AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #1 Skrevet 20. mai 2020 Hei, Min samboer og jeg har nylig flyttet sammen. Han har tre barn fra før, jeg har ingen. Vi tjener ca det samme og deler økonomien likt. Alt som kommer inn er felles. Vi har ca samme studielån og har ingen ekstra gjeld annet enn huslån. Vi har vært kjærester i noen år før vi har flyttet sammen - så vi kjenner hverandre godt. Jeg har hatt en hest på helfor i ett år, og kontrakten går ut nå til sommeren. Eieren til hesten spurte meg nylig om jeg ville ta ett år til - og jeg sa ja. Dette koster meg (veldig god avtale med eier) 3000 i mnd. Samboer nevnte i en forbisetning at han gledet seg sykt til jeg var ferdig med den hesten.. jeg ble litt usikker på hva han mente, og gravde litt. Han syns de 3000 i mnd er kjipe penger å betale, og han gleder seg til vi kan ha mer inn på fellesen istedenfor. Jeg ble litt paff over reaksjonen hans. Dette er hobbyen min, og det eneste jeg bruker pengene mine på. Jeg kjøper sjeldent nye klær eller har andre "ekstra" utgifter. Jeg kan gå til og fra stallen, og jeg tar buss til og fra jobb. Han bruker bilen hver dag, betaler for parkering og vi betaler 6000 i bidrag for barna. Jeg har aldri reagert på dette - men kjenner at det irriterer meg nå. Jeg sa at jeg har veldig lyst å ha hesten videre, og at det ble litt skjev fordeling av pengene hvis jeg skulle gi slipp på den ène tingen jeg hadde, men da ble han sur... Han sier at jeg ikke kan trekke barna inn i regnestykket for det er ikke noe han kan kvitte seg med.. men det er hesten. Jeg har jo ingen barn eller noe som koster ekstra penger, og jeg tjener mer enn godt nok til å ha hesten på min inntekt.. Trenger litt råd for å se om det er jeg som overreagerer her eller om dette er en kamp jeg skal ta.. blir så usikker når jeg står midt i det... Anonymkode: bbb10...e8a 7
Populært innlegg solmåneogstjerner Skrevet 20. mai 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 20. mai 2020 Selvsagt skal du fortsette med hesten! Det eneste du bruker penger på utenom det mest nødvendige og du er i tillegg med på å forsørge barn som ikke er dine. Selvsagt skal hesten bli! Ingen tvil. 139
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 20. mai 2020 For en dust! Da kan vel du si at du gleder deg til barna blir 18 og han blir ferdige med dem! Tre barn fra før er dealbreaker i seg selv, og med sånne holdninger i tillegg hadde det vært rett ut for min del. Fortsett med hesten, og ta godt vare på deg selv økonomisk! Anonymkode: 142aa...53c 71
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 20. mai 2020 Altså... du betaler for barna hans? Jeg ville ikke hatt felles økonomi med han, sp enkelt er det. Klart du skal ha hesten om du vil det!!! Anonymkode: 4ffc5...c70 94
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 Populært innlegg #6 Skrevet 20. mai 2020 Jeg hadde sagt at hvis han skal være sånn så gidder jeg ikke å ha felles økonomi. Anonymkode: 1acca...768 89
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 Populært innlegg #7 Skrevet 20. mai 2020 Betaler du for hans barn? For i så fall kan du sammenligne det med at hesten er ditt barn. Uansett ville jeg ikke betalt for hans barn. Det er hans barn, og dermed hans kostnad Anonymkode: ced46...463 58
Populært innlegg Ulven Skrevet 20. mai 2020 Populært innlegg #8 Skrevet 20. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, Min samboer og jeg har nylig flyttet sammen. Han har tre barn fra før, jeg har ingen. Vi tjener ca det samme og deler økonomien likt. Alt som kommer inn er felles. Vi har ca samme studielån og har ingen ekstra gjeld annet enn huslån. Vi har vært kjærester i noen år før vi har flyttet sammen - så vi kjenner hverandre godt. J Anonymkode: bbb10...e8a Dette er et forhold hvor økonomien klart bør deles. Han ser tydeligvis ikke at hans utgifter er større enn dine, og da er det best om dere deler 50/50. Da kan han ta ansvar for sine barn, og du for hesten. 67
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #9 Skrevet 20. mai 2020 Dropp felles økonomi! Anonymkode: 0dff9...ca9 36
Ulrikke Skrevet 20. mai 2020 #10 Skrevet 20. mai 2020 Altså, for å utdype litt... Jeg ble samboer med en mann som hadde tre barn fra før. Vi fikk et felles. Han tjener mer enn meg, driver med en motorisert hobby og har selvsagt betalt bidrag i "alle år" fram til nå (de er voksne nå). Vi er EN familie. Alt går inn samme sted og ut fra samme sted. Det var et valg vi tok. Jeg har ALDRI sagt noe om verken hobby eller barn (selvsagt det siste der da), og han hadde garantert unnet meg 3000 til en hest i mnd.... Jeg har valgt at vi har hunder, han lever med dem og trives med dem, men de koster, og de er mitt ansvar. Man må gi og ta når man velger å være en familie og en husholdning. Så en gang til: behold hesten! 22
Populært innlegg Nymerïa Skrevet 20. mai 2020 Populært innlegg #11 Skrevet 20. mai 2020 Hva om du sier helt høflig; "Det høres ikke ut som felles økonomi er noen god løsning for oss. Jeg tror det blir mindre uenighet av separat." 53
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #12 Skrevet 20. mai 2020 Om han virkelig mener dette så ville jeg kontret med at om det er ett problem for han at han føler han er med å betaler på hesten, så kan dere la være å ha felles økonomi og heller dele utgifter likt, som at dere setter inn samme sum på en konto hver måned som brukes på hus og hjem, ikke andre ting. Så kan du bruke dine penger på hest og han kan bruke sine på barn og bil osv. Her er han totalt urimelig, du har ikke snakket om å ikke dele på hans utgifter men han pirker på din hobby. Dette skal du ikke finne deg i! Anonymkode: 240ac...212 37
velociraptor Skrevet 20. mai 2020 #13 Skrevet 20. mai 2020 Enig med de andre, klart du skal beholde hesten! 7
Stjerneku Skrevet 20. mai 2020 #14 Skrevet 20. mai 2020 I en slik situasjon ville jeg ha gjort forandringer i økonomien og foreslått felles konto for felles utgifter (hus, mat, strøm etc) og felles sparekonto. Sagt at bidraget holdes utenfor felles utgifter. Og at det dere sitter igjen med kan benyttes etter eget ønske og behov, i ditt tilfelle hest. 23
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #15 Skrevet 20. mai 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Min samboer og jeg har nylig flyttet sammen. Han har tre barn fra før, jeg har ingen. Vi tjener ca det samme og deler økonomien likt. Alt som kommer inn er felles. Vi har ca samme studielån og har ingen ekstra gjeld annet enn huslån. Vi har vært kjærester i noen år før vi har flyttet sammen - så vi kjenner hverandre godt. Jeg har hatt en hest på helfor i ett år, og kontrakten går ut nå til sommeren. Eieren til hesten spurte meg nylig om jeg ville ta ett år til - og jeg sa ja. Dette koster meg (veldig god avtale med eier) 3000 i mnd. Samboer nevnte i en forbisetning at han gledet seg sykt til jeg var ferdig med den hesten.. jeg ble litt usikker på hva han mente, og gravde litt. Han syns de 3000 i mnd er kjipe penger å betale, og han gleder seg til vi kan ha mer inn på fellesen istedenfor. Jeg ble litt paff over reaksjonen hans. Dette er hobbyen min, og det eneste jeg bruker pengene mine på. Jeg kjøper sjeldent nye klær eller har andre "ekstra" utgifter. Jeg kan gå til og fra stallen, og jeg tar buss til og fra jobb. Han bruker bilen hver dag, betaler for parkering og vi betaler 6000 i bidrag for barna. Jeg har aldri reagert på dette - men kjenner at det irriterer meg nå. Jeg sa at jeg har veldig lyst å ha hesten videre, og at det ble litt skjev fordeling av pengene hvis jeg skulle gi slipp på den ène tingen jeg hadde, men da ble han sur... Han sier at jeg ikke kan trekke barna inn i regnestykket for det er ikke noe han kan kvitte seg med.. men det er hesten. Jeg har jo ingen barn eller noe som koster ekstra penger, og jeg tjener mer enn godt nok til å ha hesten på min inntekt.. Trenger litt råd for å se om det er jeg som overreagerer her eller om dette er en kamp jeg skal ta.. blir så usikker når jeg står midt i det... Anonymkode: bbb10...e8a Har ikke dette vært oppe her før? Han som har barn som vil at du skal bruke mer penger på hans unger i stedet for din hobby? Anonymkode: 02d27...81b 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #16 Skrevet 20. mai 2020 Tusen takk for gode tilbakemeldinger folkens. Veldig tydelig at jeg er litt "lost" i midten her. Jeg ser alle poengene med å dele opp økonomien, så tror vi skal ta oss en prat om det. Jeg har bare alltid tenkt at felles økonomi er det enkleste og da slipper man unødvendig krangling, men der tok jeg visst feil Hilsen TS Anonymkode: bbb10...e8a 30
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #17 Skrevet 20. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke dette vært oppe her før? Han som har barn som vil at du skal bruke mer penger på hans unger i stedet for din hobby? Anonymkode: 02d27...81b Hei, Det er godt mulig noen andre har diskutert noe lignende før, men jeg har ihvertfall aldri postet noe om dette før Anonymkode: bbb10...e8a 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #18 Skrevet 20. mai 2020 42 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Selvsagt skal du fortsette med hesten! Det eneste du bruker penger på utenom det mest nødvendige og du er i tillegg med på å forsørge barn som ikke er dine. Selvsagt skal hesten bli! Ingen tvil. Takk for svar Hesten blir med videre! Anonymkode: bbb10...e8a 32
solmåneogstjerner Skrevet 20. mai 2020 #19 Skrevet 20. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svar Hesten blir med videre! Anonymkode: bbb10...e8a Bra! Det eneste riktige i denne situasjonen. Og jeg er forsåvidt enig i at felles økonomi er fint, men da må jo begge forstå at det må være litt rettferdig likevel. Og når han har tre barn, så er det en selvfølge at du kan ha hest (spesielt til den lave kostnaden du har). 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #20 Skrevet 20. mai 2020 1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev: Bra! Det eneste riktige i denne situasjonen. Og jeg er forsåvidt enig i at felles økonomi er fint, men da må jo begge forstå at det må være litt rettferdig likevel. Og når han har tre barn, så er det en selvfølge at du kan ha hest (spesielt til den lave kostnaden du har). Ja. Jeg tror jeg ble litt "paff i øyeblikket". Er vanskelig å skille rett og galt av og til når man står midt oppi det. Men det var jo veldig tydelig på svarene her at jeg ikke var helt på bærtur. Jeg og følte at barna og hesten (høres feil ut..ser den) gikk under samme kategori økonomisk. Så jeg kommer nok til å stå på mitt, og dersom han fortsatt er vrang så får vi dele opp økonomien vår. Da kommer nok jeg kanskje bedre ut av det Anonymkode: bbb10...e8a 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå