Gå til innhold

Barn som leker katt og baby etc

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når barn på tre år leker baby og katt, og skal være baby og katt flere ganger til dagen og gjerne lenge (opp mot halvtime), hva er grunnen? Jeg synes det kan bli litt i meste laget da både babyen og katten er høylytt og jeg får problemer med å skjønne hva hun sier 😅 jeg er som oftest med på leken for å anerkjenne, men blir litt sånn lei da.. For å være ærlig. 

Hvis jeg vet grunnen, så er det lettere å forholde seg til, er det lek, behov for oppmerksomhet (hun får mye, men noen ganger har jeg feks middag og lage etc).. 

Tanker? 

Anonymkode: 03cb1...538

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt, og det går over.

Anonymkode: 204ee...bd7

AnonymBruker
Skrevet

Mamma forstår ikke hva du sier, du må snakke ordentlig om jeg skal skjønne hva du sier 

nå må mamma lage middag så jeg kan ikke leke med deg nå 

altså, ungen dør ikke av å få beskjed om at du ikke kan være med å leke eller at hun må bruke ordene sine. Men sånn lek er helt normalt. 

Anonymkode: 8db2e...153

• Liker 9
Gjest Chroma
Skrevet

Rollespill i den alderen er helt vanlig. 😄 Vi er også midt i den perioden. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det handler om lek og å utforske roller. Og så gjentar de ting veldig i den alderen, så da kan jo vi voksne bli ganske leie. Katt en gang i blant, kunne vært gøy det. Men man blir fort litt lei av konstant mjauing mens man lager middag 😅  Min er faktisk også akkurat katt og baby om dagen. Hun har blitt storesøster, så det med baby skjønner jeg, men hvor den katten kommer fra, vet jeg ikke. 

Anonymkode: cf521...54e

AnonymBruker
Skrevet

Rollespill - det er en greie. Jeg har ei niåring som fortsatt synes det er gøy å være litt baby eller hund til tider, og jeg kan slenge meg med på den leken, jeg😊 Opp i gjennom har hun lekt i forskjellige roller, det er jo på en måte bare skuespill. Og noen liker slikt bedre enn andre, sånn er det bare.

Forøvrig kledde jeg meg i russeklær på søndag, siden det var en annerledes 17.mai enn vanlig. Gikk helt inn i rollen som ekstrovert russ og løp rundt i nabolaget med russelur😆 Ble en helt annen enn den jeg vanligvis er, helt automatisk. Så rollespill er ikke noe man nødvendigvis vokser av seg, det kan være noe man drar frem nå og da. Sikkert ikke det du ville høre, men...

Anonymkode: b67ee...493

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen? Lekte du aldri rollelek som barn? Barn leker ofte ut det de kjenner. At det er en baby i familien, en katt, hund osv. Det er morsomt å innta roller, late som man er en mamma, baby, karakter fra et eventyr eller et dyr.

Men du må ikke være med på leken hele tiden, det er ingenting i veien med å si at du kan leke en liten stund til, men så skal du lage mat, dere skal ut, blablabla.. 

Anonymkode: 53d85...dc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville bare prøvd å være tålmodig. 

Jeg har en på 5 og en på 1.5. Minste har akkurat begynt å leke katt..krabber og mjauer. Og det er SÅ søtt. Men jeg husker jo hvor lei jeg var av det etterhvert med storebror 😆

Anonymkode: b2854...743

Gjest Lama_Drama
Skrevet

Ungen leker? Er det helt ukjent begrep nå til dags?

Skrevet (endret)

Det er begynnende rollelek og er en veldig normal og naturlig del av lekeutviklingen. Barnet går ofte inn i roller som katt og baby i starten da det er få/ingen forventninger til baby og katt/dyr.. det er slik de tilnærmer seg reglene for rollelek, tar en mer observerende rolle- før de utvikler og selv velger roller som det stilles litt mer forventninger til. Som feks avgjørelser, kommunikasjon, regi osv.. noen er innom denne baby/katt perioden en veldig kort stund mens noen foretrekker å være der lenge.. noen kommer aldri ut av den.. det kommer ann på hvem barnet er og hvordan det stiller seg i sosiale settinger.. ikke er ledere, utadvendt osv😊

det er gjennom lek, spesielt rollelek, barna bearbeider de opplevelsene og inntrykkene de går igjennom i livet😊 kan sees på samme måte som skuespill, men dramatisering og lek er ikke det samme.. 

Endret av Blatter
  • Liker 3
Skrevet

Rollelek sees faktisk av mange på som en av de viktigste formene for barnas lek, så dette skal du bare applaudere og oppmuntre. Er det for høylydt kan man jo fortsatt snakke om "innestemme" uten å avbryte selve leken.

Men du MÅ jo ikke være med HELE tiden selv. Det sagt, så har noen av de mest magiske øyeblikkene oppstått når vi foreldre er med i leken - for eksempel når hele familien er med og leker Elsa og Anna. Pappaen må være Elsa, og jeg var både reinsdyr og troll. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tuuusen takk for mange gode svar og informasjon ❤️ jeg regner med det også bare er lek, og man blir jo med på det 😊 pappaen hennes er veldig med og blir aldri lei, og jeg er jo den som er litt mindre tålmodig da.. 

Skrevet

Hvia du begynner å bli lei allerede, kan du "trøste" deg med at de når en topp på rollelekperipden i 6-7 års alderen. 

Så du har bare 3-4 år igjen 😂

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare rollelek 🙂 Min på 2,5 leker mye i rolle og jeg synes det er kjempefint mtp. utvikling av fantasi og kreativitet, så jeg oppmuntrer og "hjelper til" selv om jeg skal ikke har tid til å være med. Feks hvis han er katt når jeg lager middag plasserer jeg en vannskål på kjøkkengulvet, klør ham litt bak øret og fortsetter med maten. 

Anonymkode: e288f...1bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Mrs Robinson skrev:

Hvia du begynner å bli lei allerede, kan du "trøste" deg med at de når en topp på rollelekperipden i 6-7 års alderen. 

Så du har bare 3-4 år igjen 😂

Hehehe oj da 😅 det er derfor jeg tenkte å skrive her, kjekt å få litt mer info som kan gi meg litt inspirasjon til hvordan jeg kan tenke litt nytt på det 😊 når man vet grunnen og positive effekter rundt det, så er det lettere ikkesant.. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo bare rollelek 🙂 Min på 2,5 leker mye i rolle og jeg synes det er kjempefint mtp. utvikling av fantasi og kreativitet, så jeg oppmuntrer og "hjelper til" selv om jeg skal ikke har tid til å være med. Feks hvis han er katt når jeg lager middag plasserer jeg en vannskål på kjøkkengulvet, klør ham litt bak øret og fortsetter med maten. 

Kjenner at slike ting er så langt utafor komfortsona mi😅 men så lenge barnet blir glad så hvorfor ikke hehe 😄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha så koselig.

Anonymkode: 36cb5...d64

AnonymBruker
Skrevet

Har ei på 4 år som også leker mye katt. Hun er babykatt, lillesøsteren er lillesøsterkatt, storebroren er storebrorkatt, jeg er mammakatt og pappa er pappakatt😂 Hun blir jo aldri lei heller... De bruker å leke det samme i barnehagen har jeg forstått. 

Anonymkode: d2225...d5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...