Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går vg3 studie. Neste uke har jeg 3 gigantiske prøver som er VELDIG avgjørende om jeg får en karakter jeg trenger til å komme inn på ønsket studie eller ikke. Forrige uke måtte jeg si at jeg ikke kan jobbe (matvarekjede) fordi jeg hadde en prøve. Jeg sa ifra i dag også at jegikke kan jobbe på lørdag pga prøvene mine. Som svar fikk jeg at det ikke går denne uken, og at hun allerede har sagt nei til andre som også har spurt. 

Jeg er i en håpløs siutasjon. Tør ikke krangle med kona til sjefen som dessuten er NK. Vil vise respekt, men samtidig er jeg fucked om jeg gjør det dårlig på de prøvene? HVA gjør jeg

Anonymkode: af677...611

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette var litt vanskelig å forstå når det kommer til roller - hva sier sjefen selv da?

Jeg ville snakket med sjefen direkte, samt jeg ville forsøkt å snakke med skolen også, for å forklare situasjonen og få råd. Kanskje de kan dokumentere behovet for å få fri, slik at du har noe mer å slå i bordet med.

I verste, verste fall får du vurdere om en egenmelding kan være nyttig og riktig her. Selvfølgelig må du få tatt prøvene dine, men jeg er usikker på hvilke rettigheter du har her, men prøvene må taes og her får heller bare arbeidsgiver klare seg. Det dreier seg om fremtiden din!

Anonymkode: a44d2...faa

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva har kona til sjefen med dette å gjøre? Og hva står «NK» for?

Anonymkode: c2a1b...265

• Liker 12
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har kona til sjefen med dette å gjøre? Og hva står «NK» for?

Anonymkode: c2a1b...265

Nestkommanderende. Kona til sjefen er tydeligvis assisterende butikksjef. 

Til ts: du kan ikke forvente å få fri for å lese til prøver. Du kan selvsagt spørre eller prøve å bytte, men du har ikke rett på det. Men du klarer det likevel. Det kan umulig være helt avgjørende for prøven om du må jobbe en vakt. Isåfall har du faktisk jobbet altfor dårlig med skolen til nå. Men du får bare ta i bruk den tiden du har, og jobb godt så går det nok greit. 

• Liker 24
Skrevet

Det fungerer ikke sånn i arbeidslivet at man automatisk får fri på kort varsel fordi hva som helst "veldig viktig" dukker opp. Dette burde du ha tenkt på før. 

Du kan alltids prøve å få lov til å bytte bort vaktene dine, men det er ikke noe du har krav på. 

En annen ting er at hvis du virkelig vil gjøre det bra på prøvene, så kan du bruke tiden før eller etter jobb i helgen på forberedelser. Skiftene dine varer neppe mer enn 7-8 timer, så det vil si at du har minst like mange timer pr. dag å lese på, og da har du likevel 7-8 timers søvn. Noe sier meg at hvis du fortsetter med den holdningen der, får du problemer med å gjennomføre drømmestudiet ditt. Å gjøre det bra når man tar høyere utdanning krever nemlig som oftest at man av og til går glipp av å være med venner, drive hobbyer, slappe av osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet deltid både på vgs og gjennom studiet etterpå, jeg har aldri bedt om fri pga en "viktig prøve". Det er selvsagt mitt problem, ikke jobben sin. Jeg har byttet bort noen vakter god tid i forveien når jeg har trengt det, og noen ganger har jeg bare måtte stå på ekstra. Selvfølgelig kan du ikke bare få fri fordi du trenger det.

Anonymkode: a8536...72a

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det svært mange her som er raske i kjeften før de nødvendigvis vet mye nok. 

Skriver dette som svar til alle dere. Nå har det seg slik at jeg har i 13 år drømt om å bli lege. Jeg har jobbet beinhardt og gjort alt jeg kan for å få best mulig karakter. Hele veien mens vennene mine skrøt om jobbene sine kunne jeg ikke annet enn å tenke hvor dumme de er som setter penger før fremtiden sin. Jeg fikk jobb for mindre enn 6 mnd siden og tenkte det kan være greit å få tjent noen penger KUN NÅR JEG HAR Tid. var aldri en person som hadde droppet å øve itl prøve for å jobbe en vakt. Sjefen og kona vet godt at jeg har større ambisjoner enn de fleste i den butikken der, og jeg har dessuten sagt til sjefen at jeg trenger fri i eksamen/ skoleslutt tider. Dessuten spurte jeg ikke om fri, jeg spurte om jeg kunne få BYTTE med noen. Noe hun ikke engang lot meg gjøre. Jeg skjønner ikke hva problemet hennes er? Om jeg jobber eller en annen, så lenge NOEN JOBBER.

Jeg skal innrømme at jeg ikke har forklart situasjonen godt nok. 

Det er greit nok at dere sier man ikke kan forvente så mye når man er i arbeidslivet, men nå er jeg også i en annen situasjon enn dere andre som vanligvis spør om å få ta fri/bytte vakt for å drive med sosiale ting. Sjefen og kona vet godt at jeg har store ambisjoner og prøver å komme inn på medisinstudiet. Når det kommer til et punkt hvor jeg må velge å stille opp på jobb og tjene i underkant av 1500 kr, og å gi alt og gjøre en siste innspurt i et fag som jeg har 4 i og som jeg får mulighet å få 6er i så gir jeg blanke faen i om det er dårlig gjort eller ikke. Jeg har ingen planer om å jobbe i den butikken i lang tid, til høsten så slutter jeg. Da er det kjipt å tenke at pga jobbingen så mistet jeg muligheten å bli noe jeg har drømt om i 10 år.

Til du som sier at du aldri har bedt om fri pga en viktig prøve, må jeg bare si at vi riktignok ikke er samme type elever. Hvis det er mitt problem, så skal jeg gjøre noe med det. Jeg kan ikke sitte stille og pine meg gjennom jobbing når jeg vet at de timene hadde gjort under dersom jeg hadde vært hjemme og lest. Mitt problem løser jeg. Ikke godtar det som det er. 

Sikkret for dere som har fast jobb og et yrke kan mna ikke spørre om fri når som helst når man trenger det. Og det kommer jeg heller ikke til å gjøre i framtdien. Men denne jobben har så lite betydning for meg i motsetning til drømmestudiet at jeg like godt kunne sagt opp om de nektet meg fri denne lørdagen.

Noen folk har ambisjoner, da er det vanskelig for de rundt dem å forstå hvordan de prioriterer. 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal jeg lære deg noe om arbeidslivet; du kan ikke regne med å få fri bare fordi du trenger det. Har du avtale om å komme på jobb så må du faktisk kommer på jobb, evt så må du forsøke å bytte med en kollega. Vakten varer neppe hele dagen uansett, så kan du bruke resten av dagen på å lese. Å ta en egenmelding som noen forslår over er en svært dårlig ide, sjefen kommer til å forstå at det faktisk er skulk, og foruten å kunne nekte deg egenmeldinger i fremtiden og varsle nav, så vil det kunne følge deg ved behov for referanser. 

Anonymkode: e5497...928

1 time siden, ti10 skrev:

Det fungerer ikke sånn i arbeidslivet at man automatisk får fri på kort varsel fordi hva som helst "veldig viktig" dukker opp. Dette burde du ha tenkt på før. 

Du kan alltids prøve å få lov til å bytte bort vaktene dine, men det er ikke noe du har krav på. 

En annen ting er at hvis du virkelig vil gjøre det bra på prøvene, så kan du bruke tiden før eller etter jobb i helgen på forberedelser. Skiftene dine varer neppe mer enn 7-8 timer, så det vil si at du har minst like mange timer pr. dag å lese på, og da har du likevel 7-8 timers søvn. Noe sier meg at hvis du fortsetter med den holdningen der, får du problemer med å gjennomføre drømmestudiet ditt. Å gjøre det bra når man tar høyere utdanning krever nemlig som oftest at man av og til går glipp av å være med venner, drive hobbyer, slappe av osv. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet deltid både på vgs og gjennom studiet etterpå, jeg har aldri bedt om fri pga en "viktig prøve". Det er selvsagt mitt problem, ikke jobben sin. Jeg har byttet bort noen vakter god tid i forveien når jeg har trengt det, og noen ganger har jeg bare måtte stå på ekstra. Selvfølgelig kan du ikke bare få fri fordi du trenger det.

Anonymkode: a8536...72a

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det svært mange her som er raske i kjeften før de nødvendigvis vet mye nok. 

Skriver dette som svar til alle dere. Nå har det seg slik at jeg har i 13 år drømt om å bli lege. Jeg har jobbet beinhardt og gjort alt jeg kan for å få best mulig karakter. Hele veien mens vennene mine skrøt om jobbene sine kunne jeg ikke annet enn å tenke hvor dumme de er som setter penger før fremtiden sin. Jeg fikk jobb for mindre enn 6 mnd siden og tenkte det kan være greit å få tjent noen penger KUN NÅR JEG HAR Tid. var aldri en person som hadde droppet å øve itl prøve for å jobbe en vakt. Sjefen og kona vet godt at jeg har større ambisjoner enn de fleste i den butikken der, og jeg har dessuten sagt til sjefen at jeg trenger fri i eksamen/ skoleslutt tider. Dessuten spurte jeg ikke om fri, jeg spurte om jeg kunne få BYTTE med noen. Noe hun ikke engang lot meg gjøre. Jeg skjønner ikke hva problemet hennes er? Om jeg jobber eller en annen, så lenge NOEN JOBBER.

Det er greit nok at dere sier man ikke kan forvente så mye når man er i arbeidslivet, men nå er jeg også i en annen situasjon enn dere andre som vanligvis spør om å få ta fri/bytte vakt for å drive med sosiale ting. Sjefen og kona vet godt at jeg har store ambisjoner og prøver å komme inn på medisinstudiet. Når det kommer til et punkt hvor jeg må velge å stille opp på jobb og tjene i underkant av 1500 kr, og å gi alt og gjøre en siste innspurt i et fag som jeg har 4 i og som jeg får mulighet å få 6er i så gir jeg blanke faen i om det er dårlig gjort eller ikke. Jeg har ingen planer om å jobbe i den butikken i lang tid, til høsten så slutter jeg. Da er det kjipt å tenke at pga jobbingen så mistet jeg muligheten å bli noe jeg har drømt om i 10 år.

Til du som sier at du aldri har bedt om fri pga en viktig prøve, må jeg bare si at vi riktignok ikke er samme type elever. Hvis det er mitt problem, så skal jeg gjøre noe med det. Jeg kan ikke sitte stille og pine meg gjennom jobbing når jeg vet at de timene hadde gjort under dersom jeg hadde vært hjemme og lest. Mitt problem løser jeg. Ikke godtar det som det er. 

Sikkret for dere som har fast jobb og et yrke kan mna ikke spørre om fri når som helst når man trenger det. Og det kommer jeg heller ikke til å gjøre i framtdien. Men denne jobben har så lite betydning for meg i motsetning til drømmestudiet at jeg like godt kunne sagt opp om de nektet meg fri denne lørdagen.

Noen folk har ambisjoner, da er det vanskelig for de rundt dem å forstå hvordan de prioriterer. 

Jeg er en av de du siterte her, men beklager, det eneste jeg ser av forklaringen din er at du mener at du er så spesiell at du fortjener spesialbehandling. Hva vet du egentlig om ambisjonene til de andre som jobber i den butikken? Hvis det hadde vært så viktig for deg å komme inn på dette studiet, da hadde du faktisk hatt et bedre grunnlag nå. Hvis du har gjort alt du kan tidligere, burde ikke noen få dager i siste liten være avgjørende om du kommer inn eller ikke. 

En annen ting: Noe av det viktigste ved legeyrket er menneskekunnskap og empati. Og det å sette seg selv foran andre slik som du gjør nå, og hevde at dine ambisjoner er det viktigste av alt uten å ta hensyn til andres ønsker og behov, det virker ikke særlig sympatisk. Den der tankegangen er ikke ideell i legeyrket. Fint for deg om du kommer inn på medisinstudiet, men du bør nok endre holdning hvis du skal bli en dyktig lege.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke viktig for sjefen at du vil bli lege. For han/henne er det viktig å ha en fungerende arbeidstaker. Det er heller ikke interessant for sjefen hvilke studieteknikker du benytter deg av, eller at du mener du er viktigere enn andre arbeidstakere. Jeg ønsker deg lykke til i innspurten av videregående opplæring, men her har du disponert tiden din feil, og det er din skyld, ikke arbeidsgivers. 

Anonymkode: f4b66...6cd

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Aiaiai. Du må i alle fall skaffe deg en dæsj ydmykhet snart, tenker jeg, det vil gagne deg både på studiene og i arbeidslivet. Når det er sagt, du har drømt om å bli lege i ti år, du ser ned på vennene dine (og alle andre som i følge deg ikke har de samme "ambisjonene" som deg), men likevel har du en firer i et viktig fag. Her er det ikke de åtte timene arbeid som er problemet, tenker jeg. 

Anonymkode: 0b4ba...68a

• Liker 49
AnonymBruker
Skrevet

PS: det er ikke i kraft av å være sjefens kone hun ber deg stille på jobb til avtalt vakt, det er som nestleder i bedriften.

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Altså, TS, det er mange andre som har ambisjoner her i livet. Jeg går for tiden et prestisjestudie i utlandet, men det hadde aldri falt meg inn å kreve fri en dag jeg var satt opp på jobb. Du sier ifra i forkant om at du har en prøve/eksamen, så slipper du å bli satt opp. Det er ikke vanskeligere enn det. 

Anonymkode: 2f6e7...adb

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

PS: det er ikke i kraft av å være sjefens kone hun ber deg stille på jobb til avtalt vakt, det er som nestleder i bedriften.

Det er heller ikke fri fra kona han vil ha, det er fri fra jobben.. Sånn, når vi først er inne på det 😄

For øvrig virker det som om en del mener TS trenger fri for å øve, jeg tolket det sånn at fri trengs for å gjennomføre selve prøven. Noe det er vanskelig å få til uansett hvor mye forarbeid man gjør, om man ikke kan få seg fri fra jobben.

Jeg synes det vil være utrolig dumt og lite fremtidsrettet å utsette utdanningen mulig et helt år, på grunn av en arbeidsgiver man ikke har tenkt til å bli værende hos. Det ene ødelegger langt mer enn det andre, når det gjelder fremtidsutsikter.

Anonymkode: a44d2...faa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow! Dette må være noe av det mest usympatiske og navlebeskuende jeg har lest. Så alle i verden skal ta hensyn til dine ambisjoner og ønsker for livet? Da burde du vel latt være å ta på deg denne jobben da? Skal mellomlederen (at hun er kona til sjefen er irrelevant så lenge hun står over deg) være imponert over at et overmenneske som deg gidder å jobbe der litt innimellom, sånn når det passer deg, og bare ordne det så du får fri de gangene det passer deg? 

For meg høres du ikke ut som en person som blir en god lege. Du sliter tydeligvis faglig siden du har brukt så mange år og trenger å lese så mye for å få ok karakterer, og alt du skriver i denne tråden viser svært dårlige sosiale antenner. Anbefaler deg å revurdere karrierevalget.

Anonymkode: 3f5bc...fe5

• Liker 45
Skrevet

Ærlig talt, du må jo selv forsøke å bytte vakt. Dette har ikke noe med relasjonen til sjefen og nk og gjøre, men din manglende respekt for arbeidsforholdet. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Wow! Dette må være noe av det mest usympatiske og navlebeskuende jeg har lest. Så alle i verden skal ta hensyn til dine ambisjoner og ønsker for livet? Da burde du vel latt være å ta på deg denne jobben da? Skal mellomlederen (at hun er kona til sjefen er irrelevant så lenge hun står over deg) være imponert over at et overmenneske som deg gidder å jobbe der litt innimellom, sånn når det passer deg, og bare ordne det så du får fri de gangene det passer deg? 

For meg høres du ikke ut som en person som blir en god lege. Du sliter tydeligvis faglig siden du har brukt så mange år og trenger å lese så mye for å få ok karakterer, og alt du skriver i denne tråden viser svært dårlige sosiale antenner. Anbefaler deg å revurdere karrierevalget.

Anonymkode: 3f5bc...fe5

Trenger ikke råd fra en person som ikke ser verdien av utdanning. Hva enn feil jeg har gjort ved å ikke gjort en god nok innsats frem til dette punktet må bare legges bak. For nå er det problemstillingen min som er viktig. Og hva er det som får deg til å tro at jeg får ok karakterer? Jeg har i underkant av 60 konkurransepoeng og trenger denne lille innspurten for å SIKRE at jeg kommer inn. Velger å ignorere anbefalingen din. Du virker ikke riktig intelligent akkurat.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...