AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #41 Skrevet 20. mai 2020 Følger rådene ja, noe som innebærer å gå imot mange av KGerne sine egne råd. Det innebærer at jo, dagsturer kan gjennomføres, jo, man kan besøke og snakke med hverandre, jo - man kan dra på butikken selv om det strengt tatt ikke er nødvendig. Og mye mer Anonymkode: 0f72e...c1b 4
OPIgirl Skrevet 20. mai 2020 #42 Skrevet 20. mai 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har ennå ikke fått med deg årsaken til hytteforbudet? Godt gjort. Det hadde ingenting med smittevern å gjøre (tvert imot var myndighetene helt med på at smitten potensielt kunne blitt redusert på den måten), men var på grunn av kapasiteten til helsevesenet i hyttekommunen. Faren var ikke voldsom smitte, men at man ikke skulle kunne klare å håndtere beinbrudd, hjerteinfarkt, bilulykker og redningsaksjoner med en allerede liten og nå også kraftig redusert beredskap. Anonymkode: c10f5...44d Forbausende mange som er trege i oppfattelsen. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #43 Skrevet 20. mai 2020 Jeg følger dem til punkt og prikke på jobb, og også ellers. Det vil si, jeg spriter hendene når jeg går av bussen, jeg hoster i armen/albuen, jeg vasker hender når jeg kommer hjem fra å ha vært ute, prøver å holde 1 meter osv. Men jeg er også begynt å leve litt igjen, møter venner for kaffe i byen, shopper osv. Det er nå man har muligheten til det, nå som det er lite smitte i samfunnet. Hvis bølge nr 2 kommer etter sommeren kan det være vi må leve mer innskrenket igjen - så det er like greit å benytte muligheten nå mens smitten er lite utbredet. Anonymkode: a7fdf...a4b 1
edwardnigma Skrevet 20. mai 2020 #44 Skrevet 20. mai 2020 Jeg følger ikke noe andre tiltak enn at jeg ikke besøker bestemor innendørs.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #45 Skrevet 20. mai 2020 3 minutter siden, edwardnigma skrev: Jeg følger ikke noe andre tiltak enn at jeg ikke besøker bestemor innendørs. Så du vasker deg ikke på hendene engang?? og du hoster vel rett ut i lufta og??? Anonymkode: f1040...1af 2
edwardnigma Skrevet 20. mai 2020 #46 Skrevet 20. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du vasker deg ikke på hendene engang?? og du hoster vel rett ut i lufta og??? Anonymkode: f1040...1af Er dette ting du lærte deg først i mars 2020? Dette var nemlig elementære ting jeg lærte meg i barnehagen tidlig på 90-tallet. 10
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #47 Skrevet 20. mai 2020 Selvsagt. Holder avstand i butikk og bruker tilgjengelig antibac. Ikke møtt venner eller noe siden før tiltakene. Møtt mine foreldre, men 1 meter avstand og mye håndvask. Ikke vært på noe arrangementer, ikke tatt kollektivt og ikke vært på jobb. Men jobber på hjemmekontor og går fine turer, er mye ute. Trener hjemme. Har vært på fysio med hunden, der var det mye tiltak, og kun lov med 1 person per dyr. Har egentlig bare prata ansikt til ansikt med den fysioen, mamma, pappa og samboer hele perioden (med unntak av sånn "Hei" og "ja" og sånt på butikken, da). Anonymkode: d759d...46b
T-Rex Skrevet 20. mai 2020 #48 Skrevet 20. mai 2020 Absolutt! Prøver hele tiden, jeg. Men jeg merker at folk i littegrann mindre grad viker unna nå, sammenlignet med tidligere. Altså det er visst ikke automatikk i at de prøver å sørge for at alle skal klare å holde 1 meters avstand til andre. Jeg snur meg i alle fall vekk når jeg blir tvunget til å passere litt nært, så jeg ikke puster oppi fleisen på andre. Kanskje desinfisering av hender, i de fleste forretninger, faktisk er nok til å begrense smitten. Vi får håpe det.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #49 Skrevet 20. mai 2020 6 minutter siden, edwardnigma skrev: Er dette ting du lærte deg først i mars 2020? Dette var nemlig elementære ting jeg lærte meg i barnehagen tidlig på 90-tallet. Ok du er den typen. Anonymkode: f1040...1af 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #50 Skrevet 20. mai 2020 Kjenner at jeg begynner å bli litt mer avslappet, men følger det meste av anbefalinger. Jeg har vært på jobb hele perioden, men har ikke reist kollektivt, har gått. Vasker hender med såpe og vann eller spriter når jeg kommer på jobb, på butikk, når jeg kommer hjem etc. Vi har også retningslinjer på jobb om renhold i løpet av arbeidsdagen, avstand osv. I starten var jeg bare hjemme sammen med barna mine, vi verken hadde eller gikk på besøk. Traff ikke foreldrene mine på 1 1/2 mnd (en hjemme og en på sykehjem). Etterhvert begynte jeg å treffe familie og et par venninner, barna møtte venner. Vi forsøker å holde 1 meter, men noen ganger glemmer man seg. Nedstengingen har katastrofale følger for samfunnet og jeg/vi forsøker å støtte det lokale næringslivet så godt vi kan etterhvert som det åpnes opp; kafé, restauranter, butikker etc. Jeg kommer til å følge myndighetenes anbefalinger også framover, men når man bor i et fylke med 118 smittede og 1 død, en kommune med en håndfull smittede og ingen døde så synes jeg full isolasjon er rimelig overkill. Anonymkode: 07143...866 1
edwardnigma Skrevet 20. mai 2020 #51 Skrevet 20. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer til å følge myndighetenes anbefalinger også framover, men når man bor i et fylke med 118 smittede og 1 død, en kommune med en håndfull smittede og ingen døde så synes jeg full isolasjon er rimelig overkill. Vi bor alle i et land med litt over 8000 smittede og 234 døde. Det er totalt overkill. Tenk at statistisk sett ut i fra 2019-tall (SSB) så har det dødd rundt 7800 personer i Norge i den samme perioden som Norge har vært coronastengt. Og så har vi like gjerne potensielt skakkjørt vår egen økonomi i åresvis for dette. Det er helt hinsides. 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #52 Skrevet 20. mai 2020 Lykke til om folk gir blaffen, da blir det vel at vi må stenge ned igjen. Ikke noe problem for meg, offentlig stilling med hjemmekontor, men da blir det jo iallefall nedgangstider og kutt i velferdsbudsjettene. Anonymkode: cc67e...9b1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #53 Skrevet 20. mai 2020 Vi har ikke barn, så koronakrisen har liksom jeg ikke lagt merke til, men spriter hendene rett før jeg går inn i butikk og rett etter, prøver å ikke stå for tett på folk, og vasker hendene med såpe med en gang jeg kommer hjem. Venner er vi sjelden hos, henger ikke på sentre, og her i byen har det vært matservering en stund, så føler ikke at jeg har gått glipp av noe. Savner å kunne ha vin kveld med venninna mi, men hun har isolert seg pga superdårlig immunforsvar etter cellegift. Foreldrene mine er opptatt med jobb døgnet rundt (intet nytt derfra) og svigers er her på kaffe av og til, som vanlig. Anonymkode: c7493...8d1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #54 Skrevet 20. mai 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser ikke på det som noe problem, spesielt ikke hvis de ikke overnatter hos noen andre enn hverandre, men hvis man strengt vil følge alle regler er det ikke helt innafor. Jeg tok et tankeeksperiment for å se om vi kunne hatt overnattingsgjester hos oss, og fremdeles overholde alle regler og anbefalinger, og svaret ble tja. Hvis vi ikke hadde spist sammen, sett på TV sammen, hvis gjesten ikke hadde laget seg mat selv, og hadde brukt ene toalettet alene, da hadde det gått. Anonymkode: ac79e...22d Jeg er nokså sikker på at hvis jeg sier nei til å være med venner til byen og på overnatting, da blir resultatet isolasjon og depresjon, slik det var etter nedstengningen i mars. Andre hadde det mye friere, hadde fortsatt overnatting og hang i større grupper, og når mitt barn ikke fikk lov, ble hun ikke bedt med mer. Så hun var alene fram til nå nylig. Vi vil ikke dit igjen. Men vi er fortsatt restriktive sammenlignet med andre. Hos oss går det bra å overholde en meter eller mer i avstand hele tiden om man overnatter. Skolen har også en regel om at du kan være nærmere enn en meter om du ikke er det mer enn 15 min... Anonymkode: 3d30d...93c
edwardnigma Skrevet 20. mai 2020 #55 Skrevet 20. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skolen har også en regel om at du kan være nærmere enn en meter om du ikke er det mer enn 15 min... Gøy at lærere stikker en finger i munn og putter den opp i lufta når de finner på såkalte "smittevernstiltak". 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #56 Skrevet 20. mai 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Men retningslinjene er begrense. Man må leve litt og, det ønsker også myndighetene. Å begrense seg vil også si å handle mat en gang i uka. Men også å ta bussen til restaurant en gang i uka, til ei venninne en gang i uka. Men unngå 2-4 bussturer hver dag, samt rushtid. Etterlever alle dette vil det være godt med plass på bussen til enhver tid. Men å begrense så mye som overhodet mulig - det trenger man ikke. For egen del har jeg bil, så mitt bidrag er å bruke bilen i mye større omfang enn jeg ellers ville gjort i by. Men jeg tar fint bussen om jeg og mannen begge føler for å ta litt vin til den dagen. Anonymkode: d3714...ca6 Du skjønner at det vil komme en ny bølge hvis alle tar like lett på det som dere? Nedgangen i innleggelser har flatet ut, så hvis flere blir slappere nå vil de gå oppover igjen. Anonymkode: 502e5...041 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #57 Skrevet 20. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hos oss går det bra å overholde en meter eller mer i avstand hele tiden om man overnatter. Skolen har også en regel om at du kan være nærmere enn en meter om du ikke er det mer enn 15 min... Anonymkode: 3d30d...93c Idioti. 15-minuttersregelen forutsetter at man holder minst en meters avstand. Er man sammen med noen mye lenger enn det så må man holde enda mer avstand for å veie opp. Anonymkode: 502e5...041 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #58 Skrevet 20. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skjønner at det vil komme en ny bølge hvis alle tar like lett på det som dere? Nedgangen i innleggelser har flatet ut, så hvis flere blir slappere nå vil de gå oppover igjen. Anonymkode: 502e5...041 Nesten alle jeg kjenner med og jobber med lever slik som oss. Innenfor retningslinjene. Vasker hender, holder avstand, begrenser aktivitet. Men har likevel litt innhold i hverdagen, og sosial kontakt nå og da. Jeg er selv i mot de jeg ser som samles i store grupper på utesteder og i parker, selv de på kontoret mitt som ikke klarer å holde avstandsreglene når de skal diskutere papirer. Men så lenge vi lever etter reglene myndighetene nå har satt går det helt fint. Og en busstur (ikke fem) til byen i uka for å spise middag - det er helt innenfor. Anonymkode: d3714...ca6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #59 Skrevet 20. mai 2020 4 minutter siden, edwardnigma skrev: Gøy at lærere stikker en finger i munn og putter den opp i lufta når de finner på såkalte "smittevernstiltak". Jada, men det er ikke lærerne som har funnet det på. Det er kommunen/utdanningsavdelingen. Anonymkode: 3d30d...93c
edwardnigma Skrevet 20. mai 2020 #60 Skrevet 20. mai 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada, men det er ikke lærerne som har funnet det på. Det er kommunen/utdanningsavdelingen. Anonymkode: 3d30d...93c Potato, potato. Det viser bare hvor hysteriske disse tiltakene er. Ingen er basert på faglige råd.
Anbefalte innlegg