Gå til innhold

Kikkhullskirurgi i morgen, noen spørsmål

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper noen som har gjort dette kan svare :)

skal inn på sykehuset kl 10:00 og lurer på om det er mye venting før operasjonen? Skal sterilisere meg, ikke noe galt. Undersøkelser og slikt? Er et lite sykehus så de kunne nesten garantere at det ikke ble forsinkelser.

hvordan følte du deg etterpå? Tok det lang tid før du fikk dra hjem? Måtte du ta mye smertestillende dagene etterpå? Ble du kvalm etter narkosen?

hvor lang tid tok det før du var i helt fin form? Har et travelt liv så begynner å få litt kalde føtter da jeg vet jeg ikke kan slappe av dagene etterpå.

hører gjerne fra de som har tatt andre kikkhullsoperasjoner også!

Anonymkode: d6c51...0b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Trolig er det litt ventetid, men det går bra. 

Jeg hadde oppmøte til operasjon 08.00 en gang. Ble operert i 12-13 tiden. Men da var det litt dataproblemer inni bildet. Måtte være til neste dag. 

En annen gang jeg skulle i narkose, men ikke operere måtte jeg også vente et par timer. Både før og etter 😜 men reiste hjem samme dag. 

Ble ikke kvalm av narkosen. Litt trøtt etterpå, men jeg blir utslått av tannlegen sin bedøvelse og sov i 3 døgn etter å ha trukket visdomstennene mine. Så jeg er sånn som blir slått fullstendig ut, hvordan du får det kan ikke jeg uttale meg om 😊

Endret av Sokkar
AnonymBruker
Skrevet

Om det er mye venting avhenger av hva som evt opereres før deg og om det blir forsinkelser der, eller om det kommer inn ØH som prioriteres. Når du få dra hjem avhenger av når på dagen du blir operert, om alt forløper som det skal og hvordan du føler deg, men det tar vel noen timer etterpå. Du må regne med en del smerter i dagene etter operasjonen, både pga gassen som blir brukt underveis, og pga sårene, samt å være veldig støl i magen. Du bør kunne slappe av noe i dagene etterpå, det tar fort et par uker før du føler deg som vanlig igjen. 

Anonymkode: 40d4b...e6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på så mye :) Jeg fjernet cyste på eggstokk, og en del endometrosevev tok de mens de var der rundt i hele buken...

Jeg var på dagkirurgisk, men måtte overnatte (på pasienthotellet som hadde sykepleier på gangen) siden jeg bor 4 timer unna sykehuset jeg ble operert på.

Uansett - møtte vel opp kl 8, måtte først ha en GYN undersøkelse av opererende lege for å forsikre oss om at de skulle behandle meg korrekt. Gikk kort gjennom sykehistorikk, symptomer osv. Etter det ble jeg lagt inn på sykehuset, hvor jeg måtte skifte til sykehuskjortel, og ta noen beroligende/forberedende medisiner og fylle ut noen skjema tror jeg. Tror de trillet meg inn til operasjon ca kl 10 (men dette er noen år siden så jeg husker ikke helt), og så var det narkose. Våknet en time senere når jeg ble trillet til post-op. Dette var første gang jeg våknet av narkose, og jeg var KVALM. Om du våkner kvalm (tror 1/3 blir det av narkosen), be om kvalmestillende så fort du kan, men vær klar over at du kan bli svært trøtt av de. Men du skal jo ikke kjøre selv operasjonsdagen, så det er greit.

Jeg tror jeg lå på oppvåkning en time før jeg følte meg helt våken. Var groggy pga kvalme. De ville ha meg der til jeg klarte å tisse, det tok et par timer - møtte fastende. Så drikk masse vann når du våkner. Gikk selv til pasienthotellet i 14-15 tida tror jeg.

Jeg ble kjørt hjem av familie dagen etter. Husker ikke hva jeg tok av smertestillende, men det tok en uke før jeg klarte en svært stillesittende jobb, og jeg var ikke helt i form. Var bare veldig sliten i kroppen, og øm i magen, men syns ikke det var verre enn en mensturasjon (som for oss med endo egentlig er ganske ille, hehe). Etter to uker følte jeg meg mer normal, og etter 4 uker helt normal vil jeg si. 

Jeg vet ikke om å sterilisere seg er verre enn å fjerne masse cyster og endometriose-vev, men alt i alt gikk det veldig fint :) Jeg sov veldig mye i dagene etter operasjon, mye lurer på dagtid. Så ville regnet med en ukes sykemelding i alle fall, det fikk jeg. Du har ikke så mye valg, men du får tenke på det som en investering i egen fremtid :) Jeg hadde nok kanskje klart å jobbe et par timer om dagen fra sofaen om jeg måtte, men det føles litt som om man har influensa med verk i kropp, mage og utmattelse.

Godt mulig jeg må gjøre dette flere ganger i livet, og jeg er ikke redd for kikkhull igjen :)  Mine beste råd er å ikke bekymre deg, eventuelt snakk med sykepleierne der - de kan jobben sin og er der for å hjelpe. Det kommer til å gå fint. 

Anonymkode: fd4c3...4c1

AnonymBruker
Skrevet

Har sterlisert meg nylig selv faktisk, så husker det meste haha. Var ventetid, men det var hovedsakelig fordi jeg ble operert fredag den 13 mars, så alt korona styret var jo på full allert da.

Ble tatt inn, fikk kvalmestillende og smertestillende, bytte til skjorte og lagt i en seng. Så pratet jeg med legen om hva som skulle gjøres, gikk inn på operasjonen selv, ble lagt med varme o.l. før jeg fikk narkose og ble borte rimelig kjapt.

Etterpå våknet jeg greit, fikk litt smertestillende til, spiste litt og følte meg mye bedre. Ble ikke kvalm av narkosen i heletatt. Smertene etter gassen var verst, de satte seg godt i skulderen og var hel grusomme. Fikk dra hjem 6 timer etter oppvåkning da jeg måtte ha en dose blodfortynnende og jeg nektet å sette den på meg selv.

Var ikke kvalm etter narkose i heletatt, men gassmertene satt i i flere dager. Den første dagen var hovedsakelig i sofaen med MYE smertestillende så kunne uansett ikke kjøre bil. De neste 3-4 gikk, men sakte, veldig sakte. Føltes ut som om jeg var skikkelig støl etterpå. Fikk sykemelding 14 dager da jeg jobber i dagligvare, og ikke fikk lov til å løfte noe særlig eller sitte helt oppreist. Men ejg kunne nok vært tilbake i jobb etter ei uke.

Anonymkode: 1da1f...ea2

AnonymBruker
Skrevet

Ts her, takk for svar! 

Føler meg litt lurt, alle jeg har pratet med hos lege og på sykehus har sagt at det ikke er smerter etter et så lite inngrep og at man er i god form dagen etter. Får også inntrykk av at alle får for lite smertestillende etter operasjonen, ekkelt å be om mer :(

Må avlyse da jeg har 3 barn hjemme, så dette blir umulig å gjennomføre.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, takk for svar! 

Føler meg litt lurt, alle jeg har pratet med hos lege og på sykehus har sagt at det ikke er smerter etter et så lite inngrep og at man er i god form dagen etter. Får også inntrykk av at alle får for lite smertestillende etter operasjonen, ekkelt å be om mer :(

Det er jo ikke mye smerter ifht større inngrep, men noe smerte er det jo, og stiv og støl vil man føle seg uansett når hele magen er blåst opp og romstert rundt i. Hvor mye smertestillende som trengs er individuelt. Det er farlig å få for mye, derfor må det doseres opp etter behov. Jeg mistenker at dette er et klassisk tilfelle av at helsepersonell sier det er et lite inngrep (som jo er sant) og ingenting å bekymre seg for, og at du dermed tar det som at du spaserer ut av sykehuset i samme form som da du gikk inn, hvilket ikke er tilfellet. Uansett er det en illusjon å tro at man kan være alene hjemme med tre barn fra operasjonsdagen. Du kan fint være hjemme, men en annen voksen må ha ansvaret for barna. Hva om det skjer noe med deg so nyoperert, hva var da planen?

Anonymkode: 40d4b...e6d

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Uansett er det en illusjon å tro at man kan være alene hjemme med tre barn fra operasjonsdagen. Du kan fint være hjemme, men en annen voksen må ha ansvaret for barna. Hva om det skjer noe med deg so nyoperert, hva var da planen?

Mannen er selvfølgelig hjemme, men har 3 barn under 4 år så det er alltid mye å gjøre. Han må tilbake på jobb mandag så da har jeg bare lørdag/søndag å komme meg på, det virker nå veldig urealistisk.

Ts

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper noen som har gjort dette kan svare :)

skal inn på sykehuset kl 10:00 og lurer på om det er mye venting før operasjonen? Skal sterilisere meg, ikke noe galt. Undersøkelser og slikt? Er et lite sykehus så de kunne nesten garantere at det ikke ble forsinkelser.

hvordan følte du deg etterpå? Tok det lang tid før du fikk dra hjem? Måtte du ta mye smertestillende dagene etterpå? Ble du kvalm etter narkosen?

hvor lang tid tok det før du var i helt fin form? Har et travelt liv så begynner å få litt kalde føtter da jeg vet jeg ikke kan slappe av dagene etterpå.

hører gjerne fra de som har tatt andre kikkhullsoperasjoner også!

Jeg har selv tatt kikhullsoperasjon, men da blindtarmen så det var ikke planlagt. Jeg kan derfor ikke svare på tider osv, da jeg måtte vente lenge på grunn av andre operasjoner :) Jeg tok uansett en del blodprøver samt hadde en gynekologisk undersøkelse, kun for å forsikre seg om at det ikke var her det var noe galt. 

Jeg opererte på ettermiddagen, og fikk dra hjem tidlig dagen etterpå. Jeg fikk bli såpass lenge fordi det var 17 mai og jeg ikke hadde noen å til å hente meg den dagen. Jeg brukte bare vanlig paracet, men ikke veldig mye. Jeg syns ikke det var direkte vondt etter operasjonen, men du er sår og øm også er man klar over at man har operert og er kanskje litt ekstra forsiktig da, og jeg har forholdsvis høy smerteterskel.

Jeg tuslet rundt på sykehuset på kvelden og morgenen etter operasjonen og følte meg fin, ikke kvalm i det hele tatt. Det er ubehagelig/vondt å reise seg opp fra senga. Jeg hadde ingen luftsmerter heller. Jeg hadde eksamen en uke etter operasjonen og det gikk fint å sittte i fire timer og ha den, og jeg klarte å lese til den dagene før. Jeg ville hvertfall hatt to-tre dager uten fullt program, men du kan fint fungere i hverdagen etter min erfaring (da uten store fysiske anstrengelser eller tunge løft). 

Man er nok veldig ulike her på hva man tåler av narkose osv, og hvor raskt man kommer seg etter en operasjon :) 

AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, takk for svar! 

Dessverre er de veldig spesifikke på det. Jeg hadde tilnærmet null smerter pga selve inngrepet. Ikke noe ubehag i magen der hvor selve operasjonen var utført, det var kun, ene og alene luftsmertene jeg slet med. Og jeg fikk forresten enn boks med 100 1 mgs paracet etterpå, så rimelig rause der altså! Samt jeg fikk sterke smertestillende på sykehuset. At jeg var stil og støl forventa jeg, samt jeg kunne jo ikke ha noe på magen eller komme nær den, da gjorde det skikkelig vondt!

AnonymBruker
Skrevet

Ville bare oppdatere og takke igjen til dere som svarte. Var inne i dag 09:30, fikk startet tidligere og lå en time på oppvåkning så fikk jeg spise og drikke litt og gå på do. Var ut av sykehuset ca 12:00 og er i veldig god form :) ingen smerter i skuldre og slikt som noen prater om, bare litt øm på magen om jeg tar skikkelig på den.

Er så glad! Har ikke vært kvalm men kjenner meg litt småsusete i hodet etter narkosen. Har ikke tatt noe smertestillende men regner med det er unødvendig med null ubehag? (Stod ta 1g paracet + evt ibux til faste tider i standardskriv).

Så glad for at dere delte erfaringer så var jeg forberedt :)

hilsen ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville bare oppdatere og takke igjen til dere som svarte. Var inne i dag 09:30, fikk startet tidligere og lå en time på oppvåkning så fikk jeg spise og drikke litt og gå på do. Var ut av sykehuset ca 12:00 og er i veldig god form :) ingen smerter i skuldre og slikt som noen prater om, bare litt øm på magen om jeg tar skikkelig på den.

Er så glad! Har ikke vært kvalm men kjenner meg litt småsusete i hodet etter narkosen. Har ikke tatt noe smertestillende men regner med det er unødvendig med null ubehag? (Stod ta 1g paracet + evt ibux til faste tider i standardskriv).

Så glad for at dere delte erfaringer så var jeg forberedt :)

hilsen ts

Så bra det har gått så bra med deg! Jeg hadde det nemlig andre veien, fikk bare skryt om at det var så lett, ingen smerter, man var tilbake på jobb innen dager o.s.v., også fikk jeg enorme luftsmerter etterpå som satte meg ut i flere dager!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...