Gå til innhold

Fiskesuppe oppskrift hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg vil lage en kremet fiskesuppe, muligens med blåkjell (frøssen passer bra) og annen fisk (torsk, laks, annet?) Jeg liker kremet supper med fløte . Kan noen foreslå en oppskrift trinn etter trinn? Jeg sliter med å handle og kutte fisk, dette er min første gang og vil overraske mannen, derfor trenger jeg mange detaljer om fisk. 🤫🤭🐟

Anonymkode: 2fdfa...bcf

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du at du trenger mange detaljer om fisk? Du trenger ikke mange detaljer om fisk, spesielt hvis du er nybegynner. Du kan bruke en hvilken som helst oppskrift på fiskesuppe.

Hvis du har problemer med oppskrifter, må du kanskje presisere hva som er feil med alle oppskriftene du finner på nett ved å søke på [fiskesuppe oppskrift].

Anonymkode: d47c6...bbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor tror du at du trenger mange detaljer om fisk? Du trenger ikke mange detaljer om fisk, spesielt hvis du er nybegynner. Du kan bruke en hvilken som helst oppskrift på fiskesuppe.

Hvis du har problemer med oppskrifter, må du kanskje presisere hva som er feil med alle oppskriftene du finner på nett ved å søke på [fiskesuppe oppskrift].

Anonymkode: d47c6...bbb

Eheh du er riktig men jeg  virkelig skjønner ingenting om fisk. Jeg så en videoppskrift da det var en fersk torsk men jeg vet ikke hvilke del av fisken var det. Og hvordan man må kutte fisken og ta vekk delene som ikke spises. I tillegg jeg bekymrer meg fordi noen sjøvarer må kokes/stekes pp ordentlig for å unngå toxiner og annet. 

Hvilken fisk passer godt med blåkjell og hva kan jeg kjøpe for å gjøre jobben lett? 

AnonymBruker
Skrevet

Begynn med en enkel fiskesuppe, f.eks denne: https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/kremet-fiskesuppe/ Fisken kjøper du ferdig filetert fra fiskedisken, har du ikke det i din butikk går det fint an å kjøpe fryst fiskefilet, bare tin den før du bruker den. 
Blåskjell er en kompliserende faktor, vent med dem til du mestrer denne suppen, men noen nyrenset reker kan du ha oppi når du serverer suppen. 

Anonymkode: 4d83c...bef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynn med en enkel fiskesuppe, f.eks denne: https://www.matprat.no/oppskrifter/familien/kremet-fiskesuppe/ Fisken kjøper du ferdig filetert fra fiskedisken, har du ikke det i din butikk går det fint an å kjøpe fryst fiskefilet, bare tin den før du bruker den. 
Blåskjell er en kompliserende faktor, vent med dem til du mestrer denne suppen, men noen nyrenset reker kan du ha oppi når du serverer suppen. 

Helt klart! Det ser bra ut med denne. Takk

Dette kommer til å være gøy!

AnonymBruker
Skrevet

Kraften er viktig, den kan kokes på fiskehoder for eksempel, eller på skalldyr være seg kraften fra å dampe blåskjell (gjerne med hvitvin), på krabber / hummer / rekeskall - evt kongekrabbe, men ikke bland for mye - hold det enkelt, du kan også for enkelhets skyld bruke toro. Ha gjerne i en dæsj tomatpure, bruk muskattnøtt i tillegg til hvit pepper og salt. 

Anonymkode: db056...96c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kraften er viktig, den kan kokes på fiskehoder for eksempel, eller på skalldyr være seg kraften fra å dampe blåskjell (gjerne med hvitvin), på krabber / hummer / rekeskall - evt kongekrabbe, men ikke bland for mye - hold det enkelt, du kan også for enkelhets skyld bruke toro. Ha gjerne i en dæsj tomatpure, bruk muskattnøtt i tillegg til hvit pepper og salt. 

Anonymkode: db056...96c

Ja, ideelt sett. Men ts virker ikke så bevandret på kjøkkenet, det du skriver om er for viderekomne. 

Kjekt du fikk lyst å prøve, ts, bare følg oppskriften og ikke gjør det så vanskelig for deg selv. Suppa blir god den, trenger ikke bale med fiskehoder riktig ennå. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker vanligvis aldri poser med saus eller supper, men å bruke Bergensk Fiskesuppe som en base og piffe opp den med fisk og litt ekstra grønnsaker burde være innafor. Ikke lett å koke kraft når en aldri har gjort det heller. I "min" fiskebutikk får jeg kjøpt ferdig kraft, bare å tilsette grønnsaker, fisk og gjøre den kremet.

• Liker 1
Gjest loveli
Skrevet

Det kan være godt å bytte ut melkeproduktene i suppa med kokosmelk. Du kan også krydre mer spennende enn den ofte blir i norske oppskrifter. Jeg elsker f.eks. asiatisk mat og det er gøy å prøve noe nytt.

AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg heller laget noe basert på en type sjømat. For ulik fisk og sjømat skal behandles ulikt. Ville heller forsøkt en blåkjellsuppe. Enkelt og greit. 

https://www.leroyseafood.com/no/smakfull-sjomat/oppskrifter/hvitvinsdampede-blaskjell-med-safran-og-friterte-kapers/

https://www.dagbladet.no/tema/slik-ser-du-forskjell-pa-levende-og-dode-blaskjell/60614959 jeg har brukt dampemetoden og synes den er best.

Anonymkode: 177f9...bf5

AnonymBruker
Skrevet

Okai. Nå vil jeg svare på alle som er blitt med. Takk til alle. Jeg har endelig lagd min første fiskesuppe. Til slutt, bestemte jeg meg for en oppskrift.  Det inneholdt laks og torsk, enkel fiskbouljong, kremfløte osv, se lenken nedover (jeg fjernet reker). Jeg likte denne oppskriften fordi jeg liker å steke grønnsakene litt før å legge inn kraften, og purreen er deilig i suppen.  For å forbedre suppen synes jeg at man kan legge inn noen krabsticks og fjerne basil (denne passer ikke då bra).

https://trinesmatblogg.no/recipe/verdens-beste-fiskesuppe-versjon-2-0/

Mannen var fornøyd. Suppen var lagd skikkelig og ordentlig. Nå må jeg bedre oppskriften og finne noe nytt. :) takk til alle

• Liker 1
Gjest bienvilleparish
Skrevet

Den de har på meny smaker himmelsk. Oppskriften ligger ute på hjemmesida. 

Skrevet
På 21.5.2020 den 21.02, AnonymBruker skrev:

Okai. Nå vil jeg svare på alle som er blitt med. Takk til alle. Jeg har endelig lagd min første fiskesuppe. Til slutt, bestemte jeg meg for en oppskrift.  Det inneholdt laks og torsk, enkel fiskbouljong, kremfløte osv, se lenken nedover (jeg fjernet reker). Jeg likte denne oppskriften fordi jeg liker å steke grønnsakene litt før å legge inn kraften, og purreen er deilig i suppen.  For å forbedre suppen synes jeg at man kan legge inn noen krabsticks og fjerne basil (denne passer ikke då bra).

https://trinesmatblogg.no/recipe/verdens-beste-fiskesuppe-versjon-2-0/

Mannen var fornøyd. Suppen var lagd skikkelig og ordentlig. Nå må jeg bedre oppskriften og finne noe nytt. :) takk til alle

Denne er en god grunnoppskrift. Du kan også tilsette blåskjell i denne. 

Enig i at basilikum med hell kan fjernes. Jeg liker fersk dill i fiskesuppe, evt bladpersille, eller koriander hvis den er asiatiskinspirert. Her ville jeg brukt dill. 

Crabsticks synes jeg ikke har noe i mat å gjøre, men det er nå meg. :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, Guidet Kvinne skrev:

Denne er en god grunnoppskrift. Du kan også tilsette blåskjell i denne. 

Enig i at basilikum med hell kan fjernes. Jeg liker fersk dill i fiskesuppe, evt bladpersille, eller koriander hvis den er asiatiskinspirert. Her ville jeg brukt dill. 

Crabsticks synes jeg ikke har noe i mat å gjøre, men det er nå meg. :) 

Ahahaha nei kanskje ikke crabstick, men dette var et forslag som kom fra kjæresten, vet ikke korfor han tenkte på det. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ahahaha nei kanskje ikke crabstick, men dette var et forslag som kom fra kjæresten, vet ikke korfor han tenkte på det. 

Hver sin smak. :) Jeg ville heller hatt reker. Fint å høre at den ble god!! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...