AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #1 Skrevet 19. mai 2020 Jenta mi ammes på dagtid når hun ønsker det. Som regel 3-4 ganger. Ammes stort sett 1-2 ganger pr.natt.. Sovner fort etterpå. I urolige perioder ammes hun opptil 4-5 ganger pr.natt. Har lest og hørt flere ganger at det er bare å fortsette. Ikke skadelig for verken søvn eller tenner. Men så sa helsesjukepleier at det kan være skadelig for tennene. Det stemmer da vel ikke..? Er ikke det bare noe de uoppdaterte tror? Hun har fått en jeksel, og to ser ut til å komme snart. Anonymkode: b47f8...e90
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #2 Skrevet 19. mai 2020 Nei, det skader ikke tennene! Men flaske gjør, så man skal ikke gi mme på natten. Ikke alt de der helsesykepleierne kan.... Anonymkode: 95d49...a54 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #3 Skrevet 19. mai 2020 Ammehjelpen er veldig oppdatert på all forskning som angår amming, samt nasjonale råd og veiledninger https://ammehjelpen.no/tannhelse-og-amming/ Anonymkode: 5cfdb...f6e 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #4 Skrevet 19. mai 2020 Bare fortsett med god samvittighet. Anonymkode: 35990...b8c 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #5 Skrevet 19. mai 2020 Det stemmer ikke i det hele tatt, men mye helsepersonell er lite oppdatert på amming, og særlig amming utover et år. Tvert imot beskytter både lactoferrin (sukkererter i mm) og gode bakterier i melen mot karies. Man skal være ops på stramme leppe/tungebånd riktignok, særlig leppebånd kan gi problemer. I tillegg havner morsmelk så langt bak i svelget at det sjeldent når tennene i det hele tatt. Flott at du ammer enda, det er bare fordeler og ingen bakdeler ved å fortsette så lenge du og barnet trives. 18 mnd er også det tidligste man bør avvenne nattamming for barnets del (selv om det kan være nødvendig tidligere for mors søvnbehov). Men sover dere greit, kan du bare fortsette, de fleste jeg kjenner opplevde at barnet gradvis sluttet selv på natt i 2-3 års alder. Anonymkode: 13594...292 2
w0ho Skrevet 19. mai 2020 #6 Skrevet 19. mai 2020 Jeg ammer like ofte som deg, kanskje litt mer i perioder. Han er 1,5 år (20mnd). Amm med god samvittighet 😊 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #7 Skrevet 19. mai 2020 Takk for svarene! 😊 Jeg bryr meg ikke lenger så mye om hva folk (inkl. helsesjukepleieren) mener og tenker. Magefølelsen sier at amming og samsoving f.eks. er riktig for oss. Jenta virker uthvilt på morgenen og opplagt utover dagen, så jeg tenkte at nattamming skal jeg nok ikke slutte med. Men måtte bare forhøre meg litt ang. tennene. Det hadde jo vært forferdelig om ammingen førte til karies! Anonymkode: b47f8...e90 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #8 Skrevet 19. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svarene! 😊 Jeg bryr meg ikke lenger så mye om hva folk (inkl. helsesjukepleieren) mener og tenker. Magefølelsen sier at amming og samsoving f.eks. er riktig for oss. Jenta virker uthvilt på morgenen og opplagt utover dagen, så jeg tenkte at nattamming skal jeg nok ikke slutte med. Men måtte bare forhøre meg litt ang. tennene. Det hadde jo vært forferdelig om ammingen førte til karies! Anonymkode: b47f8...e90 Ettersom mennesker er biologisk ment å amme mellom 4-7 år, (egentlig er det derfor deg kalles melketenner), så ville det vært ganske håpløst om vi fikk tannproblemer av det. Naturen er heldigvis smartere enn som så. Flott innstilling! Er du med i AUG på FB? Anonymkode: 13594...292 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #9 Skrevet 19. mai 2020 56 minutter siden, AnonymBruker said: 18 mnd er også det tidligste man bør avvenne nattamming for barnets del (selv om det kan være nødvendig tidligere for mors søvnbehov). Hvor har du dette fra? Jeg tviler ikke på deg altså, bare lurer, da det er nytt for meg. Vet du noe om grunnen til dette? Anonymkode: 667cf...257
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #10 Skrevet 19. mai 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ammehjelpen er veldig oppdatert på all forskning som angår amming, samt nasjonale råd og veiledninger https://ammehjelpen.no/tannhelse-og-amming/ Anonymkode: 5cfdb...f6e Leste litt der og ser at et par nattmåltider på maks 15 min pr gang er ok når barnet er over 1 år. Her ammes hun som regel maks i et par minutter pr gang før hun sovner igjen, så det er jo ikke noe å bekymre seg for. Anonymkode: b47f8...e90
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2020 #11 Skrevet 19. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ettersom mennesker er biologisk ment å amme mellom 4-7 år, (egentlig er det derfor deg kalles melketenner), så ville det vært ganske håpløst om vi fikk tannproblemer av det. Naturen er heldigvis smartere enn som så. Flott innstilling! Er du med i AUG på FB? Anonymkode: 13594...292 Ikke sant😁 Er ikke på Facebook. Hva er AUG? Anonymkode: b47f8...e90
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #12 Skrevet 20. mai 2020 På 19.5.2020 den 22.44, AnonymBruker skrev: Leste litt der og ser at et par nattmåltider på maks 15 min pr gang er ok når barnet er over 1 år. Her ammes hun som regel maks i et par minutter pr gang før hun sovner igjen, så det er jo ikke noe å bekymre seg for. Anonymkode: b47f8...e90 Ja sant. Ammehjelpen er stort sett bedre oppdatert på forskning og ny kunnskap, enn helsemyndighetene og helsesøstre. Særlig blant sistnevnte er det masse rare, gamle og utdaterte råd ang amming ute å går - dessverre. Det er min erfaring allefall. Jeg sverger til ammehjelpen Anonymkode: 5cfdb...f6e 1
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2020 #13 Skrevet 20. mai 2020 On 5/19/2020 at 9:45 PM, AnonymBruker said: 18 mnd er også det tidligste man bør avvenne nattamming for barnets del (selv om det kan være nødvendig tidligere for mors søvnbehov). Anonymkode: 13594...292 For noen TULL. Anonymkode: 7136c...a9f 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2020 #14 Skrevet 22. mai 2020 Blir du ikke sliten? Jobber du i tillegg til dette? Er du uthvilt om dagene? Skal ikke si hva du skal gjøre, men om du føler dette egentlig er for slitsomt til å holde på med så er barnet ditt mer enn stort nok til å avvennes. Du trenger også søvn og hvile, og alt må ikke handle om barnet ditt 24/7. Barnet har det like bra uten pupp om natta når det er så stort som 1,5 år gammelt. Bare sier det og håper du tenker på deg selv og egen helse oppi alt dette også:) Anonymkode: f64ed...b62
våren14 Skrevet 26. mai 2020 #15 Skrevet 26. mai 2020 På 22.5.2020 den 13.39, AnonymBruker skrev: Blir du ikke sliten? Jobber du i tillegg til dette? Er du uthvilt om dagene? Skal ikke si hva du skal gjøre, men om du føler dette egentlig er for slitsomt til å holde på med så er barnet ditt mer enn stort nok til å avvennes. Du trenger også søvn og hvile, og alt må ikke handle om barnet ditt 24/7. Barnet har det like bra uten pupp om natta når det er så stort som 1,5 år gammelt. Bare sier det og håper du tenker på deg selv og egen helse oppi alt dette også:) Anonymkode: f64ed...b62 Det går for veldig mange HELT FINT å kombinere nattamming med jobb. Forskning tyder på at de som ammer om natta sover mer og bedre enn de som ikke gjør det. https://ammehjelpen.no/nattamming/ Og helt ærlig - får man barn så har de behov 24 timer i døgnet de altså. Man kan ikke bare sette på pause fordi det er natta og man har lyst til å sove. Pupp er mer enn mat! Det er nærhet, kos og mamma. Det behovet har mange små barn lenge Også om natta. Jeg ammet mine om natta til hhv 15 mnd og nå sist 21 mnd. Jobbet fra de var 12 mnd med begge. Første ble avvennet tidlig fordi jeg ville prøve å bli gravid da vi ønsket to tette barn. Nattammingen var ganske preventiv her. Det var litt tidlig, men det gikk greit Så selv med to barn som begge våknet om natta + nattammingen så gikk det helt fint å jobbe også. 2
snurk Skrevet 27. mai 2020 #16 Skrevet 27. mai 2020 Ammet (inklusive nattamming) til min datter var 1,5 år og da valgte hun selv å trappe ned. Ærlig talt så var det mest stress med alle som skulle ha en formening om at det måtte være så forferdelig slitsomt å nattamme, og hvorfor jeg ammet i det hele og det store når barnet var over 1 år?? ☹ Synd at man blir sett ned på for å ville amme så lenge som barnet ønsker, og synd at helsepersonell ikke er mer oppdatert. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå