AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #21 Skrevet 20. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle du da miste ham pga dette? Har du løyet om det eller har du kun unngått å fortelle det? Anonymkode: a39b4...b84 Unngått å fortelle om det, fordi det ikke angår forholdet vårt. Anonymkode: f0711...b18
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #22 Skrevet 20. mai 2020 1 time siden, Cordelia skrev: Ja, du må fortelle ham om det, hvis ikke kan han sannsynligvis få problemer med klarering. Det er ikke verre enn at de sannsynlig kommer til å ringe deg for sånn at du forklarer situasjonen. I og med at den ble henlagt tror jeg ikke det blir noen større problemer hvis du er ærlig. Men hvis du skjuler det, vil det gi problemer for han. Skal en bo sammen med noen, bør en vel være ærlig om slike ting. Kan de ikke ringe meg etter at samboer har sendt inn søknad, så kan jeg forklare til dem direkte (med forutsetning at de har taushetsplikt) hva det gjelder og at samboer ikke er blitt informert? Anonymkode: f0711...b18 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #23 Skrevet 20. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, henlagte saker vises ikke på politiattesten, heller ikke på den uttømmende politiattesten. Årsaken til dette er at politiattesten kun skal vise forhold man har fått straff i form av bot eller fengsel for. Når en sak blir henlagt får man som du vet ikke straff. Anonymkode: b6f74...cee Men det står at han skal opplyse om samboer (meg) har vært anmeldt til og med. De bryr seg visst ikke om at det ble henlagt, så at vi har en rettsstat hvor man er uskyldig til det motsatte er bevist, er kun en løgn. Jeg har ikke blitt dømt for noe, likevel skal en anmeldelse basert på hevnønsker fra en eks ødelegge forholdet mitt til min nye samboer? Sykt. Jeg har jo rett til privatliv. Anonymkode: f0711...b18 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #24 Skrevet 20. mai 2020 Jeg vil anbefale deg å be om en samtale med politiet for å få gode råd. Anonymkode: 65553...956 10
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #25 Skrevet 20. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil anbefale deg å be om en samtale med politiet for å få gode råd. Anonymkode: 65553...956 Takk, det var et godt forslag. Skal prøve det. Anonymkode: f0711...b18 3
Cordelia Skrevet 20. mai 2020 #26 Skrevet 20. mai 2020 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan de ikke ringe meg etter at samboer har sendt inn søknad, så kan jeg forklare til dem direkte (med forutsetning at de har taushetsplikt) hva det gjelder og at samboer ikke er blitt informert? Anonymkode: f0711...b18 Hvorfor har du ikke såpass tillit til samboer at du forteller han det? Jeg har måttet sendt samme søknad, for en jobb jeg hadde. Der måtte jeg fint informere psykiatrisk behandling, ting som bøter. Ellers fikk jeg ikke. Det er bare sånn det er med høy sikkerhet. Endret 20. mai 2020 av Cordelia
Cordelia Skrevet 20. mai 2020 #27 Skrevet 20. mai 2020 (endret) 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Unngått å fortelle om det, fordi det ikke angår forholdet vårt. Anonymkode: f0711...b18 Det angår forholdet nå. Selvfølgelig gjør det det. Vi fikk også beskjed om å informere om evt. anmeldelser selv om de var henlagt. Endret 20. mai 2020 av Cordelia 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #28 Skrevet 20. mai 2020 Jeg har anmeldt, blitt anmeldt, tatt av politi kjørt for fort, sms skriving i bilen, tatt. Sittet i avhør. Nesten blitt arrestert. Har løyet til politiet.. alt dette skjedde for sikkert 5 til 15 år tilbake i tid. Aldri har det kommet frem noe av dette når jeg har måttet levere vandelsattest.. du har ingenting å frykte . Det de er ute etter er rullebladet ditt og ting som er relevant . Ikke småkrangel og anmelding..😅 Anonymkode: b2ac8...6a7
Whistler Skrevet 20. mai 2020 #29 Skrevet 20. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjæresten/samboeren min har en jobb i staten hvor de med jevne mellomrom skal sikkerhetsklareres, nivå hemmelig ................. Om jeg ikke forteller ham om denne delen av fortiden, så han krysser "nei" på om han vet om samboer er blitt anmeldt, tiltalt, siktet eller dømt, hva skjer da? Vil de sjekke meg og så gi han beskjed om at samboer (meg) er blitt anmeldt, og at han ikke får sikkerhetsklarering pga. at han ikke opplyste/visste om det? Er veldig redd for at jeg mister ham pga. dette. Anonymkode: f0711...b18 Om NSM/FSA ikke klarerer din samboer får han ikke vite grunnen om det ikke gjelder forhold han står for. At saken er henlagt kan være uten betydning. Da må man se hvorfor den er henlagt for å vurdere.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #30 Skrevet 20. mai 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, henlagte saker vises ikke på politiattesten, heller ikke på den uttømmende politiattesten. Årsaken til dette er at politiattesten kun skal vise forhold man har fått straff i form av bot eller fengsel for. Når en sak blir henlagt får man som du vet ikke straff. Anonymkode: b6f74...cee Men her er det ikke snakk om politiattest men sikkerhetsklarering. Noe ganske annet. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har anmeldt, blitt anmeldt, tatt av politi kjørt for fort, sms skriving i bilen, tatt. Sittet i avhør. Nesten blitt arrestert. Har løyet til politiet.. alt dette skjedde for sikkert 5 til 15 år tilbake i tid. Aldri har det kommet frem noe av dette når jeg har måttet levere vandelsattest.. du har ingenting å frykte . Det de er ute etter er rullebladet ditt og ting som er relevant . Ikke småkrangel og anmelding..😅 Anonymkode: b2ac8...6a7 En vandelsattest og en personkontroll er to helt forskjellige ting. Slike ting kommer frem i en personkontroll, og man er i en slik prosess opptatt av absolutt alt. Heldigvis. Anonymkode: 7b2e1...910 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #31 Skrevet 20. mai 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjæresten/samboeren min har en jobb i staten hvor de med jevne mellomrom skal sikkerhetsklareres, nivå hemmelig. Han skal sende inn søknader for dette senere i år, og jeg har lest skjemaene på nett, og begynner å bli redd. "Problemet" er at han skal føre opp familiemedlemmer og ektefelle/samboer (altså meg). Og, for 6 år siden hadde jeg et veldig stygt brudd med en gift mann jeg hadde et forhold til. Resulterte i at vi anmeldte hverandre for trakasserering, truende/skremmende oppførsel etc. Selvsagt ble alt henlagt. Men, i de skjemaene for sikkerhetsklarering, så jeg at man må føre opp om man vet om samboere har blitt anmeldt, tiltalt, siktet eller dømt i Norge....Jeg trodde jo at siden anmeldelsene ble henlagt, var det ikke noe mer å frykte. Nå er jeg redd for at min fortid kan ødelegge for samboeren min sin jobb! Han trenger sikkerhetsklarering nivå hemmelig for å gjøre/ha jobben. Om jeg ikke forteller ham om denne delen av fortiden, så han krysser "nei" på om han vet om samboer er blitt anmeldt, tiltalt, siktet eller dømt, hva skjer da? Vil de sjekke meg og så gi han beskjed om at samboer (meg) er blitt anmeldt, og at han ikke får sikkerhetsklarering pga. at han ikke opplyste/visste om det? Er veldig redd for at jeg mister ham pga. dette. Anonymkode: f0711...b18 Det blir nok kvelden for den klareringen, så han får nok ikke den. Godt mulig at du mister han, men jeg forstår ikke hvorfor du i utgangspunktet ville ha et forhold med en "slik person" som må holde ting hemmelig. Jeg kan ikke se for meg hvordan det fungerer når man ikke kan snakke med sin "bedre halvdel" om deres jobb og visa versa. I tillegg blir du sjekket ekstremt nøye, og du skal ikke se bort ifra at du blir sikkert overvåket uten at du vet det. I USA fikk de nettopp gjennom et lovforslag med knappest mulig margin i Kongressen at myndighetene i USA har rett til å sjekke din online historikk uten engang å spørre deg om lov og de trenger ikke noe grunn heller. Så de har det svart på hvitt nå. Norge har en tendens til å kopiere ting fra USA, enten det gjelder å være NATO-medlem eller iPhone og Tesla-diggere, kultur / film / musikk og alt annet du kan ramse opp fra A til Å. Regjeringen prøvde seg nettopp på en USA-vri på Stortinget for noen uker siden med den "koronaloven", og uten opposisjonen fra AP, SV og SP blant annet, så hadde vi vært de-facto diktatur nå. Så det nytter ikke å vræle om at du "bor i en rettsstat". Rettsstaten har en tendens til å alltid ta staten sin side, spesielt når det gjelder mot enkelte individer, uansett hvor "uavhengig" den er på papiret. Du burde nok satset på en mer normal mann med en normal jobb der hans personlighet og jobb ikke er "avstengt" fra samtaleemner. Så slipper du også at jobben hans tar et skikkelig gravearbeid i hele fortiden din. Synes også hele kriteriet angående hvordan de sikkerhetsklarerer er til å le av. F eks: man må "ikke ha gjeld" eller noe i den duren. Hele det kapitalistiske systemet er bygd på gjeldsoppbygging og ikke minst, så er det nok ikke de fattige som er grådige og på søk etter luksus. Det er de som har penger fra før av. MYE VIL HA MER, som det heter. Logisk sett burde ikke "ordnet økonomi" hatt noe som helst å si. De fleste i Norge skylder penger uansett til enten staten (Lånekassen, Skatteetaten) eller til private banker som staten uansett garanterer for innskudd inntil 2.000.000 kroner eller har hatt statlig eierskap i, som blant annet DnB og flere andre. Gjeld og regninger sirkulerer ofte mellom egne statsborgere og flere statlige institusjoner. Det er ikke slik at du skylder penger til den indiske, russiske eller kinesiske staten. Anonymkode: 38655...e5c 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #32 Skrevet 20. mai 2020 55 minutter siden, AnonymBruker said: Men det står at han skal opplyse om samboer (meg) har vært anmeldt til og med. De bryr seg visst ikke om at det ble henlagt, så at vi har en rettsstat hvor man er uskyldig til det motsatte er bevist, er kun en løgn. Jeg har ikke blitt dømt for noe, likevel skal en anmeldelse basert på hevnønsker fra en eks ødelegge forholdet mitt til min nye samboer? Sykt. Jeg har jo rett til privatliv. Anonymkode: f0711...b18 Jeg forstår ikke hvorfor i alle dager du antar at dette skal kunne ødelegge forholdet ditt..? Hvis jeg var i din samboers sko og du kom til meg og sa «Hør her kjære, det er noe jeg må fortelle deg som jeg har ønsket å legge bak meg som et lukket kapittel, men nå som det ellers kan ødelegge hele din karriere må vi fåsnakket ut om det.» så hadde jeg kysset henne og sagt takk for at hun delte av en vond del av fortiden. Hvordan skulle det være en negativ ting? Anonymkode: a39b4...b84 10
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #33 Skrevet 20. mai 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det står at han skal opplyse om samboer (meg) har vært anmeldt til og med. De bryr seg visst ikke om at det ble henlagt, så at vi har en rettsstat hvor man er uskyldig til det motsatte er bevist, er kun en løgn. Jeg har ikke blitt dømt for noe, likevel skal en anmeldelse basert på hevnønsker fra en eks ødelegge forholdet mitt til min nye samboer? Sykt. Jeg har jo rett til privatliv. Anonymkode: f0711...b18 Som jeg skrev tidligere, det handler om at din fortid kan brukes til å presse deg til å gjøre ting for å hindre at saken blir offentlig kjent. Og så redd som du er for at dette kommer ut, så er det jo helt rett at du kan presses. Hvis du derimot informerer samboeren din og er åpen om dette, så er det ikke noe sikkerhetshinder. Når det gjelder sikkerhetsklarering ryker mye av privatlivet gitt. Vil du ha privatliv må han finne seg en annen jobb. 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har anmeldt, blitt anmeldt, tatt av politi kjørt for fort, sms skriving i bilen, tatt. Sittet i avhør. Nesten blitt arrestert. Har løyet til politiet.. alt dette skjedde for sikkert 5 til 15 år tilbake i tid. Aldri har det kommet frem noe av dette når jeg har måttet levere vandelsattest.. du har ingenting å frykte . Det de er ute etter er rullebladet ditt og ting som er relevant . Ikke småkrangel og anmelding..😅 Anonymkode: b2ac8...6a7 Forskjell på vanlig politattest for å få jobb som lærer f.eks, og uttømmende og utvidet politiattest. Ved sikkerhetsklarering er alt som kan medføre lekkasjer reevant, og ts er et usikkert punkt. 17 minutter siden, Whistler skrev: Om NSM/FSA ikke klarerer din samboer får han ikke vite grunnen om det ikke gjelder forhold han står for. At saken er henlagt kan være uten betydning. Da må man se hvorfor den er henlagt for å vurdere. Hvis du ikke godkjennes informeres du om resultatet og får begrunnelse. Type samboeren din er en risiko, ikke samboeren kranglet med eksen. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor du ikke bare forteller at det var et stygt brudd der dere anmeldte hverandre i kampens hete, men nå er det by gone. Anonymkode: b8988...94c 8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #34 Skrevet 20. mai 2020 Dette er selvfølgelig noe man bør dele i et godt og stabilt forhold, uavhengig av klarering. For plutselig dukker det opp, og da er det et alvorlig slag mot tilliten. Jeg må riktignok ikke sikkerhetsklareres, men alle investeringer jeg og mannen har må registreres, og vurderes mot uavhengighetskrav. Jeg hadde blitt fly forbannet om han hadde unnlatt og fortelle meg noe, og så ført meg i en situasjon der det var uklart om jeg hadde løyet, eller blitt løyet for. Det hadde vært et vanvittig tillitsbrudd. Anonymkode: 33f60...2fd 9
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #35 Skrevet 20. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir nok kvelden for den klareringen, så han får nok ikke den. Godt mulig at du mister han, men jeg forstår ikke hvorfor du i utgangspunktet ville ha et forhold med en "slik person" som må holde ting hemmelig. Jeg kan ikke se for meg hvordan det fungerer når man ikke kan snakke med sin "bedre halvdel" om deres jobb og visa versa. I tillegg blir du sjekket ekstremt nøye, og du skal ikke se bort ifra at du blir sikkert overvåket uten at du vet det. I USA fikk de nettopp gjennom et lovforslag med knappest mulig margin i Kongressen at myndighetene i USA har rett til å sjekke din online historikk uten engang å spørre deg om lov og de trenger ikke noe grunn heller. Så de har det svart på hvitt nå. Norge har en tendens til å kopiere ting fra USA, enten det gjelder å være NATO-medlem eller iPhone og Tesla-diggere, kultur / film / musikk og alt annet du kan ramse opp fra A til Å. Regjeringen prøvde seg nettopp på en USA-vri på Stortinget for noen uker siden med den "koronaloven", og uten opposisjonen fra AP, SV og SP blant annet, så hadde vi vært de-facto diktatur nå. Så det nytter ikke å vræle om at du "bor i en rettsstat". Rettsstaten har en tendens til å alltid ta staten sin side, spesielt når det gjelder mot enkelte individer, uansett hvor "uavhengig" den er på papiret. Du burde nok satset på en mer normal mann med en normal jobb der hans personlighet og jobb ikke er "avstengt" fra samtaleemner. Så slipper du også at jobben hans tar et skikkelig gravearbeid i hele fortiden din. Synes også hele kriteriet angående hvordan de sikkerhetsklarerer er til å le av. F eks: man må "ikke ha gjeld" eller noe i den duren. Hele det kapitalistiske systemet er bygd på gjeldsoppbygging og ikke minst, så er det nok ikke de fattige som er grådige og på søk etter luksus. Det er de som har penger fra før av. MYE VIL HA MER, som det heter. Logisk sett burde ikke "ordnet økonomi" hatt noe som helst å si. De fleste i Norge skylder penger uansett til enten staten (Lånekassen, Skatteetaten) eller til private banker som staten uansett garanterer for innskudd inntil 2.000.000 kroner eller har hatt statlig eierskap i, som blant annet DnB og flere andre. Gjeld og regninger sirkulerer ofte mellom egne statsborgere og flere statlige institusjoner. Det er ikke slik at du skylder penger til den indiske, russiske eller kinesiske staten. Anonymkode: 38655...e5c Jeg har en jobb med taushetsplikt, en av eksene mine jobbet i forsvaret og var sikkerhetsklarert. Det var ingen problem å snakke jobb likevel, det er masse info som ikke er underlagt taushetsplikt/klarering, og mange ting som er til felles frustrasjon eller glede. Når det gjelder økonomi så handler det ikke om at man skal være gjeldsfri, men ha ordnede økonomiske forhold. Å ha boliglån, billån og studielån er helt normalt, og så lenge du har inntekt til å betjene det er det heller ingen problem. Har du derimot gjeldsordning, betalingsanmerkninger og masse inkasso hengende over deg, anses økonomien ikke som trygg. Det betyr at det er lett for folk med onde hensikter å presse deg til å gjøre ting for penger, overtale deg til å gjøre ting mot at de betaler gjelden din, eller hjelpe deg å kvitte deg med f.eks spillegjeld som ikke samboeren din vet om. Da er du et svakt ledd og usikkerhetsmoment, og får ikke sikkerhetsklarering. Anonymkode: b8988...94c 9
Whistler Skrevet 20. mai 2020 #36 Skrevet 20. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke godkjennes informeres du om resultatet og får begrunnelse. Type samboeren din er en risiko, ikke samboeren kranglet med eksen. Anonymkode: b8988...94c Man må npk dedusere seg frem til hvem som utgjør risikoen selv. Samboer har ikke gitt samtykke til å dele opplysninger på noe tidspunkt. Selv hjemmelen NSM bruker for å grave i registrene om samboere, ektefeller, barn og foreldre er syltynn, da det kun er den som søker klareringen som har gitt samtykke med sin underskrift. Altså er saksbehandler bundet av taushetsplikt om opplyningene ikke er om ansøkte.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #37 Skrevet 20. mai 2020 1 minutt siden, Whistler skrev: Man må npk dedusere seg frem til hvem som utgjør risikoen selv. Samboer har ikke gitt samtykke til å dele opplysninger på noe tidspunkt. Selv hjemmelen NSM bruker for å grave i registrene om samboere, ektefeller, barn og foreldre er syltynn, da det kun er den som søker klareringen som har gitt samtykke med sin underskrift. Altså er saksbehandler bundet av taushetsplikt om opplyningene ikke er om ansøkte. Men nå er samboeren den eneste endringen siden forige klarering, ergo ingen problem å finne ut av. Anonymkode: b8988...94c 2
Whistler Skrevet 20. mai 2020 #38 Skrevet 20. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men nå er samboeren den eneste endringen siden forige klarering, ergo ingen problem å finne ut av. Anonymkode: b8988...94c Ikke helt det samme som at samboer får beskjed....
edwardnigma Skrevet 20. mai 2020 #39 Skrevet 20. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjæresten/samboeren min har en jobb i staten hvor de med jevne mellomrom skal sikkerhetsklareres, nivå hemmelig. Han skal sende inn søknader for dette senere i år, og jeg har lest skjemaene på nett, og begynner å bli redd. "Problemet" er at han skal føre opp familiemedlemmer og ektefelle/samboer (altså meg). Og, for 6 år siden hadde jeg et veldig stygt brudd med en gift mann jeg hadde et forhold til. Resulterte i at vi anmeldte hverandre for trakasserering, truende/skremmende oppførsel etc. Selvsagt ble alt henlagt. Men, i de skjemaene for sikkerhetsklarering, så jeg at man må føre opp om man vet om samboere har blitt anmeldt, tiltalt, siktet eller dømt i Norge....Jeg trodde jo at siden anmeldelsene ble henlagt, var det ikke noe mer å frykte. Nå er jeg redd for at min fortid kan ødelegge for samboeren min sin jobb! Han trenger sikkerhetsklarering nivå hemmelig for å gjøre/ha jobben. Om jeg ikke forteller ham om denne delen av fortiden, så han krysser "nei" på om han vet om samboer er blitt anmeldt, tiltalt, siktet eller dømt, hva skjer da? Vil de sjekke meg og så gi han beskjed om at samboer (meg) er blitt anmeldt, og at han ikke får sikkerhetsklarering pga. at han ikke opplyste/visste om det? Er veldig redd for at jeg mister ham pga. dette. Anonymkode: f0711...b18 Staten gir da totalt faen i om samboeren til arbeidstakeren sin tidligere har vært innblandet i et samlivsbrudd med noen anmeldelser. Personer som sikkerhetsklareres gjør det for å undersøke om det er noe risiko for lekkasje av sensitiv informasjon. Henlagte saker vil uansett ikke komme opp i en politiattest...
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #40 Skrevet 20. mai 2020 1 time siden, Cordelia skrev: Det angår forholdet nå. Selvfølgelig gjør det det. Vi fikk også beskjed om å informere om evt. anmeldelser selv om de var henlagt. Å informere om henlagte anmeldelser er jo i strid med at vi er en rettsstat hvor man er uskyldig til det motsatte er bevist - og at anmeldelser (som hvem som helst kan levere inn) ikke skal brukes mot deg. Anonymkode: f0711...b18 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå