AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #41 Skrevet 20. mai 2020 14 minutter siden, Whistler skrev: Man må npk dedusere seg frem til hvem som utgjør risikoen selv. Samboer har ikke gitt samtykke til å dele opplysninger på noe tidspunkt. Selv hjemmelen NSM bruker for å grave i registrene om samboere, ektefeller, barn og foreldre er syltynn, da det kun er den som søker klareringen som har gitt samtykke med sin underskrift. Altså er saksbehandler bundet av taushetsplikt om opplyningene ikke er om ansøkte. Så de sjekker ikke så nøye samboer og annen nær familie av den som søker om sikkerhetsklarering? De får ikke tilgang til registre over anmeldte saker for eksempel? Anonymkode: f0711...b18
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #42 Skrevet 20. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men det står at han skal opplyse om samboer (meg) har vært anmeldt til og med. De bryr seg visst ikke om at det ble henlagt, så at vi har en rettsstat hvor man er uskyldig til det motsatte er bevist, er kun en løgn. Jeg har ikke blitt dømt for noe, likevel skal en anmeldelse basert på hevnønsker fra en eks ødelegge forholdet mitt til min nye samboer? Sykt. Jeg har jo rett til privatliv. Anonymkode: f0711...b18 Du skriver jo at dere anmeldte HVERANDRE. Du er jo like ille som eksen Anonymkode: 93ae1...a95
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #43 Skrevet 20. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så de sjekker ikke så nøye samboer og annen nær familie av den som søker om sikkerhetsklarering? De får ikke tilgang til registre over anmeldte saker for eksempel? Anonymkode: f0711...b18 Alle de nærstående som man må føre opp i personopplysningsblanketten blir det gjennomført personkontroll på, dvs. sjekking i diverse registre. Anonymkode: 4c8e3...931 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #44 Skrevet 20. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får fortelle han om dette. For selv om saken er henlagt så vil det komme fram ved uttømmende politiattest, som de sikkert innhenter ved fornyelse av sikkerhetsklarering. Anonymkode: 5e839...d9e Henlagte saker kommer IKKE på politiattest, uansett om den er uttømmende eller ikke. Anonymkode: a2cba...59f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #45 Skrevet 20. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Henlagte saker kommer IKKE på politiattest, uansett om den er uttømmende eller ikke. Anonymkode: a2cba...59f Det er ikke politiattest, det er sjekk i straffesaksregisteret. Politiets registre. Anonymkode: 4c8e3...931 8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #46 Skrevet 20. mai 2020 Kanskje dere burde vurdere å bli særboere? Anonymkode: 9470d...d39 1
Whistler Skrevet 20. mai 2020 #47 Skrevet 20. mai 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så de sjekker ikke så nøye samboer og annen nær familie av den som søker om sikkerhetsklarering? De får ikke tilgang til registre over anmeldte saker for eksempel? Anonymkode: f0711...b18 De får tilgang til alle registre. Jo nærmere man er ansøkte, jo nøyere sjekkes man. 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #48 Skrevet 20. mai 2020 Du er ikke læreren som ba om råd her i høst som følge av brudd med en gift mann, der dere endte med å true hverandre med det ene og det andre? Anonymkode: bba93...f87 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #49 Skrevet 21. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke læreren som ba om råd her i høst som følge av brudd med en gift mann, der dere endte med å true hverandre med det ene og det andre? Anonymkode: bba93...f87 Nei, jeg og eksen gjorde det slutt for ca 6 år siden.....alt dette ligger altså langt bak i tid Anonymkode: f0711...b18
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #50 Skrevet 21. mai 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Henlagte saker kommer IKKE på politiattest, uansett om den er uttømmende eller ikke. Anonymkode: a2cba...59f Som andre her sier. Det er snakk om mer enn politiattest. Anonymkode: d2f34...459 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #51 Skrevet 21. mai 2020 På 20.5.2020 den 11.18, AnonymBruker skrev: Du bør selvfølgelig fortelle det til samboeren din så han sender inn sikkerhetsklareringen med rett utfylt informasjon. Poenget med sikkerhetsklarering er jo bl.a å finne ut hvilken risiko det er for at noen kan presse en person med informasjon om familiemedlemmer, og det at du skjuler sannheten viser jo at det er en risiko for at samboeren din kan presses. Er han og du åpen om det er det jo ikke noe pressmiddel, og det er det som er sakens kjerne her. For øvrig er politiattesten til sikkerhetsklarering uttømmende, mens politiattest for å jobbe i bhg/skole/helse kun omfatter evt brudd på enkelte paragrafer. Samboeren din kan altså bli nektet sikkerhetsklarering pga deg om du lyger, men han får ikke vite hva de har funnet, kun at du er årsaken. Tror du ikke da det er bedre å være ærlig med en gang? Anonymkode: b8988...94c Men dette henger da ikke på greip. Det er det du har gjort som politiet IKKE har i sine arkiver som er mest verdifullt som pressmiddel. At Ts har vært noens elskerinne, at hun har vært prostituert, at hun har begått ikke-oppdagede forbrytelser - det er den infoen som er mest verdifull. At Ts har vært anmeldt er ikke hemmeligheten hennes. At hun har vært noens elskerinne er. Du kan se det på saken med den angivelige kidnappingen av Hagen. Det finnes trolig ikke et ark i politiets registre på årsaken til at damen måtte bli borte. De kan (og har) spekulert, men de kan ikke bevise. Men alle skitne saker har en part som vet det politiet ikke vet. Eksen. Kundene. De medsammensvorne i forbrytelsen. Andre offentlige personer som skjuler dine spor mot en motytelse. I saken med hagen er det naturligvis meget rike, meget innflytelsesrike folk som vet. Og som skjuler (for en pris). Anonymkode: 9a5e2...165 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2020 #52 Skrevet 21. mai 2020 Men for faen hvorfor er du så redd for å fortelle mannen din om dette? Lever du i et forhold der han har makt over deg? Og kan la det gå ut over deg får han vite om dette? Lever du i et voldelig forhold? Det virker nesten sånn på deg. For å si det veldig enkelt: Hvis du vil være helt sikker på å ødelegge med tanke på samboer og jobben hans - så lar du være å fortelle om dette. De vil uansett finne ut av det, og kreve svar på hvorfor han dere har forsøkt holde ting skjult / løyet. Anonymkode: 2ed0a...40a 3
Splittbinders Skrevet 30. september 2020 #53 Skrevet 30. september 2020 Hvis det er tvil om klareringen er det vel først og fremst han, ikke du, som blir innkalt til sikkerhetsamtale. Og det er klareringsmyndigheten som holder denne, ikke arbeidsgiver. Om de ikke kan si direkte hva som er årsaken til samtalen (på grunn av taushetsplikt), vil de jo fortsatt kunne stille en del spørsmål rundt deg og hva han vet om dine forhold og din fortid. For å forsøke å avdekke om han har gitt uriktige opplysninger i skjemaet. Uansett hvordan du snur på dette, så har du - og han - definitivt minst å tape på å være ærlig i forkant. Han får sjansen til å oppgi dette på skjemaet som sendes inn, samtidig som du slipper at _han_ konfronterer deg i etterkant med at noe ved din fortid har påvirket prosessen. Om du er redd for å miste han vil jeg i alle fall tro at det er mindre sannsynlig at du mister han om du er ærlig NÅ, enn om du blir tvunget til å fortelle det senere i klareringsprosessen. 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #54 Skrevet 30. september 2020 On 5/20/2020 at 10:47 AM, AnonymBruker said: De sjekker strafferegisteret ved sikkerhetsklarering, så dette vil komme fram. Men jeg kan ikke tenke meg at det at du har en henlagt sak vil føre til at han ikke får klarering. Anonymkode: 4c8e3...931 Det mest interessante er ikke om saken er henlagt eller ikke, men hva slags sak det dreier seg om. Jeg kan aldri tenke meg at din forhistorie, med krangling i forbindelse med samlivsbrudd, vil spille noen som helst rolle. Eventuell kontakt med kriminelle miljøer kan derimot være noe de bryr seg om. Og pengeproblemer. Og rusproblemer. Og tilknytning til stater med kjent og omfattende etterretning, som ikke er allierte med Norge. Og ekstreme politiske meninger. Anonymkode: 5ed15...ea7 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #55 Skrevet 30. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Det mest interessante er ikke om saken er henlagt eller ikke, men hva slags sak det dreier seg om. Jeg kan aldri tenke meg at din forhistorie, med krangling i forbindelse med samlivsbrudd, vil spille noen som helst rolle. Eventuell kontakt med kriminelle miljøer kan derimot være noe de bryr seg om. Og pengeproblemer. Og rusproblemer. Og tilknytning til stater med kjent og omfattende etterretning, som ikke er allierte med Norge. Og ekstreme politiske meninger. Anonymkode: 5ed15...ea7 rettelse: TS sin historie Anonymkode: 5ed15...ea7
ekkoet Skrevet 30. september 2020 #56 Skrevet 30. september 2020 Jeg vet ikke rett og galt oppi dette, men fra de som utfører sjekken sitt synspunkt så er jo spørsmålet: Kan man stole på personen som skal klareres og de personene han omgir seg med (dvs. stoler på)? Godt mulig det vil komme et flagg når slike opplysninger ikke stemmer.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #57 Skrevet 30. september 2020 21 minutter siden, ekkoet said: Jeg vet ikke rett og galt oppi dette, men fra de som utfører sjekken sitt synspunkt så er jo spørsmålet: Kan man stole på personen som skal klareres og de personene han omgir seg med (dvs. stoler på)? Godt mulig det vil komme et flagg når slike opplysninger ikke stemmer. Særlig dersom TS ikke er ærlig med samboer i forkant, da klareringsteamet og arbeidsgiver da vil forstå at hun er uærlig mot sin nærmeste. Anonymkode: a39b4...b84 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #58 Skrevet 30. september 2020 Just now, AnonymBruker said: Særlig dersom TS ikke er ærlig med samboer i forkant, da klareringsteamet og arbeidsgiver da vil forstå at hun er uærlig mot sin nærmeste. Anonymkode: a39b4...b84 Og det driter de i. De har et litt annet fokus enn folk på KG. Anonymkode: 5ed15...ea7
Gjest Alterego666 Skrevet 30. september 2020 #59 Skrevet 30. september 2020 Her er jeg litt på tynn is, men forsøker meg: Strafferegisteret er et register over straffer og straffede. Siden saken TS refererer til ble henlagt, er ingen blitt straffet. Staten har mange nivåer for sikkerhetsklarering, og jeg vet ikke hvilke registre som blir konferert for denne klareringen, så dette er ikke et uttømmende analyse av hva han kan forvente. De fleste sikkerhetsklareringer gjelder økonomiske forhold, misligheter og rot. Din historie har ingenting med dette å gjøre. Andre elementer innenfor f.eks forsvar vil se på forhold og bindinger til andre (uvennlige) stater. Ut fra HI er dette heller ikke tilfelle her. Ser at mange råder deg til å fortelle samboeren din om historien. Dette er kanskje riktig, men jeg har ingen klare råd om dette. Håper samboeren din får jobben!
AnonymBruker Skrevet 30. september 2020 #60 Skrevet 30. september 2020 Ser at tråden er gammel. Hvordan gikk det, TS? Anonymkode: 5ed15...ea7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå