnene har dilla på superhelter i dag, og morer seg stort med å lage maske med sminke. Klarer ikke å se at det er et problem, men hadde det vært sminke hun tok på for å bli penere eller ønsket å gå ut av huset på så hadde det ikke vært greit. Anonymkode: e8f1d...4de 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. mai 2020 #18 Del Skrevet 21. mai 2020 Så lenge det er til lek og morro ser jeg ikke problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå