AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #1 Skrevet 20. mai 2020 Jeg takler nemlig så dårlig at min tidligere "fotballgale" sønn spiller. Han kommer hjem fra skolen, og løper opp på loftet for å rigge seg til med headset, tastatur og Fortinite. For bare et lite år siden var han nesten hele tiden ut og spilte. Han løp turer, var generelt veldig aktivt- noe han har vært hele livet. Nå er det vanskelig fordi han "har avtalt å spille med Per, Pål og Espen", og blir sur om han ikke får spille. Vi har gitt han 2 timer spilling om dagen. Når han er ferdig med det, så setter han seg på en skjerm og ser videre på ipad/tlf osv. Og da ser han på Fortnite. Ikke fotball eller sport som han gjorde før.... :( Får han penger av besteforeldre, så vil han bruke det på å kjøpe ting til figurene i Fortnite.. Ikke spare til fotballdrakt som han gjorde før.. Dette er vel en del av dagens unge, men jeg takler det altså så dårlig. Noe av det verste er at faren er så sløv med det og, han sier ikke noe f eks når han er ferdig med å spille og setter seg på ny skjerm. Så da blir det jeg som må gnåle da. Kan noen av dere gi meg gode tips og konkrete råd til hva dere ville gjort? Solen skinner om dagene, og jeg føler han råtner foran en skjerm der oppe. Er to timer for mye om vår/sommer? Dere litt mer erfarne spill-mammaer, værsåsnill del rådene! Og værsåsnill ikke begynn med at han er for liten til å spille, dette er noe jeg og faren er enig om :) Anonymkode: 40f70...a4c
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #2 Skrevet 20. mai 2020 Jeg synes barnet skal få lov til å spille så lenge leksene er gjort. Hvis du synes det blir litt for mye spilling og litt for lite andre ting, er det bare å redusere spilletiden og f.eks. få ham til å gå ut litt og treffe vennene i virkeligheten eller finne på noe annet. Dere bør finne en spilletid som er god nok for ham og dere. 2 timer er nok i det minste laget om det er der de fleste vennene hans er. Fortnite er jo sosialt. Anonymkode: 17b99...b00 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #3 Skrevet 20. mai 2020 Det har sklidd ut her med Corona, korte skoledager, lite mulighet for å gå på besøk til andre og fritidsaktivitetene som ikke har startet igjen. For han så er det vært en fin måte og sosialisere seg på fordi at jeg har merket at han sliter en del psykisk til tider på grunn av alt som foregår - har et barn som er hypersosiale og trives veldig godt med andre mennesker. Nå hverdagen blir normal igjen så blir det maks en time hver dag og to timer hver dag i helgen. Men det er fordi at de gjerne møtes på andre arenaer da. Det kan godt være at sønnen din kjenner litt på det selv, at det blir mye endringer og mye savn etter ting. Fortnite er jo som sagt over veldig sosialt og spesielt når skolene var stengt så spilte guttene i våre klasse veldig mye. Jeg har ikke noe tips til deg når det kommer til pengene. Jeg prøver å jobbe litt med meg selv på det punktet og tenke at han er ikke en liten gutt lengre, men en stor gutt som har ønsker, tanker og vil prøve seg litt frem. Nå kjenner han en gutt som brukte bursdagspengene sine på matbutikken. Sukk. Vi er ikke der at jeg godtar det, men om det er Pokemonkort, kosebamser, lego, spill, figurer i Fornite eller andre ting så spiller det ingen rolle. Anonymkode: 3c72b...ad7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #4 Skrevet 20. mai 2020 Sønnen til mannen min er her annenhver helg, han har ikke Fortnite hjemme, men får spille det her. Det vil si, han fikk.. for det tok så ille av, at vi rett og slett røska ut hele Playstation på ubestemt tid. Jeg gidder ikke at kidsa sitter inne på finværsdagene og på helg i hver sin hule og er sosial på rævva time inn og time ut. Det går selvfølgelig utover vårt felles barn, som ikke lengre får spille ellers heller (han spiller riktig nok ikke Fortnite, men spill er spill). Men det er ingen menneskerett å få spille Playstation. Det blir lenge til den kommer opp igjen. Kanskje til jula 😂 Anonymkode: f6bdc...068 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #5 Skrevet 20. mai 2020 Jeg lar ikke min sønn på snart 11 spille fortnight eller andre ting med så høy aldersgrense, men jeg skjønner problemet om han alt er i gang og gjør det sammen med vennene sine. Min sønn spiller også en del med venner, og det synes jeg er en del bedre enn å se på "tv", men vi prøver selvfølgelig å begrense skjermtid. Nå begynner aktiviteter å ta seg litt opp igjen her, så da blir det litt mindre tid, men det blir fort både to og fire timer her, fordi han setter seg til skjermen når han kommer hjem fra skolen frem til middag, og så litt på kvelden. (Vi godtar litt mer spill enn serier, og enda mer om det er tv-spill med søsken, og enda mer om det er bruk av nett for å finne informasjon til å lage ting eller musikk mens han holder på med noe annet) Anonymkode: 4d618...135
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #6 Skrevet 20. mai 2020 Legger til at guttene som sitter og spiller bor steinkast unna hverandre, så det er liksom ikke avstand som gjør at de må sosialisere over nett. Anonymkode: f6bdc...068
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #7 Skrevet 20. mai 2020 Har ikke barn, men du bør vite at Fortnite er laget slik at det skal være så avhengighetsskapende så mulig. Skaperne ansatte psykologer og brukte lang tid på å finne ut akkurat hvordan de skulle gjøre dette. Så pass på. Anonymkode: 80605...88c 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #8 Skrevet 20. mai 2020 Jeg lar de spille så mye de gidder med mål om at de skal bli lei. Lar man ikke barna få spilt fra seg risikerer de å sløse vekk livet sitt på sånne spill når de blir gamle nok til at man ikke kan nekte dem lenger. Vet om flere foreldre som var veldig strenge på spilling hos barna deres og de voksne barna deres nå er trygdet og gjør ikke annet enn å spille data. Anonymkode: f63c5...a3e
Sokkar Skrevet 20. mai 2020 #9 Skrevet 20. mai 2020 Akk.. Den forbaska gamingen, hva? Tror alle foreldregenerasjoner har noe de river seg i håret av. Jeg prøver å være forståelsesfull. Lar han spille ferdig runden, blir en sjelden gang med å spiller.. Når jeg sender han til en nabo for å være ute, men naboen er opptatt, så lar jeg han få spille igjen så lenge jeg ikke kan finne på noe med han. Jeg synes skjermtid er skjermtid. Er ikke relevant om det er film eller spill. Men fordelen med gaming er at han er "sosial" med klassekameratene sine 😅 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #10 Skrevet 20. mai 2020 Hva med å ha faste "skjermfrie dager"? Min erfaring er at det er lettere å sette tidspunkt hvor det er ok å spille, fremfor å gå rundt med stoppeklokke og passe på selve tidsbruken. F.eks skjermtid mellom 18.00-20.30. Da må ungene finne på noe annet på ettermiddagene, og på dagtid i helgene. Hvis de i tillegg har fotball eller andre fritidsaktiviteter på kveldstid, vil skjermtiden begrenses av seg selv, enda ytterligere. Dette stimulerer dem til å f.eks treffe venner tidligere, og da har de det kanskje ikke så travelt med å komme seg hjem, bare for å spille. Jeg tror den største kneika er å komme seg ut hvis en først har satt seg ned for å spille. Det er bedre at rekkefølgen blir omvendt. Det er viktig at hele familien gjør dette sammen. Dere setter gode eksempler ved å ikke sitte med nesa i tlf før kveldstid. For de minste er kanskje barneTV nok, mens en 10åring setter sikkert pris på 2,5 time. Ville ikke gitt så mye mer enn det.. Anonymkode: 55a32...23d 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #11 Skrevet 20. mai 2020 Men altså, hvorfor skal han leve livet sitt etter å please deg..? Forstår virkelig ikke greia til folk. Fotball er da ikke mer brukende hobby enn gaming. Barn bruker enormt med energi på skolen, hvorfor skal de da jages ut om ettermiddagen? Anonymkode: 71434...d02 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #12 Skrevet 20. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sønnen til mannen min er her annenhver helg, han har ikke Fortnite hjemme, men får spille det her. Det vil si, han fikk.. for det tok så ille av, at vi rett og slett røska ut hele Playstation på ubestemt tid. Jeg gidder ikke at kidsa sitter inne på finværsdagene og på helg i hver sin hule og er sosial på rævva time inn og time ut. Det går selvfølgelig utover vårt felles barn, som ikke lengre får spille ellers heller (han spiller riktig nok ikke Fortnite, men spill er spill). Men det er ingen menneskerett å få spille Playstation. Det blir lenge til den kommer opp igjen. Kanskje til jula 😂 Anonymkode: f6bdc...068 Dere voksne er selv ute etter jobb regner jeg med? Anonymkode: 71434...d02 4
GammelKaktus Skrevet 20. mai 2020 #13 Skrevet 20. mai 2020 Har ingen restriksjoner, så lenge leksene er gjort og han velger å gå ut med venner foran skjerm så for han spille som han vil. Han er veldig flink til å regulere det selv, han er 9.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #14 Skrevet 20. mai 2020 Her har vi ingen restriksjoner på hvor lenge han får spille. Er 11 år. Men lekser, husarbeid osv skal prioriteres først og han skal høre når jeg ber han avslutte. Da får han beskjed om å gjøre seg ferdig og slå av. Er det fint vær må han være ute, noe han også tar initiativ til selv. Hvis det kommer sure miner og frekkheter så er det langt opphold på spillingen. Men barn er forskjellige. Vi har funnet en god balanse når det kommer til spilling som fungerer for oss. Når jeg ser at han klarer å legge det fra seg enten når vi ber om det eller på eget initiativ så synes jeg det er greit. Føler ikke at det blir altoppslukende, slik jeg ser med enkelte andre barn. En annen ting vi har gjort er å ha plass til at kompiser kommer å spiller hos oss med ekstra pc, stol og pult, sånn at de kan være sammen. Ofte så finner de da på andre ting når de er sammen. Hva med å ta med gutten ut å spille fotball eller gjøre noe annet han liker? Dra på telturer og legge igjen mobilen? Anonymkode: f1c20...ce8
Arkana Skrevet 20. mai 2020 #15 Skrevet 20. mai 2020 Både 9-åringen og 11-åringen min får spille så mye de vil etter skolen og når skolearbeid/lekser er gjort. Mye av det sosiale foregår også på nett og det tror jeg mange foreldre glemmer fordi det ikke var slik da vi var små. Våre er ute og har besøk av/er på besøk hos venner, men spillingen tar mye tid og sånn er det rett og slett i 2020. Jeg synes også at barna skal få styre over pengene sine til en viss grad. Det er derfor de få lommepenger. Det er bedre at de lærer nå, mens de er små, at å kjøpe ting på Fortnite hele tiden betyr at de ikke har råd til fotballdrakt senere framfor at dette er lærdom som først kommer når de er 20 og ikke har råd til husleie fordi de har gått amok i klesbutikker eller vært på byen tre dager på rad.
Gjest AnnaW Skrevet 20. mai 2020 #16 Skrevet 20. mai 2020 Jeg er gamer selv, så jeg ser mye positivt i gaming i utgangspunktet. Men min sønn på 8 må gjøre skolearbeid og følge opp sine to fritids aktiviteter...så kommer fortnite etter det, guttene han vanker med er også fortnite gamere så det er en sosial greie også...blir vel mellom 1-2 timer på hverdagen men det kan gli i ut en del på fridager😅
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #17 Skrevet 20. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere voksne er selv ute etter jobb regner jeg med? Anonymkode: 71434...d02 Selvfølgelig, vi holder på rundt om i og utenfor huset til det blir kveld. Anonymkode: f6bdc...068
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #18 Skrevet 20. mai 2020 For å si det sånn. Eldste har vokst opp med Ipad, telefon og playstation og Wii og alt som finnes. Han mangler kreativitet. Han er helt fullstendig blottet for det. Og jeg overdriver ikke ett sekund. Yngstemann har blitt skjermet for det. Vi har ikke hatt Ipad og han har ikke fått låne telefonene våre. Kreativ som dagen er lang. Det er fem år i forskjell der. At å spille ødelegger finnes det ingen tvil om i mine øyne. Anonymkode: f6bdc...068 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #19 Skrevet 20. mai 2020 Selv mor til ei på 10 år, og jeg prøver å tenke litt sånn at når jeg kommer hjem fra jobb - så liker jeg å koble litt av, og vil ikke fly rundt å styre med tusen andre ting. Samme gjelder jo barn. Så, så lenge lekser er gjort - så får hun lov til å slenge seg med telefonen eller Minecraft på PS. Jeg har vel ikke noe spesiell regel på hvor lenge. Jeg føler kanskje gutter er mer sosiale når det gjelder spilling, de har liksom et lite fellesskap. Etter min erfaring spiller jentene "alene", ser på YouTube og har ikke det fellesskapet rundt spillinga. Men så lenge jeg ser hun er sosial ellers, vil finne på andre ting enn spilling og skjerm så tenker jeg det er greit. Det har nok blitt mer skjerm på vinterstid og i Coronatidene. Men jeg ser jo nå som det er lysere og varmere ute, så frister det mer for henne å ut å sykle med venner. Jeg er selv oppvokst med to brødre som har drevet med gaming i alle år, og de har det gått veldig bra med 😉 Anonymkode: 927d3...467
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #20 Skrevet 20. mai 2020 Fra en som har brukt alt for mange år på å spille, hadde ingen foreldre som ga meg restriksjoner og jeg har slitt med å ha en av-knapp. La sønnen din spille så mye han vil innenfor et tidsrom, men lag tydelige rutiner som han må følge for at han skal spille(spise middag med dere, ikke spille for sent på kvelden etc, skolearbeid unna før spilling.) Spesielt skolearbeid vil være vondt å få unnagjort, og ta tid, men seriøst det er så verdt det! Anonymkode: e982c...f84 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå