Gå til innhold

Når er det vanlig at baby klarer å rulle fra rygg til mage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver sånn fordi disse trådene ALDRI blir representative. De får ALLTID en slagside mot gjennomsnittlig "svært gode" svar, både fordi de som er stolte over sine tidlig utviklede avkom gjerne vil dele sine erfaringer OG fordi dette forsterkes av at de som har litt tregere barn også kvier seg for å legge ut sine svar.

Samme mekanisme foregår i andre tråder også: f.eks trådene som handler om økonomi, inntekt og sparing, pluss trådene om hvor ofte/mye man vasker klær og skifter på senger. At du reagerer så sterkt personlig må du nesten ta ansvar for selv. Ingen vits i å kjefte når jeg attpåtil skriver rett ut at jeg setter det hele på spissen. 

Anonymkode: ee87a...692

Men dette er jo janteloven i praksis. Det plager deg faktisk sånn at folk - når de har noe bra å komme med - faktisk kommer med det, fordi du tåler ikke at de sier noe bra om seg selv eller livet sitt. De «skryter».  De «tror de er så perfekte». 

Tror du svarene i tråden blir mer representative av at du disser (på forhånd) enkelte av svarene? Ser du hvordan mange av de som svarer i denne tråden etter ditt svar nærmest unnskylder at sitt barn var tidlig ute, og understreker hva de ikke var tidlig/«bra» på?

Anonymkode: cba35...3f3

• Liker 6

Fortsetter under...

AnonymBruker

Begge mine har snudd seg fra rygg til mage rundt 4.5 mnd. Husker ikke motsatt vei på eldste, yngste er 6 mnd nå og snur seg av og til, men blir like sjokkert hver gang. Ser hun øver så det kommer nok snart. 

Anonymkode: 206f6...2eb

AnonymBruker

Første snudde seg aldri før 6 mnd, da rullet han begge veier uten problem fra første gang han gjorde det. Andre snudde seg fra rygg til mage fra ca 5 mnd, men snudde seg ikke fra mage til rygg før ca 7 mnd.

Anonymkode: 3e635...3e5

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er jo janteloven i praksis. Det plager deg faktisk sånn at folk - når de har noe bra å komme med - faktisk kommer med det, fordi du tåler ikke at de sier noe bra om seg selv eller livet sitt. De «skryter».  De «tror de er så perfekte». 

Tror du svarene i tråden blir mer representative av at du disser (på forhånd) enkelte av svarene? Ser du hvordan mange av de som svarer i denne tråden etter ditt svar nærmest unnskylder at sitt barn var tidlig ute, og understreker hva de ikke var tidlig/«bra» på?

Anonymkode: cba35...3f3

Jeg er i grunn ganske enig i personen du siterer. Jeg har møtt flere som skryter noe voldsomt av ferdighetene til barnet sitt, men i praksis så gjør ikke barnet de tingene det skrytes av (i alle fall ikke med andre folk tilstede)... Helt greit at utviklingen varierer og at ditt barn var tidlig ute, jeg ser ikke hvorfor noen skulle fryse deg ut av den grunn (helt dust at andre mødre oppfører seg sånn!). Men har fått veldig inntrykk av at en del mødre (sikter ikke til deg, det har jeg ikke grunnlag til å ane noe om) overdriver veeeldig når de forteller om ferdigheter. Det plager meg overhodet ikke, men jeg må innrømme at jeg ler av dem inni meg, jeg blir mest flau på deres vegne.

Det som irriterer meg er altså at det skal være så prestisje i tidlig utvikling at folk begynner å lyve på ungen sin ferdigheter det ikke har😅 

Anonymkode: 31637...0f8

• Liker 1
AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min første var 6 måneder før han rullet fra rygg til mage. Andre var 2,5 måneder. Første gikk når han var 14 måneder, andre var 8,5 måneder. Samme far. 

Anonymkode: 8cb24...ab4

Dette kunne vært mine barn, bare at første var den kjappe. Og at den "trege" ikke gikk før hun var 18mnd. 

Var utrolig mye mer behagelig med nr 2, hun lå jo bare der. Nr 1 var spinntravel, kunne stå på spisebordet klar for å hoppe ned lenge før hun var året. 

Nå, 8 år senere har den rolige vist seg å bli den travle ungen, som flyr høyt og lavt, mens den som var tidlig med alt har mye mer avslappet sinnelag. 

Anonymkode: 0ca69...d8f

AnonymBruker

Mage til rygg rundt 3 måneder. Var nok ikke med vilje første gangen, mer at hun "veltet" over (stort hode, lett baby), men hun skjønte hvordan hun kunne gjøre det igjen og fortsatte. Rygg til mage ved 5 måneder (og hun begynte å rulle mer kontrollert mage til rygg rundt samme alder).

Krabbet ved sju måneder og satte seg opp ved åtte. Såvidt jeg forstår fra barselgruppe og helsestasjon er dette ganske gjennomsnittlig. 🤷‍♀️

Anonymkode: 5d484...3db

AnonymBruker

Jeg har også inntrykk av at tråder om når babyen nådde ulike milepæler har det med å bli misvisende fordi det er flere med babyer som var tidligere enn gjennomsnittet som syns det er gøy å svare i dem. Jeg har et barn som er tidlig ute med språket, og må innrømme at jeg klikker meg inn på tråder om språkutvikling. 

Samtidig tenker jeg at det må være lov å syns det er gøy også. Det var en baby i barselgruppa til vår eldste som løp rundt da hun var 9 mnd., og jeg syntes det var ordentlig fascinerende å se på. Og selv om det tok mange måneder innen vår var der, så var jeg veldig stolt den dagen hun tok sine første skritt. Det er vel om å gjøre å finne en ballanse mellom at det er lov å være stolt av barna sine og at det ikke skal være en konkurranse og ikke sier noe om hvilke barn som er "best". Mannen min gikk før han var 9 mnd (i følge svigermor), men han er ikke noen stor atlet i dag. 

Ellers syns egentlig det er litt vanskelig å svare på nøyaktig når mine begynte å rulle. Lillesøster her veltet mye fra magen til ryggen før hun var 2 mnd., men det var helt tydelig ikke bevisst. Hun likte ikke å ligge på magen så hun kavet veldig, og hun har litt stort hode, så da tippet hun over. Hun snur seg fra rygg til mage nå som hun er 4 mnd., men jeg vet ikke hvor bevisst det er heller. Hun liker fortsatt ikke å ligge på magen, så hun begynner å gråte ganske raskt. Jeg tror ikke hun kommer til å være spesielt tidlig ute motorisk fordi hun ikke er særlig sterk i nakken for alderen. 

Anonymkode: c4258...892

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...