Gå til innhold

Seteleie. Hva ville du ha valgt av vaginal fødsel og keisersnitt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Det har seg slik at babyen min ligger i seteleie. I den forbindelse må jeg avgjøre hva jeg ønsker av vaginal fødsel og seteleie. Vet at vaginal fødsel er det beste (så fremt bekkenet er stort nok), men jeg vet ikke om dette er noe jeg vil takle. Jeg er redd for at  noe skal skje med babyen dersom den fødes vaginalt. Samtidig er jeg også skeptisk til keisersnitt og var noe jeg absolutt ikke ville ha før jeg fikk vite at babyen lå i seteleie. 

Noen som har noen erfaringer de kan dele?

Anonymkode: 15071...511

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde samme dilemma, måtte ta keisersnitt pga bekkenet. Syns det er helt umulig å skulle velge, og var glad det ikke ble mitt valg. Keisersnitt var ok der og da men vondt etterpå. Men kunne jo endt opp med skader etter fødsel også, som ikke hadde gått over etter noen uker.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte vaginalt.  Det var den fineste av mine tre fødsler🙂

Anonymkode: 8376d...416

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Valgte ks. Norge er ett av få land som anbefaler VF ved seteleie, jeg stoler ikke på at det er det beste for mor og barn. Mange norske leger og jordmødre ønsker å holde på kompetansen sin og anbefaler VF for å få erfaringen. 

Anonymkode: 6bdb0...c00

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ville valgt ks som noen sier over her er Norge litt i særstilling her.

som jeg lærte under studiet er det større risko for barn og mor ved VF enn ved ks om barnet ligger i seteleie. Men så går det som regel bra uansett så man kan jo selvfølgelig velge vaginal om man ønsker. Jeg personlig ville gått etter statistikken 

Anonymkode: 6dcc7...437

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ville sett an både vekstestimeringen til barnet og hvor det i tilfelle ble fødsel (stort senter, barneavdeling, osv). Tror jeg ville gått for vaginal fødsel hvis forholdene lå til rette for det. 

Anonymkode: 4a6d3...850

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville sett an både vekstestimeringen til barnet og hvor det i tilfelle ble fødsel (stort senter, barneavdeling, osv). Tror jeg ville gått for vaginal fødsel hvis forholdene lå til rette for det. 

Anonymkode: 4a6d3...850

Jeg ville gjort det samme. Men jeg har en rask og ukomplisert vaginal fødsel bak meg, så jeg har en antakelse om at jeg har et godt fødebekken... 

Anonymkode: bd32d...8e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei 

Det har seg slik at babyen min ligger i seteleie. I den forbindelse må jeg avgjøre hva jeg ønsker av vaginal fødsel og seteleie. Vet at vaginal fødsel er det beste (så fremt bekkenet er stort nok), men jeg vet ikke om dette er noe jeg vil takle. Jeg er redd for at  noe skal skje med babyen dersom den fødes vaginalt. Samtidig er jeg også skeptisk til keisersnitt og var noe jeg absolutt ikke ville ha før jeg fikk vite at babyen lå i seteleie. 

Noen som har noen erfaringer de kan dele?

Hvis de måler at bekkenet er stort nok så hadde jeg valgt det.

Anonymkode: 4d8a1...1a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Valgte vaginal fødsel, men etter 18 timer i fødsel ble det hastesnitt. Angrer i ettertid på at jeg ikke bare gikk rett på planlagt keisersnitt. De som har planlagt keisersnitt er ofte mye raskere på bena enn oss med hastesnitt. 

Anonymkode: 14c82...493

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte et stort barn (4,3 kg 53 cm) ved vaginal fødsel.  Hadde på forhånd sjekket at bekkenet var stort nok. Fikk epidural, og hadde en fin fødsel selv om barnet var i seteleie.  Tok 4 timer fra jeg kom på sykehuset til barnet var ute.  Var oppe og gikk etter en time, i fin form. Glad for at jeg slapp keisersnitt 😊

Anonymkode: 72702...1ee

• Liker 1
Skrevet

Ks, har allerede trangt bekken 😫

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vaginal fødsel. 

Men så vet jeg at jeg har nok plass i bekkenet etter to stjernekikkere som lå litt på skrå og vendte panna oppover. 

Anonymkode: 3a441...48a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde valgt keisersnitt.

Anonymkode: e6a17...dee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for at dere deler erfaringer og tanker rundt dette 😊 Jeg heller nok mot keisersnitt, men er så redd for at det vil ta lang tid å komme seg igjen. Likevel er jeg redd VF vil være for tøft. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Valgte ks. Norge er ett av få land som anbefaler VF ved seteleie, jeg stoler ikke på at det er det beste for mor og barn. Mange norske leger og jordmødre ønsker å holde på kompetansen sin og anbefaler VF for å få erfaringen. 

Anonymkode: 6bdb0...c00

Var det jeg også leste. Blir veldig skeptisk. Brukte du lang tid på å komme deg etter KS? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var det jeg også leste. Blir veldig skeptisk. Brukte du lang tid på å komme deg etter KS? 

Hvis du har lest, bør du jo også ha lest litt om hvorfor, statistikker osv? 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at dere deler erfaringer og tanker rundt dette 😊 Jeg heller nok mot keisersnitt, men er så redd for at det vil ta lang tid å komme seg igjen. Likevel er jeg redd VF vil være for tøft. 

Hvorfor tror du seteleie vil være for tøft? 

Ks er jo verre enn setefødsel igjen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

KS, uten tvil. 

Joda, KS er ikke ukomplisert for mor, men jeg ville ikke ønsket å risikere skader på babyen fordi h*n satt fast/ikke fikk oksygen. 

Anonymkode: d963c...25e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har lest, bør du jo også ha lest litt om hvorfor, statistikker osv? 

Tro meg, jeg har lest. Det gjør meg bare mer forvirret å lese forskningen og statistikken. Den spriker i alle retninger. 

AnonymBruker
Skrevet

Setefødsel, uten tvil. Min mor har hatt vanlig fødsel, setefødsel, keisersnitt og styrtfødsel (født 6 barn) og sier at setefødselen var den desidert letteste og minst vonde av de. Jeg har en setefødsel og en styrtfødsel bak meg, og setefødselen var mye mindre vond og intens enn styrtfødselen, det verste var når hodet måtte bli tatt med tang men det var jo over på 15 sekunder. Hadde gledelig født i sete igjen. Fikk mer skrekken i meg når nummer 2 kom så fort. 

Kjenner flere som har født i sete og alle sier det samme. De eneste jeg vet om som har negativ erfaring er de som endte i hastesnitt pga ting ble så ute av kontroll for de (som skjer uavhengig av grunn til hastesnitt).

Fødselsopplevelser er selvsagt individuelle, men jeg tror nok ikke du vil angre dersom du velger vaginal fødsel. Men i stede for å Google og styre på, så ring det sykehuset du eventuelt må føde på og spørr de hvordan deres statistikk og kompetanse er. Er stor forskjell fra sykehus til sykehus, så kanskje det kan gi deg en bedre magefølelse på enten det ene eller andre valget? 

Anonymkode: 020e9...4af

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...