Gå til innhold

sjokoladedessert - rennende inni

Anbefalte innlegg

Gjest brud i sommer
Skrevet

Lurer på om noen kan hjelpe meg:

Jeg lagde en gang for lenge siden en deilig dessert, men finner ikke oppskriften igjen - og husker ikke hva det heter..

Det var eggedosis + smeltet sjokolade + litt mel + mer???

Helte i porsjonsformer og stekte i ovnen. Så litt suffle ut på utsiden, men deilig og rennende inni. Super med is til... Å nå fikk jeg lyst på det igjen!!

Noen som vet hva jeg mener? (hva heter det og hvordan lager jeg det igjen..?)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

SJOKOLADEFONDANT

250 gr smør

275 gr melkesjokolade

5 eggeplommer

5 egg

250 gr sukker

110 gr hvetemel

Smelt smør og sjokolade, rør inn resten, sikt inn melet. Ha i muffinsformer eller små ildfaste former.

Stekes på 210 gr i 5-8 min, alt etter ovn.

Du kan også fryse de ned før du steker dem. Tar de rett ut av fryseren og inn i varm ovn.

Skrevet

For å sette enda en spiss på fondanten: Lag en "bombe" i midten:

Du trenger like mengder (vekt) hvit sjokolade og kremfløte, samt revet skall og 2ss saft av en lime. Smelt sjokoladen forsiktig og rør i kald kremfølte litt etter litt. Rør hele tiden. Du har nå en ganske tykk masse (denne kan du også bruke til glasur, da heter den ganache). Rør så i limesaft og skall. Ha blandingen i isterningsformer og sett i fryseren inntil bruk. Rett før du setter porsjonsformene med fondant i fryseren, ha i en terning av lime-massen i hver form. Stek som vanlig. Du kan også bruke andre smakstilsetninger, f.eks. er appelsinlikør godt.

Gjest Gjesta
Skrevet
SJOKOLADEFONDANT

250 gr smør

275 gr melkesjokolade

5 eggeplommer

5 egg

250 gr sukker

110 gr hvetemel

Smelt smør og sjokolade, rør inn resten, sikt inn melet. Ha i muffinsformer eller små ildfaste former.

Stekes på 210 gr i 5-8 min, alt etter ovn.  

Du kan også fryse de ned før du steker dem. Tar de rett ut av fryseren og inn i varm ovn.

Skal disse serveres varme?

Har lyst til å prøve å lage.... Hvor mange blir det av denne oppskriften?

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg forklarer meg godt akkurat, men prøver likevel: :wink:

Sjokoladefondant skal stekes slik at den er stekt utenpå, og "rå" inni. Den skal serveres varm, og så kan man skjære et snitt slik at sjokoladen renner ut på fatet. (om man ønsker å servere på en tallerken med feks vaniljeis, sitrolmelisse og jordbær)

Steker man sjokoladefondant for lenge blir det som en slags muffin, men som sagt så skal den være rennende inni. Jeg bruker å prøvesteke en først, og tar så nøyaktig tid.

For å være helt ærlig, så husker jeg ikke hvor mange det blir av denne oppskriften, for jeg bruker å doble og så fryse ned. Og så spørs det på hvor store former man bruker. :)

Skrevet

Å! Dette er UTROLIG godt! Spiste det i går.

Det var servert med vaniljeis, bringebærsaus og krem, og pyntet med jordbær, physallis, appelsin, kiwi og strødd melis på toppen. Helt fantastisk deilig!

Gjest Gjesta
Skrevet

Ja, sjokoladefondant er kjempegodt, men det holder med 1 stk, for det er en ganske så mektig dessert! :wink:

Det er utrolig godt med hjemmelaget is til. Man kan lage både is og fondant i flere uker før man skal ha gjester, og så utrolig kjekt å ha på lur om det kommer overraskende besøk :)

Skrevet

Denne har jeg tidligere kopiert fra KG, husker ikke fra hvilken bruker, men håper det er OK at jeg gjengir den på vegne av denne brukeren; framgangsmåten var så godt forklart her. Selv har jeg bare spist sjokoladefondant på restaurant, og aldri prøvd å lage det selv... :roll:

Her er oppskriften:

Trond Moi sin sjokoladefondant:

Ingredienser:

250 g smør

250 g sukker

300 g sjokolade

170 g mel

8 stk egg

+ små ildfaste former, muffinsformer (doble store), kaffekopper eller lignende

Fremgangsmåte:

1. Smelt smøret, og ha i sukker og sjokolade (smeltet i vannbad).

2. Rør inn melet, og bland inn ett og ett egg av gangen.

3. Fyll smurte former med sjokolademassen. Sett formene på en stekeplate og stek ved 200ºC i ca 8 minutter til overflaten er stivnet. Hvelv fondantene på tallerkener.

Egentlig er oppskriften såre enkel, men det er to kritiske punkter:

Ikke få vann/damp i sjokoladen når du smelter den i vannbad. Da vil sjokoladen bli kornete og rar. Enklere enn vannbad er å smelte den på halv effekt i mikroen.

I oppskriften står det 200 grader i 8 minutter. Steketiden er imidlertid det vanskeligste med hele fondanten, så prøv deg fram første gangen med "ny" ovn, da dette varierer fra ovn til ovn. Den skal være stivnet utenpå og deilig rennende varm inni.

Oppskriftene er ganske stor (husker ikke hvor mange fondanter, men lurer på om det ikke ble mellom 12 og 18 ), men det går fint an å fryse røra, enten i ferdig smurte former eller ganske enkelt i en plastpose eller bolle. Hvis du fryser den, så bør den tines og stekes relativt raskt etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...