Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei
Hvor ofte skal man gi barnet mat/drikke eller frukt/snacks? Hvor lenge burde man vente til neste måltid?

Jeg spør dette fordi i dag spiste barnet mitt som er 1.5 år gammel yoghurt til frokost. Han spiste en god del yoghurt og var mett. Bæsjet etter det.
Etter ca halv time spiser mannen min frokost og han hadde melk også. Barnet peker mot glasset og sier at han vil også drikke melk. Jeg tenkte at du har nettop spist yoghurt og du ikke er sulten enda...du får melk litt seinere. Men han begynte å gråte. Jeg tenkte ja ja kanskje han er fortsatt sulten da. Jeg hentet et glass med melk til han som han drakk opp med en gang. Etter 2 min kaster han opp. Ufff det var en skikkeliggg oppkast!!!!! Alt av yoghurt og melk som han hadde fått i seg kom rett ut. Det verste av alt var at vi satt på teppe og han kastet opp på teppet. Nå har vi fjernet teppe og må sikkert sende til rens.

Spørsmål: hvor lenge skal man vente til barnet kan få noe for å spise eller drikke? Er det greit å gi noe etter en eller to timer eller bør man vente mer? Han har kastet opp et par ganger før også og de gangene var det også pga overspising. Etter oppkast virker han helt normal. Han er den typen som ikke sier nei til mat.   Han er 1.5 år gammel.

Anonymkode: 71fc5...c07

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at hvis han styrtet et glass melk, er det ikke rart at oppkastrefleksen satte inn. Dette har ingenting med overspising å gjøre, heller med hva han spiste/drakk og hvor fort den lille magen fikk det. Yoghurt er ikke en fullverdig frokost, ikke metter det noe særlig lenge heller. En på 1.5 år er veldig aktiv og kan godt få grøt eller brødskive! Gjerne frukt eller litt yoghurt ved siden av, men ikke som eneste måltid. Då holder det til neste måltid også🙂

Anonymkode: 5b86c...33d

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også kastet opp av så mye melk og ikke noe annen mat... 

Anonymkode: 9544e...479

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg, som jo er voksen, blir uggen i magen om jeg kun spiser en yoghurt på tom mage.  Jeg blir mett i starten, og så bråsulten og småkvalm. 

Jeg trenger noe med mer substans rett og slett.  Det kan jo være at det er likt for sønnen din. 

Jeg tenker at det ikke er rart om han er sulten etter en yoghurt . Men kanskje neste gang at du skal gi skive eller banan el, eller et lite glass melk, slik at det ikke blir fullt i magesekken. 

Dette er ikke overspising. Men derimot å drikke for mye på kort tid. Mine har også gulpet/kastet opp når de har drukket alt for mye på kort tid.  Samme hva de drikker. 

Mine kunne spise 3 skiver til frokost i den alderen.  Ikke hver dag, noen ganger var det nok med en halv, men barn på 1.5 har et ENORMT aktivitetsnivå og trenger periodevis mye mat. Jeg har aldri regulert mengden mat i den alderen, men derimot hva de spiser. (Feks, ja du kan få mer mat, men da blir det gulrot). Og ja, helt normalt at et småbarn blir sulten én time etter et måltid, de har en kolossal forbrenning. 

Anonymkode: a6742...c11

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at hvis han styrtet et glass melk, er det ikke rart at oppkastrefleksen satte inn. Dette har ingenting med overspising å gjøre, heller med hva han spiste/drakk og hvor fort den lille magen fikk det. Yoghurt er ikke en fullverdig frokost, ikke metter det noe særlig lenge heller. En på 1.5 år er veldig aktiv og kan godt få grøt eller brødskive! Gjerne frukt eller litt yoghurt ved siden av, men ikke som eneste måltid. Då holder det til neste måltid også🙂

Anonymkode: 5b86c...33d

Takl for svaret :) han spiste 250 gram av yoghurt og drakk litt vann også :)

Skrevet

Min på 1,5 år hadde spist yoghurt og et glass melk I TILLEGG til 2 brødskiver og kanskje en banan. Kanskje prøve å ikke bare kun gi yoghurt? Isåfall yoghurt blandet med havregryn for å få noe litt fastere? Yoghurt hos oss er som regel ett mellommåltid, ikke en egnet frokost da de trenger mer mat enn som så!

• Liker 6
Skrevet

En yoghurt til frokost er ikke mye å bli mett på, og i allefall ikke langvarig mett, så ikke rart ungen hadde lyst på melk. Tviler på at det var overspising som forårsaket oppkast, men heller det at han drakk melka for fort. 

Ville heller gitt ungen noe mere mettende enn yoghurt til frokost, f.eks grovbrød med pålegg, kokt egg, havregrøt eller annen grøt og ikke bare en yoghurt. Yoghurt er mere mellommåltid og ikke frokost 

En på 1 1/2 år er ofte veldig aktiv og trenger godt med mat, det at en unge har god matlyst betyr ikke at den overspiser. Mine barn kunne spise 3 brødskiver til frokost, de var sultne og hadde behov det. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Yoghurt for meg er ikke et måltid, men noe ekstra å "kose" seg med. Så små barn må få brødmat eller grøt (havregrøt) til frokost og kanskje litt yoghurt som en avslutning på måltidet. Yoghurt i stedet for melk på frokostblandinger med frukt er nok mer vanlig at store barn/voksne bruker.
Lag vanlig mat til en som er så liten, ikke bare yoghurt. Brødskiver med ost, leverpostei, pølse eller annet vanlig pålegg er mer næringsrikt enn bare yoghurt. Metter også lenger som flere skriver. 

Det anbefales ikke mer enn 5 dl melk i løpet av en dag til så små barn.

https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Gravide-og-ammende/Kosthold-for-barn-0-3-aar/Naar-kan-barn-begynne-aa-drikke-melk?gclid=EAIaIQobChMIhZ67seTB6QIVx8qyCh2UCQefEAAYASAAEgLZdfD_BwE

Endret av Belima
La til mer informasjon.
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En yoghurt er ikke mye næring til frokost, vet ikke hvilken yoghurt du ga, men de «vanlige» er jo fulle av sukker. Så fikk han et glass melk? Det er heller ikke nok næring.

og det verste her var at han kastet opp på teppet ditt? Ikke at han kastet opp, men at du må rense teppe?

For meg så dette ut som veldig lite mat, og bare mye sukker.

Hvorfor ikke grøt eller brødskive til frokost? Og litt frukt eller grønnsaker ved siden av?

Anonymkode: df56a...446

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vår får mat når hun er sulten. 
ha havregryn i yoghurten så blir den mer mettende. 

Anonymkode: b03ed...ee4

AnonymBruker
Skrevet

Når ble yoghurt og et glass melk overspising? Høres ut som du ikke gir nok mat til ungen din. Styrte drikke kan gi oppkast. Min har gjort det av et glass vann.

Anonymkode: f8c91...105

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Yoghurt er ikke et måltid. Gi noe ordentlig mettende til frokost, så han ikke blir sulten igjen etter en halvtime. Og hvorfor spiser dere ikke frokost sammen? Hvis faren spiste bare en halvtime senere, mener jeg. Mye hyggeligere å spise sammen, og så slipper man at barnet "skal ha" det pappaen spiser 🙂

Anonymkode: ac7a3...182

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En yoghurt er ikke mye næring til frokost, vet ikke hvilken yoghurt du ga, men de «vanlige» er jo fulle av sukker. Så fikk han et glass melk? Det er heller ikke nok næring.

og det verste her var at han kastet opp på teppet ditt? Ikke at han kastet opp, men at du må rense teppe?

For meg så dette ut som veldig lite mat, og bare mye sukker.

Hvorfor ikke grøt eller brødskive til frokost? Og litt frukt eller grønnsaker ved siden av?

Anonymkode: df56a...446

Man trenger ikke være redd for sukkerinnholdet i vanlige yoghurter. Det man skal være obs på er heller ting som godteri, brus og leskedrikker. Det er heller det at det ikke er mat som holder lenge. Barnet bør heller få brødskiver eller grøt til frokost og så er yoghurt fint som mellommåltif. 

Anonymkode: d4e9e...c8a

AnonymBruker
Skrevet

Det verste var teppet ditt? 

Anonymkode: b9756...2bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine spiste mye mer enn det der ved 1,5 år. Minste spiste 2 skiver og en yoghurt hjemme og ny skive 30-90 min senere i barnehagen nå han var 1,5.

Anonymkode: 1468d...1b8

AnonymBruker
Skrevet

Youghurt med sukker og uten fiber gir raskt et blodsukkerfall og han vil kjenne sult. Gi ham noe annet som ikke har så høy glykemisk indeks og med mer fiber i.

Anonymkode: 7a4b8...5d4

AnonymBruker
Skrevet

Gir en 1,5åring først en kvartliter yoghurt, så et stort glass melk, kaller det overspising og er mest opptatt av teppet? 😂

Anonymkode: de41f...885

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor fikk baby en gammel yoghurt? Ville du spist den selv?

Får litt vondt av barnet. Du skal gi barnet mat når det ønsker! Du kan begrense godteri om det er vekt du er redd for. 

Anonymkode: c69c4...b0f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor fikk baby en gammel yoghurt? Ville du spist den selv?

Får litt vondt av barnet. Du skal gi barnet mat når det ønsker! Du kan begrense godteri om det er vekt du er redd for. 

Anonymkode: c69c4...b0f

Hun ga ikke ungen gammel yoghurt, les en gang til 😅

Anonymkode: 0a1e6...1a8

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei
Hvor ofte skal man gi barnet mat/drikke eller frukt/snacks? Hvor lenge burde man vente til neste måltid?

Jeg spør dette fordi i dag spiste barnet mitt som er 1.5 år gammel yoghurt til frokost. Han spiste en god del yoghurt og var mett. Bæsjet etter det.
Etter ca halv time spiser mannen min frokost og han hadde melk også. Barnet peker mot glasset og sier at han vil også drikke melk. Jeg tenkte at du har nettop spist yoghurt og du ikke er sulten enda...du får melk litt seinere. Men han begynte å gråte. Jeg tenkte ja ja kanskje han er fortsatt sulten da. Jeg hentet et glass med melk til han som han drakk opp med en gang. Etter 2 min kaster han opp. Ufff det var en skikkeliggg oppkast!!!!! Alt av yoghurt og melk som han hadde fått i seg kom rett ut. Det verste av alt var at vi satt på teppe og han kastet opp på teppet. Nå har vi fjernet teppe og må sikkert sende til rens.

Spørsmål: hvor lenge skal man vente til barnet kan få noe for å spise eller drikke? Er det greit å gi noe etter en eller to timer eller bør man vente mer? Han har kastet opp et par ganger før også og de gangene var det også pga overspising. Etter oppkast virker han helt normal. Han er den typen som ikke sier nei til mat.   Han er 1.5 år gammel.

Si meg, er du riktig navla du? Hvorfor driver du og sulter barnet ditt?

Anonymkode: 0f9b3...8e1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...