AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #1 Skrevet 19. mai 2020 Etter å ha feilet skolegang x antall ganger, prøvd ut x antall jobber ble jeg uføretrygdet. Historien om hvorfor er lang, men i korte trekk så har jeg en alvorlig kronisk sykdom som gjør at jeg er ofte innom sykehus, har mange operasjoner bak meg og foran meg i fremtiden. Livet dreier seg rundt sykdommen og jeg har lite frihet, men jeg har gode dager hvor jeg klarer å trene, dra på kafe med venner osv. Og det virker som at folk HATER meg for det. Det er overalt! Fordommene og hatet mot unge uføre som greier å gjøre noe annet enn å ligge i sengen. Greia er at JA - jeg ser helt frisk ut når dere møter meg på kafe eller ser bilder av meg ute i marka. For da har jeg dusjet, sminket meg, jeg har ikke ligget og spydd og kavet meg frem og tilbake på toalettet 15 ganger i døgnet som jeg ofte gjør, men ja jeg har noen helt fine dager! Og noen kan si at "men hvorfor jobber du ikke de dagene da?" Tror dere ikke jeg ville elsket det? Om systemet var slik at jeg bare kunne si fra når jeg er frisk nok for å dra på jobb og ikke? Nei, det funker ikke sånn! Det er slik jeg har fått sparken av fra alle jobbene mine, fordi måtte ringe inn syk for ofte. Da spiller det ingen rolle at jeg har friske dager! Jeg kan ikke spå når jeg blir dårlig, sykdommen min styrer livet mitt og ikke bare må jeg leve med å være syk og ha det helt jævlig, så må folk snakke dritt om meg. Til og med min nærmeste venninne har begynt å kritisere, selv om hun vet hvor ofte jeg bor på sykehus. "Du ser ikke syk ut" "Klarer du å lese en bok, så klarer du vel å studere" "Men du skal studere og bli x, ikke sant" JO SELVFØLGELIG VIL JEG DET HERREGUD???? SLUTT Å ANTA AT FOLK LEVER SLIK FRIVILLIG. DET ER INGEN FERIE Å VÆRE SYK. JEG ER IKKE FRISK BARE FORDI DU HAR SETT MEG PÅ EN FJELLTUR. takk for meg. Anonymkode: d9a71...b79 12
Silva Pluvialis Skrevet 19. mai 2020 #2 Skrevet 19. mai 2020 Jeg er så enig med deg. Blir ordentlig trist når folk dømmer, rakker ned på og kritiserer andre mennesker fordi de er usynlig syke. Det er så mye man ikke vet om en annen person - så derfor bør man holde seg for god til å fortelle folk hva de bør gjøre og hvordan de bør leve livet sitt. Alle gjør så godt de kan med det utgangspunktet de har. Hvorfor kan de ikke få anerkjennelse for det? 6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #3 Skrevet 19. mai 2020 Akkurat nå, Gorilla skrev: Jeg er så enig med deg. Blir ordentlig trist når folk dømmer, rakker ned på og kritiserer andre mennesker fordi de er usynlig syke. Det er så mye man ikke vet om en annen person - så derfor bør man holde seg for god til å fortelle folk hva de bør gjøre og hvordan de bør leve livet sitt. Alle gjør så godt de kan med det utgangspunktet de har. Hvorfor kan de ikke få anerkjennelse for det? Takk!! Så enig. Og jeg synes alle som ikke skjønner hvordan det går an å være ung, se frisk ut uten synlig handikap burde lese boka "Du ser ikke syk ut" av Ragnhild Holmås. Hun forklarer det så godt! ts Anonymkode: d9a71...b79 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #4 Skrevet 19. mai 2020 Fordi vi ser mennesker med CP, som såvidt kan prate eller bevege seg skikkelig, men som likevel kjører lastebil. Fordi i kantinen vi handler i, står det mennesker som ikke får andre jobber enn i vernet bedrifter.. Fordi det florerer av historier om mennesker uten forutsetning for å fungere i jobb som "alle oss andre", men som gjør det fordi viljen og ønsket om/til å jobbe er så sterk. Så da har folk kanskje litt vanskelig for å tro på at du virkelig ikke kan jobbe noe som helst? I tillegg er du så offer, i motsetning til de solskinnshistoriene vi hører om. Anonymkode: ba7b3...612 2
Silva Pluvialis Skrevet 19. mai 2020 #5 Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi vi ser mennesker med CP, som såvidt kan prate eller bevege seg skikkelig, men som likevel kjører lastebil. Fordi i kantinen vi handler i, står det mennesker som ikke får andre jobber enn i vernet bedrifter.. Fordi det florerer av historier om mennesker uten forutsetning for å fungere i jobb som "alle oss andre", men som gjør det fordi viljen og ønsket om/til å jobbe er så sterk. Så da har folk kanskje litt vanskelig for å tro på at du virkelig ikke kan jobbe noe som helst? I tillegg er du så offer, i motsetning til de solskinnshistoriene vi hører om. Anonymkode: ba7b3...612 Hvorfor bruke energien på å dømme og skule på andre mennesker? 9
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #6 Skrevet 19. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi vi ser mennesker med CP, som såvidt kan prate eller bevege seg skikkelig, men som likevel kjører lastebil. Fordi i kantinen vi handler i, står det mennesker som ikke får andre jobber enn i vernet bedrifter.. Fordi det florerer av historier om mennesker uten forutsetning for å fungere i jobb som "alle oss andre", men som gjør det fordi viljen og ønsket om/til å jobbe er så sterk. Så da har folk kanskje litt vanskelig for å tro på at du virkelig ikke kan jobbe noe som helst? I tillegg er du så offer, i motsetning til de solskinnshistoriene vi hører om. Anonymkode: ba7b3...612 Kødder du med meg? Har du ikke lest innlegget? Aner du hvor mange ganger jeg har prøvd å fullføre videregående eller holde på en jobb? Anonymkode: d9a71...b79 9
Humle Brumle Skrevet 19. mai 2020 #7 Skrevet 19. mai 2020 Veldig trist å høre at du har det så vondt❤️Desverre vet jeg at folk har mye stygt å si om uføretrygda personer😢 Det kommer nok desverre slike kommentarer i denne tråden her og. Men ikke hør på dem❤️ og til dere som har tenkt å kommentere noe stygt så håper jeg dere tenker dere godt i gjennom om det er nødvendig😤 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #8 Skrevet 19. mai 2020 2 minutter siden, Gorilla skrev: Hvorfor bruke energien på å dømme og skule på andre mennesker? Fordi det i mange tilfeller trengs? Anonymkode: 6369b...535
Brunello Skrevet 19. mai 2020 #9 Skrevet 19. mai 2020 Problemet er at andelen unge uføre har eksplodert. Tidligere var det rett og slett de med fysiske handikap som ikke var forenelig med jobb og de som var psykisk utviklingshemmet som ble ung ufør. I dag er det massevis av diffuse lidelser (både fysiske og psykiske) som gir ung ufør. Gjerne lidelser som skyldes egne dårlige valg. Mange ser rett og slett med engstelse på fremtiden. Det er de som jobber som må betale allés pensjon, så det sier seg selv at det blir lavere og lavere ytelser når Det er færre og færre som er med å bidra. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #10 Skrevet 19. mai 2020 Kan jeg spørre hvilken sykdom du har som gjør at du ‘ofte må spy 15 ganger daglig’? Gjennom mange år? Du må jo bli helt underernært og dehydrert? Anonymkode: be026...6be 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #11 Skrevet 19. mai 2020 Veldig leit å lese 💕 Desverre er mange mennesker raske med å dømme, likeså har vi i dag veldig mange uføre som hadde klart å komme tilbake til jobb med de rette tiltakene. Men det virker som du ikke er en av de. Eneste jeg reagerer på i innlegget ditt er hvordan du i det heletatt klarer å stå oppreist når du spyr 15. ganger i løpet av et døgn, ganske ofte? Det ville vært fysisk umulig med mindre du går med sonde konstant og holder deg I ro? Anonymkode: 26ae0...a3e
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #12 Skrevet 19. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi det i mange tilfeller trengs? Anonymkode: 6369b...535 Wow, ja nå fikk jeg en oppvekker gitt! Trengte bare litt spydige kommentarer fra en fremmed på nett til å innse at jeg KAN jobbe likevel! Skal bare ta meg en tur innom NAV i morgen som måtte nærmest tvinge på meg uføretrygden og si at neida, både de, fastlegen min, gastrokirurgene mine, stomisykepleierne, psykologene som har behandlet meg og alle mine tidligere arbeidsgivere har tatt feil! Hvem bryr seg om at jeg må ringe inn syk 80% av tiden eller ikke får standpunkt i noen fag jeg tar opp pga fravær og sykehusinnleggelser? Ikke noe problem med litt viljestyrke! Du har en løsning på alt, altså 😄 Jeg er kurert! ts Anonymkode: d9a71...b79 12
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #13 Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvilken sykdom du har som gjør at du ‘ofte må spy 15 ganger daglig’? Gjennom mange år? Du må jo bli helt underernært og dehydrert? Anonymkode: be026...6be Jeg sa løpe frem og tilbake på toalettet. Man gjør andre ting på et toalett. Skal du fortelle meg at det finnes toalett på arbeidsplasser og, så er noen kommet deg i forkjøpet btw. ts Anonymkode: d9a71...b79 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #14 Skrevet 19. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow, ja nå fikk jeg en oppvekker gitt! Trengte bare litt spydige kommentarer fra en fremmed på nett til å innse at jeg KAN jobbe likevel! Skal bare ta meg en tur innom NAV i morgen som måtte nærmest tvinge på meg uføretrygden og si at neida, både de, fastlegen min, gastrokirurgene mine, stomisykepleierne, psykologene som har behandlet meg og alle mine tidligere arbeidsgivere har tatt feil! Hvem bryr seg om at jeg må ringe inn syk 80% av tiden eller ikke får standpunkt i noen fag jeg tar opp pga fravær og sykehusinnleggelser? Ikke noe problem med litt viljestyrke! Du har en løsning på alt, altså 😄 Jeg er kurert! ts Anonymkode: d9a71...b79 Hvorfor skal du ha det til at jeg siktet til deg? Anonymkode: 6369b...535
Humle Brumle Skrevet 19. mai 2020 #15 Skrevet 19. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi vi ser mennesker med CP, som såvidt kan prate eller bevege seg skikkelig, men som likevel kjører lastebil. Fordi i kantinen vi handler i, står det mennesker som ikke får andre jobber enn i vernet bedrifter.. Fordi det florerer av historier om mennesker uten forutsetning for å fungere i jobb som "alle oss andre", men som gjør det fordi viljen og ønsket om/til å jobbe er så sterk. Så da har folk kanskje litt vanskelig for å tro på at du virkelig ikke kan jobbe noe som helst? I tillegg er du så offer, i motsetning til de solskinnshistoriene vi hører om. Anonymkode: ba7b3...612 Ja der var den ja, «jeg vet egt ingen ting om hva Ts sliter med men sammenligner andre mennesker som jeg mener har det værre enn henne, så da må vel hun klare jobbe og!» En person som såvidt kan prate eller bevege seg sikkelig på grun av CP tviler jeg på får lov til å kjøre lastebil. Finner du en kilde så greit Ok, men det høres ut som noe du har funnet på. Solskinnshistorier er hva folk vil høre om. Men det finnes også mange historier om folk som rett og slett ikke kan jobbe og ikke passer inn i en solskinnshistorie. Disse menneskene hører vi ikke noe om fordi vi mennesker elsker solskinnshistorier og vil ikke se det vonde. 6
Silva Pluvialis Skrevet 19. mai 2020 #16 Skrevet 19. mai 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det i mange tilfeller trengs? Anonymkode: 6369b...535 Hva godt gjør det å dømme andre? Den som dømmer bruker opp energien sin som de heller kunne brukt på noe konstruktivt. Og den som blir dømt føler seg i alle fall ikke noe bedre. Når man skal uttrykke en mening er det viktig å ta i betraktning 3 ting. Er det sant? Er det nødvendig å si? Er det godt? Om man ikke kan svare bekreftende på alle sammen, så bør man ikke uttale seg. 1
Silva Pluvialis Skrevet 19. mai 2020 #17 Skrevet 19. mai 2020 15 minutter siden, Brunello skrev: Problemet er at andelen unge uføre har eksplodert. Tidligere var det rett og slett de med fysiske handikap som ikke var forenelig med jobb og de som var psykisk utviklingshemmet som ble ung ufør. I dag er det massevis av diffuse lidelser (både fysiske og psykiske) som gir ung ufør. Gjerne lidelser som skyldes egne dårlige valg. Mange ser rett og slett med engstelse på fremtiden. Det er de som jobber som må betale allés pensjon, så det sier seg selv at det blir lavere og lavere ytelser når Det er færre og færre som er med å bidra. Hvilke fysiske eller psykiske lidelser mener du skylder egne dårlige valg? 3
Brunello Skrevet 19. mai 2020 #18 Skrevet 19. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Wow, ja nå fikk jeg en oppvekker gitt! Trengte bare litt spydige kommentarer fra en fremmed på nett til å innse at jeg KAN jobbe likevel! Skal bare ta meg en tur innom NAV i morgen som måtte nærmest tvinge på meg uføretrygden og si at neida, både de, fastlegen min, gastrokirurgene mine, stomisykepleierne, psykologene som har behandlet meg og alle mine tidligere arbeidsgivere har tatt feil! Hvem bryr seg om at jeg må ringe inn syk 80% av tiden eller ikke får standpunkt i noen fag jeg tar opp pga fravær og sykehusinnleggelser? Ikke noe problem med litt viljestyrke! Du har en løsning på alt, altså 😄 Jeg er kurert! ts Anonymkode: d9a71...b79 Kommentaren gjaldt kanskje ikke deg spesielt men generelt. Dersom du har lest i de mange trådene om uføre som er her inne, er et stadig tilbakevendende tema at mange blir uføre fordi de blir alt for slitne av jobben, slik at de ikke orker å ha et liv etter jobb. Det betyr at de faktisk kan jobbe, men får en kjip fritid. I veldig mange andre land, faktisk de aller fleste andre, er det faktisk sånn det fungerer. Norge har ekstremt mange syke og uføretrygdede, og jeg nekter å tro at det er fordi befolkningen i verdens mest privilegerte land er sykere enn andre. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #19 Skrevet 19. mai 2020 3 minutter siden, Gorilla skrev: Hva godt gjør det å dømme andre? Den som dømmer bruker opp energien sin som de heller kunne brukt på noe konstruktivt. Og den som blir dømt føler seg i alle fall ikke noe bedre. Når man skal uttrykke en mening er det viktig å ta i betraktning 3 ting. Er det sant? Er det nødvendig å si? Er det godt? Om man ikke kan svare bekreftende på alle sammen, så bør man ikke uttale seg. Det utelater likevel ikke at det i mange tilfeller trengs. Anonymkode: 6369b...535
Brunello Skrevet 19. mai 2020 #20 Skrevet 19. mai 2020 (endret) 4 minutter siden, Gorilla skrev: Hvilke fysiske eller psykiske lidelser mener du skylder egne dårlige valg? Det er veldig mange psykiske lidelser som skyldes rus. Endret 19. mai 2020 av Brunello 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå