Gå til innhold

Hva er deres ærlige mening om bunad? Jeg personlig syntes...:

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes bunad er overvurdert med tanke på prisen.

syntes det er ekstreme priser for bunad, det kunne vært billigere så de aller fleste kunne hatt råd råd til det.

dessuten syntes jeg ikke bunad er KJEMPE FIN at den skulle kostet mer enn brudekjoler! 

syntes også det er dyrt med tanke på at man ikke får brukt det så ofte? Du betaler kanskje 30k og bruker den på 2-3 17.mai og en gang i konfirmasjon?

jeg ønsker meg bunad, men skulle gjerne ønske prisen lå på 2-3000 kroner 

Anonymkode: f8c67...70d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk min til konfirmasjonen og den har en stor sentimental verdi. Farmor har sydd deler av den 🥰 Flere familiemedlemmer gikk sammen for å finansiere den mtp prisen. Spart i flere år. Jeg bærer min med stolthet og det er faktisk i den jeg føler meg aller finest. Så for min del elsker jeg bunader og synes det finnes veldig mange fine. Synes min (nordmørs) er en av de fineste. Hadde jeg ikke fått min, hadde jeg nok ikke hadd råd til å kjøpe en nå... 2000-3000 kr er en skampris på bunad vil jeg si. Veldig mange timer arbeid som står bak. Men 40-50K er dog alt for dyrt..

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bunad og fikk den av familien men har kun brukt den en gang i livet og det var når jeg stod konfirmant, jeg er 35 nå. Den passer helt fint og er ikke noe problem å bruke den, men jeg vil ikke rett og slett fordi jeg synes ikke bunader er noe fine, og de er ekstremt overpriset.  Jeg synes det er så utrolig mye "fetisj" og oppstyr rundt denne bunadsgreien, og Jeg skjønner det ikke da jeg som sagt synes det er et ganske stygt og overpriset plagg.. Som med disse designerveskene som ser helt diotiske ut men alle skal ha.

Anonymkode: d7210...6dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bunad og fikk den av familien men har kun brukt den en gang i livet og det var når jeg stod konfirmant, jeg er 35 nå. Den passer helt fint og er ikke noe problem å bruke den, men jeg vil ikke rett og slett fordi jeg synes ikke bunader er noe fine, og de er ekstremt overpriset.  Jeg synes det er så utrolig mye "fetisj" og oppstyr rundt denne bunadsgreien, og Jeg skjønner det ikke da jeg som sagt synes det er et ganske stygt og overpriset plagg.. Som med disse designerveskene som ser helt diotiske ut men alle skal ha.

Helt enig!

Anonymkode: f8c67...70d

Skrevet

Jeg har aldri likt bunad eller vært interessert i å eie en, mamma kjøpte til meg likevel som konfirmant og har siden brukt den 2 ganger. Fikk ikke lov til å selge den videre, så hun lar den bare henge i et skap og støve til jeg kanskje får ei jente selv en gang så hun kan bruke den... personlig ville jeg heller å ha lært barnet mitt å ikke bruke så mye penger på et klesplagg som brukes 1 gang i året (og dette er jo bare hvis været tillater også, gud så teit) og heller kjøpt en fin og rimelig festdrakt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke de er overpriset med tanke på hvor utrolig mange timer med arbeid det går med på søm og broderi. Synes det er synd at ikke flere setter pris på ordentlig håndarbeid. 2000/3000kr for en håndsydd og håndbrodert bunad er skampris. Du kan jo brodere din egen? 😊 Jeg synes bunad er nydelig! Bruker min mye, og er veldig fornøyd. Jeg synes det er mer logisk å legge penger i en bunad som du kan bruke til nesten alle festlige anledninger enn en brudekjole du bare bruker en dag. 🙄 

Anonymkode: 09131...460

• Liker 33
Gjest Tamsi
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

37 minutter siden, ikkevoksen skrev:

Jeg har aldri likt bunad eller vært interessert i å eie en, mamma kjøpte til meg likevel som konfirmant og har siden brukt den 2 ganger. Fikk ikke lov til å selge den videre, så hun lar den bare henge i et skap og støve til jeg kanskje får ei jente selv en gang så hun kan bruke den... personlig ville jeg heller å ha lært barnet mitt å ikke bruke så mye penger på et klesplagg som brukes 1 gang i året (og dette er jo bare hvis været tillater også, gud så teit) og heller kjøpt en fin og rimelig festdrakt.

Så deilig å se at det finnes flere.. Det er liksom å banne i kirka, og alle veninnene mine eeelsker bunaden sin. Jeg fikk også min til konfirmasjonen, følte ikke det var noe valg. Alle spurte hvilken bunad jeg ville ha, aldri om jeg faktisk ville ha bunad. Jeg var så misunnelig på guttene i klassen som hadde fått masse penger til konfirmasjonen, og var innerst inne skikkelig skuffa over at jeg som jente "måtte" få bunad. Husker også at nesten alle bursdagsgaver og julegaver før konfen var bunadssølv, og jeg følte meg barnslig og kjip som ikke ble det minste glad. Jeg mislikte hele opplegget lenge før bunaden var ferdig.

Den støver ned i et eller annet skap den dag i dag. Blir egentlig bare lei meg av at mamma og pappa har brukt så mye penger på noe som kunne vært gitt til fretex, for alt jeg bryr meg.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selg den på finn🙂

Anonymkode: 5e1af...d87

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Tamsi skrev:

Så deilig å se at det finnes flere.. Det er liksom å banne i kirka, og alle veninnene mine eeelsker bunaden sin. Jeg fikk også min til konfirmasjonen, følte ikke det var noe valg. Alle spurte hvilken bunad jeg ville ha, aldri om jeg faktisk ville ha bunad. Jeg var så misunnelig på guttene i klassen som hadde fått masse penger til konfirmasjonen, og var innerst inne skikkelig skuffa over at jeg som jente "måtte" få bunad. Husker også at nesten alle bursdagsgaver og julegaver før konfen var bunadssølv, og jeg følte meg barnslig og kjip som ikke ble det minste glad. Jeg mislikte hele opplegget lenge før bunaden var ferdig.

Den støver ned i et eller annet skap den dag i dag. Blir egentlig bare lei meg av at mamma og pappa har brukt så mye penger på noe som kunne vært gitt til fretex, for alt jeg bryr meg.

Selg den på finn🙂

Skrevet
2 minutter siden, Tamsi skrev:

Jeg ble også sykt skuffet av å få sølv i gave, har aldri eid mye penger eller fine ting så bare det å få dyrt sølv og bunad som jeg ikke er interessert i irriterte meg faktisk. Tenkte på alt annet man kan kjøpe til 30-40 tusen. Ny mobil, pc, sparing til egenkapital, altså det er så mye annet som er viktigere enn en bunad. Bunad burde være noe man kjøper ETTER man har alt annet nødvendig. På samme måte som at man ikke kjøper en Chanel veske om man fortsatt sparer til leilighet/bil osv. Og Chanel bruker man til og med oftere enn en bunad eventuelt, jeg skjønner meg ikke på folk som "investerer" i bunad når de er fattige ellers. haha, jeg føler så sterkt om dette at jeg kunne skrevet en kronikk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker bunader. Jeg har sognebunad som jeg arvet av en slektning. Dog føler jeg ingen tilhørighet til Sogn, og skal kjøpe sunnfjordbunad da det er der jeg er fra og føler tilhørighet til, og alle i min nærmeste familie har sunnfjordbunad. Det må vere fantastisk å ha noe å bruke til en hver anledning, barnedåp, konfirmasjon og bryllup. Så er bunad sexy. Og mannfolk i bunad er jævla sexy. Digger bunad! 

Anonymkode: d8dcf...b85

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker bunader. Jeg har sognebunad som jeg arvet av en slektning. Dog føler jeg ingen tilhørighet til Sogn, og skal kjøpe sunnfjordbunad da det er der jeg er fra og føler tilhørighet til, og alle i min nærmeste familie har sunnfjordbunad. Det må vere fantastisk å ha noe å bruke til en hver anledning, barnedåp, konfirmasjon og bryllup. Så er bunad sexy. Og mannfolk i bunad er jævla sexy. Digger bunad! 

En hver anledning, virkelig? De fleste bryllup er om sommeren, sist gang jeg var i bryllup var det så varmt at mennene satt i shorts. Om noen hadde hatt på seg bunad der hadde de fått heteslag. Ikke passet det temaet til brudeparet heller. Ikke at folk ikke skal få like bunad altså, men å si at det passer i enhver anledning er littegranne feil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, ikkevoksen skrev:

En hver anledning, virkelig? De fleste bryllup er om sommeren, sist gang jeg var i bryllup var det så varmt at mennene satt i shorts. Om noen hadde hatt på seg bunad der hadde de fått heteslag. Ikke passet det temaet til brudeparet heller. Ikke at folk ikke skal få like bunad altså, men å si at det passer i enhver anledning er littegranne feil.

Nei, bunad passer til en hver anledning. Det er alltid noen som har bunad i et hvert bryllup.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, bunad passer til en hver anledning. Det er alltid noen som har bunad i et hvert bryllup.

Eh, nei det er det jo ikke😂 Jeg sa jo nettopp at i bryllupet jeg var i sist så hadde ingen det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke de er overpriset med tanke på hvor utrolig mange timer med arbeid det går med på søm og broderi. Synes det er synd at ikke flere setter pris på ordentlig håndarbeid. 2000/3000kr for en håndsydd og håndbrodert bunad er skampris. Du kan jo brodere din egen? 😊 Jeg synes bunad er nydelig! Bruker min mye, og er veldig fornøyd. Jeg synes det er mer logisk å legge penger i en bunad som du kan bruke til nesten alle festlige anledninger enn en brudekjole du bare bruker en dag. 🙄 

Anonymkode: 09131...460

Tja, nå broderte  faktisk søsteren min bunaden til "tantebarnet" mitt og tantebarnet hennes igjen . Om en kan brodere kan en selvsagt brodere en bunad, det kreves faktisk mindre enn hva du her legger opp til i innlegget ditt. Søstra mi broderte og fikset en bunad på 2 måneder, "litt sånn på kvelden av og til" som hun selv sa..  Jeg har ingen interesse av selv å lage eller se hvor lang tid den tar å lage da jeg ikke ser noe poeng i å lage noe slikt.. "hvor lang tid tar det å lage en nettingsstrømpebukse"?  Alle den tid og stund jeg synes noe er stygt f overpriset føler jeg jo selvsagt ikke for å lage det selv.

Kan det være mer logikk i å innvistere i en bunad fremfor et annet plagg, joda kanskje det? Men det er utrolig ufornuftig, lite logikk, dumt, horribelt idiotisk  å invistere i en bunad til noen som er 15 år  fremfor bolig/sparefond/lappen, en buffer...  Bunad bruker en 1-2 muligens om en skal være veldig skrytete 3 ganger i året. Jeg synes iallefall det er tåpelig å gi en slik presang til konfermmang.  En ting er om en kjøper den selv som voksen, men selv da synes jeg det er uhorvelig med penger 

Jeg ønsker ikke å fornærme deg som en "bunadsbærer",  jeg bare synes ikke plaget i seg selv er fint, og jeg mener det er så mye finere plagg Og mye bedre innvisteringer en kan gjøre.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selg den på finn🙂

Skulle gjerne gjort det, men jeg kommer fra en  bitteliten plass, og har selvsagt bunad fra denne kommunen  og jeg er i tillegg  ytterst liten av vekst☺ det finnes grenser på hvor mange teskjekjæringer det finnes pr noen få 1000 innbyggere. Desverre..  "Gjort er desverre gjort" i denne saken og 35 000 står og støver bort i et skap, kunne blitt brukt til noe annet men men...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på å sy bjnadskjorte til min datter og begynner å synes den er verdt 9000 som den koster på husfliden. Det er nok mer jobb å lage den enn de fleste brudekjoler. Men jeg setter veldig pris på å lære tradisjonelle håndarbeidsteknikker. I tillegg har du resten av bunaden og sølv, så jeg tror 2-3000 er litt lite. Jeg har nå arvet en 70 år gammel bunad fra min mormor, og denne har absolutt vært verdt pengene i henhold til hvor mange ganger den har vært og kommer til å bli brukt. Jeg byttet linning og forkle, resten blir brukt.

Anonymkode: fbeb8...d74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bunad har blitt et statussymbol som brukes for å vise at vi har penger, at vi er kulturelt overlegne og at vi er nasjonalistiske. Folk går rundt og passer på at man følger reglene for å bruke bunad, slik hijab-politiet opererer på Grønland. 

Bunaden må være håndsydde av ei gammal budeie på et sted du har direkte tilknytning til, følge regelverket og alt må kunne dokumenteres. Feil hudfarge? Glem det. Sydd i Kina? Ikke bra nok. Solbriller til? Udannet. 

Jeg liker bunad, men på grunn av alt det negative knyttet til det vil jeg verken ha det eller bruke det. 

Anonymkode: 136ad...afe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker bunader, syns det er et utrolig flott plagg. Jeg har stor interesse for håndarbeid, og en bunad er jo nettopp et mesterverk i så måte med broderier, søm, vevde bånd, strikkede sokker osv. At det er dyrt handler jo om at håndverk koster penger, men etter å ha strikket en del for folk tror jeg rett og slett mange ikke vet hvor mye som ligger bak håndlagde plagg. Jeg har hatt hardangerbunad siden jeg var liten (eller flere like bunader i ulik størrelse som roterte mellom oss søskenbarn), fikk min egen til konfirmasjonen der alle broderier er gjort av familie. Så selv om den er verdt mye i kroner og øre er den også verdt mye i affeksjonsverdi. Bunad er også anvendelig, bruker min hver 17.mai, av og til på julaften, alle barnedåper/konfirmasjoner, noen bryllup (bytter som regel etter middagen), brukt ved vitnemålsutdeling både på ungdomsskole, vgs, bachelor og master, har brukt den ved andre høytidelige feiringer også.

Anonymkode: c18d3...efc

• Liker 3
Skrevet

Synes bunad er kjempeflott og jeg var så heldig å få en til konfirmasjonen som er brodert av min oldemor og ble montert av min mormor:) og jeg fikk Arve masse søljer og pynt fra min bestemor. Det er jo svimlende dyrt men når jeg så hvor mye jobb min mormor hadde med montering av bunader så må jeg si at prisen er jo deretter, det tar ufattelig lang tid! Hun brukte jo flere måneder, så prisen gjør jo mening vis en skal tenke timebetaling på dem. Og det er et stasplagg så det skal jo være litt forseggjort. Jeg elsker i allefall min bunad og føler meg skikkelig fin i den:)

Synes det er kjempefint men har også full respekt for de som ikke vil ha bunad eller ikke liker dem (bare hold meningene om at bunad er stygt for deg selv, jeg setter lite pris på å høre at det fineste plagget jeg eier er stygt i dine øyne, la meg gå med det jeg vil så skal du få gå med det du vil) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Elsker bunader,  skulle ønske jeg hadde flere enn en. Valgte å ikke bruke på 17. mai i år, men angret meg veldig! Følte ikke det ble det samme med kjole. Følte meg faktisk utilpass. Aldri en 17. mai uten bunad igjen! 

Anonymkode: 6f5bf...110

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...