Gå til innhold

Hjelp( familie, barnetternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har et spørsmål å skriver her i håp om at noen kanskje har litt peiling.. 

Så, jeg er 39 uker gravid. Jeg ble gravid da jeg bodde i utlandet, men det ble slutt å jeg flyttet tilbake til Norge. Nå som fødsel nærmer seg tenker jeg veldig mye på etternavn osv til barnet. Jeg vil veldig gjerne at sønnen min skal ha far sitt etternavn, og at faren skal stå på fødselsattesten også. Men hvordan blir det når han ikke er norsk statsborger og heller aldri har vært i Norge? Vi har litt kontakt, men ingen konkrete planer om at han skal ta så mye del i livet til barnet. Men kanskje det endrer seg etterhvert.. spørsmålet er jo om det er mulig for barnet mitt å ha et annet etternavn enn mitt? 
setter pris på seriøse svar:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du velger selv etternavnet til barnet ditt. Du kan gi barnet et etternavn verken du eller faren har også. Bare send det inn til skatteetaten når du skal registrere navn.

Anonymkode: 0d40c...973

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Klart barnet kan ha fars etternavn. Far oppgir du vel også på fødselsattest. Hvis far ikke kommer til Norge, kan han vel møte opp på en norsk ambassade/konsulat for å anerkjenne farskapet.

Anonymkode: 028be...e46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du velger selv etternavnet til barnet ditt. Du kan gi barnet et etternavn verken du eller faren har også. Bare send det inn til skatteetaten når du skal registrere navn.

Anonymkode: 0d40c...973

Sistnevnte stemmer bare med noen unntak, f.eks etternavn som færre enn 200 personer har.

Anonymkode: 028be...e46

AnonymBruker
Skrevet

Skal han ikke ha ditt navn i det hele tatt?

Anonymkode: 9530f...896

AnonymBruker
Skrevet

Mulig er det jo. Men jeg ville tenkt meg om både en og to ganger (ikke det med far på fødselsattest, det er bra). Med fars etternavn som eneste etternavn blir en fraværende far en veldig stor del av identiteten (bokstavelig talt) til gutten. Det må forklares alltid. Jeg ville nok gitt farens navn som mellomnavn, og brukt ditt eget. Det er først og fremst du og barnet som blir en familie nå. Og tenk nøye over dine motiver. Tror du det at du gir sønnen farens navn vil føre ham nærmere dere? 

Anonymkode: 1e8c9...968

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du kan vanligvis velge navn selv. Jeg ville tatt ditt etternavn som etternavn til barnet, og farens etternavn som mellomnavn. 

Anonymkode: ea19f...9e3

• Liker 1
Skrevet

Far kan, og skal, selvsagt stå på fødselsattesten uavhengig av hvilket statsborgerskap han har og om han har vært i Norge eller ei.

Til etternavn ville jeg tenkt som AB...968 over meg: av praktiske og følelsesmessige årsaker kan det være lurt å velge fars etternavn som mellomnavn og ditt eget etternavn som etternavn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok heller gitt fars fornavn som mellomnavn el. Datteren min har utenlandsk far som lenge var ute av bildet. Hun har mitt etternavn og et navn fra fars kultur som mellomnavn. Nå vet jeg ikke hvor far er fra, men «feil» etternavn kan dessverre være en ulempe ved f.eks. jobbsøking.

Anonymkode: 07d4d...23b

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok heller gitt fars fornavn som mellomnavn el. Datteren min har utenlandsk far som lenge var ute av bildet. Hun har mitt etternavn og et navn fra fars kultur som mellomnavn. Nå vet jeg ikke hvor far er fra, men «feil» etternavn kan dessverre være en ulempe ved f.eks. jobbsøking.

Anonymkode: 07d4d...23b

Det du sikter til, som jeg har uthevet, er ikke mellomnavn. Det er fornavn nr 2. Mellomnavn er "etternavn som ikke står til slutt", hvis det ble forståelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som du har et anstrengt forhold til ditt etternavn, kanskje fordi du har et anstrengt forhold til din familie. Hva om du endrer etternavn nå, så kan barnet få det samme? Jeg synes som de over at du bør tenke deg godt om før du gir barnet et annet navn enn familien (altså deg) fordi det da ikke blir samme tilhørighet som alle andre barn har til sine familier. Det vil bli mange spørsmål, og om etternavnet er veldig utenlandsk, kan det bli enda verre, og kanskje også ulemper pga forutinntatte holdninger hos folk som bare har lest navnet. Du kan jo gi fars etternavn som mellomnavn fordi det er fint eller fordi du ønsker å hedre ham.

Anonymkode: f2f14...08d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være upraktisk å reise med barnet hvis dere ikke har samme etternavn. Jeg bar en venninnes baby gjennom passkontrollen en gang og kom bare såvidt gjennom, siden de hadde hørt på høyttaleren at hun var forsinket fordi hun måtte bistå som lege.

Anonymkode: 3211c...e8f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om du er ugift vil i utgangspunktet ditt etternavn"automatisk" bli barnet etternavn om ikke du bestemmer noe annet. Men du kan selvfølgelig gi barnet farens navn. 

Så lenge man vet hvem far er så skal det føres opp. 

Anonymkode: 2e7db...439

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være ganske kjekt for barnet å ha samme etternavn som deg.

Anonymkode: 3dc63...b97

Skrevet

Jeg ville gitt barnet begge etternavn, ditt bakerst. Så kan barnet velge selv når han eller hun blir stor nok!

Mye enklere det enn å skulle forklare hver gang, at barnet heller vil ha ditt navn siden det aldri(?) ser far osv, samt at det kan være en ulempe når det gjelder jobbsøk senere dessverre.

Skjønner godt at du vil gi barnet navnet, men bruk det som mellomnavn!

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Om du er ugift vil i utgangspunktet ditt etternavn"automatisk" bli barnet etternavn om ikke du bestemmer noe annet. Men du kan selvfølgelig gi barnet farens navn. 

Så lenge man vet hvem far er så skal det føres opp. 

Anonymkode: 2e7db...439

Dette skjer selv om man er gift også. Vi var for sent ute å levere navneskjema, og barnet fikk derfor mitt etternavn selv om vi var gift(jeg har ikke tatt hans etternavn) i ettertid har barnet fått fars også. 

Til TS:Når det gjelder å oppgi far gjør du selvsagt det. Det spiller ingen rolle om han ikke er norsk, han kan  stå på fødselsattesten likevel.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være upraktisk å reise med barnet hvis dere ikke har samme etternavn. Jeg bar en venninnes baby gjennom passkontrollen en gang og kom bare såvidt gjennom, siden de hadde hørt på høyttaleren at hun var forsinket fordi hun måtte bistå som lege.

Anonymkode: 3211c...e8f

Jeg har ikke samme etternavn som mine barn. Helt uproblematisk på reise. I mange land, feks muslimske land, får barna fars etternav mens mor beholder sitt eget. Det er vanlig. 

Anonymkode: 0e1f9...352

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...