Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig fått tildelt rollen som verneombud, uten særlig ønske om å inneha denne funksjonen. Jobber i helsevesenet. Kollegaene mine er slike som typisk maser og gnåler om alt som burde vært annerledes, men ikke gjør noe med det selv - det skal alle andre ordne opp i. De har samarbeidsproblemer med øvrige kollegaer, det har ikke jeg.

Dette gjelder generelt når det kommer til arbeidsoppgaver utover normalen, det blir ofte jeg som gjør disse oppgavene, fordi "det er en fin oppgave for deg", "du er så flink", osv. Veldig dyktige på å få andre til å gjøre det de selv ikke vil.

Jeg har sett mellom fingrene på dette til nå, men kjenner at jeg begynner å irritere meg jævlig over dette. Har snakket med min leder, og formidlet at det er viktig at vedkommende stiller like forventinger til alle på arbeidsplassen. Vedkommende er enig, og har merket seg tendensen. 

Dere som har erfaring med dette vervet og denne type kollegaer, kan dere bidra med deres erfaringer? 

Anonymkode: 5da35...5ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er verneombud på et stor sykehusavdeling. Husk at verneombudets oppgaver er HMS, altså kjemikalier, støy, lys, temperatur, godt inneklima, god ergonomi og psykososialt arbeidsmiljø. Tillitsvalgte skal ta alt som går på lønn, turnus, ansettelser, feriefastsettelse, ansiennitetsdiskusjoner o.l. Min erfaring er at mange ikke vet forskjellen på verneombud og tillitsvalgt. Be om 40 timers kurset som alle verneombud skal ha, da får du vite hva som ligger til rollen din og ikke. Og det er ikke sånn at verneombudet skal fikse alt, de skal melde fra til leder. 

Anonymkode: c4c90...895

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Snodig måte å velge inn et verneombud om du ikke ønsker det selv. Her har de neppe fulgt prosedyren for å velge verneombud.

du har forøvrig krav på å få dekket HMS kurs. 

som en over het sier så er det mange som blander verneombud med tillitsvalgt rollen. Dette er uheldig. Verneombud og tillitsvalgt har ulike oppgaver og burde ikke blandes sammen.

har vært verneombud i 4 år. Kommer til å trekke meg fra vervet når jeg er tilbake på jobb etter permittering

Anonymkode: a7299...a5e

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nylig fått tildelt rollen som verneombud, uten særlig ønske om å inneha denne funksjonen. Jobber i helsevesenet. Kollegaene mine er slike som typisk maser og gnåler om alt som burde vært annerledes, men ikke gjør noe med det selv - det skal alle andre ordne opp i. De har samarbeidsproblemer med øvrige kollegaer, det har ikke jeg.

Dette gjelder generelt når det kommer til arbeidsoppgaver utover normalen, det blir ofte jeg som gjør disse oppgavene, fordi "det er en fin oppgave for deg", "du er så flink", osv. Veldig dyktige på å få andre til å gjøre det de selv ikke vil.

Jeg har sett mellom fingrene på dette til nå, men kjenner at jeg begynner å irritere meg jævlig over dette. Har snakket med min leder, og formidlet at det er viktig at vedkommende stiller like forventinger til alle på arbeidsplassen. Vedkommende er enig, og har merket seg tendensen. 

Dere som har erfaring med dette vervet og denne type kollegaer, kan dere bidra med deres erfaringer? 

Anonymkode: 5da35...5ba

Dette forstår jeg ikke. Du kan bli presset til et verv som verneombud  men du trenger ikke si "ja" til vervet. Ingen i arbeidslivet kan tvinge deg eller pålegge deg denne funksjonen. Jeg har selv hatt og har ulike verv både i arbeidslivet og privatlivet, og er nå blandt annet styreleder for et borettslag - av eget ønske.

Dersom du ikke ønsket stillingen som verneombud, hvorfor har du da denne stillingen? Klarer du ikke å si nei?  Forklar.

Jeg kjenner meg godt igjen i det du beskriver - at kollegaer klager men gjør ingenting selv. Det er en ukultur hvor du bør være klar og tydelig på at folk tar tak selv. Avvis de tingene som ikke er din oppgave. En god måte er klagerne selv må være delaktig i å fremme budskapet sitt - du kan innta støtte og rådgivende funksjon. Det får folk til å stå for det de mener eller å holde kjeft. 

Anonymkode: 94c99...c67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...