Gå til innhold

Dra på ferie med valp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg henter en 8 uker gammel valp i begynnelsen av sommerferien. Vurderer om vi kan ta den med på bilferie etter et par, tre, uker? Er ca 20 timer kjørevei pr vei, med minimum en overnatting. Blir en relativt rolig ferie hjemme hos familien. 
Tenker på den positive siden at det kan være bra for sosialiseringen. På den andre siden, kan det bli for mye? Burde man bruke mer tid hjemme for å bli vandt med omgivelsene i nærmiljøet? Det viktigste for oss er såklart at valpen vokser opp til å bli en trygg hund. Ferie kommer i andre rekke.

Anonymkode: 963ad...01f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

40 timer i bilbur i løpet av et par uker er alt for mye for en så liten hvalp. Dere må stoppe hver time og lufte hvalpen. Det er et jævla stress. Vi kjørte så langt med voksen hund og kommer ikke til å gjøre det igjen om det ikke er helt nødvendig som f,eks flytting. 

Anonymkode: 830bb...34d

• Liker 5
Skrevet

Det er selvsagt ingen problem å ta med valp på langtur i bil! :) Men jeg ville ventet med biltur til dere er kommet inn i rutinene til valpen. Da tenker jeg førts og fremst på når den må på do. Hvilke signaler den gir osv. I tillegg ville jeg startet med burtrening og bilkjøring i det små så fort valpen er i hus. En annen ting dere må huske på ved lange bilturer, er at dere kan se buret hele tiden. Dermed rekker dere å kjøre inn til siden for å la valpen gjøre fra seg så fort den våkner. Anbefaler å ha en fleksiline liggende klar ved buret til enhver tid. Andre ting dere må huske på, er å lage en god plan på hva som skal skje, kan skje og håper ikke det skjer -type ting. En av de viktigtigste tingene dere skal huske på, det er å skaper ro rundt valpen. Den skal ikke hilse på fremmede, selv om det kan være vanskelig å si nei når folk spør. Noe annet er det selvsagt med folk dere kjenner. 

God tur! :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde absolutt ikke gjort det. En valp trenger ro til å bli kjent med deg og omgivelsene hjemme. Kanskje den blir bilsyk, ikke liker å kjøre bil osv. også. Det er vanskelig å lese en hund før man blir skikkelig kjent med den. Min er voksen, og det tok litt tid før jeg merket på pust og dempede signaler at den egentlig ikke er så glad i å kjøre bil. For han blir det for varmt i bilen ved lange turer, uansett hvor mye man lufter. Men jeg har bare hatt han, så er ingen ekspert.

Anonymkode: bd795...c5e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjorde det. Rikelig med stopp og kjør mens valpen sover, så går det fint :)

Anonymkode: 4bf85...cfa

• Liker 2
Skrevet
16 hours ago, Troyamin said:

Det er selvsagt ingen problem å ta med valp på langtur i bil! :) Men jeg ville ventet med biltur til dere er kommet inn i rutinene til valpen. Da tenker jeg førts og fremst på når den må på do. Hvilke signaler den gir osv. I tillegg ville jeg startet med burtrening og bilkjøring i det små så fort valpen er i hus. En annen ting dere må huske på ved lange bilturer, er at dere kan se buret hele tiden. Dermed rekker dere å kjøre inn til siden for å la valpen gjøre fra seg så fort den våkner. Anbefaler å ha en fleksiline liggende klar ved buret til enhver tid. Andre ting dere må huske på, er å lage en god plan på hva som skal skje, kan skje og håper ikke det skjer -type ting. En av de viktigtigste tingene dere skal huske på, det er å skaper ro rundt valpen. Den skal ikke hilse på fremmede, selv om det kan være vanskelig å si nei når folk spør. Noe annet er det selvsagt med folk dere kjenner. 

God tur! :) 

Dette!

Legg en liten slagplan og kos dere på tur med valpen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du tenker ta den med på ferie når dere har hatt valpen hjemme i tre uker ? Om jeg forstår det rett? Isåfall tenker jeg at dette skal gå fint, så lenge det er en rolig ferie som du sier. Viktig å ikke overstimulere valpen :) Et tips kan være at valpen har et bur med pledd over (en hule), tren på at dette er et fint sted å sove, hvile, osv, gå inn i buret å gi godbiter osv. Så kan dere ta buret med på ferie og valpen har da et kjent trygt sted å være.

Viktig at alle respekterer at valpen skal være 100% i fred når den er i buret, men også når den sover. Lykke til :) 

Anonymkode: a17d9...ea3

AnonymBruker
Skrevet
På 20.5.2020 den 11.29, AnonymBruker skrev:

40 timer i bilbur i løpet av et par uker er alt for mye for en så liten hvalp. Dere må stoppe hver time og lufte hvalpen. Det er et jævla stress. Vi kjørte så langt med voksen hund og kommer ikke til å gjøre det igjen om det ikke er helt nødvendig som f,eks flytting. 

Anonymkode: 830bb...34d

Man må ikke stoppe hver time når man kjører biltur med hund... valper sover mellom 18-20timer om dagen så om man er heldig så sover valpen når man kjører :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Man må ikke stoppe hver time når man kjører biltur med hund... valper sover mellom 18-20timer om dagen så om man er heldig så sover valpen når man kjører :) 

Var ikke ferdig den ble sendt litt fort.. 

Noen valper blir derimot fort bilsyk så det er noe å være obs på. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville absolutt heller brukt ferien på å få hunden til å bli trygg hjemme, trene på å være alene og sånne ting.

Anonymkode: 8d2d1...82c

• Liker 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bumper denne opp for å kanskje få litt flere synspunkter :)

Anonymkode: 963ad...01f

Skrevet

Hadde nok prioritert tid hjemme, men hvis valpen ikke blir bilsyk så går det sikkert greit. Du finner vel fort ut om den blir dårlig av kjøring når du henter den (husk at mange oppdrettere ikke gir valpene mat før henting). Er virkelig ikke noe gøy å kjøre med en hund som kaster opp og sikler ned hele bilen på en liten tur. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...