AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #1 Skrevet 20. mai 2020 Mannen ønsker vi skal flytte nærmere hjembyen hans og ha tilgang på mer avlastning. Foreldrene hans pensjoneres samtidig som vi eventuelt flytter. De har allerede begynt å snakke om hvor mye de skal se barnebarna "når" vi flytter dit, og nevnte dette med å ha barna "en dag eller to uka" i stedet for barnehagen. Jeg kjenner at det syns jeg ikke er greit, uten at jeg klarer helt si hvorfor på en måte som overbeviser mannen. Det er jo fint med et nært forhold til besteforeldrene, men vi skal balansere det opp mot både faste rammer i hverdagen, deltakelse i lek og det sosiale i barnehagen, og gjøre det rettferdig med besteforeldrene på andre siden (bor lengre unna). Det er hyggelig at de er entusiastiske, men jeg kjenner meg allerede kvalt av forventningene. Hvor ofte syns dere det er greit med fridag fra barnehagen for å være med besteforeldre når man bor nærme? Anonymkode: ca5b6...f7b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #2 Skrevet 20. mai 2020 Hvorfor er det et problem? Anonymkode: 0eaef...941 31
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #3 Skrevet 20. mai 2020 Det hadde vært topp for min del. Dere styrer jo selv. Du virker som svigerinnen min, hun blir nesten sjalu og sur når vi har ungen på fanget. Jobb med deg selv og Finn ut hva dette egentlig handler om. Anonymkode: cda5e...355 21
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #4 Skrevet 20. mai 2020 Jeg skjønner tanken med rutiner og faste rammer rundt barnet. Det skjer mye i en barnehage, og barn trenger rutiner. Det å flytte, og begynne i en ny barnehage kan være tøft nok, så faste rutiner hver dag er bra. Men det går an å komme med ett kompromiss med besteforeldrene. Den første tiden får de kun lov å hente i bhg, og kan hente feks rett etter siste måltid, mens hele dager får vente. En dag innimellom er jo ok, men hver dag blir kanskje mye? Samtidig er det jo veldig fint at dere har foreldre som gjerne vil avlaste dere og være så mye som mulig med barnebarnet. Anonymkode: 9c7c0...770 8
Moi123 Skrevet 20. mai 2020 #5 Skrevet 20. mai 2020 Under disse koronatider, nei. Ellers , så fantastisk å få muligheten til dette. Jeg hadde det som barn og skulle ønske vi bodde nært familie slik at ungene kunne få seg besteforeldredager! 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #6 Skrevet 20. mai 2020 Da ungene var små, hadde de ofte besteforeldredag fra bhg. De gledet seg til disse dagene, hvor de fikk ekstra oppvartning, og fikk full oppmerksomhet av uthvilte voksne.På sommeren dro de også på ferie sammen med farmor, dermed fikk de ekstra lang fri, og vi kunne jobbe med god samvittighet. De snakker ofte om hvor fint de hadde det sammen, og har et nært forhold til besteforeldre på begge sider. Anonymkode: 18384...236 21
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #7 Skrevet 20. mai 2020 Akkurat det gir vel ikke avlastning, så jeg ville heller hatt litt hjelp på kveld eller helg. Anonymkode: e6bad...bad 10
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #8 Skrevet 20. mai 2020 Nært forhold til besteforeldre er uvurderlig. Argumenter med rettferdighet overfor de andre besteforeldrene er noe Ts selv må jobbe med. Min manns foreldre bor i Frankrike. Skal mine foreldre se barnebarna mindre pga av mulig urettferdighet da eller? Anonymkode: cda5e...355 39
Pilleville Skrevet 20. mai 2020 #9 Skrevet 20. mai 2020 Trenger vel ikj balansere i forhold til de andre besteforeldrene visst de bor lengre vekke. Godt med ein fridag frå barnehageb av og til, og dessuten kan de passe dei på helg og av og til.Gull verdt for ungane om dei har besteforeldre som er engasjerte. Legg av deg desse tankane og innsjå kor heldige de er👍🤩👏 21
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #10 Skrevet 20. mai 2020 Mitt barn er hjemme fra barnehagen annen hver mandag. For å være med besteforeldrene 😊 Det er ikke lov å ta sånn fri fra skolen. Så sånn må bare nytes mens det går Anonymkode: 91bfd...83d 18
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #11 Skrevet 20. mai 2020 Nøkkelordet er "av og til", ikke en eller to dager i uka. Dersom noe slik skal skje må det være faste rutiner på det, som ts over som har annenhver mandag. Barn som går i barnehagen har godt av å være der, for å ha gode rutiner, og ikke minst delta i det sosiale og pedagogiske samværet som er der. Anonymkode: be3aa...a07 11
Whistler Skrevet 20. mai 2020 #12 Skrevet 20. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: .............., og gjøre det rettferdig med besteforeldrene på andre siden (bor lengre unna). Det er hyggelig at de er .............. Anonymkode: ca5b6...f7b Hva er det egentlig du lurer på? Lurer du på om det er greit at barna går glipp av disiplin i barnehagen, eller lurer du på om dine foreldre skal føle at de er mindre besteforeldre enn de andre besteforeldrene? Gå noen runder med deg selv for en analyse av hva som er det egentlige problemet og ta det derfra. 14
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #13 Skrevet 20. mai 2020 Jøss. Du vil ikke at besteforeldre skal ha kosedag med barnebarnet?? Det er smålig. I skolealder er det selvsagt annerledes, men barnehage! Det er ikke nødvendig med 100% oppmøte der Anonymkode: 80fad...49f 12
Stargaze Skrevet 20. mai 2020 #14 Skrevet 20. mai 2020 Så heldig de er som får muligheten til å ha et nært forhold til besteforeldre. Det kommer barna dine til å sette stor pris på, både nå og når de blir voksne. Du kan jo ikke ta fra dem den gleden bare fordi dine foreldre bor langt unna. Jobb litt med deg selv og prøv å se verdien i det. Lag noen faste dager, så blir det forutsigbart. 14
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #15 Skrevet 20. mai 2020 Barn trenger ikke å gå 100% i barnehage. Er like mye rutine i at f.eks onsdag er besteforeldredag 😊 Anonymkode: 418fc...3db 17
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #16 Skrevet 20. mai 2020 Lag faste dager på det, så blir jo det bare en del av den nye rutinen! Slikt som dette er uvurdeelig og barna vil elske minnene når de vokser opp. Og å rettferdiggjøre det mtp at de andre besteforeldrene får sett dem sjeldnere er jo langt ifra å være innafor! Tenker du virkelig slikt TS?? Finn ut om dette er roten til at du blir vrang, slik at det kan jobbes med. Anonymkode: 25115...5ee 8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #17 Skrevet 20. mai 2020 Du skal være glad det er besteforeldre inni bildet som har lyst å være med barnebarna sine. Og at dine barn kan få muligheten til å bli kjent med sine egne besteforeldre er jo bare fantastisk. Anonymkode: 62f37...bf1 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #19 Skrevet 20. mai 2020 Jeg tror du må gå litt dypere for å finne ut hva problemet egentlig er. For barna er det fint med tid hos gode besteforeldre, og for dere er det supert å ha noen så nærme barna at det kan bli avlastning for dere når dere trenger. Jeg har vært mye med min mormor og morfar da jeg vokste opp. Jeg kjente dem godt og de kjente oss. De kunne være strenge når de måtte, men det var likevel et annet forhold enn med foreldre. Vi hadde også tannbørste liggende der, og selv da jeg nærmet meg tenårene, syntes jeg det var koselig å være der. Dette forholdet hadde likevel ingenting å si for mitt forhold til farmor og farfar. De traff jeg en til to ganger i året, og vi hadde det veldig koselig. De skjemte oss mer bort, men jeg gledet meg alltid masse til å reise til dem eller at de kom til oss. Jeg tenke aldri på at det var forskjell, og jeg kan ikke tro at de kjente på noe urettferdighet. Sånn er det når man ikke bor samme sted. Jeg skjønner ikke hvorfor du nevner skole, da, for det er jo ikke aktuelt. Anonymkode: afe7f...cd8 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #20 Skrevet 20. mai 2020 Mine foreldre henter barnet mitt etter skolen 1 dag i uken. Det er helt toppers for både meg og mini. Han er hos dem 3-4 timer. De hjelper han med leksene og han spiser middag der før han kommer hjem til leggetid. De har han på overnatting så ofte det passer seg slik. Den kontakten de har er så fin. Jeg er kjempe takknemlig for at jeg har så friske foreldre og at de har lyst å delta så mye i barnebarnets liv. Anonymkode: 18a91...9db 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå