AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #1 Skrevet 19. mai 2020 Ser ut som folk slapper mer og mer av nå. De siste dagene har jeg sett mange unger spille fotball som normalt, unge mennesker (også helsepersonell) feste i store grupper og som normalt, går og står tett i tett på kjøpesentre og butikker, folk er tilbake på jobb osv. Er det noen som fremdeles følger myndighetenes råd? Anonymkode: e2302...9dc 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #2 Skrevet 19. mai 2020 Følger de på jobb hele tiden. Gjør det også når jeg handler på butikken. Drar ikke på besøk til noen og tar ikke imot besøk fra noen heller Anonymkode: efb53...352 21
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #3 Skrevet 19. mai 2020 Vi gjør! Vi har nyfødt i hus og besteforeldre i risikogruppen. Vi holder hos hjemme/utendørs, møter ikke mange eller nye mennesker og er generelt forsiktige. Går noe mer på matbutikken enn tidligere i pandemien og har sendt eldste i barnehagen. Sluppet opp litt, men ikke mye. Anonymkode: ef8db...9e0 8
Gjest Lasox Skrevet 19. mai 2020 #4 Skrevet 19. mai 2020 (endret) Jeg følger dem veldig nøye og har isolert meg på hytta. Hadde ingen ønsker om å være i byen der hvor matbutikkene konstant var stappfulle. Så fort det ble opphevingen til forbudet av hytta så reiste jeg hit igjen. Egentlig ganske så tullete at det ble forbud i slike hytter som der hvor jeg er. For her er hytta godt isolert borte ifra alle andre, imens campingplassen rett nedenfor 500meter unna så var de små hyttene der oppe og campingplassen oppe. Så mange bobiler og biler der. Det var lov!!! Det gir mye større risiko for at det blir smitte av slik sted fremfor ei hytte som er godt isolert. Jeg kunne for et eksempel bare ha bestilt mat ifra netthandelen når det var på sitt verste slik at jeg ikke dro noensteder. Hadde vært isolert et par uker allerede så var ingen fare for smitte når jeg var på hytta.Fikk til og med tillatelse ifra Heimvernet til å bli på hytta for dem var enig om at det var tullete at jeg var nødt til å reise tilbake til hjemkommunen og risikere å bli smittet der, men valgte allikevel å reise når det ble forbud på hytta. Endret 20. mai 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #6 Skrevet 19. mai 2020 Jeg følger rådene ja, men jeg er ganske avslappet likevel. Bryr meg ikke lenger om at andre ikke følger dem, tenker det får holde at jeg vet at jeg gjør mitt. Jeg var litt bekymret en stund, men nå har det ikke vært registrert nye smittede i kommunen her på 2 uker, så da kan vel ikke risikoen være så stor. Anonymkode: bbaf4...f9f 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #7 Skrevet 19. mai 2020 8 minutter siden, Lasox said: Jeg følger dem veldig nøye og har isolert meg på hytta. Hadde ingen ønsker om å være i byen der hvor matbutikkene konstant var stappfulle. Så fort det ble opphevingen til forbudet av hytta så reiste jeg hit. Egentlig ganske så tullete at det ble forbud i slike hytter som der hvor jeg er. For her er hytta godt isolert borte ifra alle andre, imens campingplassen rett nedenfor 500meter unna så var de små hyttene der oppe og campingplassen oppe. Så mange bobiler og biler der. Det var lov!!! Det gir mye større risiko for at det blir smitte av slik sted fremfor ei hytte som er godt isolert. Jeg kunne for et eksempel bare ha bestilt mat ifra netthandelen når det var på sitt verste slik at jeg ikke dro noensteder. Hadde vært isolert et par uker allerede så var ingen fare for smitte når jeg var på hytta.Fikk til og med tillatelse ifra Heimvernet til å bli på hytta for dem var enig om at det var tullete at jeg var nødt til å reise tilbake til hjemkommunen og risikere å bli smittet der, men valgte allikevel å reise når det ble forbud på hytta. Du har ennå ikke fått med deg årsaken til hytteforbudet? Godt gjort. Det hadde ingenting med smittevern å gjøre (tvert imot var myndighetene helt med på at smitten potensielt kunne blitt redusert på den måten), men var på grunn av kapasiteten til helsevesenet i hyttekommunen. Faren var ikke voldsom smitte, men at man ikke skulle kunne klare å håndtere beinbrudd, hjerteinfarkt, bilulykker og redningsaksjoner med en allerede liten og nå også kraftig redusert beredskap. Anonymkode: c10f5...44d 26
Gjest Lasox Skrevet 19. mai 2020 #8 Skrevet 19. mai 2020 (endret) Skjønner jo det selvfølgelig, men allikevel teit at det ble hytteforbud samtidig som campingplassene har vært lov bare noen få hundre meter unna hytta. Med tanke på at hytta er mye mer isolert enn èn campingplass og det har politikere fått masse kritikk for. Endret 19. mai 2020 av Lasox
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #9 Skrevet 19. mai 2020 Følger anbefalingene og er på jobb, ungene er på skolen, handler og gjør det vi må. Vasker hendene og nyser i armkroken 😊 Anonymkode: 8126f...46a 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #10 Skrevet 19. mai 2020 Absolutt! Det er det viktigste grepet vi har nå som samfunnet åpner seg igjen. Var bittelitt forkjølet denne helgen (mulig det var allergi, litt snufsete i hvert fall) og deltok ikke på den festen jeg skulle på på søndag, og isolerte meg hjemme. Tidligere hadde jeg gått ut, og ikke tenkt noe over det. Ellers er det herlig å kunne omgås folk som vanlig. Anonymkode: 56893...5c2 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #11 Skrevet 20. mai 2020 Jeg følger reglene, ja. Anonymkode: 8bbf9...717 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #12 Skrevet 20. mai 2020 Jeg følger reglene. Men det virker som om veldig mange tror reglene er mye strengere enn de er. Jeg har både vært på helgetur, flydd mellom norske byer, hatt besøk, er på kontoret innimellom, vært ute og spist mange ganger, tatt et-par glass på byen, vært i butikker. Man kan leve ganske normalt innenfor de retningslinjene som nå gjelder. Anonymkode: d3714...ca6 8
Sliten&kjørt52 Skrevet 20. mai 2020 #13 Skrevet 20. mai 2020 (endret) Seff..! "Gutta&Jentene "Boys" " holder stilen på vår selvopprettede uteservering ! (-Kun medbragt da !) (Privateid, -offentlig område, -vi har eiers velsignelse, innen regler, -Som vi følger...) Holder avstand ! Lite folk i dag, -bare 5 i dag. Har vært over 20, -grillparty, -"Steril" prosedyre, Pølser inn på pinne, seff håndsprit på bordet, -man blir kjeftet opp, -evt. bortvist om man ikke spiller på lag... -Seff dele opp i grupper, om mye folk. -Flinke vi..! ( -Lokale "Brune møteplass" er stengt, -vi har improvisert... ). -Tror faktisk det betyr mye, -for mange "Enslige sjeler", -alle velkommen, -om de følger regla..! Mye "Høyere under taket", nå, enn normalt. "Hund&Katt" går i hop nå om dagen... Om man følger regla... a. Endret 20. mai 2020 av Sliten&kjørt52 6
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #14 Skrevet 20. mai 2020 Bor i utlandet og er fortsatt portforbud her. Sittet inne i to måneder nå, utenom joggeturer i parken. Så ja, jeg følger reglene som er her. Om litt over en uke får jeg kanskje lov å møte én venn på to meters avstand og sole meg i parken. Har ikke noe familie her i landet uansett, så den delen er ikke så vanskelig. Eneste jeg er misunnelig på i Norge er at dere får gå i skogen. Jeg savner skikkelig å gå ordentlig tur. Anonymkode: 77c39...80a 5
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #15 Skrevet 20. mai 2020 Jeg synes reglene er uklare, men følger dem så godt jeg kan. Vi praktiserer fortsatt avstand på en meter og ingen kroppskontakt med folk utenom nærmeste familie. Vasker hender ofte, spriter ute. Men: ungene får være mer sammen med venner. Overnatte hos de de er mest sammen med. De får ta buss og dra på kjøpesenter. De får gå på McDonalds. Ingen av dem i grupper større enn fem - men på skolen er de jo 24 i klassen. Og de forteller at lærerne tar på dem. Vi isolerer oss ved luftveisinfeksjon. Følger jeg/vi reglene eller ikke? Anonymkode: 3d30d...93c 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #16 Skrevet 20. mai 2020 Ja,vi i familien vår gjør det. Vi tenker at det er enda viktigere enn før for at samfunnet skal holdes åpent. Det er lite smitte i samfunnet nå, men her i kommunen blir det fremdeles registrert nye smittede hver uke, akkurat som det har blitt gjort hele tiden. Altså er det fremdeles aktiv smittespredning her. Så lenge folk følger de anbefalte smittevernsrådene vil vi sikkert klare å holde det på et lavt nivå, men hvis folk begynner å slurve vil tallene øke, og det håper jeg vi kan unngå. Anonymkode: ac79e...22d 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #17 Skrevet 20. mai 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes reglene er uklare, men følger dem så godt jeg kan. Vi praktiserer fortsatt avstand på en meter og ingen kroppskontakt med folk utenom nærmeste familie. Vasker hender ofte, spriter ute. Men: ungene får være mer sammen med venner. Overnatte hos de de er mest sammen med. De får ta buss og dra på kjøpesenter. De får gå på McDonalds. Ingen av dem i grupper større enn fem - men på skolen er de jo 24 i klassen. Og de forteller at lærerne tar på dem. Vi isolerer oss ved luftveisinfeksjon. Følger jeg/vi reglene eller ikke? Anonymkode: 3d30d...93c Dere følger ikke reglene om å unngå kollektivtrafikk hvis der kan unngås, og evrntuelt å unngå store folkeansamlinger (kjøpesenter), men ut over det følger dere reglene. Anonymkode: ac79e...22d 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #18 Skrevet 20. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dere følger ikke reglene om å unngå kollektivtrafikk hvis der kan unngås, og evrntuelt å unngå store folkeansamlinger (kjøpesenter), men ut over det følger dere reglene. Anonymkode: ac79e...22d Ja, også det med overnatting da. Det er vanskelig å overholde avstandsreglene ved overnatting. Anonymkode: ac79e...22d 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #19 Skrevet 20. mai 2020 Vasker hender som normalt. Bortsett fra det gjør jeg akkurat det samme jeg har gjort siden coronaen kom: vaske hender. Jobber i matbutikken og sjansen for å bli smittet er der uansett så har valgt å følge vanlige hygiene råd. Dette for å forebygge håndeksem på mine egne hender som igjen er like ille for å motta smitte. Anonymkode: b3d34...e2f 3
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #20 Skrevet 20. mai 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes reglene er uklare, men følger dem så godt jeg kan. Vi praktiserer fortsatt avstand på en meter og ingen kroppskontakt med folk utenom nærmeste familie. Vasker hender ofte, spriter ute. Men: ungene får være mer sammen med venner. Overnatte hos de de er mest sammen med. De får ta buss og dra på kjøpesenter. De får gå på McDonalds. Ingen av dem i grupper større enn fem - men på skolen er de jo 24 i klassen. Og de forteller at lærerne tar på dem. Vi isolerer oss ved luftveisinfeksjon. Følger jeg/vi reglene eller ikke? Anonymkode: 3d30d...93c Man skal vel fortsatt unngå å reise kollektivt hvis man ikke må. Jeg hadde dårlig samvittighet for å ta bussen til tannlegen her om dagen, for jeg tenker at det i utgangspunktet er forbeholdt de som er avhengig av buss pga jobb. Men jeg hadde så vondt... passet på å få time utenom rushtidene. Anonymkode: bbaf4...f9f 5
Anbefalte innlegg