AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #21 Skrevet 20. mai 2020 Har du sjekket ut forskerlinjen på medisinstudiet? https://www.med.uio.no/forskning/forskerlinjen/ Anonymkode: 267f5...311
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #22 Skrevet 20. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jepp, du er vel en av de som vil cashe inn en stor lønn hver måned, og orker ikke å faktisk hjelpe pasienter. En av mange som ikke burde vært lege. Anonymkode: 7e49e...d7f Du kjenner meg ikke i det hele tatt😂 Jeg har en kronisk sykdom som gjør at tunge løft og tungt manuelt arbeid (som f.eks. stell) ikke går i lengden. Derfor var det ufattelig tungt å jobbe i pleien. Har nå en jobb hvor jeg tjener i underkant av 420000 i året, så pengene er jeg virkelig ikke opptatt av. Fordomsfull, du:) Anonymkode: d542c...fbb
T-Rex Skrevet 20. mai 2020 #23 Skrevet 20. mai 2020 (endret) Er det bare meg som synes det er eksepsjonelt mange legestudietråder på forumet, i forhold til hvor mange som faktisk går, eller har muligheten til å gå, på studiet? Det er forbløffende mange sykepleiertråder også. Hvorfor? Endret 20. mai 2020 av T-Rex
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #24 Skrevet 20. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Eh, de fleste som studerer medisin gjør det vel for å få høy lønn og status, å hjelpe folk kommer lenger ned på lista. Har noen leger jeg kjenner og de er overflatiske og dårlige mennesker. Anonymkode: 7e49e...d7f Du kjenner ingen mange leger, forstår jeg;) Du høres ut som et dårlig menneske selv, men den mistroen du legger til dags. Anonymkode: d542c...fbb
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #25 Skrevet 20. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jepp, du er vel en av de som vil cashe inn en stor lønn hver måned, og orker ikke å faktisk hjelpe pasienter. En av mange som ikke burde vært lege. Anonymkode: 7e49e...d7f Går ut fra at du sikter til innlegget du siterte, og ikke til HI? Altså dette? 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Pleieassistent og legejobb kan ikke sammenlignes i det hele tatt, så du må ikke la det styre valget ditt. Jeg grudde meg hver dag til å gå på jobb på sykehjem (og respekterer de som jobber der fast så inderlig), men gleder meg stort sett til å gå på jobb hver dag som lege. Men ja, vil du ha 8-16-jobb og forutsigbare hverdager, så må du enten jobbe paraklinisk eller finne på noe annet:) Anonymkode: d542c...fbb De to tingene kan jo virkelig ikke sammenlignes. Jeg trivdes overhodet ikke som pleieassistent på sykehjem, men trivdes godt i hjemmesykepleien, og trives nå godt i en lege-spesialitet som holder mye på med eldre. Samtidig kunne jeg virkelig ikke tenkt meg å jobbe med barn. Det å ikke trives i en funksjon/med en type arbeidsoppgaver/med en type pasienter gjør ikke automatisk at man ikke "orker å faktisk hjelpe pasienter". Eller sikter du til ønsket om 8-16-jobb og forutsigbare hverdager? Det er mange som ønsker det i større eller mindre deler av karrieren av forskjellige grunner, hvorfor skulle ikke de som blir leger også ønske det? Eller sikter du til paraklinikk? Hvis det ikke var for paraklinikere ville store deler av medisinen stupt i kvalitet. De aller aller fleste spesialiteter er avhengige av paraklinikere i større eller mindre grad for å gjøre en god jobb innenfor sitt fagfelt. Medisinen har blitt så subspesialisert etterhvert at man ikke kan gjøre en fullgod jobb hvis man skal tolke alle de undersøkelsene man bestiller som kan være relevante for en pasient sin tilstand. Hvis det man vil er å cashe inn en stor lønn hver måned er ikke lege den enkleste måten å gjøre det på altså. De store summene kommer av å jobbe mye, ha mye ansvar, eller spesialkompetanse, gjerne en kombinasjon av dette, og går på bekostning av mye annet. Summene kan se imponerende ut, men mengden arbeid som ligger bak er som regel stor. Anonymkode: 94945...797 2
Issamdoctor27 Skrevet 20. mai 2020 #26 Skrevet 20. mai 2020 1 minutt siden, T-Rex skrev: Er det bare meg som synes det er eksepsjonelt mange legestudietråder på forumet, i forhold til hvor mange som faktisk går, eller har muligheten til å gå, på studiet? hahaha denne var morsom
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #27 Skrevet 20. mai 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner flere som jobber som fastlege uten å ha spesialisert seg innen almennmedisin så dette er direkte feil. Du må ta LIS 1 (tidligere kalt turnus) derimot for å få autorisasjon. Men spesialist trenger du ikke bli. Anonymkode: e22ad...f8b Så flaut, dette er jo direkte feil. Man får autorisasjon etter avlagt embedseksamen, dvs. før LIS1. I den nye ordningen fra 2017 er LIS1 starten på spesialistutdanningen, uavhengig av hva slags spesialist du skal bli. De aller fleste fastleger er spesialister i allmennmedisin, og er man ikke det er man under spesialisering i allmennmedisin. Det går per automatikk. TS: jobben er krevende, faget er spennende, pasientene interessante og systemet tidvis ulidelig. Lønnen er dårlig når man tar høyde for hvor mange timer vi jobber. Tenk deg godt om, det er ikke for alle. Anonymkode: cf0a1...a3d 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #28 Skrevet 20. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kjenner meg ikke i det hele tatt😂 Jeg har en kronisk sykdom som gjør at tunge løft og tungt manuelt arbeid (som f.eks. stell) ikke går i lengden. Derfor var det ufattelig tungt å jobbe i pleien. Har nå en jobb hvor jeg tjener i underkant av 420000 i året, så pengene er jeg virkelig ikke opptatt av. Fordomsfull, du:) Anonymkode: d542c...fbb Hva? Du er lege og tjener 420 000 i året? Anonymkode: 4bf32...36d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå