AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #1 Skrevet 20. mai 2020 Min manns søster har over en lengre periode «krasjet» hos oss annenhver helg. Hun jobber i nærheten av der vi bor og tar nattevakter annenhver helg. Hun bor egentlig i en annen kommune og har heltidsjobb der, men hun har beholdt jobben her i byen selvom hun flyttet herfra etter samlivsbrudd. Når hun bor hos oss forsyner hun seg fritt av kjøleskapet og alt annet hun kommer over, uten å ta hensyn til andre. Hun kan fint spise kyllingfileter som var tiltenkt som middag til lunsj osv. Hun forsyner seg gjerne av avokadoer, øl, biff you name it. I tillegg til dette er hun plagsom i form av at hun skrur på tv-en tar lange dusjer, og kan steke seg mat i 8 tida om morgenen, og røyker konstant . Dette går utover søvnen min, jeg har en liten baby. Dette pågikk i over et halvt år, og det gikk på nervene løs etterhvert, spesielt etter at vi har fått baby har ting blitt uutholdelig, kombinert med at mannen er permittert og inntekten vår halvert begynte hun å bli en fæl økonomisk påkjenning i tillegg til å være til bry. Etter å ha holdt ut altfor lenge sendte jeg en SMS der jeg pent sa at hun måtte finne noen andre å overnatte hos annenhver helg, vi kunne ikke ta imot besøk pga korona og potensiell smitte hun bar med seg. Men tror det skinte litt igjennom min SMS at vi ikke ville ha henne her mer. Hun ble forbanna og sa at vi var egoistiske og ugreie fordi hun hadde regna med vår hjelp det lønte seg ikke for henne å jobbe i vår kommune når hun ikke fikk overnatte og spise hos oss gratis. Svigermor støtter sin datter og krever at hun får bo hos oss fordi min samboer har å stille opp for søstera si. Og sier han er en tøffel som bare hører på kona, har glemt sin familie etter at han fant meg. Synes dette er veldig sårende, og vondt. Spesielt fordi jeg er konfliktsky og har holdt ut lenge allerede. Svigermor sier at vi bør skamme oss som sitter godt i det med egen leilighet i byen og «gode jobber», så unner vi ikke søstera en overnatting i ny og ne, samt litt mat. Søstera er fremdeles på leiemarkedet og har ett barn 50 prosent av tida. Svigermor sier at hun er avhengig av vår hjelp for å spare nok til å komme seg inn på boligmarkedet. Sannheten er at vi absolutt ikke sitter godt i det, leiligheten har vi boliglån på og per nå er det kun en inntekt vi lever av. I tillegg kommer utgiftene til vår baby og fremtidige barnehageutgifter osv. Men dette vil ikke svigermor vite, hun sier at dette er kun unnskyldninger. Hva gjør vi her? Jeg orker ikke å ha søstera til mannen her, det er min grense nådd. Min mann mener vi burde la henne fortsette å bo her frem til hun finner ett annet sted. Men jeg er redd det aldri vil skje. Anonymkode: b5755...a4d 19
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #2 Skrevet 20. mai 2020 Syns du skal ta en prat me svigersøstra og forklare at dere har dårlig råd og hun må bidra med mat. Og at hun må ta hensyn til deg/babyen når hun bor der. Bare si kordan det skal være. Ang dusj, tv og røykinga. Røyke må ho gjøre ute? Ho skal ta hensyn til dere når hun for lov å bo der. Få mannen din også med på praten. Hun må no skjønne og klare å ta innover seg det. Ellers e ho jo bare ufin. Det må no ringe nåen bjeller når dere for snakket med hun. Anonymkode: 73c8c...3e8 14
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 20. mai 2020 Jeg husker den forrige tråden din om dette, kjempefint at du tok tak i det og sendte en sms i stede for å høre på alle rådene om hvordan du kunne gjøre det kjipt for svigerinnen din å være der. For her er det så enkelt: hun er ikke velkommen til å snylte på dere annenhver helg. Stå på ditt, at mannen din i det hele tatt ikke støtter deg i denne saken synes jeg er hårreisende, snakk om å mangle ryggrad. Han er permittert og bidrar ikke til økonomien, så du skal sponse søsteren hans? Glem det. At det ikke er lønnsomt for henne å beholde jobben dersom hun ikke kan snylte: si opp. Hvorfor skal dere ha en fast økonomisk utgift for at hun skal ha en ekstrajobb? Nei, stå på ditt, ikke bry deg om at de blir sure, det er jo tydelig at de ikke bryr seg om din situasjon, så hvorfor bry seg om dem? Anonymkode: 8d5bb...92c 121
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #4 Skrevet 20. mai 2020 Overrasket over at du har holdt ut så lenge med det opplegget. Jeg er ikke konfliktsky, men hadde jeg tvunget meg til å leve med det der så lenge du har gjort hadde jeg eksplodert på svigermor. Og jeg hadde nok tatt et tak i den mannen din også. Anonymkode: 90257...37d 22
Thea82 Skrevet 20. mai 2020 #5 Skrevet 20. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg husker den forrige tråden din om dette, kjempefint at du tok tak i det og sendte en sms i stede for å høre på alle rådene om hvordan du kunne gjøre det kjipt for svigerinnen din å være der. For her er det så enkelt: hun er ikke velkommen til å snylte på dere annenhver helg. Stå på ditt, at mannen din i det hele tatt ikke støtter deg i denne saken synes jeg er hårreisende, snakk om å mangle ryggrad. Han er permittert og bidrar ikke til økonomien, så du skal sponse søsteren hans? Glem det. At det ikke er lønnsomt for henne å beholde jobben dersom hun ikke kan snylte: si opp. Hvorfor skal dere ha en fast økonomisk utgift for at hun skal ha en ekstrajobb? Nei, stå på ditt, ikke bry deg om at de blir sure, det er jo tydelig at de ikke bryr seg om din situasjon, så hvorfor bry seg om dem? Anonymkode: 8d5bb...92c Bedre enn dette kam det vel ikke sies! Jeg husker også den forrige tråden din, kjempefint at du tok grep. Du bør være stolt:) og din manns søster får altså gode skattefritak for pendling, som vil dekke enkel mat og bolig (F.eks Airbnb). Hun må bare engasjere seg litt i å finne ut av det. 35
Sola de Skrevet 20. mai 2020 #6 Skrevet 20. mai 2020 Om svigermor vil at hennes datter skal bo og spise gratis hos dere, så får svigermor betale for dette gildet. Da får nok pipa fort en annen lyd. Dere skal ikke ta inn denne snylteren flere ganger. Skinner jo godt igjennom hva de synes om deg og dere, så da hadde jeg bedt dem dra dit pepperen gror. Ikke la dem guilttrippe deg til å ta henne inn. Svigersøsteren din er noe for seg selv, når hun vet hun er uønsket og likevel skal tvinge igjennom å få komme til dere og fortsette snyltingen. Nei. Nok får være nok. 39
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #7 Skrevet 20. mai 2020 Har du prøvd å si at du skjønner henne og vil gjerne hjelpe henne men det er litt vanskelig pga dere har lavere inntekt nå og en baby i hus. Og da er du faktisk redd for smitte. Hva jobber hun med? Hvis hun jobber innen helse så skjønner hun nok det med smitten. Ang. økonomi så kan du si som du et at inntektn gikk kraftig ned og boliglånet er høyt. Hva med å avtale at hun kjøper sin egen mat, f.eks? Men vis litt forståelse for henne også. Hun prøver jo bare så godt hun kan å forsørge seg selv og barnet Anonymkode: 956d1...d63 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #8 Skrevet 20. mai 2020 Kostpenger for pendlere er vel 180kr døgnet, så burde vere null problem for henne å betale dere. Men skjønner at dere heller vil ha henne ut. Oppførselen hennes er latterlig, men høres jo ut som at hun er oppdratt slik. Anonymkode: 99978...d63 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #9 Skrevet 20. mai 2020 Så nå har svigermor blandet seg i diskusjonen også? Min mening er den samme som i forrige tråd om samme tema. Hun må betale for seg, der har jo elendig økonomi selv og kan ikke sponse andre. Be henne finne et annet sted. Anonymkode: 4fa65...800 15
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #10 Skrevet 20. mai 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kostpenger for pendlere er vel 180kr døgnet, så burde vere null problem for henne å betale dere. Men skjønner at dere heller vil ha henne ut. Oppførselen hennes er latterlig, men høres jo ut som at hun er oppdratt slik. Anonymkode: 99978...d63 Man får ikke kostpenger lenger. Anonymkode: d69f6...e1f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #11 Skrevet 20. mai 2020 Synes det er helt greit med overnatting men søstera burde absolutt stå for maten sin selv. Spesielt siden broren hennes er permittert. Selv om jeg personlig hadde bidratt med mat fra første gang. Anonymkode: a18f1...4a2 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #12 Skrevet 20. mai 2020 Det er ikke deres jobb å forsørge henne, om noen skal forsørge henne er det hennes mor. Anonymkode: 4eba9...c18 8
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #13 Skrevet 20. mai 2020 Det var mannen som skulle sendt den SMSen, ikke du. Hans familie. Kjenner jeg blir mest irritert på ham i denne smørja her. Anonymkode: 20ee8...cd7 43
Sokkar Skrevet 20. mai 2020 #14 Skrevet 20. mai 2020 Da synes jeg du skal svare at da kan hun sponse de kronene til søsteren, siden hun synes det er rett og rimelig? Hun er trossalt moren. 15
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #15 Skrevet 20. mai 2020 Det er ikke vanskelig for henne å få jobb i sin egen kommune hvis det kun er snakk om annenhver helg, nå går jeg utifra at hun jobber innen helse. Små helgestillinger er alltid ønsket. Anonymkode: d7dab...f72 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #16 Skrevet 20. mai 2020 Nei, vet du hva. Skal hun snylte på dere for å legge seg opp penger selv. Hvis hun er avhengig av ekstra inntekt så får hun finne en ekstrajobb i samme kommune som hun bor i. Snakk om å utnytte dere.. Anonymkode: d1afe...85a 7
Apis Skrevet 20. mai 2020 #17 Skrevet 20. mai 2020 Er ekstra jobben hennes et minusprosjekt, når hun tar høyde for mat og losji så er det nettopp det, et minusprosjekt, da får hun velge da om hun vil betale for å jobbe 22
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #18 Skrevet 20. mai 2020 Hva slags søppelfamilie er det du har giftet deg inn i! Jeg skjønner jo nå hvor søsteren (ikke) har lært folkeskikk. Og mannen din mangler også noe vesentlig der! Jeg tror det beste er å overlate dette til mannen din. Men tror jeg hadde sagt at det er enten søsteren eller du+baby som bor der. Men uff, du må nok forberede deg på et liv med drama i svigerfamilien. Slike folk lager alltid trøbbel Anonymkode: afba7...34b 19
Gjest Blondie65 Skrevet 20. mai 2020 #19 Skrevet 20. mai 2020 Det er på tide at mannen din står opp for deg og sin nærmeste familie - som er dere. Mannen altså. Hvis han ikke makter det, bør du fortelle han at du føler deg nedprioritert. Dette kommer uansett til å bli tøft - men dere må sette foten ned her. Dere er ikke forpliktet til - uansett økonomi - å forsørge en voksen person. Det er ikke deres problem at "opplegget hennes" ikke lønner seg. Jeg skjønner ikke at ikke svigermor og svigerinne rødmer av skam over å utnytte slekten på denne måten. Korona er virkelig et godt argument i dette, men jeg tror ikke jeg ville viftet så mye med det da det kan gi problemer når koronatiden er over. Dere har støttet henne i en lang periode, vedkommende har takket dere "pent" ved å være egosentrisk. Nå MÅ dere - dvs mannen - sette foten ned. Han kan begynne med å sette svigermor på plass for å kalle seg en tøffel. Mitt forslag er at du slutter å kommunisere med disse folkene, at du og mannen blir enig om en linje og at han kommuniserer denne til familien sin. Jeg gjentar det jeg sa i sted - jeg skjønner ikke at ikke de er flaue av å oppføre seg slik og kreve at en voksen person skal ha gratis kost og losji hos dere. Det er ikke slik verden ser ut. Voksne folk i arbeid må forsørge seg selv. Studenter kan man sponse, selvsagt, men sponsing betyr ikke nødvendigvis "fri kost og losji" og uansett må den som blir sponset oppføre seg.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. mai 2020 #20 Skrevet 20. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men uff, du må nok forberede deg på et liv med drama i svigerfamilien. Slike folk lager alltid trøbbel Anonymkode: afba7...34b Det hender - dog ikke alltid - at det eneste som trenges er en kraftig opptegning av hvor grensen går samt at man avkrever uhøflige folk folkeskikk (type: du kaller ikke meg en tøffel - det er min kone du snakker om, vennligst ha litt respekt).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå