Gå til innhold

Sikkerhetsklarering av arbeidstakers samboer - burde jeg ha noe å frykte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten/samboeren min har en jobb i staten hvor de med jevne mellomrom skal sikkerhetsklareres, nivå hemmelig.

Han skal sende inn søknader for dette senere i år, og jeg har lest skjemaene på nett, og begynner å bli redd. "Problemet" er at han skal føre opp familiemedlemmer og ektefelle/samboer (altså meg). Og, for 6 år siden hadde jeg et veldig stygt brudd med en gift mann jeg hadde et forhold til. Resulterte i at vi anmeldte hverandre for trakasserering, truende/skremmende oppførsel etc. Selvsagt ble alt henlagt.

Men, i de skjemaene for sikkerhetsklarering, så jeg at man må føre opp om man vet om samboere har blitt anmeldt, tiltalt, siktet eller dømt i Norge....Jeg trodde jo at siden anmeldelsene ble henlagt, var det ikke noe mer å frykte. Nå er jeg redd for at min fortid kan ødelegge for samboeren min sin jobb! Han trenger sikkerhetsklarering nivå hemmelig for å gjøre/ha jobben.

Om jeg ikke forteller ham om denne delen av fortiden, så han krysser "nei" på om han vet om samboer er blitt anmeldt, tiltalt, siktet eller dømt, hva skjer da? Vil de sjekke meg og så gi han beskjed om at samboer (meg) er blitt anmeldt, og at han ikke får sikkerhetsklarering pga. at han ikke opplyste/visste om det?

Er veldig redd for at jeg mister ham pga. dette.

Anonymkode: f0711...b18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får fortelle han om dette. For selv om saken er henlagt så vil det komme fram ved uttømmende politiattest, som de sikkert innhenter ved fornyelse av sikkerhetsklarering. 

Anonymkode: 5e839...d9e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

De sjekker strafferegisteret ved sikkerhetsklarering, så dette vil komme fram. Men jeg kan ikke tenke meg at det at du har en henlagt sak vil føre til at han ikke får klarering.

Anonymkode: 4c8e3...931

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De sjekker strafferegisteret ved sikkerhetsklarering, så dette vil komme fram. Men jeg kan ikke tenke meg at det at du har en henlagt sak vil føre til at han ikke får klarering.

Anonymkode: 4c8e3...931

Men vil arbeidsgiveren informere han om dette? Altså, om jeg ikke forteller kjæresten min om dette, så kan jo ikke han klandres -da har han ikke prøvd å skjule noe.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får fortelle han om dette. For selv om saken er henlagt så vil det komme fram ved uttømmende politiattest, som de sikkert innhenter ved fornyelse av sikkerhetsklarering. 

Men altså, jeg har jo rett til privatliv, og har tenkt at jeg aldri skal fortelle noen om dette. Og at noen har anmeldt deg, skal jo ikke kunne brukes mot deg. Vi lever jo i en rettsstat???

Som jeg skrev til den andre som svarte; om jeg ikke forteller kjæresten at jeg er blitt anmeldt, slik at han svarer nei på om samboer har vært anmeldt. Da kan jo ikke det at jeg har holdt tilbake dette, brukes for å nekte min samboer sikkerhetsklarering? Og, vil de informere ham om at jeg er blitt anmeldt for flere år siden? Sånn informasjon kan vel ikke deles uten mitt samtykke?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han skulle blitt reklarert da dere ble samboere, hvorfor ble han ikke det? Det er forsåvidt ikke samboeren din sin skyld at han ikke vet noe om dette i din fortid, så sånn sett er det ikke noen krise. Men samtidig er det noe som kan brukes som pressgrunnlag siden det er noe du skammer deg sånn over at du holder det skjult, og det kan sette samboeren din i en kjip situasjon. Så jeg ville fortalt det.

Og nei, de kan ikke fortelle han om anmeldelsen om han blir nektet klarering, men de vil fortelle hvilken del av klareringsforskriften de hjemler avslaget i og om det da er paragraf 6 k) de hjemler det i vil han jo skjønne at det er noe du ikke har fortalt han. 

Anonymkode: 7b2e1...910

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Du burde være ærlig med samboeren din om hva som har skjedd, det er jo ikke noen grunn til å skjule dette for ham, han er jo samboeren og livspartneren din? Han bør svare ærlig i skjemaet. Det vil sannsynligvis ikke påvirke avgjørelsen om klarering.

Anonymkode: bf407...9f2

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han skulle blitt reklarert da dere ble samboere, hvorfor ble han ikke det? Det er forsåvidt ikke samboeren din sin skyld at han ikke vet noe om dette i din fortid, så sånn sett er det ikke noen krise. Men samtidig er det noe som kan brukes som pressgrunnlag siden det er noe du skammer deg sånn over at du holder det skjult, og det kan sette samboeren din i en kjip situasjon. Så jeg ville fortalt det.

Og nei, de kan ikke fortelle han om anmeldelsen om han blir nektet klarering, men de vil fortelle hvilken del av klareringsforskriften de hjemler avslaget i og om det da er paragraf 6 k) de hjemler det i vil han jo skjønne at det er noe du ikke har fortalt han. 

Det er det jeg vil prøve å finne ut, om det er som du sier; at det ikke er noen krise eller om det er det. Vi ble samboere for bare et par uker siden, og det har jo vært ganske uvanlige tider i det siste hvor han (og jeg) har hatt en blanding av hjemmekontor og vanlig jobb.

Men er mine anmeldelser fra flere år tilbake grunn nok til å nekte han sikkerhetsklarering, om han ikke vet om det og derfor krysser av på nei? Jeg jobber til vanlig som lektor i vgs, og har fått "intet å anmerke" (eller hva det står når det ikke er noe på attesten) på hver politiattest.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør selvfølgelig fortelle det til samboeren din så han sender inn sikkerhetsklareringen med rett utfylt informasjon. Poenget med sikkerhetsklarering er jo bl.a å finne ut hvilken risiko det er for at noen kan presse en person med informasjon om familiemedlemmer, og det at du skjuler sannheten viser jo at det er en risiko for at samboeren din kan presses. Er han og du åpen om det er det jo ikke noe pressmiddel, og det er det som er sakens kjerne her. For øvrig er politiattesten til sikkerhetsklarering uttømmende, mens politiattest for å jobbe i bhg/skole/helse kun omfatter evt brudd på enkelte paragrafer. Samboeren din kan altså bli nektet sikkerhetsklarering pga deg om  du lyger, men han får ikke vite hva de har funnet, kun at du er årsaken. Tror du ikke da det er bedre å være ærlig med en gang?

Anonymkode: b8988...94c

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du bør selvfølgelig fortelle det til samboeren din så han sender inn sikkerhetsklareringen med rett utfylt informasjon. Poenget med sikkerhetsklarering er jo bl.a å finne ut hvilken risiko det er for at noen kan presse en person med informasjon om familiemedlemmer, og det at du skjuler sannheten viser jo at det er en risiko for at samboeren din kan presses. Er han og du åpen om det er det jo ikke noe pressmiddel, og det er det som er sakens kjerne her. For øvrig er politiattesten til sikkerhetsklarering uttømmende, mens politiattest for å jobbe i bhg/skole/helse kun omfatter evt brudd på enkelte paragrafer. Samboeren din kan altså bli nektet sikkerhetsklarering pga deg om  du lyger, men han får ikke vite hva de har funnet, kun at du er årsaken. Tror du ikke da det er bedre å være ærlig med en gang?

Anonymkode: b8988...94c

Det jeg har uthevet er er ekstremt viktig og hele poenget med prosessen. (Og godt forklart 😊) Det samboeren din ikke vet kan ikke han presses for, men du kan presses til å få samboeren din til å røpe gradert informasjon. Det er derfor du er en del av kontrollen. Du kan lese mer om prosessen på skm.stat.no

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, jeg har jo rett til privatliv, og har tenkt at jeg aldri skal fortelle noen om dette. Og at noen har anmeldt deg, skal jo ikke kunne brukes mot deg. Vi lever jo i en rettsstat???

Som jeg skrev til den andre som svarte; om jeg ikke forteller kjæresten at jeg er blitt anmeldt, slik at han svarer nei på om samboer har vært anmeldt. Da kan jo ikke det at jeg har holdt tilbake dette, brukes for å nekte min samboer sikkerhetsklarering? Og, vil de informere ham om at jeg er blitt anmeldt for flere år siden? Sånn informasjon kan vel ikke deles uten mitt samtykke?

Jeg kan tenke meg at han kanskje ikke får sikkerhetsklareringen godkjent og derfor vil lure på hvorfor. 

Hvorfor ikke bare fortelle hva som har skjedd, så får han selv stå for hva han krysser av. Da ser det i alle fall ikke ut som han lyver når han krysser nei på at du har blitt anmeldt. Det er da ingen skam å ha en gal eks. 

Anonymkode: 001e8...637

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en samboer som må ha sikkerhetsklarering med jevne mellomrom. Han holdt på å miste jobben pga meg og min gjeldssituasjon.....

Du MÅ si det som det er, og jo før, jo bedre.

Anonymkode: 403e4...add

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Var du sammen med samboeren din da dette hendte for seks år siden? Ellers ser jeg ikke hvorfor det du engang skulle være redd for å fortelle det..?? 

Anonymkode: a39b4...b84

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var du sammen med samboeren din da dette hendte for seks år siden? Ellers ser jeg ikke hvorfor det du engang skulle være redd for å fortelle det..?? 

Nei, var mange år før jeg møtte min nåværende kjæreste.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, var mange år før jeg møtte min nåværende kjæreste.

Hvorfor skulle du da miste ham pga dette? Har du løyet om det eller har du kun unngått å fortelle det?

• Liker 4
Skrevet

Ja, du må fortelle ham om det, hvis ikke kan han sannsynligvis få problemer med klarering. Det er ikke verre enn at de sannsynlig kommer til å ringe deg for sånn at du forklarer situasjonen. I og med at den ble henlagt tror jeg ikke det blir noen større problemer hvis du er ærlig. Men hvis du skjuler det, vil det gi problemer for han.

Skal en bo sammen med noen, bør en vel være ærlig om slike ting.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvis spørsmålet er om han vet X, er det ikke løgn å svare NEI hvis han ikke vet X. 
Hvorfor gjøre det mer komplisert enn det er?

Anonymkode: ed060...26f

• Liker 3
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis spørsmålet er om han vet X, er det ikke løgn å svare NEI hvis han ikke vet X. 
Hvorfor gjøre det mer komplisert enn det er?

Anonymkode: ed060...26f

Hvis det ikke blir opplyst, kan det risikere å bli enda mer komplisert. Det er en grunn til at man skal opplyse om slikt.  Og det blir grundig sjekket.

• Liker 3
Skrevet

Er vel bedre at du foreller det? Skjønner ikke hvorfor det at du har vært igjennom et stygt brudd skal være noe å holde hemmelig?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, henlagte saker vises ikke på politiattesten, heller ikke på den uttømmende politiattesten. Årsaken til dette er at politiattesten kun skal vise forhold man har fått straff i form av bot eller fengsel for. Når en sak blir henlagt får man som du vet ikke straff.

Anonymkode: b6f74...cee

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...