Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i en stor bedrift med mange underavdelinger. Jobber i en butikk på et senter. Jeg har nettopp flyttet avdeling og har nå 50% fast, og en del utover den faste prosenten også.

Da jeg så på noen gamle timeoppsett ser jeg at sjefen her kun har dagvakter uansett. Jeg spurte forsiktig ei i nabobutikken som sa at sjefen aaaaldri har jobbet noen seinvakter. Hun har verken barn eller samboer. Alle de andre sjefene på butikkene har værtfall et par dager i uka der de jobber sein. 

For at min hverdag skal kunne fungere, greier jeg ikke jobbe 16-20 mandag til fredag + annen hver helg, ofte 3 helger i mnd. Nesten ingen av mine venner har tid til å treffes på formiddagen. Og absolutt alt må planlegges hele tiden for at jeg skal rekke jobb 1600. Samboeren min møter jeg ikke før klokka er 21:00, ikke blir det middag, bare TV i 1 times tid før det blir natt. 

Jeg tror at dette kan bli veldig problematisk å ta opp... vurderer å snakke med sjefen av sjefen slik at hen kan ta det opp. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan ta det opp på best mulig måte? Det vil jo ødelegge for hele mitt sosiale liv å jobbe sånn... 

Anonymkode: 2850b...f49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var ikke dette et tema når du takket ja til overføring til denne avdelingen? 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, smilo skrev:

Var ikke dette et tema når du takket ja til overføring til denne avdelingen? 

Jeg er på en kontrakt nå, siden sjefen er sykemeldt, 

så ny 50% kontrakt til høsten, bør jeg vente til da? 

ts

Skrevet

Hva står i kontrakten din da?  Hvis sjefen er sykemeldt, hvem tar de timene? 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal du ta det opp? 

Det er da helt normalt at sjefer jobber dagtid

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, smilo skrev:

Hva står i kontrakten din da?  Hvis sjefen er sykemeldt, hvem tar de timene? 

Jeg tar mesteparten 12-20

ts

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Det er en ganske liten plass. Er bare 1 person på jobb, kun 2 ansatte med prosent og 2 tillkaling. Jeg synes ikke det er ei rettferdig fordeling, spesielt ikke om jeg jobber over 50%. Jeg har jo et liv jeg også som alle andre. Hadde jeg hatt 2 faste dager i uka hadde det ikke vært noe problem, men det er umulig. jeg vet at jeg kommer til å jobbe opp mot 80% stilling siden hun er sykemeldt så ofte. 
ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her ville jeg forsøkt å finne meg ett nytt sted å arbeide om arbeidstidene ikke passer deg. Søk mens du jobber der og sjekk ut hvor lang oppsigelsestid du har.

De aller fleste butikksjefer jeg kjenner jobber stort sett dagtid med kanskje en kveldsvakt i uken de som har det.
Det er bestillinger, leveranser, leverandører osv som kontakter butikken på dagtid og dermed er det butikksjefen som er der på dagtid. Uansett om de har barn eller familie, det er rett og slett normal arbeidstid for butikksjefer. De pleier også å gå på fastlønn og får dermed ofte ikke UB-tillegg som andre ansatte ofte får.
Du kan jo alltids ta det opp med sjefen din og høre om det er noen mulighet for å få noen dagvakter, at det ikke passer deg å jobbe hver ettermiddag og at du blir nødt til å se deg om etter noe annet for at du skal kunne ha ett samliv med din samboer, men det er ikke sikkert at det er intressant for sjefen din å endre sine vakter og sitt livsmønster for at det skal passe deg, all den tid dette har vært ett mønster over lang tid.

Personlig ville jeg aldri ansatt noen på en 50% stilling med bare seinvakter, da ville jeg ansatt flere som hadde delt på vaktene i mindre stillingsprosenter, nettopp for at folk skal kunne ha sosiale liv.
Ønsker deg all lykke til, men som sagt, jeg ville søkt andre steder og funnet ett sted som passer bedre for deg og din kjære :)

Hilsen en butikksjef

Anonymkode: da88d...b08

• Liker 15
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar mesteparten 12-20

ts

Hva står i kontrakten din da? Kun antall timer/ stillingsprosent? I såfall har du ingenting å kreve. Men du kan jo spørre fint om du kunne fått litt mer dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vanlig i butikk for at det skal gå opp i opp. Det er så klart mulig å snakke med sjefen, men ellers blir det take it or leave it. Det beste for deg er å rett og slett jobbe med noe annet om det er et problem. 

Anonymkode: 66d1d...b07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det er så få ansatte som du beskriver så er det ikke lett for sjefen om omrokkere. Og jeg syns faktisk det er dritfrekt at du skal be sjefen gå kveld fordi du ikke vil, selv om du visste om dette ved ansettelse. Passer ikke arbeidstidene så bør du søke nytt arbeid med tider som passer deg og ditt liv. I disse tider med skyhøy arbeidsledighet er det nok rikelig med folk som gjerne tar din jobb, men det kan også bety vansker for deg med å finne ny jobb. 

Anonymkode: 531a0...659

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når det er så få ansatte som du beskriver så er det ikke lett for sjefen om omrokkere. Og jeg syns faktisk det er dritfrekt at du skal be sjefen gå kveld fordi du ikke vil, selv om du visste om dette ved ansettelse. Passer ikke arbeidstidene så bør du søke nytt arbeid med tider som passer deg og ditt liv. I disse tider med skyhøy arbeidsledighet er det nok rikelig med folk som gjerne tar din jobb, men det kan også bety vansker for deg med å finne ny jobb. 

Jeg går gjerne kveld! Men det hadde vært fint med 1 dagvakt i uka, og gjerne tidligvakt når man har frihelg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en ganske liten plass. Er bare 1 person på jobb, kun 2 ansatte med prosent og 2 tillkaling. Jeg synes ikke det er ei rettferdig fordeling, spesielt ikke om jeg jobber over 50%. Jeg har jo et liv jeg også som alle andre. Hadde jeg hatt 2 faste dager i uka hadde det ikke vært noe problem, men det er umulig. jeg vet at jeg kommer til å jobbe opp mot 80% stilling siden hun er sykemeldt så ofte. 
ts

Da kan du gjerne bytte jobb. 

Altså - vi har alle vært der. Jobbet i lavlønnsyrke med dårlige betingelser fordi det er det man får. Men vet du hva? Sånn er det. Jeg ser på det som en selvfølge at din sjef, som antageligvis har jobbet seg opp i systemet, som har bestilling og overordnet ansvar for butikken, har det lille godet som det å jobbe tidligvakter er. For det å jobbe i butikk er mye strev for lite lønn. 

Du må forresten bestemme deg - i HI jobber du 16-20 (Hvor du attpåtil sliter med å komme deg på jobb til kl 16), og senere jobber du 12-20. 

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hallo? Det er ikke normalt at noen kun skal ha senvakter. Det er ikke bare sjefen som har et liv utenom jobb. Høres uansett ikke ut som det er så lett å få til å gå opp med så få ansatte dessverre. Men gode sjefer forstår og ville kanskje automatisk satt seg opp på en senvakt i uken slik belastningen blir litt mindre for sine ansatte.

Hva stod i stillingsannonsen angående arbeidstid?

• Liker 2
Skrevet

Litt kjipe vakter ja, jeg ser den. Synd å måtte "ødelegge" en hel dag for å kun jobbe 4 timer. Og så hele uka, hver uke :( Jeg mener at du absolutt kan nevne dette for sjefen ditt og bør forvente at vedkommende i det minste ser på saken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var butikk sjef i rundt et halvt år før butikken vår ble lagt ned, det var en selvfølge at jeg også gikk senvakter og byttet gjerne bort mine dagvakter dersom det ikke passet for de andre å ha kveldsvakt. 

Jeg skal ta det opp med sjefen vår, så kan han ta det videre... jeg jobbet 16-20 og have helg i nesten 1 år.. hadde lite kontakt med venner eller noe som helst som lignet på en hverdag.. alene hjemme og gjorde unna husarbeid, lagde middag til han som kom hjem fra jobb når jeg dro på jobb. Står opp litt senere om ikke er jeg sliten for tidlig på kvelden, frokost, dusje, sminke 1 time, Husarbeid 1-2 timer, lage middag 1 time = klokken er 13:00, rekker ikke stikke en tur på fjell, hjem, dusje, og være klar til 16:00 uten å stresse... alt må planlegges, ingen fritidsaktiviteter, ikke mulighet til å være med folk, ingen middag, ingen familietid.. 

Jeg ble overført til ny avdeling pga korona, selvfølgelig kunne jeg ikke si nei, fikk en midlertidig kontrakt ut sommeren, får en ny over sommeren. Ingen av de andre jobber bare kveldsvakt, alle har dagvakter også. 

ts 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Mrs Robinson skrev:

I mange bransjer er det helt normalt at sjefer også tar sin del av turnus. Sjefene her har også en til to kveldsvakter i uka

Anonymkode: 900d4...eea

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bare jveldsvakter 6 måneder fram i tid. Jeg var da ferdig 22:00 på kvelden hver eneste dag i månedsvis. Jeg syns dette var blodig urettferdig ettersom vi er flere som kan dele på turnusen Og jeg var den eneste som jobbet 100%. Jeg ga beskjed og nå er det rettferdig fordelt.

Anonymkode: 900d4...eea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, sølvdryss skrev:

Hallo? Det er ikke normalt at noen kun skal ha senvakter. Det er ikke bare sjefen som har et liv utenom jobb. Høres uansett ikke ut som det er så lett å få til å gå opp med så få ansatte dessverre. Men gode sjefer forstår og ville kanskje automatisk satt seg opp på en senvakt i uken slik belastningen blir litt mindre for sine ansatte.

Hva stod i stillingsannonsen angående arbeidstid?

Jeg har hatt jobb med kun senvakter, jobbet 16.30-20 samt hver tredje helg, hadde vel jobben i to år. Flere som hadde samme type stilling (stor bedrift), der jeg jobber nå er det også stillinger som kun har kveldsarbeid. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var butikk sjef i rundt et halvt år før butikken vår ble lagt ned, det var en selvfølge at jeg også gikk senvakter og byttet gjerne bort mine dagvakter dersom det ikke passet for de andre å ha kveldsvakt. 

Jeg skal ta det opp med sjefen vår, så kan han ta det videre... jeg jobbet 16-20 og have helg i nesten 1 år.. hadde lite kontakt med venner eller noe som helst som lignet på en hverdag.. alene hjemme og gjorde unna husarbeid, lagde middag til han som kom hjem fra jobb når jeg dro på jobb. Står opp litt senere om ikke er jeg sliten for tidlig på kvelden, frokost, dusje, sminke 1 time, Husarbeid 1-2 timer, lage middag 1 time = klokken er 13:00, rekker ikke stikke en tur på fjell, hjem, dusje, og være klar til 16:00 uten å stresse... alt må planlegges, ingen fritidsaktiviteter, ikke mulighet til å være med folk, ingen middag, ingen familietid.. 

Jeg ble overført til ny avdeling pga korona, selvfølgelig kunne jeg ikke si nei, fikk en midlertidig kontrakt ut sommeren, får en ny over sommeren. Ingen av de andre jobber bare kveldsvakt, alle har dagvakter også. 

ts 

Det er jo ikke så rart at du får lite ut av dagen når du er så ustrukturert. Jeg skjønner at det er kjipt å ikke møte venner på ettermiddagen, men du kan jo legge opp tiden før jobb på en bedre måte så du rekker mer da. Jeg jobber ettermiddagsvakter som starter kl 15, og rekker både fjelltur/trening, husarbeid, matlaging, handling og avslapning før jobb. Trenger ikke dusje om morgenen hvis du skal på trening og kan dusje etter den f.eks. Jeg pleier å stå opp halv åtte, så er det morgenstell og frokost som tar ca 30 min, husarbeid 30-60 min, så drar jeg ut på tur eller trening i et par-tre timer, handler på veien hjem hvis det trengs, dusjer og lager mat før jeg går på jobb. Går hjemmefra kl 14.30. Hvis du i tillegg er ferdig kl 20 så rekker du jo f.eks å møte en venninne for en kveldstur, stikke innom for en kopp te/få besøk etter at venninnen har lagt ungene, gå en tur med mannen om dere ikke har barn, se en sein film på kino, han kan lage mat til du kommer hjem som dere kan spise sammen ect. 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt jobb med kun senvakter, jobbet 16.30-20 samt hver tredje helg, hadde vel jobben i to år. Flere som hadde samme type stilling (stor bedrift), der jeg jobber nå er det også stillinger som kun har kveldsarbeid. 

Det er jo ikke så rart at du får lite ut av dagen når du er så ustrukturert. Jeg skjønner at det er kjipt å ikke møte venner på ettermiddagen, men du kan jo legge opp tiden før jobb på en bedre måte så du rekker mer da. Jeg jobber ettermiddagsvakter som starter kl 15, og rekker både fjelltur/trening, husarbeid, matlaging, handling og avslapning før jobb. Trenger ikke dusje om morgenen hvis du skal på trening og kan dusje etter den f.eks. Jeg pleier å stå opp halv åtte, så er det morgenstell og frokost som tar ca 30 min, husarbeid 30-60 min, så drar jeg ut på tur eller trening i et par-tre timer, handler på veien hjem hvis det trengs, dusjer og lager mat før jeg går på jobb. Går hjemmefra kl 14.30. Hvis du i tillegg er ferdig kl 20 så rekker du jo f.eks å møte en venninne for en kveldstur, stikke innom for en kopp te/få besøk etter at venninnen har lagt ungene, gå en tur med mannen om dere ikke har barn, se en sein film på kino, han kan lage mat til du kommer hjem som dere kan spise sammen ect. 

Helt enig. Ts virker vanvittig ustrukturert. 

Om du synes det er vanskelig nå, så gled deg til å måtte kombinere barn + henting og levering i bhg/skole + fritidsaktivitet til barna + jobb + egen fritid + kjærestetid. 

Skjønner ikke helt greia, du legger deg kl 22 og likevel setter du ikke i gang dagen før 13?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...