Gå til innhold

Kunne noen sjekket min tekst?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har bodd i Norge i ca sju måneder nå. Jeg gikk på norsk i tre-fire måneder og Korona har sjedd. Jeg prøver å lære norsk hjemme og har skrevet noen tekster. Jeg har lyst på noen nordmenn å lese dem og gi meg kommentar.

Takk på forhånd!

Anonymkode: 3ad30...775

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da må du nesten legge ut teksten her.

Anonymkode: 4694b...bbd

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Da må du nesten legge ut teksten her.

Anonymkode: 4694b...bbd

Hva kan være vår nye normal etter Covid-19 krisen?

Da WHO erklærte Covid-19 utbruddet som en pandemi og ba alle om ikke å reise for å hindre utbruddet av viruset, slukket mange land selv ned, inkludert Norge. 

Noen sier at Covid-19 krisen vil være hos oss i omtrent 18 måneder. Nå er vi ikke i den høyeste fasen ennå. Det kommer i juli i år! 

Det sies at mennesker er flinke til å forandre seg for å overleve krisen. Denne krisen har bevist igjen at det er riktig. Men, etter å ikke har levd vårt normale liv for en lang periode, hvordan vil vi leve etter krisen ender?

I løpet av krisen er vi begrenset til ikke å gjøre mange ting. Det blir vanskeligere for mange å leve sine lykkelige liv som før. Mange måtte endre rutinene sine slik at de påvirkes av denne situasjonen minst mulig.

Dette er hva jeg tror at det kan bli vår nye normal etter Covid-19;

- Endring av håndvaskvaner

Likeledes blir anti-bac en ting man har på hånden.

- Avstand mellom hverandre blir fortsatt holdt.

Selv om krisen ender, holder man avstand fordi det blir en vane, og man føler seg fortsatt utrygg.

- Man lærer å stå på egne bein. 

Siden mange land slukket seg ned, blir det dyrere å importere varer fra utlandet. F. eks. grønnsaker fra Asia. Dermed begynte mange å plante grønnsaker selv. Kanskje trenger mange ikke å kjøpe grønnsaker etter Covid-19 krisen? 

Det blir vår nye normal til å plante grønnsaker selv. Dette gjelder også med ulike behandlede produkter særlig de importerte f. eks. syltetøy, pølse, kerri ovs. Mange lærer å lage det selv. Når det er utilgjengelig, men vi higer etter det. Alt er mulig! 

- Man lærer hvordan de oppbevarer og bevarer mat.

Man har lært om hvor viktig mat er i løpet av krisen. Jeg så at mange har endret seg. De vil ikke kaste resten ut som før, men de lærer å oppbevare og bevare det godt.

- Skjulte talenter ble funnet!

Mange brukte deres fritid til å lære noe nytt f. eks. å plante, å sy, å koke, å tegne, å danse eller et nytt språk. Det virker at alle har sitt eget talent som venter til å bli oppdaget. Dette kan bli deres nye egenskap etter krisen!

- Man lærer å leve sammen lykkelig med sin familien.

I krisen må mange familier være hjemme sammen mens i den normale situasjonen måtte de gå på skole eller jobb. Da får de en god sjanse til å lære å leve lykkelig sammen 24/7.

- Asiatisk bidé fant sted i mange europeiske toaletter!

På grunn av mangel på toalettpapir, har endelig de europeiske lært hvor kult asiatisk bidét er!

- Mange blir volunteer.

I løpet av krisen så jeg mange gjorde frivillige jobber f. eks. å handle mat/varer, å være hundesøster, å tilby gratis nettekurs eller å være som en venn og trøster de andre.

- Endring av sparevaner.

Selv om regjeringen har noen tiltak til å hjelpe folk i løpet av krisen, må man vente litt på det. F. eks. jeg har hørt at dagpenger ikke vil i konto før juni. Så det er tryggere å ha noen sparende penger for en slik situasjon.

- Norge blir et modell land som gir viktighet og likestilling til barn.

Norge er et av de få landene som regjeringen finner tid til å svare på spørsmål fra de små vennene. Det fikk mange land til å bli imponert.

Jeg tror at vi vil gå gjennom denne krisen sammen som vi har gjort før i de andre krisene. 

Likevel liker jeg å se hvordan folk har endret seg i positive måter fordi det gir meg inspirasjon og idéer. Dette er bare noen ting jeg har merket til og tror at det kan være vår nye normal etter Covid-19.

AnonymBruker
Skrevet

En god skole

I Thailand er det vanlig å planlegge hvilken skole barna skal gå på fra de er 2-3 år. Er det ikke for tidlig for at barna begynner på skolen når de er seks år? Kanskje lurer dere på det. Nei, det er ikke for tidlig. Egentlig er det litt sent. Hvis dere vil sende barna deres til en god skole, bør dere melde dem på skolen så tidlig som mulig. Mange av vennene mine begynte å lete etter skolen da barna deres fylte ett år.

Men, hva gjør en skole til å bli en god skole? Hva er en god skole? Mange mener at en god skole er skolen som har vært til i mange år, som har lang historie, eller som er berømt i blant foreldrene. Det er jeg ikke enig i.

Etter min mening må vi ikke vurdere bare popularitet, eller alder, men hva skolen har gjort for barna våre. Det er skolens viktigste oppgave å forberede barna til å bli klar for framtida. Verden forandrer seg fort. Jeg tror at den vil forandre seg enda fortere ved hjelpen av dagens teknologi. Det hjelper ikke med det gamle systemet som vi er vant til i vår generasjon. 

Gode skoler; 

For det første må de forstå denne virkeligheten. De må lære og forandre seg til å bli klare å følge med dagens teknologi og verdens trend.

For det andre må de klare å se fram hva som vil bli viktig de neste 10-20 årene. Dermed kan de planlegge de riktige og nyttige programmene for barna.

For det tredje er det mest viktig at skoler må lære barna til å klare å lære på egen hånd fordi vi lærer hele livet, ikke bare på skolen. Dessuten må gode skoler lære barna til å kunne vurdere informasjon fra forskjellige kilder. Nå skaffer barna seg informasjon veldig lett og fort, men det er ikke at all informasjon er riktige.

I tillegg til å lære barna kunnskaper, må gode skoler også hjelpe forelder å lære barna til å bli gode beboere til landet.

Skolen som satser på disse er en god skole!

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En god skole

I Thailand er det vanlig å planlegge hvilken skole barna skal gå på fra de er 2-3 år. Er det ikke for tidlig for at barna begynner på skolen når de er seks år? Kanskje lurer dere på det? Nei, det er ikke for tidlig. Egentlig er det litt sent. Hvis dere vil sende barna deres til en god skole, bør dere melde dem på skolen så tidlig som mulig. Mange av vennene mine begynte å lete etter skole da barna deres fylte ett år.

Men, hva gjør en skole til å bli en god skole? Hva er en god skole? Mange mener at en god skole er skolen som har vært til i mange år, som har lang historie, eller som er berømt_ blant foreldrene. Det er jeg ikke enig i.

Etter min mening må vi ikke vurdere bare popularitet, eller alder, men hva skolen har gjort for barna våre. Det er skolens viktigste oppgave å forberede barna til å bli klar for framtiden. Verden forandrer seg fort. Jeg tror at den vil forandre seg enda fortere ved hjelp av dagens teknologi. Det hjelper ikke med det gamle systemetsom vi er vant til i vår generasjon. 

Gode skoler:

For det første, må de forstå denne virkeligheten. De må lære og forandre seg til å bli klare å følge med dagens teknologi og verdens trend.

For det andre, må de klare å se fram hva som vil bli viktig de neste 10-20 årene. Dermed kan de planlegge de riktige og nyttige programmene for barna.

For det tredje, er det mest viktig at skoler må lære barna til å klare å lære på egen hånd fordi vi lærer hele livet, ikke bare på skolen. Dessuten må gode skoler lære barna til å kunne vurdere informasjon fra forskjellige kilder. Nå skaffer barna seg informasjon veldig lett og fort, men det er ikke at all informasjon er riktige.

I tillegg til å lære barna kunnskaper, må gode skoler også hjelpe forelder å lære barna til å bli gode borgere av landet. (evt. kan du skrive; å lære barna til å bli gode borgere.)

Skolen som satser på disse er en god skole!

Du er jo kjempeflink. Nå er jeg ikke noen mester i norsk rettskrivning, men jeg har rettet på noe av det du skrev, her i det siste innlegget ditt. Jeg har understreket og uthevet der jeg har rettet. Jeg håper du ser hvor jeg har pirket :).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Honey Dew said:

Du er jo kjempeflink. Nå er jeg ikke noen mester i norsk rettskrivning, men jeg har rettet på noe av det du skrev, her i det siste innlegget ditt. Jeg har understreket og uthevet der jeg har rettet. Jeg håper du ser hvor jeg har pirket :).

Tusen hjertelig takk! 🌷🌷

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å plukke på denne teksten. Det er noen feil her, men det er ikke viktig. Du sier du bare har lært språket i noen måneder, og sett ut i fra det er dette helt fantastisk bra!

(da går jeg ut fra at morsmålet ditt ikke er svensk eller dansk...) 

Du er flink! Bare å fortsette, dette går kjempefint. 

Anonymkode: b95ba...e02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...