Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg kombinere niacinamide, c-vitamin og retiol? Bruker niacinamide og retinol til vanlig i rutinen min men nå må jeg jo bruke solkrem også og ser at solkremen min inneholder c-vitamin. Googlet litt og noen steder står det at det ikke er bra og andre steder at det bare er en myte. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, K@tt skrev:

Kan jeg kombinere niacinamide, c-vitamin og retiol? Bruker niacinamide og retinol til vanlig i rutinen min men nå må jeg jo bruke solkrem også og ser at solkremen min inneholder c-vitamin. Googlet litt og noen steder står det at det ikke er bra og andre steder at det bare er en myte. 

Du kan bruke R og N på kvelden, og C på morgenen👍

Anonymkode: 873ea...a1e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut vit c og retinol hvis du har tenkt å sole deg i nær fremtid. 

Anonymkode: 3cc97...9ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ikke sole seg når man bruker retinol, selv om det kun er 0,1 % og man bruker faktor 30 el 50?

Anonymkode: b48fd...0fe

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ikke sole seg når man bruker retinol, selv om det kun er 0,1 % og man bruker faktor 30 el 50?

Anonymkode: b48fd...0fe

Nei, og det samme gjelder syrer.  Kan bli brent og/eller få varige pigmentflekker. 

Skrevet
På 20.5.2020 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Mener du sammen? For det er c-vitamin i solkremen min. Kan jeg ikke være ute i sola selv med solkrem? Jeg soler meg ikke, men jeg er jo ute i sola både i jobben og på fritida.

AnonymBruker
Skrevet
På 20.5.2020 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Retinol skal du ikke bruke i solen, men C-vitaminserum derimot, det er anbefalt å bruke i solen. Så hvor henter du denne infoen fra? Jeg bruker c-serum og ble anbefalt av hudpleier å bruke det i solen da den forebygger solskader. Solfaktor og C-vitamin er en bra kombinasjon.

Anonymkode: 4ba04...a23

AnonymBruker
Skrevet

C-vitamin i solen

Å bruke en syre på ansiktet før man går ut i solen høres skummelt ut, og det er vanlig å tenke at en syre i kontakt med sol og varme ikke vil føre til noe godt, men som tidligere nevnt  beskytter faktisk c-vitamin huden mot UV-strålene, samtidig som den skåner mot langvarige solskader. Derfor kan du trygt bruke c-vitamin på dagen før du skal ut i solen, men husk å alltid avslutte med et lag solfaktor før du går ut, ikke fordi det er farlig å bruke c-vitamin i solen, men fordi dette kommer til å øke effekten til både solkremen og c-vitaminen. Disse to vil jobbe sammen i harmoni med å beskytte huden din mot solbrenthet og ytterligere skader som pigmentflekker, rynker og i verste fall hudkreft.

https://www.skinsecret.no/hvordan-c-vitamin-kan-redde-huden-din-i-sommer/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, K@tt skrev:

Mener du sammen? For det er c-vitamin i solkremen min. Kan jeg ikke være ute i sola selv med solkrem? Jeg soler meg ikke, men jeg er jo ute i sola både i jobben og på fritida.

Som nevnt, C-vitamin er veldig lurt å bruke i solen. Dette er kjent, så det vedkommende sier stemmer ikke. Trykk inn på linkene jeg har postet i denne tråden.

• Liker 1
Skrevet

Bruk faktor 50 så går alt bra!

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, marykay skrev:

Det kan bli for sterkt og irritere huden, noe av de senker også effekten av det andre grunnet ulik ph verdi. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, marykay skrev:

Det er ikke lurt å bruke retinol i solen, uansett hvor lite retinol serumet inneholder og det hjelper ikke å smøre på med faktor 50 heller. Dropp retinol i solen er mitt råd. C-vitamin serum derimot, det er lurt å bruke når det er sol. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kan bli for sterkt og irritere huden, noe av de senker også effekten av det andre grunnet ulik ph verdi. 

Jeg bruker solfaktor 50 og jeg reagerer ikke på det, på samme måte som jeg ikke reagrer på solfaktor 20 og 30, men uansett solfaktor så vil det ikke blokkere solstrålene. Ønsker du å blokkere så sjekk ut sunblock. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...