Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Nokken her som har opplevd at mannen har nedsatt sædkvalitet, og som har lyst å fortelle litt om kva som blei gjort vidare etter det?

Eg tenker på då behandling, om det er umulig å få barn, må man bruke ivf osv😊

Mannen skal ta prøve av sin sæd no snart, og eg er så redd for at det skal være nokke som ikkje stemmer.🙈

Anonymkode: b935d...5bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. 

Jeg er sammen med en som er sterilisert og såvidt jeg har forstått det så foregår behandlingen på lik linje som en med dårlig sædkvalitet. Istedenfor en "vanlig" ivf behandling vil sædcellene bli inseminert i eggene manuelt. Dette gjør de for at det skal være større sjanse for at egget blir befruktet siden sæden ikke er like svømmedyktig😊 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Nokken her som har opplevd at mannen har nedsatt sædkvalitet, og som har lyst å fortelle litt om kva som blei gjort vidare etter det?

Eg tenker på då behandling, om det er umulig å få barn, må man bruke ivf osv😊

Mannen skal ta prøve av sin sæd no snart, og eg er så redd for at det skal være nokke som ikkje stemmer.🙈

Hei. 
Jeg er sammen med en som er sterilisert og såvidt jeg har forstått det så foregår behandlingen på lik linje som en med dårlig sædkvalitet. Istedenfor en "vanlig" ivf behandling vil sædcellene bli inseminert i eggene manuelt. Dette gjør de for at det skal være større sjanse for at egget blir befruktet siden sæden ikke er like svømmedyktig😊
Skrevet

Vi testet både meg og mannen. Jeg hadde ingen spesielle "problemer", men mannen hadde ganske dårlig sædkvalitet, dvs. veldig få sædceller og i tillegg beveget de seg lite. Mannen tok noen flere prøver for å forsøke å finne årsaken, tror det var blodprøver, en genprøve og en sjekk hos urolog, men ble ikke klokere av dette. Vi ble fortalt på klinikken at det ikke var umulig eller urealistisk at vi kunne få barn på egen hånd, men at det sannsynligvis ville ta lenger tid. Man trenger jo strengt tatt bare én sædcelle for å få det til 😊 Vi valgte å gå for IVF med ICSI (mikroinjeksjon) pga at vi allerede hadde prøvd en stund, og pga vår alder. ICSI betyr som hun over skriver at man injiserer sædcellen inn i egget, i motsetning til "vanlig" IVF, der de bare legger egg og sæd i skålen og så møtes de på egen hånd.

Vi ble i hvert fall gravide på første IVF-forsøk og er nå halvveis i graviditeten, så lav sædkvalitet trenger ikke nødvendigvis å bety at dere ikke blir gravide. 😊

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, missamerica skrev:

Vi testet både meg og mannen. Jeg hadde ingen spesielle "problemer", men mannen hadde ganske dårlig sædkvalitet, dvs. veldig få sædceller og i tillegg beveget de seg lite. Mannen tok noen flere prøver for å forsøke å finne årsaken, tror det var blodprøver, en genprøve og en sjekk hos urolog, men ble ikke klokere av dette. Vi ble fortalt på klinikken at det ikke var umulig eller urealistisk at vi kunne få barn på egen hånd, men at det sannsynligvis ville ta lenger tid. Man trenger jo strengt tatt bare én sædcelle for å få det til 😊 Vi valgte å gå for IVF med ICSI (mikroinjeksjon) pga at vi allerede hadde prøvd en stund, og pga vår alder. ICSI betyr som hun over skriver at man injiserer sædcellen inn i egget, i motsetning til "vanlig" IVF, der de bare legger egg og sæd i skålen og så møtes de på egen hånd.

Vi ble i hvert fall gravide på første IVF-forsøk og er nå halvveis i graviditeten, så lav sædkvalitet trenger ikke nødvendigvis å bety at dere ikke blir gravide. 😊

For the record har vi gått for det vi også☺️ så kjekt å høre! Masse lykke til med resten av svangerskapet 🥰

AnonymBruker
Skrevet

Det er fint å høyre at det finnes muligheta sjølv med dårlig sædkvalitet! Takk for svar, og lykke til til dokke begge😁

Mannen skal inn no tirsdag 26.mai, eg e veldig spent på korleis det går🙈🙈men kryssar fingrane for at alt er som det skal😆

Skrevet

Da vi hadde prøvd i et år uten særlig hell (hadde en bo iløpet av perioden) gikk vi og sjekka, og det viste seg at mannen hadde ganske dårlige svømmere. Vi fikk beskjed om at det nok ville bli vanskelig å bli gravide naturlig, men at det ikke var umulig. Vi valgte likevel å ta imot hjelp, og ved første icsi-forsøk satt spira (og han er snart to år gammel i dag! 😬).

Grunnen til at svømmerne var dårlige var mest sannsynlig en knute el på en blodåre i den ene testikkelen (mener jeg å huske). Det var en smal sak å fikse hos fastlegen, men det er ingen garanti for at sædkvaliteten blir bedre. Nå som det er ordna opp i blir det spennende å se om svømmerne er bedre eller ikke denne gangen. Vi har såvidt begynt å prøve på nummer to 😁

Så, det kan gå veldig fint likevel. Og det kan til og med gå an å rette opp i - hvis det skulle være noe problem hos dere. Tror det er viktig å vite før dere evt får dårlige nyheter. Merka godt at mannen ikke syntes det var særlig kult å være "grunnen" til at vi ikke fikk det til. Lykke til! 😘

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...