Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har valgt feil utdannelse. Ble så utrolig sliten av jobben i barnehage. Etter at jeg selv fikk barn ønsker jeg mer tid med de. Jobber som ringe vikar i bofellesskap, men kan ikke få noe der fordi jeg er førskolelærer.  Overkvalifisert som assistent overkvalifisert som fagarbeider og under kvalifisert til miljøterapeut.  Tror ikke jeg orker å ta tre nye år som vernepleier.  Kan jeg da fjerne utdannelsen fra CV? Vil det bli lettere å få jobb da?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du underkvalifisert til å jobbe som miljøterapaut? Jeg har selv tatt barnehagelærerutdanningen og kan jobbe som miljøterapaut med mindre de søker etter en autorisert vernepleier.

Dersom du fjerner det fra cven vil du vel få et tomrom? Det kommer vel ikke godt med.

Anonymkode: b4de7...830

• Liker 1
Skrevet

Du har jo mye faglig tyngde som pedagog, de vil jo lure på hvor alt det kommer fra uten utdanning??

• Liker 3
Skrevet
På 20.5.2020 den 7.02, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du underkvalifisert til å jobbe som miljøterapaut? Jeg har selv tatt barnehagelærerutdanningen og kan jobbe som miljøterapaut med mindre de søker etter en autorisert vernepleier.

Dersom du fjerner det fra cven vil du vel få et tomrom? Det kommer vel ikke godt med.

Anonymkode: b4de7...830

Har jobbet som miljøterapeut tidligere uten problemer. Nå er det noen nye regler som gjør at en førskolelærer er underkvalifisert som miljøterapeut.   Jeg er i bolig nå kun som assistent og vikar. Leder der sier  de har ikke lov å tilsette meg fordi jeg er pedagog. 

Skrevet
På 20.5.2020 den 11.32, hvaom skrev:

Du har jo mye faglig tyngde som pedagog, de vil jo lure på hvor alt det kommer fra uten utdanning??

Sant nok en smule  kjedelig. Trives veldig godt i omsorgsbolig. Hadde fint klart meg med assistent lønn, men fordi jeg er pedagog så kan de ikke ansette meg fast.  Kun som ringevikar syns det høres rart ut.  Jeg har vært på intervju der de tydeligvis ikke har lest CV før jeg kommer.  Virket veldig positiv helt til de så jeg var pedagog. 

AnonymBruker
Skrevet

Ta en master! Ev kan du søke deg til en annen kommune? Det ofte forskjell på hvilken utdanning som «godkjennes» til miljøterapeut i ulike kommuner.  

Anonymkode: 4575e...874

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ta en master! Ev kan du søke deg til en annen kommune? Det ofte forskjell på hvilken utdanning som «godkjennes» til miljøterapeut i ulike kommuner.  

Kom som nr 2 sist jeg var på intervju i nabokommunen.  Så får vel bare prøve videre 😊  vurderte å ta klinisk miljøterapi. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 20.5.2020 den 11.32, hvaom skrev:

"Her er det noe muffens! Den nye assistenten oppfører seg mistenkelig pedagogisk mot brukerne!" 🕵️‍♂️

Anonymkode: ca8c4...67f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
På 22.5.2020 den 0.15, vesla1985 skrev:

Har jobbet som miljøterapeut tidligere uten problemer. Nå er det noen nye regler som gjør at en førskolelærer er underkvalifisert som miljøterapeut.   Jeg er i bolig nå kun som assistent og vikar. Leder der sier  de har ikke lov å tilsette meg fordi jeg er pedagog. 

Hvorfor er man underkvalifisert? Sosionom, barnevernspedagog og vernepleier er jo også bachelor. Du har kanskje ikke så mye kompetanse fra helsefag, men du har masse kunnskap om barnsutvikling. Er man fortsatt underkvalifisert dersom du f.eks hadde tatt videreutdanning i tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge? 

Anonymkode: 90087...d4c

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er man underkvalifisert? Sosionom, barnevernspedagog og vernepleier er jo også bachelor. Du har kanskje ikke så mye kompetanse fra helsefag, men du har masse kunnskap om barnsutvikling. Er man fortsatt underkvalifisert dersom du f.eks hadde tatt videreutdanning i tverrfaglig psykososialt arbeid med barn og unge? 

Jeg føler dette er et tiltak de har funnet på for å få barnehagelærere til å fortsette å jobbe i barnehager. Nå er det så og si ingen andre muligheter for barnehagelærere enn å ta ny utdanning hvis de vil gjøre noe annet 🙁

Anonymkode: fd695...fe3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange interessante mastergrader du kan ta. Feks master i psykisk helse med fordypning i miljøterapi ved NTNU

Anonymkode: 5e247...746

AnonymBruker
Skrevet
På 22.5.2020 den 0.15, vesla1985 skrev:

hvilke nye regler er dette? miljøterapeut er ingen beskyttet tittel 

Anonymkode: b59a2...356

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler dette er et tiltak de har funnet på for å få barnehagelærere til å fortsette å jobbe i barnehager. Nå er det så og si ingen andre muligheter for barnehagelærere enn å ta ny utdanning hvis de vil gjøre noe annet 🙁

Åja.. Så dumt.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg angrer som en hund på at jeg tok denne utdannelsen. Å jobbe i barnehage er skikkelig tøft der jeg jobber. Skikkelig dårlig ledelse, et bygg som er ubrukelig og surt arbeidsmiljø. Veldig mange jeg kjenner fra studiet sier det samme. Man er for få folk på jobb konstant og man får stadig større krav som skal oppfylles.

Jeg er glad i barna og elsker dem, men jeg hater virkelig systemet.

Håper noen her har flere idéer til hvordan man kommer seg vekk fra det grusomme, og kan fortelle litt hvilke mastere man kan ta. Jeg MÅ vekk fra barnehagen, NÅ! Men å ta en helt ny utdannelse, som sosionom, det sitter langt inne. Kan jeg eventuelt ta opp enkeltfag og bygge på bacheloren slik at jeg er kvalifisert nok?

Anonymkode: a8f87...4d6

Skrevet

ja, 

hvilke nye regler er dette? miljøterapeut er ingen beskyttet tittel 

Anonymkode: b59a2...356

"Barnehagelærer er en yrkesutdanning som kvalifiserer til arbeid i barnehagen, og Utdanningsforbundet arbeider for at det skal være muligheter for videreutdanning innenfor barnehagefeltet."  sitat  fra utdanningsforbundet i dag   Det er blitt  ett mer spisset  studie etter at barnehagelærer kom i kraft.   Ja en vil ikke bli kvalifisert om en så tar klinisk miljøterapi.   Jeg og ville tro at miljøterapeut  er en ubeskyttet tittel, men vi  inngår ikke i det.  Syns det er på trynet  at en er overkvalifisert til assistent og fagarbeider  og under kvalifisert som terapeut.  De burde bli enige med seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere mulighet å ta master i bv? Jeg - som har BA i ped - har mulighet til dette. Dette kan jo være en fin «utvei» fra bhg - hverdagen (vil jeg tro ) 🙂 

Skrevet

Det er eg enig med deg i.  Utdanningsforbundet viste til nav og omskolering. Nav sier regelen er tull.  ja vi må nok ta ny utdanning.  kommer ikke innenfor så jeg kan ta fagbrev 

Skrevet
På 22.5.2020 den 0.38, AnonymBruker skrev:

"Her er det noe muffens! Den nye assistenten oppfører seg mistenkelig pedagogisk mot brukerne!" 🕵️‍♂️

Anonymkode: ca8c4...67f

He he  er ikke det  greit da.   For min del kan eg fint gå på lavere lønn bare jeg trives.  Så syns det bare er teit

Skrevet
På 27.5.2020 den 20.39, AnonymBruker skrev:

Håper noen her har flere idéer til hvordan man kommer seg vekk fra det grusomme, og kan fortelle litt hvilke mastere man kan ta. Jeg MÅ vekk fra barnehagen, NÅ

Du må nesten gå inn på ulike høyskoler/universitetet og sjekke hvilke tilbud på master de har. Deretter se på opptakskrav. Flere master kan du ta med variert bakgrunn. Hvis det står " 3-årige sosial / helsefaglig utdannelse eller lignende " ville jeg prøvd å søke da og.

Eks på masterstudier på NTNU:

Childhood studies, folkehelse, rådgivning, pedagogikk, spesialpedagogikk, læring i arbeidsliv og samfunn, rådgivning for barn og unge.

https://www.ntnu.edu/studies/mpchild

https://www.ntnu.no/studier/mfhls

https://www.ntnu.no/studier/mutdannopp

https://www.ntnu.no/studier/msped

https://www.ntnu.no/studier/mvl/opptak

https://www.ntnu.no/studier/mraadbu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...