Gå til innhold

Hvorfor er det verre å trekke visdomstann i underkjeven?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å ikke kuppe den andre tråden der en bruker skal trekke en visdomstann, så spør jeg her: har sett kommentarer i den tråden (og andre steder) at det er verre å trekke visdomstenner i underkjeven enn i overkjeven. Hvorfor?

Jeg er så uheldig at jeg skal trekke en visdomstann i underkjeven senere i sommer :-0 (kan ikke nå pga tannlegen har startet å åpne og tar de verste tilfellene først).

Anonymkode: 601f1...be2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel motsatt? Kan ikke fly på noen dager og sånn når man trekker i overkjeven. Underkjeven er 0 stress. 

Anonymkode: c171e...2ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er fordi underkjeven beveger seg mer. Overkjeven sitter fast i hele kraniet, mens underkjeven er på en måte "hengslet" på. Det er eneste forskjell jeg kan tenke meg. Evt at røttene er større eller noe🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 9e339...1e2

AnonymBruker
Skrevet

Visdomstennene er noen rare tenner som oppfører seg litt som de vil. 😅 I overkjeven vokser de ofte rett ned og med røtter som er greie å forholde seg til, og man kan da trekke dem rett ut. I underkjeven har de en tendens til å vokse ut på skrått gremover og presse mot jekslen foran og da han du ikke bare trekke de ut. Det går også en kanal inni kjevebeinet i undekjeven hvor det går en stor nerve. Røttene i underkjeven kan vokse ned mot denne kanalen, og kan også ligge som en krok rundt kanalen. Man må da passe på å ikke skade denne nerven når man fjerner underkjeve visdomstannen. 

Anonymkode: 6f37b...7a5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Visdomstennene i kjeven sitter rett og slett bedre fast. Mye bedre fast. 

Anonymkode: 23d76...0ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I ukj er det betydelig kraftigere røtter. Finn frem et bilde fra Google og se! 

Anonymkode: 9c4b7...646

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er tettere bein i underkjeven 

Anonymkode: 1e0d6...01e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte operere ut mine siden de ikke vokste ut, men lagde en lomme i tannkjøttet som matrester og bakterier satte seg nedi. Det var grusomt. 
Har fortrengt mesteparten av det, men det er også verre å sette bedøvelse for underkjeven enn for overkjeven. (Hvis ikke jeg husker feil og det var omvendt)

Skulle bore to hull, ett oppe og ett nede. Satte bedøvelse på den vonde først, trodde jeg skulle svime av. Grua meg så mye for å ta den andre. Den gjorde ikke vondt i det hele tatt. 

Anonymkode: b1bfb...0fd

AnonymBruker
Skrevet

Røttene er større og ofte bøyd. Tanleggen viste tannen fra underkjeven og overkjeven. Røttene av den som som var i overkjeven så greie ut. I underkjeven var de gedigne og som en krok. 

Anonymkode: 423cc...000

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel motsatt? Kan ikke fly på noen dager og sånn når man trekker i overkjeven. Underkjeven er 0 stress. 

Anonymkode: c171e...2ee

0 stress.. akkurat ja. Jeg fikk infeksjon i beinet etter at jeg opererte ut den ene visdomstannen og etter jeg opererte ut den andre fikk jeg dry socket syndrom og hadde helt enorme smerter i 2 uker. Jeg brukte maksdose av pinex forte i de 2 ukene og likevel sov jeg nesten ikke om natta for jeg hadde så store smerter. Måtte gå rundt med ispose på kinnet konstant for å dempe smertene. Ene natta var jeg nære på å dra på legevakta for å få i.v mofin altså, og jeg er ingen pyse. 

Så null stress følte jeg ikke det var. Det var faktisk jævlig stress.

Anonymkode: efb0c...820

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok én oppe og én nede forrige uke. Gikk mye bedre enn jeg hadde trodd, var ikke særlig vondt. 

Ble litt vondt etter hvert, men helt innafor. Smertene ble helt borte med komboen av ibux og Paracet. 

Ble sliten da, følte meg litt småsyk.  Men med hjemmekontor klarte jeg full jobb. Jeg hadde ikke klart vanlig jobb, men vet mange klarer det fort også. 

Ikke helt det du spør om, men ville bare avskremme deg litt. 

Anonymkode: f482b...48a

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg måtte operere ut mine siden de ikke vokste ut, men lagde en lomme i tannkjøttet som matrester og bakterier satte seg nedi. Det var grusomt. 
Har fortrengt mesteparten av det, men det er også verre å sette bedøvelse for underkjeven enn for overkjeven. (Hvis ikke jeg husker feil og det var omvendt)

Skulle bore to hull, ett oppe og ett nede. Satte bedøvelse på den vonde først, trodde jeg skulle svime av. Grua meg så mye for å ta den andre. Den gjorde ikke vondt i det hele tatt. 

Anonymkode: b1bfb...0fd

Visdomstennene i underkjeven har større tendens til å bare voksa halvveis ut. Dette er enda en grunn til at det oftere er vanskeligere å fjerne dem. 

Du har rett i at det er vanskeligere å bedøve nede. Kjevebeinet i overkjeven er mer porøst, og man kan stikke nålen rett inn i tannkjøttet og inntil beinet og sette bedøvelsen der. Bedøvelsen siver inn i beinet som inn i en svamp, og inn til nervene som ligger i beinet. Man kan derfor enkelt og greit bedøve akkurat den tannen man ønsker. 

I underkjeven er beinet kompakt, og man må derfoe bedøve hovednerven der den går inn i kjevebeinet. Man må sette nålen betudelig lenger inn i vevet, bakerst på kjeven og man bedøver da hele ene siden av underkjeven. Dette er ganske mye mer ubehagelig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt alle fire og synes de oppe var verst, men ikke ille, det går bra 😊 

Anonymkode: 4743a...a1b

• Liker 1
Skrevet

Verre hvordan? Mer smertefullt? Tar lenger tid? Langer tid å komme seg etterpå?

Jeg har operert ut en nede for snart ti år siden. Det gikk helt fint. Men dersom du får en papirremse i hullet som skal fjernes etter noen dager - insister på at de skal lete godt - og enda litt bedre - om de ikke finner den. En uke der alt smaker død og fordervelse ønsker du ikke.

Husker også at det kan være vanskelig å åpne munnen skikkelig det første døgnet, ble anbefalt sugerør den neste uken av tannlegen, men det var egentlig ikke noe problem å spise vanlig etter 12 timer.

Skrevet

Jeg er nå 34 og har aldri merket noe som helst til visdomstenner.. Er det unormalt? Tannlegen nevnte heller ikke noe om dette når jeg nylig var til sjekk.

Er jeg en av de heldige som aldri får disse tennene fra helvete? Virker som om det er mange grufulle historier der ute rundt dem.

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, Expandable86 said:

Jeg er nå 34 og har aldri merket noe som helst til visdomstenner.. Er det unormalt? Tannlegen nevnte heller ikke noe om dette når jeg nylig var til sjekk.

Er jeg en av de heldige som aldri får disse tennene fra helvete? Virker som om det er mange grufulle historier der ute rundt dem.

En viss prosentandel får ingen av dem. Du kan be om å ta røntgenbilder for å sjekke om du har 1 eller fler som ligger i kjevebeinet og ikke har kommet frem. Men ikke usannsynlig at du i den alderen slipper unna dem om du ikke har fått enda. 

AnonymBruker
Skrevet

Har fjernet alle visdomstennene, det var to oppe og en nede. 

De to oppe var bare bedøvelse og smokk så var de ute, jeg kjente ingenting og det tok sekunder. Ene gangen trodde jeg bare tannlegen satt og tittet og pirket litt på den før hun skulle trekke, men så satt hun plutselig der med den i klypa og var visst ferdig. 

På tannen nede så var røttene bøyd langt under de andre tennene (det er vel kanskje enten å bøye seg sånn eller vokse inn i kjevebeinet?), så der var det operasjon. Jeg kjente ingenting da heller pga bedøvelse, men man ligger jo der imens de driver og knekker og skjærer og deler den opp, så mange synes jo det er ganske ekkelt. Så ble det sydd etterpå og tok lengre tid å gro. Men sånn rent smertemessig var det ikke noe forskjell akkurat for meg, jeg fikk paralgin forte og xtra sterke ibux etter operasjonen nede og sparte alt det til en regnværsdag heller og tok bare vanlig paracet/ibux. Null stress.

Så det har egentlig vært greit alt sammen for meg, det verste med å operere for mange er vel det eventuelle psykiske ubehaget, siden man kan ligge der ganske lenge med kjeften åpen og det er mer lyder og press og romstering. Du kan få deg en valium da, om du har seriøs tannlegeskrekk. Da er alt bare fint.

Anonymkode: 7d042...b9e

AnonymBruker
Skrevet

Ansiktsnerven ligger nærme der nede.. blir den skadet kan man miste følelsen i ansiktet..eller leppene.. ofte sitter røttene bedre fast. Men somregel er d vel piece of cake å få de ut.. risiko med alt.

Anonymkode: 28da2...be4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ansiktsnerven ligger nærme der nede.. blir den skadet kan man miste følelsen i ansiktet..eller leppene.. ofte sitter røttene bedre fast. Men somregel er d vel piece of cake å få de ut.. risiko med alt.

Anonymkode: 28da2...be4

Jeg har mistet følelsen i en av nervene mot kjevebeinet etter å ha operert ut visdomstannen. Det plager meg ikke, kinnet henger ikke har bare mistet følelsen på et lite område. Begge visdomstennene nede lå godt nedi kjevebeinet så tannlegen måtte borre i kjevebeinet for å få de ut. Men det ble kun skader på den ene siden.

Anonymkode: cbf2f...744

Skrevet

Jeg har bare fjernet nede, så jeg har ikke noe sammenlikningsgrunnlag, men for meg gikk det veldig greit. Tannlegen delte den, plukket ut bitene og sydde et par sting og det var litt ømt de neste dagene, men det var alt. Jeg fikk resept på smertestillende, men trengte ingenting etter at bedøvelsen gikk ut. 

13 timer siden, Expandable86 skrev:

Jeg hadde bare den ene, som begynte å røre på seg da jeg var rundt 30.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...