Gå til innhold

Baby grynter og vrir seg hele natten. Hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

10 uker gammel baby. Vi mestrer søvn godt. Han sovner på egenhånd, i bedside crib. Jeg ligger ved siden av, med en hånd på magen hans til han sover. Så legger jeg meg ned og sovner selv. En halvtime senere (mer eller mindre) våkner jeg av at han grynter, og vrir seg. Hyppig. Armer og ben går, han gnir bakhodet frem og tilbake. Og lydene! Han sover fremdeles, tar ikke smokk, har ikke full bleie, er ikke sulten. Men jeg får ikke sove! Det er så heftig og hyppig at jeg ofte ender i tårer av frustrasjon. 

Er det noe galt med babyen min? Hva gjør jeg? Hvordan hjelper jeg han i ro?

Anonymkode: dab7c...838

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er han sulten eller magevondt?

Anonymkode: aef5a...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, Serpica skrev:

Kanskje han trenger å rape?

Prøver ofte det, få ut en rap, legge han ned igjen. Så fortsetter kavingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Samme her, bortsett fra at vi samsover så hun bruker puppene mine som bokseputer 🥴 har egentlig bare gått ut i fra at det er urolig søvn som del av den lettere søvnfasen

Anonymkode: 4ccfd...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er helt normalt, ingenting galt med babyen din. Noen sover lenge urolig, andre blir roligere etterhvert. Min femåring vrir seg som en mark i søvne enda 😅

Anonymkode: f2c33...7f2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt normalt, ingenting galt med babyen din. Noen sover lenge urolig, andre blir roligere etterhvert. Min femåring vrir seg som en mark i søvne enda 😅

Jeg får ikke sove gjennom det 😭😭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

10 uker gammel baby. Vi mestrer søvn godt. Han sovner på egenhånd, i bedside crib. Jeg ligger ved siden av, med en hånd på magen hans til han sover. Så legger jeg meg ned og sovner selv. En halvtime senere (mer eller mindre) våkner jeg av at han grynter, og vrir seg. Hyppig. Armer og ben går, han gnir bakhodet frem og tilbake. Og lydene! Han sover fremdeles, tar ikke smokk, har ikke full bleie, er ikke sulten. Men jeg får ikke sove! Det er så heftig og hyppig at jeg ofte ender i tårer av frustrasjon. 

Er det noe galt med babyen min? Hva gjør jeg? Hvordan hjelper jeg han i ro?

Hvordan kan du påstå at han sovner på egenhånd, når du ligger ved siden av ham og holder en hånd på magen hans til han sovner...? 

Anonymkode: 89e02...903

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke sove gjennom det 😭😭

Det kan bli lettere etterhvert for deg å sove, alternativt må dere bare bytte på å sove ved siden av babyen så dere får litt søvn. Det er ikke så mye å gjøre med, de sover som de sover. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min gjorde det, slet med magen (melkeallergi). Ammer du? For du kunne prøvd i samråd med helsepersonell vurderer å kutte melkeproteiner, kan godt hende det er litt overfølsomhet for mp. Eller mme, prøve melkefri fra apoteket en uke eller to og se om det blir noe bedring. 

Anonymkode: be7fe...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Melkeproteinallergi og/eller refluks kan gi søvn slik du beskriver

Anonymkode: ff8f0...309

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du påstå at han sovner på egenhånd, når du ligger ved siden av ham og holder en hånd på magen hans til han sovner...? 

Ååh, folk må altså pirke i alt 😂 Det er vel nesten på egenhånd det, uten byssing/bæring/pupping. Synes det er fint at ts holder ei hånd på ungen sin, jeg, så han eller hun føler seg trygg når det er sovetid. 

Anonymkode: 9e772...01b

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For det var jo dette tråden handler om.... 🙄 Sykt kjedelig å opprette tråder her inne når folk kverulerer på småting som i det store og det hele ikke har noe med spørsmålet å gjøre.

TS: ut ifra egen erfaring synes jeg ikke at dette høres helt unormalt ut. Det er først ved 3 mnd at babyer begynner å produsere melatonin, så det er ikke uvanlig at de sover lett på natten når de er på den alderen. Min baby holdt også på sånn de første månedene, men det gikk seg til etter hvert. De Ofte når hun lå slik var hun sulten og ble mer rolig hvis hun fikk mat, men ikke alltid. 

Om du synes baby virker veldig plaget eller magefølelsen din sier at det er noe mer der enn at døgnrytmen er i utvikling og umodne tarmer så skader det jo ikke å ta det opp med helsepersonell. :) Det kan jo også være snakk om en intoleranse, refluks eller låsning som gjør at baby kaver. 

Anonymkode: 6e061...aed

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Akkurat som å lese om oss. Frøkna her er straks 11 uker. Vi har det akkurat likt, Hun sovner i 21/2130 tiden. Ca 02-03 hver natt starter det slik du beskriver. Jeg får selvfølgelig ikke sove.. Har slått meg til ro med at det mest sannsynlig er at hun ligger i den «lette» søvnfasen + at her er det nok en del luft i magen i tillegg. Vi får håpe det bedrer seg når de bikker 3 mnd. Lykke til:) 

Anonymkode: 3f39a...4bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Roer baby seg hvis du forsøker å samle han litt? Sovepose, reiving, reiring? Kan være han driver å oppdager sin egen motorikk, og at han blir roligere av å ikke utløse så mye reflekser hele tiden. 

Anonymkode: 947a6...849

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
On 5/20/2020 at 7:37 PM, AnonymBruker said:

Akkurat som å lese om oss. Frøkna her er straks 11 uker. Vi har det akkurat likt, Hun sovner i 21/2130 tiden. Ca 02-03 hver natt starter det slik du beskriver. Jeg får selvfølgelig ikke sove.. Har slått meg til ro med at det mest sannsynlig er at hun ligger i den «lette» søvnfasen + at her er det nok en del luft i magen i tillegg. Vi får håpe det bedrer seg når de bikker 3 mnd. Lykke til:) 

Anonymkode: 3f39a...4bc

Hvordan gikk det med henne etter at hun bikket 12 uker?

Har en sønn på 4,5 uke som grynter hele kvelden og natta lang. Kan bare glemme å få sove om man deler rom med han...

Anonymkode: 4dd3b...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har en sønn på 4,5 uke som grynter hele kvelden og natta lang. Kan bare glemme å få sove om man deler rom med han...

Samme her! Også 4,5 uker. Han sover godt og lenge som en lydløs engel på dagtid, men så bikker klokka 19 og da begynner kave-breke-knirke-styret som kan vare av-og-på hele natten i varierende grad... her går det i korte sykluser, hvor han sover rolig i 5 minutter før uroen setter inn og han begynner å fekte med armene, presse og grynte. Her hjelper det noenlunde å svøpe han tett, holde armene inntil kroppen, legge en gulpeklut over øynene og holde forsiktig på smokken...men slitsomt å sitte sånn halve natten🤯

Jeg har tenkt at det er kveldsuro, kombinert med umodne tarmer og evt. luftplager... tenker som så at hvis det er en underliggende medisinsk grunn (allergi, refluks etc.) så ville han vært plaget på dagtid også?🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 0a7ac...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har vært slik - sov rolig med en gang de fikk kroppskontakt med meg.

Anonymkode: 2f974...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her! Også 4,5 uker. Han sover godt og lenge som en lydløs engel på dagtid, men så bikker klokka 19 og da begynner kave-breke-knirke-styret som kan vare av-og-på hele natten i varierende grad... her går det i korte sykluser, hvor han sover rolig i 5 minutter før uroen setter inn og han begynner å fekte med armene, presse og grynte. Her hjelper det noenlunde å svøpe han tett, holde armene inntil kroppen, legge en gulpeklut over øynene og holde forsiktig på smokken...men slitsomt å sitte sånn halve natten🤯

Jeg har tenkt at det er kveldsuro, kombinert med umodne tarmer og evt. luftplager... tenker som så at hvis det er en underliggende medisinsk grunn (allergi, refluks etc.) så ville han vært plaget på dagtid også?🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 0a7ac...244

Jeg har en på 8 uker som også styrer fælt om natten. For meg virker det som om han har mye luftplager, men som deg tenker jeg at om det hadde vært en underliggende medisinsk grunn ville han styrt på dagen også. Men så kom jeg over i går at det jo tar litt tid før ting jeg spiser går over i melken. Nå tenkte jeg å prøve meg på å kutte løk (kål er ingen stor bestanddel i min diett akkurat) og se om det hjelper. Natt til i går sov han relativt godt med bare «litt» kaving en gang utpå natten, mens i natt begynte han rundt 22 og holdt på til jeg gav opp ca 0530. I går spiste jeg langt mer løk enn vanlig. Det KAN være tilfeldig, men det er verdt å prøve.

Om det vanligvis bikker ved tre måneder har jeg «bare» 4-5 uker igjen av dette.. det er om ikke annet mindre enn da det begynte. 

Anonymkode: 65f4b...182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterer men svarte lenger opp i tråden om min som brukte meg som boksepute, det gikk over her men jeg husker ikke helt når. Tror det ble bedre fra ca 3 mnd. Nå er hun straks 1 og sover natten gjennom på eget rom men hun beveger seg fortsatt veldig mye i søvne, flytter seg rundt og reiser seg og greier, så er nok bare veldig aktiv selv i søvne. 

Anonymkode: 4ccfd...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...