Gå til innhold

Jeg fikk 25.000 kroner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

... for noen dager siden. Det var helt uventet og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med pengene.

Jeg har mann og tre barn og er i gang med oppussing. Pengene kan komme godt med her da vi må ta opp et lite lån for å komme i havn (estimerer at det er ett år til vi har kommet dit i prosessen).

vi har helt ok inntekt, men mye boliglån. Vi har 930 000 i året og har 3,8 mill i lån (verdi av hus er omlag 6 mill) Har pr i dag 250 000 på sparekonto som er øremerket oppussing. Ingen buffer utenom dette. Vi Har ikke planlagt ferie i år annet enn på hytta (ikke vår på papiret, men har bruksrett, og betaler noe vedlikehold fortløpende). Jeg vil i 2021 gå ned innstilling og får et inntektstap på omlag 80 000 i året. 

jeg unner meg absolutt aldri noen ting. Klesskapet burde oppdateres. Og jeg trenger nye joggesko. Mobiltelefonen min også, den er gammel men fungerer. 

hva hadde dere gjort med pengene? 

Anonymkode: 1241e...bf6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så heldig du er som har fått disse pengene.😊 Skjønner godt at de kunne kommet godt med til mye forskjellig. Både oppussing og ting man ønsker seg. Men hvis dere ikke har noen buffer, så tror jeg faktisk jeg ville latt dem stå til dere er ferdig med oppussing og slikt. Ting kan skje, og plutselig blir noe dyrere enn man hadde tenkt. Så ville jeg spart meg opp en buffer i tillegg, som dere kan ha som en sikkerhet senere. Når denne er jobbet opp, kan du vurdere om du vil bruke dine 25 000 til noe annet/noe til deg selv eller liknende.

Dette er bare mitt forslag. Du må gjøre det du føler er rett for deg, men min erfaring med oppussing er at ting fort koster mer enn planlagt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

25000 er jo ingenting så jeg hadde ikke gjort noe spesielt med de, hadde kjøpt meg noe jeg ville ha.

Anonymkode: 94db2...b97

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Man bør alltid ha minst en månedslønn i buffer. Så anbefaler det. 

Anonymkode: 4b8d1...b9a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Svi dem av på noe morsomt sammen med familien. Dere har da ordnet økonomi.

Langhelg på rorbu med båt eller noe. Det som blir igjen bruker du på deg selv.

Anonymkode: 7b7d4...1fb

Skrevet

Kjøp aksjefond for halvparten. Bruk resten på noe gøy. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp en bunad 🙈

Anonymkode: 01680...884

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi oi artig spørsmål.

- Innskudd til bil

- Satt de i aksjefond for å bruke de til bunad til datteren min om 12 år. En mindre ting å spare til..

- Bunad til meg selv

- Sparekonto for å bruke til flott feire til meg og datteren om 2-3 år

Anonymkode: 8bf0e...945

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

... for noen dager siden. Det var helt uventet og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med pengene.

Jeg har mann og tre barn og er i gang med oppussing. Pengene kan komme godt med her da vi må ta opp et lite lån for å komme i havn (estimerer at det er ett år til vi har kommet dit i prosessen).

vi har helt ok inntekt, men mye boliglån. Vi har 930 000 i året og har 3,8 mill i lån (verdi av hus er omlag 6 mill) Har pr i dag 250 000 på sparekonto som er øremerket oppussing. Ingen buffer utenom dette. Vi Har ikke planlagt ferie i år annet enn på hytta (ikke vår på papiret, men har bruksrett, og betaler noe vedlikehold fortløpende). Jeg vil i 2021 gå ned innstilling og får et inntektstap på omlag 80 000 i året. 

jeg unner meg absolutt aldri noen ting. Klesskapet burde oppdateres. Og jeg trenger nye joggesko. Mobiltelefonen min også, den er gammel men fungerer. 

Jeg fikk 25k ekstra for en måned siden. Betalte gjeld, litt klær til meg og barna og litt annen kos så var de brukt opp. 25k er jo faktisk ingenting. 

Anonymkode: c2019...fec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en bunad 🙈

Du får ikke en bunad til 25 vel?

Anonymkode: c2019...fec

Gjest WhisperingWind
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skal leve litt også. Fresh opp garderoben, unn deg nye sko og en ny mobil. Det er lov å være litt egoistisk iblandt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk nylig 75 000 pga en regnskapsfeil hos min tidligere jobb, og jeg brukte pengene på å betale inn på huslån, nulle ut kredittkortet, betale en del regninger og la litt inn på sparekonto.
Brukte rundt 5000 kroner på å kjøpe ting jeg har hatt lyst på lenge, som feks en del utstyr til kunstmaling, litt klær og et par nye gryter.

Anonymkode: edd91...746

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også overraskende 50 tusen for et par måneder siden. Det var etter et år med særdeles dårlig økonomi, og enden på det var altså at jeg endte opp med en god slump overskudd og også bedre økonomi framover.

Jeg satte 30 tusen på en feriekonto for neste år, 10 tusen på regningskontoen (buffer) og brukte de resterende ti tusen på klær, mobiltelefon, sko, hengekøye og en rimelig trøsykkel.

Anonymkode: 1915b...8ab

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk 40.000 nå nettopp. 20.000 gikk til mye sommerdekk på 2 biler, Servise på bilen og reparasjon på ene bilen. 
kjøpt litt klær til barna og litt kjøkkenutstyr. 
sitter igjen med 15.000 som vi skal spare til ferien. 
pengene går fort når en har biler 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en bunad 🙈

Det er i hvert fall en dårlig idé. Mye annet "uviktig" som man heller kan bruke pengene på.

AnonymBruker
Skrevet

25000 er jo bare som en fis i nordavinden. Jeg hadde bare satt dem inn på bufferkontoen.

Anonymkode: 33eff...8a5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sett dem inn som en start på en bufferkonto. En solid buffer må alle ha, vi har vel lært av corona-krisen?

Anonymkode: 7e648...027

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske forundret over at dere vektlegger oppussing så til de grader, og ikke vektlegger generell sparing, som jo er det viktigste. Alle trenger nye klær og sko av og til. 

I mine øyne burde dere ta tre månedslønner fra de 250 000 dere har til oppussing over på en felles bufferkonto. Tre månedslønner er det man minst bør ha der, har jeg hørt, i tilfelle arbeidsledighet. 

Videre bør du absolutt kunne bruke en viss sum av den restrerende summen til deg selv, med god samvittighet.

Anonymkode: 1d561...118

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange og gode svar:)

jeg har kanskje ordlagt meg feil. Vi har alltid hatt mye på bufferkonto og er flinke til å spare og fylle den opp, men nå har vi bestemt at denne kontoen skal brukes til oppussing. Jeg er ikke bekymret for at vi ikke får fylt den opp igjen fordi vi ikke pusser opp alt på en gang, vi betaler altså litt og litt ettersom vi pusser opp.

og nei, 25 000 er egentlig ikke så mye, men det er mye når man får det helt uventet. Jeg er ikke vant til slikt.

vi har både bil og bunader og barna har allerede nok på egne kontoer slik ar førerkort er dekket når den tid kommer. 

Jeg har ikke bestemt meg enda, men jeg heller litt mot en langhelg i en familiepark eller noe slikt i og med at vi ikke har planlagt ferie. 

takk igjen for svar:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk uventet 30.000 for noen år siden. Det var en selvfølge for meg og mannen, men brukte litt på ting vi trengte, som han ikke hadde gitt høy prioritet 😉. Husker at jeg kjøpte nytt fryseskap og ny overmadrass til seng. Betalte ned et par kontoer etter netthandling, og koste meg med det som ble igjen 🙂. Dette var arv fra en fjern slektning, og arv er jo privat, atså riktig at jeg bestemte over pengene.

Anonymkode: c1ff4...661

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...