Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! jeg er en kvinne på 24 år. Har i flere år hatt ønske om å bli fosterhjem. Å skulle deltatt på pride kurs ifjor, men har ventet pga alderen min. Bor sammen med datteren min på 4 år og samboer. Jeg er nyutdannet(pedagogikk), ønsker å melde oss på Pride kurs nå, men er usikker på om det ikke unødvendig da jeg foreløpig ikke har noe jobb. 

Så tilbake til det jeg lurer på, er det noen som jobber i barnevernet her inne? Er det sånn at man må ha en jobb før man kan bli aktuell som fosterhjem og blir «frikjøpt» fra stillingen sin?  

Anonymkode: 5a390...5bd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Pride-kurs?

Anonymkode: 74352...f68

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke noe om dette dessverre, men håper du får det til.

Anonymkode: aa29b...301

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hørtes ut som noe gay-greier.

Anonymkode: f6667...439

Hvor gammel er du, tro... 🙄

Hi, du kan jo kontakte barnevernet og spørre? Det som er viktig er jo at dere har god nok økonomi, plass i huset, og at du og samboeren din begge vil dette. 

Å delta på pride-kurset er lurt. Det er en del som ser fosterhjem ikke er forenlig med deres livssituasjon etter kurset

Anonymkode: 3c4ed...f05

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du, tro... 🙄

Hi, du kan jo kontakte barnevernet og spørre? Det som er viktig er jo at dere har god nok økonomi, plass i huset, og at du og samboeren din begge vil dette. 

Å delta på pride-kurset er lurt. Det er en del som ser fosterhjem ikke er forenlig med deres livssituasjon etter kurset

Pride forbindes jo som regel med lgbt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Pride forbindes jo som regel med lgbt.

Hvis man er så korttenkt at man tror at hi som ønsker å bli fosterforelder snakker om et kurs i LGBTQ...vel, da..

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er så korttenkt at man tror at hi som ønsker å bli fosterforelder snakker om et kurs i LGBTQ...vel, da..

Kurs for lgbt-foreldre haha

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vent! Vent til datteren din og du er eldre, ikke utsett henne før dette ennå. Du vet aldri hvilke traumer et fosterbarn har. Det vil gå sterkt utover egne barn, tro meg. Jeg var 10 år da et barn flyttet inn til oss og det skjedde mye rart pga det barnet. 

Anonymkode: fc0d4...c6a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det barnet som flyttet inn til oss hadde sine traumer. Tenk deg som 10 år gammel jente som samler på bamser. Også flytter det inn en gutt som har som hobby å klippe hodet av bamser. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vent! Vent til datteren din og du er eldre, ikke utsett henne før dette ennå. Du vet aldri hvilke traumer et fosterbarn har. Det vil gå sterkt utover egne barn, tro meg. Jeg var 10 år da et barn flyttet inn til oss og det skjedde mye rart pga det barnet. 

Takk for innspill! I området jeg bok er det flere barn som er yngre en min datter som trenger fosterhjem. Tenkte i første omgang å høre om hva slags forsterhjem disse barna trenger, og jeg tror det ville hvert mer naturlig for et yngre barn å flyttet til oss enn et eldre. Tenker kanskje det ville hvert litt unaturlig for en ungdom å flyttet inn i et fosterhjem med fosterforeldre som knapt er 10 år eldre, eller hva tenker du? 

Vil gjerne være fosterhjem fordi jeg selv har hvert fosterbarn. Føler vi har mye å tilby et barn med tanke på stort hus, hage, mye tid og kjærlighet! Samtidig som at jeg har utdanning og kunnskap om barna utvikling, relasjoner og tilknytning. Ønsker at barnet skal kunne bo her som et fullverdig medlem av familien og støtte opp til samvær med biologisk familie om det lar seg gjøre😊 Ønsker ikke at fosterbarnet skal bli plassert et annet sted fordi det kommer en tøff periode men alltid være en del av familien vår! Det eneste jeg ser på som et stort hinder her er at jeg fortiden ikke har jobb. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for innspill! I området jeg bok er det flere barn som er yngre en min datter som trenger fosterhjem. Tenkte i første omgang å høre om hva slags forsterhjem disse barna trenger, og jeg tror det ville hvert mer naturlig for et yngre barn å flyttet til oss enn et eldre. Tenker kanskje det ville hvert litt unaturlig for en ungdom å flyttet inn i et fosterhjem med fosterforeldre som knapt er 10 år eldre, eller hva tenker du? 

Vil gjerne være fosterhjem fordi jeg selv har hvert fosterbarn. Føler vi har mye å tilby et barn med tanke på stort hus, hage, mye tid og kjærlighet! Samtidig som at jeg har utdanning og kunnskap om barna utvikling, relasjoner og tilknytning. Ønsker at barnet skal kunne bo her som et fullverdig medlem av familien og støtte opp til samvær med biologisk familie om det lar seg gjøre😊 Ønsker ikke at fosterbarnet skal bli plassert et annet sted fordi det kommer en tøff periode men alltid være en del av familien vår! Det eneste jeg ser på som et stort hinder her er at jeg fortiden ikke har jobb. 

Hvorfor forsøker dere ikke heller å adoptere? Høres ut som du ønsker noe langvarig, man vet aldri med fosterbarn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor forsøker dere ikke heller å adoptere? Høres ut som du ønsker noe langvarig, man vet aldri med fosterbarn.

Om det åpnes opp for adopsjon så er vi selvsagt åpne for det! Men i de fleste tilfeller ønsker vell barnevernet å se om det er mulig for tilbakeføring til foreldrene før det åpnes opp for adopsjon ? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det åpnes opp for adopsjon så er vi selvsagt åpne for det! Men i de fleste tilfeller ønsker vell barnevernet å se om det er mulig for tilbakeføring til foreldrene før det åpnes opp for adopsjon ? 

Synes ikke dere skal ta inn et fosterbarn med mål om å etterhvert adoptere. Dere kan bli veldig knyttet til barnet, så en tilbakeføring vil kunne være vanskelig for dere. Så kan dere også få problemer med de biologiske foreldrene. 

Anonymkode: ae0f6...ad1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke dere skal ta inn et fosterbarn med mål om å etterhvert adoptere. Dere kan bli veldig knyttet til barnet, så en tilbakeføring vil kunne være vanskelig for dere. Så kan dere også få problemer med de biologiske foreldrene. 

Er i utgangspunktet derfor vi ønsker fosterbarn, men er selvsagt åpne om det hadde blitt aktuelt med adopsjon. Ønsker å hjelpe et barn som har hatt en tøff start på livet, og som jeg skrev lengre opp ønsker å støtte til samvær med biologiske foreldre, men at vi fremdeles er «der» om barnet ønsker kontakt om det blir tilbakeført. Hvis ikke man er åpne for adopsjon er det vell ikke vits å være fosterhjem for små barn ?hvis barnevernet ser at det aldri vil bli aktuelt for et barn med tilbakeføring og åpner opp for adopsjon, må det være en stor trygghet for barnet fremfor å leve hele barndommen i et forsterhjem uten å ha det juridiske i orden ?

hvis vi hadde hvert ute etter å adoptert et barn bare for at det skal være «vårt» hadde vi lagt ett. Men ønsker å være fosterhjem fordi jeg selv har hvert et og jeg syntes vi har mye å tilby, og hjelpe et barn som ikke har fått en lett start på livet.

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er i utgangspunktet derfor vi ønsker fosterbarn, men er selvsagt åpne om det hadde blitt aktuelt med adopsjon. Ønsker å hjelpe et barn som har hatt en tøff start på livet, og som jeg skrev lengre opp ønsker å støtte til samvær med biologiske foreldre, men at vi fremdeles er «der» om barnet ønsker kontakt om det blir tilbakeført. Hvis ikke man er åpne for adopsjon er det vell ikke vits å være fosterhjem for små barn ?hvis barnevernet ser at det aldri vil bli aktuelt for et barn med tilbakeføring og åpner opp for adopsjon, må det være en stor trygghet for barnet fremfor å leve hele barndommen i et forsterhjem uten å ha det juridiske i orden ?

hvis vi hadde hvert ute etter å adoptert et barn bare for at det skal være «vårt» hadde vi lagt ett. Men ønsker å være fosterhjem fordi jeg selv har hvert et og jeg syntes vi har mye å tilby, og hjelpe et barn som ikke har fått en lett start på livet.

👍

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får vel ikke så lett fra samme område? Tenk på hva slags folk foreldrene er, det er ikke alle typer foreldre du vil ha på døra til alle døgnets tider. Husk at du aldri vet hva du får, jeg var biologisk i fosterhjemmet. Vi hatt barn på samme alder som meg og yngre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Basert på min barndom så jobber jeg med barn og syns det er kjempe fint. Jeg vil aldri bli fosterhjem så lenge jeg har egne barn boende hjemme. Rett og slett erfaring. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det anbefales at det er stor aldersforskjell mellom fostersøsken, helst minst 5 år og at fosterbarnet er yngst. Men det blir ofte gjort unntak for reglene. Som noen over her nevner, et voldelig barn er ikke alltid bra for en jevnaldrende. Andre ganger så kan det ene barnet bli forelsket i det andre. Også er det de gangene det går veldig bra også, såklart. 

Når datteren deres er såpass liten blir det et antakelig et barn på 0-2 år og disse er ganske populære så dere må belage dere på ventetid. Det er langt færre fosterhjem som vil ha en utagerende 9 år gammel gutt. 

Endret av n_97
Typo
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...