AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #21 Skrevet 20. mai 2020 Jeg slapp valget fordi babyen snudde seg igjen i siste liten, men jeg helte mot vaginal fødsel. Jeg hadde en ukomplisert fødsel i hodeleie bak meg, hadde det ikke vært for den, ville jeg ønsket KS. Ellers syns jeg det var et veldig vanskelig valg, så det kjentes best å høre på anbefalingene jeg fikk (som var vaginal fødsel fordi jeg har født uten problemer før og barnet var estimert til å være ganske lite). Anonymkode: 880ba...bd9 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #22 Skrevet 20. mai 2020 Hadde det vært første fødsel hadde jeg nok vurdert ks sterkere, men nå etter å ha født vaginalt (hodet først) hadde jeg helt mot vf. Men ville nok tatt en time til samtale på fødeavdelingen for å vurdere alternativene og få innspill. Anonymkode: d9075...d25 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #23 Skrevet 20. mai 2020 Jeg var i samme situasjon i fjor. Bor dog i Sverige, der det er vanligere med KS i dette tilfellet, men der sykehuset jeg skulle føde på også var et av de få med kompetanse på vaginale setefødsler, og hadde også et pågående prosjekt angående dette. Etter et mislykket vendingsforsøk fikk vi måle bekken, vekstestimering av baby, og flere samtaler med setefødsels-teamet der før jeg bestemte meg for å forsøke vaginal fødsel. Det var vellykket, men baby ble medtatt mot slutten og hadde fostervann i lungene da hun kom ut, trengte ekstra oksygen i noen minutter før hun klarte å puste selv (hun hentet seg riktignok inn såpass raskt at hun fikk være sammen med oss med en gang, i stedet for til observasjon på nyfødtintensiven i noen timer). Om dette var på grunn av at hun kom i sete er usikkert, men statistisk sett er det litt tøffere for babyer å komme ut denne veien (dette var også sykehuset klare på da vi var til samtale, setebabyene deres hadde generelt litt lavere apgar score - men ingen varige men / ingen forskjell ved tre måneders alder i følge deres egne studier). Jeg følte meg trygg og ivaretatt gjennom hele fødselen, og at de hadde full kontroll også når de så at fosterlyden begynte å falle og hun måtte kommer raskt ut. Fikk også samtale med legen som forløste både mens vi var på barsel, og to måneder senere for å gå gjennom fødselen, det hjalp mye for min egen del. Jeg var førstegangs og for meg var det faktisk motivasjon til å ikke velge keisersnitt (selv om det selvsagt hadde vært betryggende å ha en vellykket vaginal hodefødsel bak meg, også). Men jeg ønsker meg flere barn, og risikoen ved fremtidige graviditeter øker ved KS. I tillegg var jeg veldig glad for å være raskt på beina og i god form etter fødsel (for min del var fødselen tilnærmet komplikasjonsfri, måtte sy en liten rift) - opplevde barselperioden som mer enn overveldende nok uten å i tillegg skulle komme seg etter en stor operasjon. Vil ikke skjønnmale og si at jeg hadde en drømmefødsel, riktignok. Det jeg drømte om var en normal fødsel der baby kommer ut uten komplikasjoner, og skriker og får komme opp på brystet med en gang. Jeg hadde dårlig samvittighet i barseltiden og lurte på om jeg burde valgt KS tross alt, men det ble bedre etter at jeg fikk gått gjennom fødselen skikkelig, og også sett med egne øyne at alt tross alt gikk bra. (Jeg er sikker på at om jeg hadde valgt KS hadde jeg også hatt dårlig samvittighet for at jeg ikke forsøkte å føde. Hvordan det hadde gått får jeg aldri vite.) Det som hjalp meg mest i å ta valget var nettopp å snakke med de relevante legene på sykehuset, som kunne fortelle hvilke rutiner de har, hvordan statistikken deres ser ut med tanke på hastesnitt, hvor mye erfaring de har, osv. Uten det hadde jeg nok ikke følt meg trygg nok, og hadde valgt KS. Så jeg ville begynt der - og om det ikke føles tilstrekkelig betryggende, er KS et fantastisk alternativ. Lykke til! 😊 Anonymkode: ef8d1...664 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #24 Skrevet 20. mai 2020 Keisersnitt helt klart! Jeg ville aldri tatt risikoen for at barnet skal sitte fast, får oksygenmangel, må legges på nedkjøling for så å vente på bildene av hodet for å se om det faktisk er forenelig med liv. Da risikerer jeg heller min egen kropp og går gjennom en lengre helbredingstid. Det kan selvfølgelig gå bra, men jeg hadde aldri tatt sjansen. Anonymkode: 66433...3cf 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #25 Skrevet 20. mai 2020 Jeg valgte vaginalt og det gikk helt fint. Rommet var fullt av helsepersonell og jeg fikk ungen opp på brystet med en gang. Men jeg ville ikke hørt på meg eller noen andre i denne tråden. Du må snakke med kyndig helsepersonell som har kompetanse, ikke tilfeldige folk på Internett. Anonymkode: fb855...a7c 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #26 Skrevet 20. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har lest, bør du jo også ha lest litt om hvorfor, statistikker osv? Anonymkode: 3a441...48a Mye å lese der ute, blant annet denne jeg kom over nå. Utdrag: "Norge skiller seg ut internasjonalt når det gjelder forløsningspraksis ved setefødsel og lar flere føde vaginalt enn mange andre steder" https://www.dagensmedisin.no/artikler/2014/08/14/keisersnitt-ved-seteleie-reduserte-dodelighet/ Anonymkode: 74be0...d18
Kitcat Skrevet 20. mai 2020 #27 Skrevet 20. mai 2020 Er det første fødsel? Har du fått tatt røntgen av bekken ennå (og evnt klarsignal for VF?) Er det gjort vekstestimering på barnet?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #28 Skrevet 20. mai 2020 Jeg hadde tatt keisersnitt. Var i samme situasjon, fastlegen ville ha meg flyttet over til et annet sykehus for å få garantert keisersnitt og ikke bli presset til setefødsel da hun synes jeg er for liten for setefødsel, men måling av bekkenet viste at det burde kunne gå bra, så sykehuset ville at vi skulle prøve. Men så snudde babyen seg rett før så det ble en helt normal fødsel i stedet. Søsteren min som er mye større, kraftigere og mer avslappet på sånt enn meg, hadde derimot en veldig fin setefødsel. Så du må bare kjenne på hva som føles best for deg. Anonymkode: 08e51...2f7 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #29 Skrevet 20. mai 2020 Jeg valgte setefødsel, og synes ikke det var noe værre en fødsel i hodeleie. Hadde en veldig god opplevelse. Derimot måtte jeg ta keisersnitt med det siste barnet (pga tverrleie), og det er noe jeg aldri vil oppleve igjen. Helt forferdelig å ligge der passiv, og ikke ha kontroll på noen ting. Og smertene i etterkant var noe skikkelig dritt. Takker meg heller til setefødsel uten tvil. Anonymkode: 93896...1ff 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #30 Skrevet 20. mai 2020 Var i samme situasjon, valgte ks. Følte det var det rette for meg. Jeg var veldig nervøs men det gikk kjempefint. Ks var om morgenen, var på bena og gikk samme kveld😊 smerter etter operasjonen var det jo, men alt i alt var det en fin opplevelse. Babyen fikk følge meg så og si hele tiden etter fødselen. Har ikke hatt noen komplikasjoner i ettertid heller heldigvis 😊 Anonymkode: 99f33...ab7 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #31 Skrevet 21. mai 2020 Jeg valgte vaginalt og hadde en veldig fin fødsel. Førstegangs. Anonymkode: 8c403...035
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #32 Skrevet 21. mai 2020 Hadde valgt ks. Har hørt fra et familiemedlem og en venn som har gjennomgått dette hvor forferdelig vondt det er med setefødsel. Fødselen kan ta fryktelig lang tid, og det kan være fare for barnet om han/hun sitter fast og ikke får oksygen. De jeg kjenner som har hatt planlagt keisersnitt kom seg fort, og var fornøyde med opplevelsen. Anonymkode: 239a0...28c 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #33 Skrevet 21. mai 2020 Jeg ville valgt keisersnitt. En venninne av moren min ble presset til å ha vanlig fødsel med sitt barn. Babyen knakk nakken på vei ut og døde etter fire dager. Det er riktig nok 23 år siden, men dette har satt en støkk i meg, så jeg ville aldri valgt vanlig fødsel. Anonymkode: 3812d...dad
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #34 Skrevet 21. mai 2020 Hadde valgt KS uten tvil. Heller smerter etter KS, arr og kanskje litt problemer i starten. Enn å risikere å revne fra A til Å og bruke bleie. Nei takk! Ville også følt det som tryggere ved planlagt KS enn å ende opp med evt. haste KS. Også vet man jo da på forhånd at mor kan ha problemer etter KS slik at far kan forberede seg litt på å måtte ta mer ansvar. Og kanskje man kan sørge for å få litt støtte fra foreldre/søsken i den første tiden f.eks. Anonymkode: 35dbc...1df 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #35 Skrevet 21. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hadde valgt KS uten tvil. Heller smerter etter KS, arr og kanskje litt problemer i starten. Enn å risikere å revne fra A til Å og bruke bleie. Nei takk! Ville også følt det som tryggere ved planlagt KS enn å ende opp med evt. haste KS. Også vet man jo da på forhånd at mor kan ha problemer etter KS slik at far kan forberede seg litt på å måtte ta mer ansvar. Og kanskje man kan sørge for å få litt støtte fra foreldre/søsken i den første tiden f.eks. Anonymkode: 35dbc...1df Meg over. Ville også tenkt på det slik at setefødsel gir økt risiko for større rifter og igjen kan føre til problemer i sexlivet. Og sexlivet er faktisk viktig i forhold så jeg ville ikke utsatt meg for noe som kunne gjort at jeg ville ha problemer med sex. Anonymkode: 35dbc...1df
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #36 Skrevet 21. mai 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Meg over. Ville også tenkt på det slik at setefødsel gir økt risiko for større rifter og igjen kan føre til problemer i sexlivet. Og sexlivet er faktisk viktig i forhold så jeg ville ikke utsatt meg for noe som kunne gjort at jeg ville ha problemer med sex. Anonymkode: 35dbc...1df Det stemmer ikke at setefødsel gir større risiko for alvorlige rifter. Baby tar ikke større plass på vei ut selv om de kommer med rumpa først. Derimot er det noen steder lavere terskel for klipp for å sikre seg at hodet kommer ut uten problemer (men klipp forebygger jo igjen mer alvorlige rifter). TS, dette er noe jeg ville spurt om statistikk og prosedyrer ved sykehuset du skal føde på. Stusser også på historien med vond og langdryg setefødsel, fordi terskelen til å avbryte for KS er lav om det ikke er tilstrekkelig progresjon. (Og det er standard med epidural de fleste steder i tilfelle det blir KS.) Altså, sammenlignet med venninner som har født i hodeleie på samme sykehus så føler jeg de overvåket fødselen veldig nøye og hadde stålkontroll på både meg og babyen hele veien. Nettopp for å kunne handle raskt og unngå oksygenmangel om det skulle oppstå problemer når hodet skal ut (og det gjorde de også i mitt tilfelle). Sånn sett virker det som sjansen for uventede, alvorlige komplikasjoner er større ved en vanlig hodefødsel med kun jordmor som følger opp. Men igjen, ikke hør på oss, snakk med legene på sykehuset ditt, og gjør det som føles riktig ut ifra din personlige risikoavveining. 😊 Anonymkode: ef8d1...664 6
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #37 Skrevet 21. mai 2020 Nei er ikke komfortabel med at noen stikker hele hånda inn i meg for å vippe haken ut. Tok ks, veldig fin opplevelse og ingen fare for baby Anonymkode: bf375...39d
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #38 Skrevet 21. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor tror du seteleie vil være for tøft? Ks er jo verre enn setefødsel igjen. Anonymkode: 3a441...48a Har hatt 4 ks på grunn av trangt bekken. Synest det var lett og ukomplisert. På ein to tre var ungen ungen ute.Var oppe og gikk pittelitt samme dag på alle.😊 Anonymkode: 6ad89...1ac 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #39 Skrevet 21. mai 2020 Jeg skulle føde i seteleie, men da vannet ble tatt og jeg var 9 cm var det ikke rumpa de kjente, men foten. Så da ble det KS. Jeg er veldig glad det ble KS, men fikk jo opplevd å komme til 9 cm, med rier og alt. Så følte meg litt snytt for at jeg ikke fikk fullført. Hadde valgt KS om jeg skal ha seteleie en gang til. Anonymkode: a92cf...1f3
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #40 Skrevet 21. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei er ikke komfortabel med at noen stikker hele hånda inn i meg for å vippe haken ut. Tok ks, veldig fin opplevelse og ingen fare for baby Anonymkode: bf375...39d Det opplevde jeg aldri under min setefødsel. Barnet kom raskt og ukomplisert ut, uten noe hånd oppi dåsa. Hvis det er tilfelle, så må det være fordi at barnet ikke kommer ut selv. Eller så slapp jeg unna det, hvis det er vanlig. Var heller ingen større fare for babyen i seteleie, enn de andre mine, heller motsatt. Babyen i seteleie var nøye overvåket hele tiden, og hadde det i det hele tatt vært et minste tegn, eller ting hadde tatt tid, så hadde de ikke ventet for å se. Da hadde det blitt rett på operasjonsstua. Men så godt du fikk ta keisersnitt og fikk en god opplevelse, da det var rett for deg. Enhver med baby i seteleie, bør velge det som det er mest komfortabel med. Anonymkode: 93896...1ff 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå