AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #1 Skrevet 20. mai 2020 Ser det er tråder her inne hvor folk lar være å få barn eller flere barn pga frykt for å få et barn med spesielle behov. Hvor vanlig er dette? Virker som om det er en ganske høy sjanse for å få barn som krever litt eller en del ekstra. Hvor stor er sjansen for å få et "normalt" barn mot et barn med spesielle behov? Anonymkode: 08374...ed2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #2 Skrevet 20. mai 2020 Vet ikke. Men, har selv en med spesielle behov, han forriker livet mitt hver dag selv om han nå er fjortis på godt og vondt ❤ Anonymkode: eed38...921 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 20. mai 2020 #3 Skrevet 20. mai 2020 Det fødes flere barn uten spesielle behov enn med, men sjansen er jo 50/50 for hver fødsel sånn sett. Ofte vet man om det kan være noe som kan være arvelig som adhd, autisme etc da det ofte er tegn på det fra en av partenes side i familiehistorikken. Utover det så kan det alltid være noe som kan skje som ingen kan forutse. Men de fleste får friske og velfungerende barn.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #4 Skrevet 20. mai 2020 Prosentmessig er det få mennesker i Norge som har såpass store behov som voksne at de trenger hjelp. Hva menes med spesiellle behov? HAr barn med dyseleksi, krever jo ekstra innsats fra oss begge det, mange timer hver dag som liten, litt mindre som større. Men endog, et spesielt behov da ikke alle har dyseleksi. Men igjen, heller ikke et problem som vil gjøre livet hemmende. K<n ta et eksempel fra en kommune i Norge, Kommunen har ca 20tusen nnbyggere, av de er det 58 mennesker mellom 16-67 som bor i omsorgsboliger og er psykisk utviklingshemmede. Er også 13 barn som er i samme kaotgori. Så er ca samme tall hele tiden. Selv om nå det finnes NIPT tester mm. De fleste har jo ikke Downs, men autisme og en utviklingshemming som ikke synes før barnet er over 6 mnd. Anonymkode: ba0ce...935 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #5 Skrevet 20. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Prosentmessig er det få mennesker i Norge som har såpass store behov som voksne at de trenger hjelp. Hva menes med spesiellle behov? HAr barn med dyseleksi, krever jo ekstra innsats fra oss begge det, mange timer hver dag som liten, litt mindre som større. Men endog, et spesielt behov da ikke alle har dyseleksi. Men igjen, heller ikke et problem som vil gjøre livet hemmende. K<n ta et eksempel fra en kommune i Norge, Kommunen har ca 20tusen nnbyggere, av de er det 58 mennesker mellom 16-67 som bor i omsorgsboliger og er psykisk utviklingshemmede. Er også 13 barn som er i samme kaotgori. Så er ca samme tall hele tiden. Selv om nå det finnes NIPT tester mm. De fleste har jo ikke Downs, men autisme og en utviklingshemming som ikke synes før barnet er over 6 mnd. Anonymkode: ba0ce...935 Dyseleksi🙈 Anonymkode: 26d16...c82 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #6 Skrevet 20. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dyseleksi🙈 Anonymkode: 26d16...c82 Og sikkert hundre andre skrivefeil og tegnsettingsfeil. Men siden dette ikke er en eksamen, så kan jeg ikke si jeg legger en tanke i om ord, tegnsettning eller store forbokstaver er der de skal være. Ser ikke over hva jeg skriver en gang, Fysjamei. Men godt for deg å få en retting i dag da😂 Anonymkode: ba0ce...935 16
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #7 Skrevet 20. mai 2020 Statistisk sett er det ikke spesielt stor risiko for å få barn som krever mer enn gjennomsnittet. Det er likevel en vurdering som kan være verdt å ta med seg, sett opp mot egen kapasitet, egne utfordringer, partners utfordringer, samarbeid i parforholdet, utfordringer hos eksisterende barn, familiens fungering og evt arvelige tilstander. Anonymkode: 51592...dc2 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #8 Skrevet 20. mai 2020 Blir veldig tullete unnskyldning synes jeg.. De fleste har faktisk ingen krevende diagnoser om i hele tatt noen.. Er jo bare å si at man ikke vil ha barn 😊 Anonymkode: 960bf...65e
sommermor Skrevet 20. mai 2020 #9 Skrevet 20. mai 2020 Såkalte spesielle behov er jo alt fra lett adhd via tung autisme til multihandicap med store hjelpebehov. Eller sykdommer som diabetes og muskelsykdommer.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #10 Skrevet 20. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir veldig tullete unnskyldning synes jeg.. De fleste har faktisk ingen krevende diagnoser om i hele tatt noen.. Er jo bare å si at man ikke vil ha barn 😊 Anonymkode: 960bf...65e Men selv om sjansen er liten må man ta diskusjonen hver gang. Har vi kapasitet til et barn med utviklingshemming? Hva gjør vi om de oppdager noe på ultralyd? Hvordan takler vi det om de ikke oppdager det og det er det? For sjansen er alltid til stede. Anonymkode: 7a6c6...b2e 7
Nerine_ Skrevet 20. mai 2020 #11 Skrevet 20. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men selv om sjansen er liten må man ta diskusjonen hver gang. Har vi kapasitet til et barn med utviklingshemming? Hva gjør vi om de oppdager noe på ultralyd? Hvordan takler vi det om de ikke oppdager det og det er det? For sjansen er alltid til stede. Anonymkode: 7a6c6...b2e Risikovurderer du alt du gjør til vanlig?
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #12 Skrevet 20. mai 2020 Jeg tenker det mest informative her er å se på hvor mange som gjennomsnittleg har spesielle behov i en vanlig klasse. Det vil være ca 2-5 som trenger hjelp på ulike vis. Det kan jo være alt fra lese/skrivevansker, autisme, cp etc. Livet kommer ikke med noen garantier. Selv et helt friskt barn kan få varige mén etter ulykke. Man kan ikke få (flere) barn hvis man kun har kapasitet til et velfungerende barn Anonymkode: c23a6...5ef 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #13 Skrevet 20. mai 2020 2 minutter siden, Nerine_ said: Risikovurderer du alt du gjør til vanlig? Det gjør vi faktisk. Kan jeg krysse veien nå, skal jeg spise chips til frokost, skal vi ha Porsche eller Skoda, trenger jeg å jobbe? Det ligger en risikovurdering bak de fleste avgjørelser vi tar. Og det er ingen avgjørelser som er viktigere enn de vi tar på vegne av egne barn. Å ikke få flere barn er nok en kjempesmart avgjørelse av mange. Men det er vanskelig å se risikoer som man unngikk Anonymkode: c23a6...5ef 14
Nerine_ Skrevet 20. mai 2020 #14 Skrevet 20. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det gjør vi faktisk. Kan jeg krysse veien nå, skal jeg spise chips til frokost, skal vi ha Porsche eller Skoda, trenger jeg å jobbe? Det ligger en risikovurdering bak de fleste avgjørelser vi tar. Og det er ingen avgjørelser som er viktigere enn de vi tar på vegne av egne barn. Å ikke få flere barn er nok en kjempesmart avgjørelse av mange. Men det er vanskelig å se risikoer som man unngikk Anonymkode: c23a6...5ef Her nevner du jo valg man tar. Når det kommer til barn med ekstra behov kan man ikke velge. Alle som får barn vet at det kan være noe galt, eller skje noe galt underveis i livet. Jeg syns frykter for å få barn med spesielle behov har gått for langt. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #15 Skrevet 20. mai 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men selv om sjansen er liten må man ta diskusjonen hver gang. Har vi kapasitet til et barn med utviklingshemming? Hva gjør vi om de oppdager noe på ultralyd? Hvordan takler vi det om de ikke oppdager det og det er det? For sjansen er alltid til stede. Anonymkode: 7a6c6...b2e Enig.. Det er viktig. Vi hadde selv en slik prat da jeg fant ut at jeg var gravid. En diagnose skulle ikke være en grunn til å la være å bli gravid eller ikke beholde barnet.. Anonymkode: 960bf...65e 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #16 Skrevet 20. mai 2020 Vet nesten ikke om det er spesielle behov, men det krever i perioder mye av oss foreldre. Barn med cøliaki, dysleksi, diabetes og diverse psykiske issues. Anonymkode: 95945...a68
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #17 Skrevet 20. mai 2020 Kan tilføye at det er ressurskrevende å ha barn. Aller mest bør man ha mentale ressurser. Anonymkode: 95945...a68 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #18 Skrevet 20. mai 2020 23 minutter siden, Nerine_ said: Her nevner du jo valg man tar. Når det kommer til barn med ekstra behov kan man ikke velge. Alle som får barn vet at det kan være noe galt, eller skje noe galt underveis i livet. Jeg syns frykter for å få barn med spesielle behov har gått for langt. Å få barn er jo for de fleste et valg. Enten prevensjon eller abort. Jeg er ikke enig i at frykten har gått for langt. NIPT er som du sier en falsk trygghet. Jeg jobber i feltet, og har sett mange familier hvor et barn med spesielle behov tippet hele lasset, og etterlot en familie i krise. Familiene ville hatt det tøft uansett, men hvis du i tillegg til ett barn med spesielle behov, har 2-3+ andre barn så går det ofte veldig dårlig. For alle, både de med spesielle behov og dem uten. Jeg er selvsagt farget av min jobb, men jeg synes folk får mange barn uten å vurdere ressurser godt nok. Anonymkode: c23a6...5ef 7
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. mai 2020 #19 Skrevet 20. mai 2020 1 time siden, WhisperingWind skrev: Det fødes flere barn uten spesielle behov enn med, men sjansen er jo 50/50 for hver fødsel sånn sett. Ofte vet man om det kan være noe som kan være arvelig som adhd, autisme etc da det ofte er tegn på det fra en av partenes side i familiehistorikken. Utover det så kan det alltid være noe som kan skje som ingen kan forutse. Men de fleste får friske og velfungerende barn. Det er det virkelig ikke. Det er veldig liten sjanse for å få et funksjonshemmet/utviklingshemmet barn, med mindre man har en arvelig sykdom av noe slag.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 20. mai 2020 #20 Skrevet 20. mai 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker det mest informative her er å se på hvor mange som gjennomsnittleg har spesielle behov i en vanlig klasse. Det vil være ca 2-5 som trenger hjelp på ulike vis. Det kan jo være alt fra lese/skrivevansker, autisme, cp etc. Livet kommer ikke med noen garantier. Selv et helt friskt barn kan få varige mén etter ulykke. Man kan ikke få (flere) barn hvis man kun har kapasitet til et velfungerende barn Anonymkode: c23a6...5ef Om man lar vær å få barn pga frykt for lese- og skrivevansker er det kanskje like greit man ikke får noen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå