Gå til innhold

Hva ville du startet opp om du kunne valgt selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du, uten å tenke på økonomi og andre begrensninger, kunne valgt å starte for deg selv, hva ville du gjort og hvorfor? Alt fra butikk til restaurant osv.

Anonymkode: f1c4d...e2b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noe kulinarisk. Har flere idéer, men problemer med å gjennomføre greier. Er glad i å lage mat, og har idéer i et marked hvor det ikke finnes konkurranse, men har bare ikke helt troen på meg selv. Har heller ikke økonomi til det, som betyr at jeg er avhengig av investorer eller lån, som gjør det vanskeligere.

Anonymkode: f0839...3a2

Skrevet

En retro 40-, 50- og 60-tallsbutikk (klær, sko og lignende) for alle i alle størrelser - med egen skoavdeling for oss med brede føtter (og som ønsker retrosko). :) 

AnonymBruker
Skrevet

Sykehjem hvor folk faktisk ønsket å jobbe, samt pasienter som trives. Det er så mye sykt som gjøres på sykehjem, jeg håper av hele mitt hjerte at jeg aldri havner på et. 

Man MÅ opp kl 08 for frokost, middag skjer kl 14, alle må ha middagshvil fordi folk ønsker dødtid, vin/god drikke og snacks er uhørt, egen leggetid finnes ikke fordi alle skal være i seng innen nattvakta kommer 21.30. Lufteturer er nesten umulig fordi det er for lite personale/stress å komme seg ut. Jeg skulle ha endret på absolutt alt! 

De skulle fått styrt dagene sine mye mer selv, de skulle fått kost seg skikkelig de siste årene sine! Vet mange ikke er i stand til å ta egne valg, men om jeg hadde blitt helt bortreist så er det mye jeg fortsatt syns er ugreit på sykehjemmene i dag. 

Anonymkode: 6a237...7bb

• Liker 1
Skrevet

Restaurert en låve eller et fabrikklokale og gjort det til et festlokale for bryllup, julebord, jubileum osv. Det skulle vært mulig å få leie stedet helt uten bemanning relativt billig, eller å få full pakke med meg som event-planlegger.

Hadde jeg hatt flust med penger ville jeg hatt idiotisk lave priser, bare fordi jeg synes det er så innmark gøy å arrangere at jeg ville hatt så mange oppdrag som mulig, ikke så mye penger som mulig 😂

• Liker 1
Skrevet

En til institusjon for behandling av psykiske lidelser.

Skrevet

Møbelsnekker.

AnonymBruker
Skrevet

Gressklipperen.

Den er så tung i snora.

Anonymkode: 799ef...99f

• Liker 1
Skrevet

Butikk med fokus på plastikk-fritt innen kjøkkenutstyr og egenpleie, kanskje basicplagg også uten polyester og alle de andre plastikkstoffene. Litt slik som amerikanske "packagefree" butikken i NY, bare norsk. Tannkrem i glasskrukke med tinnlokk, såpestykke til alt som sjampo, balsam, håndvask osv og tøybind/menskopper 

• Liker 2
Gjest Lasox
Skrevet

Designe eget spill og hadde hatt flere ansatte til å være med på utviklingen av spillet. 

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykehjem hvor folk faktisk ønsket å jobbe, samt pasienter som trives. Det er så mye sykt som gjøres på sykehjem, jeg håper av hele mitt hjerte at jeg aldri havner på et. 

Man MÅ opp kl 08 for frokost, middag skjer kl 14, alle må ha middagshvil fordi folk ønsker dødtid, vin/god drikke og snacks er uhørt, egen leggetid finnes ikke fordi alle skal være i seng innen nattvakta kommer 21.30. Lufteturer er nesten umulig fordi det er for lite personale/stress å komme seg ut. Jeg skulle ha endret på absolutt alt! 

De skulle fått styrt dagene sine mye mer selv, de skulle fått kost seg skikkelig de siste årene sine! Vet mange ikke er i stand til å ta egne valg, men om jeg hadde blitt helt bortreist så er det mye jeg fortsatt syns er ugreit på sykehjemmene i dag. 

Anonymkode: 6a237...7bb

Enig med deg. Har tenkt tanken selv. Hadde vært artig med et slags gårds-sykehjem. F.eks høns hvor beboerne kan bli med for å plukke egg, en liten grønnsakshage, kanskje noen geiter og katter. Og kanskje en liten butikk hvor beboerne kan handle selv og f.eks ulike ting som blir laget på gården kan bli solgt. Jeg tror også jeg ville satset på et samarbeid med pårørende. Mange blir "stuet" vekk på vanlige sykehjem. Jeg jobbet på sykehjem noen år og jeg kan jo forstå at ikke alle er like "enkel" å ha med å gjøre. Men jeg tror både beboere, pårørende og pleiere hadde hatt godt av et samarbeid. Feks at pårørende innimellom kunne bidratt med ulike tjenester som å lage middag, bake, ta med sin beboer på en tur og ellers innimellom bistå som "medhjelper". Jeg så alt for ofte krangler mellom pårørende og pleiere da jeg jobbet på sykehjem. Ofte fordi de ikke forsto hverandre. Og jeg tror mange har et ganske negativt syn på sykehjem og tror at beboerne ikke blir behandlet bra. Som oftest blir de behandlet greit, men det finnes jo unntak. Da tror jeg det hadde hjulpet mye om pårørende fikk lov å bidra litt, se hvordan beboeren har det, se hvordan pleierne jobber. Og kanskje beboerne ville hatt det bedre? Mange savner sine kjære og synes de får sjeldent besøk. Og jeg vet også om de som ikke tør å besøke sin gamle bestemor fordi hun er dement og oppfører seg rart. Da kan det kanskje hjelpe å bidra litt sammen med pleierne? Her tenker jeg også det ville vært en liten avlastning for pleierne også i en travel hverdag. Og pårørende får kanskje se en del av de gode øyeblikkene til beboerne også. 

Ellers tror jeg også at neon kan oppføre seg dårlig (ikke at det er greit), kanskje fordi de har en enorm belastning på jobb. Ulike vakter, jobber ofte helg, helligdager, må planlegge i god tid - gjerne et år i forveien. Det tar på. Folk blir stresset og det kan gå utover jobben, selv om det selvsagt ikke bør det. 

I noen bofellesskap så er turnusen mer tilrettelagt brukerne. Det er det vel så og si aldri på sykehjem. F.eks har noen langvakter eller de jobber noen døgn på og noen døgn av. Jeg tror det kunne fungert for noen på sykehjem. Da trenger man ikke stresse med oppgavene. Jeg synes også det er veldig mye som foregår på sykehjem HELE tiden. Pleierne er ikke bare pleiere. De kal gjøre så utrolig mye annet. Administrative oppgaver, det skal ordnes med medisiner, det er møter, det er visitter, mat skal lages osv. Pleierne burde blitt fristilt til beboer-relaterte oppgaver. Og annet personale skulle utført de andre oppgavene. 

Sånn ellers kunne jeg tenkt meg å hatt en liten butikk hvor jeg finner ting på loppemarked, finn, ting folk gir bort osv også redesignet det. F.eks møbler og klær. 

Anonymkode: f1c4d...e2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et gledeshus 😊

Anonymkode: de5ae...94c

AnonymBruker
Skrevet

En hobbybutikk, med min hobby. Ville at en stor butikk, med veldig godt utvalg, og med mulighet for treff og kurs. Finnes ikke noen sånn butikk i byen jeg bor i heller. Men må nok vinne på lotto skulle det bli en realitet, for det ville kostet mye penger å starte. Og hadde nok tatt tid, før man hadde tjent noe på det.

Anonymkode: 87db8...60c

AnonymBruker
Skrevet

Markedshage og gårdsbutikk . Leve av det jeg lager sjøl og lage arbeidsplasser for andre. Det er ikke umulig og få til , så tida får vise. 

Forøvrig er mye av det som skrives her heller ikke umulig, søk støtte og sett i gang. 

Anonymkode: 14bf3...18e

AnonymBruker
Skrevet

En butikk med eksklusive klær, vesker og sko. Jeg bruker tid på å reise rundt i verden og finne produkter å selge i butikken min, og på å ta vare på kundene og butikken når jeg ikke reiser rundt 😄 

Anonymkode: b6522...1d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...