Gå til innhold

Når besteforeldre blir (beste)foreldre på heltid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger å få vite andres syn på saken. Det er en mor som har tre barn eldste barnet går på barneskolen og de yngre barna er barnehagebarn. I følge mor er et av barnehagebarna i risikogruppen på grunn av corona. Derfor har mor nå «bestemt» av eldste ikke kan bo hjemme og må bo hos besteforeldrene som også bor i skoledistriktet til skolen som eldste går på. Og ikke nok med det men mor har i tillegg bestemt seg for å flytte til et helt annet distrikt. Eldste vil ikke bytte skole og blir boende hos besteforeldre. Mor er ikke sammen med barnefar til dette barnet men har ny samboer og to barn med han. Dette er heller ikke hennes foreldre men foreldre til far til barnet som eldste barnet bor hos. Det er heller ikke noe tak i far til barnet. Han bor i en annen kommune.

Jeg er en utenforstående så kan så klart ikke blande meg, men må si jeg er rimelig sjokkert over oppførsel til mor. Hva vil skje når besteforeldre til barnet ikke kan «passe» lenger? Og mor ikke bor i riktig skoledistrikt? Kan også legge til at mor er rimelig opptatt av å finne unnskyldninger i forhold til sykdom hun har ofte vært « syk» selv. Sykdom på yngre barn har ikke blitt dokumentert fra lege. Bare noe mor mener.

Anonymkode: 07966...d61

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres jo ut som barnet trenger voksne stabile personer rundt seg, og at de ikke er det verste valget. Er jo uansett ikke noe du, som en utenforstående har noe med. 

Anonymkode: 4d750...05a

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres jo ut som barnet trenger voksne stabile personer rundt seg, og at de ikke er det verste valget. Er jo uansett ikke noe du, som en utenforstående har noe med. 

Anonymkode: 4d750...05a

Jeg er for så vidt ikke 100%, utenforstående. Men ikke så inne forstående at jeg kan blande meg. Jeg har på en måte en type relasjon til de. Men ikke noe jeg kan gi noe mer detaljer på uten om at min bestefar var gift med barnets bestemor. De var gift i 20 år. Min bestefar døde for to år siden. Så det er jo egentlig bare barnets bestemor da som barnet bor hos. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva i all verden har du med dette å gjøre? Andre klarer faktisk helt fint å ta avgjørelse for egen familie. Pass dine egne saker.

Anonymkode: 34554...1f2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det var en detaljert og uforståelig framstilling. Virker som du stikker nesa di i noe du ikke har noe med. Hver og en får vurdere hva som er best for Seg og sine i koronatiden.

Anonymkode: ec640...628

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en detaljert og uforståelig framstilling. Virker som du stikker nesa di i noe du ikke har noe med. Hver og en får vurdere hva som er best for Seg og sine i koronatiden.

Bare så det er sagt har jeg ikke stukket nesa mi i noen ting. Holder meg så langt unna jeg bare kan. Jeg bare lurer på hvordan en mor kan flytte fra barnet sitt og faktisk også ganske langt unna. Til en helt annen kommune to time unna sitt eget barn!!!! Syntes bare synd på ungen. Som sikkert føler seg forlatt av mor! Barnet er snart ungdom i tillegg. Begynner på ungdomsskolen om et år!! Barnet må jo også føle at mor ikke bryr seg. Kun opptatt av ny mann og nye barn. Mor er i tillegg gravid igjen og har ikke sett barnet sitt på flere uker. Barnet var ikke hjemme når skolene var stengt engang! Ikke mye smitte når man ikke er på skolen og i barnehage og jobb skulle man tro.....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva i all verden har du med dette å gjøre? Andre klarer faktisk helt fint å ta avgjørelse for egen familie. Pass dine egne saker.

Anonymkode: 34554...1f2

Jeg passer mine egne saker. Syntes bare det er rart! Må da få ha en egen mening om ting?!

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ganske lett å forstå. For meg virker det som en god løsning siden både mor og far virker udugelige. Forutsatt at besteforeldrene er skikkelige folk og ikke alt for gamle.

Og selvfølgelig har TS noe med det. Alle voksne mennesker forventes å tenke på barns beste, også de som ikke er ens egne eller av de aller nærmeste. Et felles trekk for barn som ikke har det bra, er at voksne rundt de ikke har reagert.

• Liker 2
Skrevet

Altså, her forlater mor sitt eldste barn som er kanskje rundt 12 år? Det er jo virkelig ikke normalt, med mindre det er ting du ikke vet, som at et av de andre barna er alvorlig sykt og potensielt kan dø av Corona og derfor må isoleres. Nå kan det godt være dette barnet faktisk har det bedre hos besteforeldre enn en mor som ikke ønsker å ha det (?). Men antar det uansett må gjøre vondt å bli plassert hos besteforeldre på denne måten og mor attpåtil flytter to timer unna med søsken, mann og ny baby. Jeg vet det er upopulært å si det på KG, og her har vi få opplysninger, men ville ikke barnevernet fort involveres når en mor velger å la et barn bo hos noen andre? Dette er jo nær familie, men likevel.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om du mener mor er ubrukelig.

Er det da ikke bedre å vokse opp med besteforeldre?

En forelder som kan forlate sitt barn kan ikke snakkes til fornuft. 

Anonymkode: f214a...d9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barnets far er da like fraværende?  Er ikke han like ille som moren? Hvorfor er hans utilstrekkelighet bare verdt et par ord mens hennes skal beskrives i detalj?

Hvis mor og far er grusomme, så er det vel bedre at barnet bor hos noen andre?

Anonymkode: e8700...021

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Håper bestemor tar inn gutten og fir han en trygg og god barndom. Har ei bekjent som etterlot sønnene sine hos sine foreldre for å flytte lengre unna å få nytt barn med ny mann. Hun orket bare ikke tenåringsguttene mer, men nye barn kunne hun lage. 

Anonymkode: 24aa2...daa

• Liker 1
Skrevet

Dette er virkelig ikke normalt og jeg forstår ikke at det virker som det er verre at du bryr deg enn at mor har reist fra.Tenker dette barnet trenger alle som kan «blande seg». barnet. Og ja, far har også forlatt barnet, men det gjør det ikke bedre.

Har du snakket med bestemor om hvordan det går med dem? Tar mor kontakt med barnet? Basert på tilbakemelding fra bestemor ville jeg vurdert en telefon til barnevernet. Ikke for å melde, men for å diskutere situasjonen  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min kusine som hadde vært alene med sønnen sin hele livet hans valgte å flytte til andre siden av landet, altså over 1 døgns kjøring med bil, da han var 15 år. Han bodde igjen hos besteforeldrene. Gått helt fint med han, men syntes jo det var et spesielt valg å ta.

Anonymkode: da2b5...5da

Skrevet

Så det du egentlig sier er at mor lar barnet vokse opp hos sin farmor og du reagerer på det for egen del fordi du mener barnet skal vokse opp med sin mor og sine søsken? 

Vel, min far vokste opp hos sin farmor, min mor hos sin mormor - de er fine folk og /halv)søsknene er ikke. 

Det er mange relasjoner som er tryggere og bedre enn den mellom mor / far og barn.

AnonymBruker
Skrevet

Så dette barnet bor altså med sin bestemor, som også er din «reservebestemor» i form av at hun var gift med din bestefar i 20 år?

Da kjenner du vel bestemoren godt nok til å snakke med hun om saken?

Anonymkode: b892d...e3f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...