Gå til innhold

Varmekabler, vannbåren varme eller varmematte/folie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen med erfaring? Skal etter hvert pusse opp kjelleren og vil ha gulvvarme i to soverom, på badet og i gangen. Hva anbefaler dere? Skal selvsagt kontakte profesjonelle etter hvert som drømmen blir realisert, men ønsker å forberede meg. Hvis vi legger inn vannbåren varme får vi lagt det i alle rom, orker ikke styre med det bare for badet feks. Men har skjønt at det er ganske omstendelig og dyrt? Hva med matte/folie, noen som har det? 

Anonymkode: 26235...cb5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vannbåren varme, alle rom minus kaldbod og teknisk rom. Var ikke vi som la inn vannbåren, det var det utbygger som gjorde da huset ble bygd, så jeg aner ikke hva det kostet å legge det inn. Vi har ihvertfall veldig lave utgifter på oppvarming, selv når peisen ikke er i bruk. Stort pluss at varmen regulerer seg raskt når man stiller inn på bryteren i det aktuelle rommet, vi trenger ikke vente en halv dag før det er levelig temperatur inne. Må også nevne at det er en veldig god følelse å kjenne gulvet varme føttene i stedet for å nesten fryse dem av når man trår ut av senga en iskald vintermorgen.

Sett i forhold til leiligheten vi eide før (nybygg i 2018, 70 kvadrat, kun panelovner pluss varmekabler på bad) betaler vi nå slikk og ingenting for å varme opp et helt hus på 173 kvadrat. Når dagen for å selge og flytte videre kommer, vil vi med 99% sikkerhet sørge for at det blir vannbåren i det neste huset også. 😋

Anonymkode: a3311...ac2

Skrevet

Kostnadene til oppvarming avhenger av varmekilde. Vil tippe du har varmepumpe koblet til vannrørene. 

Å legge vannbåren varme i huset medfører at alle gulvene må opp, og at du må kjøpe en rimelig dyr varmepumpe. Investeringen vil koste mange hundre tusen kroner. Varmematte får du til 70kr/m2

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bare skal ha varmeanlegg til kjelleren kan det hende vannbåren varme ikke lønner seg. Skal du ha i hele huset hadde jeg ikke vært i tvil. 

Vi bygde nytt og la vannbåren varme med brønn. Varmt vann er også koblet på anlegget. Vi bor fem voksne og tre barn i huset (vi har to hybler i sokkel), og jeg har fortsatt til gode å få en strømregning på mer enn 2000. Huset er på 300 kvm. Da dusjer altså fem personer så mye de vil og alt er varmet opp...

Elektrisk varme koster også en del å legge, men vet ikke hvor mye. Ville ikke hatt det som eneste varmekilde, da ville jeg lagt til en varmepumpe om arealet er stort og åpnet. Men om det er soverom tenker jeg at god isolasjon i gulvet, «lunt» gulvbelegg (tre/linoleum) og en panelovn holder i massevis. Bad og gang er der smart med gulvvarme.

Anonymkode: f6ad9...001

AnonymBruker
Skrevet

Siden det er snakk om å pusse opp ville jeg valgt varmefolie. De bygger lite og kan ofte legges oppå eksisterende gulv, er rimelig og du kan pusse opp et rom om gangen. Ved nybygg ville jeg valgt vannbåren varme med brønn, men det er kostbart å installere i ettertid.

Anonymkode: 50afb...be2

Skrevet

Vannbåren varme er etter min mening å foretrekke levetidsmessig sammenlignet med kabel eller folie. Med et såpass begrenset prosjekt er brønn ulønnsomt. Dette vannet skal varmes såpass lite at dere greier dere fint med en beskjeden (og billig) el-kassett eller en luft til vann varmepumpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...