Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et spørsmål. Jeg er 173 høy og veier 83kg. Har ei datter på 9 mnd og er normalt aktiv hver dag. Prøver å få til 30mins trening pr dag. Spiser vanligvis:

Frokost: 4spiseskjert med naturell yoghurt, litt mandler og litt honning

Lunsj: noe frukt eller et knekkebrød 

Middag: en vanlig posjon med middag

Trooor jeg ligger på rundt 1000kcal om dagen, vil jeg da gå ned i vekt? Føler meg ikke spesielt sulten :) evt kom med forslag til frokost og lunsj med lite kcal. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må legge deg på minimum 1500 kcal om dagen. Det er skadelig for deg å spise så lite som du gjør nå. Du får ikke i deg de vitaminene og mineralene som kroppen din trenger med et så lavt inntak, og du kommer til å gå på en kraftig smell etter veldig kort tid. 

Anonymkode: d2df8...7e3

• Liker 5
Skrevet

Ja, du vil gå ned i vekt. Men pass på, det kan bli altfor lite mat. Jeg ville kommet meg opp på 1500 om du er kvinne, eller 2000 om du er mann. Selvom du ikke føler deg sulten eller sliten, så tærer det på deg slik at du kanskje ikke orker mer om 1 ukes tid. Det fører til at du sprekker og mister motivasjon. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan love deg at hele innlegget ditt blir slettet på null komma niks. 

Du forstår forøvrig selv at det der er for lite mat eller? Hvis ikke burde du oppsøke lege. 

Anonymkode: c7d0a...bf0

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om du klarer så er 5:2 dietten fin. 

Anonymkode: 2fe5b...f29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skjønner da vel selv at det der er alt for lite mat? 😨 ikke blir denne tråden stående lenge heller da man ikke får diskutere vektnedgang med mindre enn 1500 kcal om dagen nettop fordi det kan være dårlig for kroppen. 

Anonymkode: e75c6...361

• Liker 3
Gjest Nina1975
Skrevet

Bruk noen kvelder på å les deg opp på mat og ernæring, dette er ikke bra. Lykke til.

AnonymBruker
Skrevet

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

Sjekk ut denne. Om du ikke trener 4-5 dager i uka og sitter for det meste i ro har kroppen din behov for mellom 2626 og 2790 kcal om dagen. Du kan altså faktisk spise ca 2100 kalorier daglig og gå ned 0,5 kg i uka som er det som er anbefalt. Last gjerne ned lifesum for å tracke kalorier og få gjerne hjelp fra legen din siden du kunne trengt å lære litt om ernæring og kosthold.

Anonymkode: d2df8...7e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rapportert tråd. 

Anonymkode: 92af6...607

• Liker 1
Skrevet

1000kalorier er veldig lite, du klarer deg bra i starten, men det holder sjelden lenge. Du er såpass høy og utifra det andre vi vet så er det nok fornuftig å spise litt mer... Se mer her hvis du vil lese litt mer.

AnonymBruker
Skrevet

Legg deg på et litt høyere kalorinivå så du holder ut lengre. 1000 kcal per dag er for lite når du veier 83 kilo, du risikerer å gå på en smell etter en stund med et så stort underskudd. Selv om du ikke føler deg sulten nå så kommer du til å gjøre det om en stund. Du kommer fremdeles til å gå raskt ned i vekt med 1500 kalorier, og sjansen for å lykkes på sikt er mye større hvis du får i deg mer energi og mer næring. Og bruk en app til å telle kaloriene dine! 

Du bør også ta sikte på å få i deg mer grønnsaker enn du gjør nå. 

Anonymkode: ba6e9...d50

Skrevet

Kjære trådstarter,

Denne tråden stenges, da den bryter med retningslinjene for dette rommet.

* Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

* Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger herViser også til deres kilde her (side 187).

* Tråder hvor trådstarter ber om råd til å bli undervektig ifølge BMI-kalkulator vil bli stengt. BMI er ikke likt for alle og man kan gjerne diskutere hvorvidt det er et godt mål for absolutt alle, men vi anser det som en god nok grense for hvor langt man kan gå med å gi råd for å gå ned i vekt.

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...