Gå til innhold

Hva har jeg krav på etter permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke helt om dette blir riktig forum, men prøver her likevel. Før permisjon jobbet jeg annenhver helg+En dag i uken (fast), etter permisjon har jeg ikke fått de samme vaktene tilbake. Nå får jeg kun tildelt ca 2 vakter i måneden, noe som utgjør ca 6000kr i forskjell hver måned... i tillegg snakket jeg med sjefen om ammefri. Hadde tidligere vært redd for å ta dette opp med han så ventet ca 2 måneder, før jeg tok opp dette (selv om jeg viste jeg hadde krav på det.) Etter at jeg tok opp dette har jeg fått enda mindre jobb, og de vaktene jeg får tildelt er kun 4 timer (fikk tidligere 8 timer) noe som betyr at jeg ikke får pause og dermed ikke muligheten til å ta ammefri. 

Synes dette er galt. Forstår at det kan ta litt tid å få tilbake samme vakter som tidligere, men permisjonen min endte i starten av mars, så mener dermed sjefen skulle hatt tid til å endre dette til nå. Synes også det er rart at sjefen (Etter at jeg gir uttrykk for ønske om ammefri) kutter lengden på vaktene mine.

Hvilke rettigheter har man etter endt permisjon? Kan sjefen gjøre slik som dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du fast stilling? Hvor stor stillingsprosent har du?

Anonymkode: b2aaa...78f

• Liker 1
Skrevet

Vis jeg ikke husker feil er det vel 15%, startet sommer sommerjobb for flere år siden, og fikk skrevet under kontrakt og fortsette ietterkant

AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke kontrakten din og se hva som står der. :) Hvis det står 15% i kontrakten er det kun det du har krav på.

Hvis du vanligvis jobber mer enn det som står i kontrakten bør du forhandle deg til ny kontrakt, da timene du jobber ekstra ikke er noe du har krav på. Når du i tillegg reiser krav om ammefri så sier det seg selv at det blir enkelt for sjefen din å omgå den gjennom å ikke sette deg opp på vakter.

Anonymkode: 5479b...79f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke om du har fast stilling, og ev stillingsprosenten.

Når det gjelder vaktene dine så har du ikke krav på å få akkurat de vaktene du hadde. Arbeidsgiver kan sjonglere med vaktene alt ettersom det passer best for arbeidsplassen. Men er du ansatt i en stillingsprosent så har du krav på denne. 

Anonymkode: 835b4...9c9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mulighet for ammefri?  Trur du misforstått ammefri...

Anonymkode: 9d871...76a

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må sjekke kontrakten din og se hva som står der. :) Hvis det står 15% i kontrakten er det kun det du har krav på.

Hvis du vanligvis jobber mer enn det som står i kontrakten bør du forhandle deg til ny kontrakt, da timene du jobber ekstra ikke er noe du har krav på. Når du i tillegg reiser krav om ammefri så sier det seg selv at det blir enkelt for sjefen din å omgå den gjennom å ikke sette deg opp på vakter.

Anonymkode: 5479b...79f

Takk for svar. Har aldri jobbet mer enn det som har vært avtalt, så ikke det som er problemet. Men heller det at antallet vakter og lengden på vaktene er kuttet drastisk etter permisjon. Skal få sjekket opp hva som står i kontrakten, men tidligere hadde jeg fast annenhver helg og en dag til uken (Slik jeg husker det). 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulighet for ammefri?  Trur du misforstått ammefri...

Viste ikke helt hvordan jeg skulle ordlegge meg. Vet man har krav på ammefri. Forstår at sjefen har muligheten til å endre vaktene slik han ønsker i henhold til hva som står i kontrakten. Synes bare det er litt dårlig gjort å endre vaktene mine slik at de blir kortere, og dermed mindre jobb, ettersom jeg har krav på en halvtime ekstra fri for å få amme barnet mitt.  Føler han endrer dette slik at han ikke skal være nødt til å betale for at jeg skal ha ammefri. Dette går jo drastisk utover min andel av vakter i bedriften. Synes bare rett og slett at det er litt dårlig gjort, men forstår jo at det økonomisk lønner seg for bedriften

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Minny<3 skrev:

Takk for svar. Har aldri jobbet mer enn det som har vært avtalt, så ikke det som er problemet. Men heller det at antallet vakter og lengden på vaktene er kuttet drastisk etter permisjon. Skal få sjekket opp hva som står i kontrakten, men tidligere hadde jeg fast annenhver helg og en dag til uken (Slik jeg husker det). 

Viste ikke helt hvordan jeg skulle ordlegge meg. Vet man har krav på ammefri. Forstår at sjefen har muligheten til å endre vaktene slik han ønsker i henhold til hva som står i kontrakten. Synes bare det er litt dårlig gjort å endre vaktene mine slik at de blir kortere, og dermed mindre jobb, ettersom jeg har krav på en halvtime ekstra fri for å få amme barnet mitt.  Føler han endrer dette slik at han ikke skal være nødt til å betale for at jeg skal ha ammefri. Dette går jo drastisk utover min andel av vakter i bedriften. Synes bare rett og slett at det er litt dårlig gjort, men forstår jo at det økonomisk lønner seg for bedriften

Alt avhenger av hvor stor stillingsprosent du har. Selvfølgelig får du ikke mer timer enn du har kontrakt på, spesielt hvis bedriften sliter. Din andel vakter er det du har på kontrakten,  ikke mer å ikke mindre. Er dårlig bedriftsledelse å ikke optimisere antallet timer i nedgangstider.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men har du fått noen ny kontrakt etter at sommerjobben var ferdig? Eller har du bare fortsatt uten kontrakt?

Anonymkode: b2aaa...78f

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke krav på mer enn det stillingsprosenten tilsier, men er du sikker på at du i det hele tatt har gyldig kontrakt? De fleste kontrakter som skrives på sommerjobb pleier å utløpe når året er omme, og har du ingen kontrakt har du strengt tatt ikke rett på jobb heller. Når det kommer til ammefri er det jo ekstremt ustrategisk av deg å be om amme fri de ytterst få vaktene du faktisk får, du er nesten ikke på jobb og så ber du om fri. Altså da kan jeg faktisk forstå dersom sjefen ikke er positiv til å gi deg vakter. En ting er å hyle "jammen jeg har rett på", en annen ting er å oppføre seg så man er en ønsket arbeidstaker og får penger i kassen. 

Anonymkode: 627cb...69a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke krav på mer enn det stillingsprosenten tilsier, men er du sikker på at du i det hele tatt har gyldig kontrakt? De fleste kontrakter som skrives på sommerjobb pleier å utløpe når året er omme, og har du ingen kontrakt har du strengt tatt ikke rett på jobb heller. Når det kommer til ammefri er det jo ekstremt ustrategisk av deg å be om amme fri de ytterst få vaktene du faktisk får, du er nesten ikke på jobb og så ber du om fri. Altså da kan jeg faktisk forstå dersom sjefen ikke er positiv til å gi deg vakter. En ting er å hyle "jammen jeg har rett på", en annen ting er å oppføre seg så man er en ønsket arbeidstaker og får penger i kassen. 

Anonymkode: 627cb...69a

Enig med dette. 

Du er nesten ikke på jobb dvs du sier at du arbeider kun to vakter per måned nå. Det er veldig lite og jeg kan ikke forstå strategien bak å be om ammefri. 

Du har heller ikke krav på å få samme vakter som du hadde tidligere, men du har krav på å få vakter tilsvarende den prosenten som står i kontrakten din. Oppfyller du timeantallet så får du det som du har krav på. 

Ja, sjefen din kan gjøre dette. 

Anonymkode: de3f9...462

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

11 timer siden, Minny<3 skrev:

Og jeg syns det er dårlig gjort at en som arbeider to dager i måneden skal kreve å få ammefri. Det er så utrolig mange dager i måneden som du ikke er på jobb og burde ha hatt god tid til å amme. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du må sjekke kontrakten din. Har du en 15% stilling skal du ha fast timelønn. Får du ikke det har du ikke fast stilling. Da kan sånn sett leder bare la være å gi vakter om han vil. Om du normalt sett har jobbet i snitt to dager i uken (regner helg som arbeid lørdag og søndag)  har du ganske korte vakter, da to vakter med normale timer på 7,5 timer ville vært en 40% stilling. Høres derfor ut som vaktene ikke er lange nok til å få ammefri i det hele tatt.

Endret av Alvario
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har kontrakt på 15% stilling tilsvarer det ca 5,5 timer ukentlig, forutsatt at 100% stilling er 37,5 t per uke.

Ammefri er ikke noe man automatisk har rett på. Hos arbeidstilsynet står det at "Mors arbeidsdag må være sju timer eller mer, inkludert naturlige ulønnede pauser som for eksempel lunsj". Du kan be om ubetalt ammefri: "Arbeidstakere med kortere dag enn sju timer har rett til så mye ubetalt ammefri som de har behov for". https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permisjoner/foreldrepermisjon/ammefri/

Når sjefen da gir deg vakter på 4 timer har h*n jo på et vis tilpasset for deg. Du jobber flere men kortere vakter, og har samtidig anledning til å ivareta amming.

Anonymkode: f2c14...fed

• Liker 3
Skrevet

Har aldri bedd om ammefri, spurt om reglene rundt osv. Var usikker på hva jeg hadde krav på. Har også nevnt at jeg ikke har tatt ut ammefri tidligere både fordi jeg synes det var feil med tanke på hvor lite jobb jeg hadde og ville egentlig ikke spørre sjefen ettersom jeg var redd for at jeg da skulle få mindre vakter.  Synes det er fint at det blir tilrettelagt, men synes da at antallet vakter skulle ha økt. Forstår at man ikke har krav på det vis man ikke har fast stilling, men det har jeg (den er ikke så liten at jeg kun jobber 8 timer i løpet av en måned, så har altså ikke fått nok jobb ift stillingsprosent) 

Føler sjefen kuttet ned på vaktene ettersom jeg spurte rundt ammefri og hva som var reglene. Forstår selvfølgelig at det ikke lønner seg for bedriften at ansatte tar ut ammefri. 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg syns det er dårlig gjort at en som arbeider to dager i måneden skal kreve å få ammefri. Det er så utrolig mange dager i måneden som du ikke er på jobb og burde ha hatt god tid til å amme. 

Du tror man kan "ta igjen" amming på fridagene? Newsflash, babyer trenger mat hver dag!

Anonymkode: 6593c...eb3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud!! Man tar jo ikke ammefri kun fordi man har rett på det. Men fordi barnet har behov for å ammes, og det er barnets beste. Barnet trenger vel  melk hver dag, og skiller ikke på hvilke dager mamma jobber. Ærlig talt. Ikke rart folk er engstelige for å bruke ammefri når det frolerer slike holdninger 😡 Skjerpings! 

Anonymkode: 88070...56a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, du kan ha rett på dagpenger hvis du ikke får nok jobb. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud!! Man tar jo ikke ammefri kun fordi man har rett på det. Men fordi barnet har behov for å ammes, og det er barnets beste. Barnet trenger vel  melk hver dag, og skiller ikke på hvilke dager mamma jobber. Ærlig talt. Ikke rart folk er engstelige for å bruke ammefri når det frolerer slike holdninger 😡 Skjerpings! 

Takk for svar. Ønsket ikke ta fri bare fordi jeg hadde rett på det, slik som du sier😊 hadde en periode hvpr barnet slet med å ta til seg annen næring enn morsmelk, og ønsket dermed å høre etter hva jeg eventuelt hadde rett på vis det skulle bli aktuelt. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, du kan ha rett på dagpenger hvis du ikke får nok jobb. 

Takk, tenker jeg skal høre med nav om de kan hjelpe. 

AnonymBruker
Skrevet

Du tror man kan "ta igjen" amming på fridagene? Newsflash, babyer trenger mat hver dag!

Anonymkode: 6593c...eb3

Hvordan man går fram har mye å si. Det er forskjell på å slå i bordet og si «jeg skal ha ammefri!» og «jeg trenger å amme barnet mitt, hvordan kan vi løse det?». Kanskje spesielt når man har en 15% stilling.

Ammefri kan forresten også benyttes til å pumpe, slik at dersom barnet tar flaske trenger ikke mor og barn å være sammen når mor har ammefri. 

Anonymkode: f2c14...fed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...