AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #1 Skrevet 19. mai 2020 Hei, sitter å tenker på medisinstudiet. Jeg har derimot vansker når det kommer til å avgjøre om jeg er typen til det. Er det noen som har enkelte punkter som er viktige for avgjøre om en kan trives med et slikt yrke eller ei? Anonymkode: 0dabf...d95 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #2 Skrevet 19. mai 2020 Dersom du har et ønske om å gjøre verden til et bedre sted, klisje i know haha. Ofte er det mange som har opplevd sykdom/bortgang hos familie som føler de ville blitt gode leger. Men det er ikke tilfellet hos mange. Har du en visjon om å hjelpe vil jeg si er nok. Er det lov å spørre hvilket kull du er/ om du har gode nok karakterer til å komme inn på medisin? Anonymkode: 6ec65...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #3 Skrevet 19. mai 2020 Jeg jobber tett med et par fastleger, og jeg har et bestemt inntrykk av at de ikke er veldig glade i jobben sin. For all del - de trives nok med det medisinske fagfeltet og med å hjelpe andre, men de har et vanvittig press, både psykisk og tidsmessig, og de er konstant stressa. De er alltid overarbeidet og har alltid papirarbeid å kaste seg over om de skulle få noen minutter til overs. En av dem sa at hun anbefalte ingen å bli fastlege med mindre man virkelig, virkelig brenner for det. Det kan jo selvfølgelig være annerledes for andre typer leger, men jevnt over tror jeg ikke legeyrket er så glamorøst som man kanskje kan få inntrykk av. Studiet er jo også veldig tungt, så man skal være rimelig motivert for å komme seg igjennom. Mitt tips er å undersøke ordentlig hvordan jobben faktisk er i praksis, for det er ofte stor forskjell på fag og arbeid. Anonymkode: b47d7...083 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #4 Skrevet 19. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom du har et ønske om å gjøre verden til et bedre sted, klisje i know haha. Ofte er det mange som har opplevd sykdom/bortgang hos familie som føler de ville blitt gode leger. Men det er ikke tilfellet hos mange. Har du en visjon om å hjelpe vil jeg si er nok. Er det lov å spørre hvilket kull du er/ om du har gode nok karakterer til å komme inn på medisin? Anonymkode: 6ec65...dcd Jeg er 00, og har nok poengene til å komme inn hvis det ikke øker så alt for mye i år. Anonymkode: 0dabf...d95
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #5 Skrevet 19. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber tett med et par fastleger, og jeg har et bestemt inntrykk av at de ikke er veldig glade i jobben sin. For all del - de trives nok med det medisinske fagfeltet og med å hjelpe andre, men de har et vanvittig press, både psykisk og tidsmessig, og de er konstant stressa. De er alltid overarbeidet og har alltid papirarbeid å kaste seg over om de skulle få noen minutter til overs. En av dem sa at hun anbefalte ingen å bli fastlege med mindre man virkelig, virkelig brenner for det. Det kan jo selvfølgelig være annerledes for andre typer leger, men jevnt over tror jeg ikke legeyrket er så glamorøst som man kanskje kan få inntrykk av. Studiet er jo også veldig tungt, så man skal være rimelig motivert for å komme seg igjennom. Mitt tips er å undersøke ordentlig hvordan jobben faktisk er i praksis, for det er ofte stor forskjell på fag og arbeid. Anonymkode: b47d7...083 Ja, er redd for den biten du snakker om. Er også bekymret om jeg klarer 11 år med utdanning, da jeg kunne tenkt meg en spesialistutdanning. Hvis man ikke blir spesialist forresten, er det da andre typer jobber en fastlege? Anonymkode: 0dabf...d95
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #6 Skrevet 19. mai 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, er redd for den biten du snakker om. Er også bekymret om jeg klarer 11 år med utdanning, da jeg kunne tenkt meg en spesialistutdanning. Hvis man ikke blir spesialist forresten, er det da andre typer jobber en fastlege? Anonymkode: 0dabf...d95 Du spesialiserer deg uansett som lege. En fastlege er også spesialist, i allmennmedisin. Anonymkode: 99317...f0f 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #7 Skrevet 20. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du spesialiserer deg uansett som lege. En fastlege er også spesialist, i allmennmedisin. Anonymkode: 99317...f0f Kjenner flere som jobber som fastlege uten å ha spesialisert seg innen almennmedisin så dette er direkte feil. Du må ta LIS 1 (tidligere kalt turnus) derimot for å få autorisasjon. Men spesialist trenger du ikke bli. Anonymkode: e22ad...f8b
Issamdoctor27 Skrevet 20. mai 2020 #8 Skrevet 20. mai 2020 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 00, og har nok poengene til å komme inn hvis det ikke øker så alt for mye i år. Anonymkode: 0dabf...d95 Hvor mange konkurransepoeng har du? I fjor var vel grensa på 59,1 i Oslo vår. Hvor mye tror du den vil øke? Endret 20. mai 2020 av Issamdoctor27
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #9 Skrevet 20. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, sitter å tenker på medisinstudiet. Jeg har derimot vansker når det kommer til å avgjøre om jeg er typen til det. Er det noen som har enkelte punkter som er viktige for avgjøre om en kan trives med et slikt yrke eller ei? Anonymkode: 0dabf...d95 Du må takle: Samtidighetskonflikter, store mengder ansvar, ta beslutninger uten å være helt sikker, være fleksibel og løsningsorientert, være sikker nok på deg selv til å si at "det blir sånn som jeg bestemmer" men ydmyk nok til å tenke deg om og diskutere saken flere ganger hvis teamet er uenig. Lange vakter, tidspress, sjonglere flere helt ulike problemstillinger samtidig. Klare å stå i at flere forsøker å få en beslutning fra deg samtidig, som de gjerne vil at du skal ta før du egentlig er komfortabel med det på grunnlag av faktorer som ikke har noe med medisin å gjøre. Medisin-biten av det er veldig spennende, og når man har tid til å gjøre jobben skikkelig er det fantastisk. Når dagene går i en suppe av telefoner, man må bruke masse tid på problemstillinger som egentlig burde vært bedre håndtert av noen andre, og man presses fra alle kanter på ting som egentlig er økonomi og logistikk på time nr 13 av 19, da blir man frustrert. Og det må man håndtere slik at det ikke går ut over pasientbehandlingen eller arbeidsmiljøet. Anonymkode: 94945...797 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #10 Skrevet 20. mai 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, er redd for den biten du snakker om. Er også bekymret om jeg klarer 11 år med utdanning, da jeg kunne tenkt meg en spesialistutdanning. Hvis man ikke blir spesialist forresten, er det da andre typer jobber en fastlege? Anonymkode: 0dabf...d95 Spesialistutdanningen fortoner seg mer som jobb enn som utdanning, det er ikke slik at det er 11 år med studier. Det viktigste tenker jeg er å like å forholde seg til mennesker og behandle dem med respekt, en passe dose ydmykhet, god arbeidsmoral/vilje og evne til å jobbe hardt, og interesse for kropp/biologi/medisin. Du må også være forberedt på turnusjobbing og flytting, og at det er en jobb som påvirker livet til familien din mer enn mange andre jobber. Anonymkode: 5d57c...cb3 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #11 Skrevet 20. mai 2020 Vil bare takke for alle svarene deres!❤️ Punktene deres gir meg litt innsikt om dette virkelig passer meg eller ei, og etter å ha tenkt litt, så tror jeg ikke at medisin er så aktuelt. Jeg vil ha en 8-16 jobb og hvis jeg skal være ærlig med meg selv, så blir jeg fort sliten av å jobbe med mennesker. Jeg jobber på sykehjem som pleieassistent, og kunne aldri ha jobbet så tett på mennesker i en 100% stilling eller likt å jobbe turnus i så mange år. Det er en grei ekstrajobb, men må virkelig ha et par dager fri en gang i blant for å kunne finne motivasjonen til å gå på jobb. Jeg vet at å jobbe på sykehjem ikke nødvendigvis kan sammenlignes med å jobbe som lege. Ville bare derimot få fram at jeg blir fort sliten av mennesker i lengden. Er også veldig ubesluttsom, og tror aldri jeg kommer til å føle meg komfortabel med å ta slike beslutninger som leger ofte må ta. Jeg tror jeg har tenkt på medisin, for jeg får mange kommentarer fra flere sykepleierne på jobben om jeg skal bli sykepleier eller lege. Det har sikkert påvirket meg litt. Anonymkode: 0dabf...d95
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #12 Skrevet 20. mai 2020 Pleieassistent og legejobb kan ikke sammenlignes i det hele tatt, så du må ikke la det styre valget ditt. Jeg grudde meg hver dag til å gå på jobb på sykehjem (og respekterer de som jobber der fast så inderlig), men gleder meg stort sett til å gå på jobb hver dag som lege. Men ja, vil du ha 8-16-jobb og forutsigbare hverdager, så må du enten jobbe paraklinisk eller finne på noe annet:) Anonymkode: d542c...fbb 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #13 Skrevet 20. mai 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom du har et ønske om å gjøre verden til et bedre sted, klisje i know haha. Ofte er det mange som har opplevd sykdom/bortgang hos familie som føler de ville blitt gode leger. Men det er ikke tilfellet hos mange. Har du en visjon om å hjelpe vil jeg si er nok. Er det lov å spørre hvilket kull du er/ om du har gode nok karakterer til å komme inn på medisin? Anonymkode: 6ec65...dcd Eh, de fleste som studerer medisin gjør det vel for å få høy lønn og status, å hjelpe folk kommer lenger ned på lista. Har noen leger jeg kjenner og de er overflatiske og dårlige mennesker. Anonymkode: 7e49e...d7f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #14 Skrevet 20. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pleieassistent og legejobb kan ikke sammenlignes i det hele tatt, så du må ikke la det styre valget ditt. Jeg grudde meg hver dag til å gå på jobb på sykehjem (og respekterer de som jobber der fast så inderlig), men gleder meg stort sett til å gå på jobb hver dag som lege. Men ja, vil du ha 8-16-jobb og forutsigbare hverdager, så må du enten jobbe paraklinisk eller finne på noe annet:) Anonymkode: d542c...fbb Jepp, du er vel en av de som vil cashe inn en stor lønn hver måned, og orker ikke å faktisk hjelpe pasienter. En av mange som ikke burde vært lege. Anonymkode: 7e49e...d7f
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #15 Skrevet 20. mai 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp, du er vel en av de som vil cashe inn en stor lønn hver måned, og orker ikke å faktisk hjelpe pasienter. En av mange som ikke burde vært lege. Anonymkode: 7e49e...d7f Enig med du. Og trådskriver, vi sier ikke det for å være slem, men for å få det til å ordentlig vurdere det før du kaster deg i det Anonymkode: 6ec65...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #16 Skrevet 20. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pleieassistent og legejobb kan ikke sammenlignes i det hele tatt, så du må ikke la det styre valget ditt. Jeg grudde meg hver dag til å gå på jobb på sykehjem (og respekterer de som jobber der fast så inderlig), men gleder meg stort sett til å gå på jobb hver dag som lege. Men ja, vil du ha 8-16-jobb og forutsigbare hverdager, så må du enten jobbe paraklinisk eller finne på noe annet:) Anonymkode: d542c...fbb Nei, jeg lar det og skal ikke la det styre valget mitt. Meningen min var vel ikke egentlig å sammenligne med jobben min på sykehjemmet, men jeg ville bare få fram det at jeg tror ikke jeg er glad nok i å jobbe med mennesker. Jeg blir fort sliten av snakke mye og ikke minst "være der for andre". Jeg tror det er noe man må like for kunne bli lege, for jobben går jo tross alt ut på å hjelpe mennesker med psykiske og/eller fysiske plager. Jeg tror heller ikke at jeg er nysgjerrig nok når det kommer til å finne ut hva slags diagnose som passer best og hvilken behandling som gir resultater. Anonymkode: 0dabf...d95
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #17 Skrevet 20. mai 2020 At noen vil bli lege i disse tider er uforståelig for meg, men bra at noen vil det. Etter å ha jobbet en stund i helsevesenet så virker det som en forferdelig jobb, jeg tror nok at mange får seg en stor realitysjekk når de begynner turnus/LiS og skjønner hva yrket virkelig innebærer. Anonymkode: 4bf32...36d 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #18 Skrevet 20. mai 2020 Jeg er akuttlege. Og vi leger er et eget folkeslag, du må takle enormt med stress, og må være under normalen rolig. En minste lille feil kan koste liv. Allmennlege høres ut som noe for, lykke til! Anonymkode: e5c87...30b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #19 Skrevet 20. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: At noen vil bli lege i disse tider er uforståelig for meg, men bra at noen vil det. Etter å ha jobbet en stund i helsevesenet så virker det som en forferdelig jobb, jeg tror nok at mange får seg en stor realitysjekk når de begynner turnus/LiS og skjønner hva yrket virkelig innebærer. Anonymkode: 4bf32...36d Neida, alle er forskjellige Som akuttlege synes jeg det er en svært behagelig jobb, og vi har nye pasienter hver halvtime. Anonymkode: e5c87...30b
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #20 Skrevet 20. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jepp, du er vel en av de som vil cashe inn en stor lønn hver måned, og orker ikke å faktisk hjelpe pasienter. En av mange som ikke burde vært lege. Anonymkode: 7e49e...d7f Tror nok du har feil oppfatning av lønnsnivået, hvis man tar arbeidstid inn i betraktningen... Anonymkode: 5d57c...cb3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå